Problemen installatie

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
florisvdk
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Allen,

Ik zit nogal met een lastige situatie.

We zijn al van februari aan het proberen om een edpnet vdsl verbinding geïnstalleerd te krijgen op een locatie in een stadspark.
Er zijn al 4 techniekers langs geweest sinds februari.

Er zijn 2 telefoonkabels die het gebouw binnenkomen: 1 25 paar kabel en 1 2 paar kabel.
De eigenaar van het park (Stad Mechelen) heeft geen enkel plan van welke kabels er door het park liggen.
Ik heb enkel een paar verslagen van grondboringen van een paar glasvezelkabels en een coaxkabel.
Vroeger was er in dit gebouw een deel van de administratie van het stad. Dit is meer dan 10 jaar geleden verhuisd naar een ander gebouw in het park.
Er hing op 1 van de niet werkende telefoonaansluitingen in het gebouw een telefoonnummer dat ik nog steeds op de site van het stad terugvindt als de fax van verschillende groendiensten. Maar als ik hier naar bel wordt er niet opgenomen.
In de systemen van proximus staat er dat er maar een 6 paar kabel binnenkomt in het kasteel op het terrein van deze zouden er een paar naar het gebouw waar de administratie zich nu bevindt doorgelust moeten zijn. We hebben al op verschillende momenten in het kasteel gaan zoeken naar waar deze zijn maar nog niet gevonden.

De eerste technieker was van edpnet. Deze zij na een uur en half bezig te zijn dat er ergens in de 25 paar kabel een kortsluiting zit.
Om de installatie te kunnen laten doorgaan meotsen we betalen voor sna. Dit is ook gebeurd.
De volgende technieker was van een onderaannemer van proximus. Deze heeft 2 uur en half aan het zoeken geweest naar waar de 25 paar kabel loopt. daarna vonden we ook de 2 paar telefoonkabel die achter een radiator stak. deze kon hij ook niet vinden in de straatkasten.
De volgende technieker was dan weer 1 van edpnet. Deze heeft enkel gezien of hij signaal kreeg op de 2 kabels en dan gezegd dat hij niets kan doen.
De laatste was weer een onderaannemer van proximus. We zijn weer een hele tijd aan het zoeken geweest in het kasteel, hij is ook de straatkasten in de buurt afgegaan om te zien of de 2 paar kabel daar in komt. Hij zij dat de lassers dit moeten komen uitzoeken.

Dus de huidige status is dus 4 maand en over de 500 euro betaald en nog geen werkende aansluiting. Bij edpnet is ook al een klacht geopent hierover.
Telenet is geen optie op deze locatie: er ligt al een coaxkabel binnen maar daar hangt al een modem van het stad op aangesloten. Telenet wil ons niet aansluiten op deze kabel.

Heeft iemand van jullie nog een idee dat ik kan proberen.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Hebt u een CID nr. ? Aan de hand van dit nr zou ik kunnen opzoeken waar die kabel van 25 paar zou kunnen liggen.
Zet desnoods maar in een privé-bericht.
florisvdk
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Prive bericht gestuurd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

florisvdk schreef:Telenet is geen optie op deze locatie: er ligt al een coaxkabel binnen maar daar hangt al een modem van het stad op aangesloten. Telenet wil ons niet aansluiten op deze kabel.
Technisch is er geen enkel probleem om 2 modems op één coax aan te sluiten.
Ik zou toch nog eens met Telenet praten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
florisvdk
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb al meerdere keren met telenet gebeld hiervoor en steeds hetzelfde antwoord gekregen.

De stad Mechelen heeft hier een door telenet beheerde vpn installatie die dan doorgestuurd wordt naar een ander gebouw in het park via glasvezel.
Telenet wil niet bij op de huidige coax die binnenkomt aansluiten. De exacte reden heb ik nooit doorgekregen. Ze willen dit enkel doen als er een 2de coaxkabel gelegd word.

Dit is momenteel niet mogelijk. De buis die met een gestuurde boring gelegd geweest is ~53 meter lang en niet groot genoeg om een 2de pe14 kabel door te leggen. een 2 paar telefoonkabel is zeker geen probleem. (De buis komt rechtstreeks in een telenet paddestoel uit. Heb deze al opengedaan om dit na te kijken.)

Ik snap telenet zijn rede wel niet goed. Want coax is een shared medium.
Ik zal morgen nog eens bellen maar heb niet veel hoop.

Bijgevoegd is een foto van de installatie van telenet. Modem en versterker liggen onder de cisco router. Heb voor de zekerheid wel even het interne ip van de switch verborgen. :-D
Bijlagen
Installatie Telenet
Installatie Telenet
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Dat is wat wij noemen "stront aan de knikker" :oops:

Als je kan zet eens een foto van die twee kabels ==> 25 paar als buitenkabel is niet gebruikelijk bij de RTT/Belgacom !
florisvdk
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Heb er nog van een tijd geleden.
2 paar buiten.jpg
Dit is de 2paar kabel, deze ligt langs buiten en kwam via een gat op 30cm achter een radiator naar binnen.
25paar.jpg
De oranje kabel is de kabel die van buiten narr binnen komt. de grijze ging naar een 25 poort paneel dat weggehaald is.
25paar2.jpg
Een duidelijkere foto van de punchdown blokken
paneel.jpg
25 poort paneel
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Langs de linkerkant komt er een "oranje PET kabel van 20 paar" in de doos van 20 paar, dat is de zogenaamde buitenkabel.
Langs de rechterkant komt er ook een kabel in … waarvan er "ongeveer" 15 paar is gekoppeld en dat is volgens mij een soort" Siemenskabel" en niet van de RTT/Belgacom ==> ik veronderstel dat die kabel naar het patchpaneel ging ?
Als die oranje PET kabel "zou" komen van de straat dan waren daar toch veel telefoonlijnen in dienst (PSTN/ISDN) ??

Wat ook kan is dat het gaat om de zogenaamde junctie kabel ==> kabel tussen twee punten vb: tussen het kasteel en die doos van 20 paar !
Normaal gezien word die dan niet op een plan gezet door de RTT/Belgacom want heeft niets te maken met straatkabels !
Er worden geen kabels zomaar gelegd in een park ==> dienst openbare werken of de groendienst van Mechelen hebben zeker "in der tijd" hun goedkeuring gegeven hiervoor !
Als het zo een kabel is ==> moeten ze testen tussen 'alle' gebouwen in het park !

Het patchpaneel van 25 paar, staat daar nog ISDN op geschreven maar zal voor iets anders hebben gediend !
Als ik die verbindingen zie in die doos zou ik toch denken dat er ooit een PABX gekoppeld was met xx aantal telefoon toestellen… de personen die daar ooit hebben gezeten kunnen daar normaal gezien op antwoorden !

De andere kabel, van 2 paar, is ook een PET kabel, dus ook een zogenaamde buitenkabel !

Als die techniekers alles correct hebben uitgetest ==> een adres "te vervolgen dienst lassers".
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

florisvdk schreef:Ik heb al meerdere keren met telenet gebeld hiervoor en steeds hetzelfde antwoord gekregen.

De stad Mechelen heeft hier een door telenet beheerde vpn installatie die dan doorgestuurd wordt naar een ander gebouw in het park via glasvezel.
Telenet wil niet bij op de huidige coax die binnenkomt aansluiten. De exacte reden heb ik nooit doorgekregen. Ze willen dit enkel doen als er een 2de coaxkabel gelegd word.
Die problematiek ken ik, is puur een administratieve kwestie. Wij hebben een vergelijkbaar probleem met een sporthal waarop de gemeente een aansluiting heeft op coax en de uitbater van de cafetaria ook een aansluiting wil op diezelfde coax. Heeft te maken met het feit dat er maar één klantennummer op een coax mag zitten (vanaf het aftakpunt). Als die klant niet betaalt trekken ze de coax uit of zetten ze er een filter op. Als er twee klanten op die coax zitten dan heeft de klant die wel zijn facturen betaalt het dus ook vlaggen of kunnen ze de niet-betaler niet afsluiten. Daarmee de regel één klant per coax.
Beetje vreemd wel, ik dacht dat ze dan gewoon de modem of digibox konden blokkeren, maar analoge TV komt er dan wel nog altijd door.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”