Fratsen en muizenissen met SIP (VoIP)

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Ik ben met de SIP-server aan het worstelen die in de Fritzbox 7430 zit ingebouwd.
Hopelijk zijn er hier SIP-techneuten die de muizenissen kunnen ophelderen.

Op mijn Fritzbox werden volgende telefoonapparaten geregistreerd : een vaste telefoon aangesloten op de FON1 die verloopt via "voip.edpnet.net", een daaraan verbonden antwoordapparaat, en de IP-telefoontoepassing MicroSIP Lite (= MSL).
Als enige is het telefoonnummer van de vaste telefoon geregistreerd.
De vaste analoge telefoon en het antwoordapparaat werken.
Wanneer iemand mobiel of via een vaste telefoon mijn vaste telefoon belt verschijnt dit ook in MSL, dat dan gebruikt kan worden om het gesprek aan te nemen.
Buitenlandse SIP-testadressen (in de Fritzbox gekoppeld aan een intern **7XX nummer) zijn zowel bereikbaar vanaf mijn MSL als vanop de vaste telefoon (via deze interne nummers).
Bellen vanuit mijn MSL naar een mobiele of vaste telefoon doet die telefoons rinkelen, de verbinding komt tot stand, maar noch ik noch de andere kant horen elkaar.
En wat evenmin lukt is iemand (met MSL) van buitenaf enkel mijn MSL laten bellen.

Intern is mijn MSL bekend als "[email protected]" (of "[email protected]").
Omdat het WAN-adres verandert, koppelde ik hieraan een ChangeIP-domeinnaam van de vorm "XXXXXXXXX.dyndns.pro" ; vanaf het Internet kan ik de Fritzbox bereiken op "https://XXXXXXXXX.dyndns.pro/".
Wanneer een correspondent vanaf zijn IP-toepassing (ook MSL) naar "[email protected]" belt, lukt dat niet.
In MSL als SIP server "XXXXXXXXX.dyndns.pro" opgeven i.p.v. "fritz.box" kan niet, als Domain "XXXXXXXXX.dyndns.pro" opgeven i.p.v. "fritz.box" kan wel, maar de verbinding vanaf Internet blijft falen.
Moeten er ergens nog meer duistere instellingen worden gemaakt ?
Met het weinige wat in https://en.avm.de/service/fritzbox/frit ... FRITZ-Box/ wordt verteld, word ik niks wijzer.
Is er een Port Forwarding voor poorten TCP/UDP 5060 en UDP 7078-7109 (?) vereist naar de WLAN (op 172.17.37.3) op de PC met MSL, of werkt dat niet meer omdat de vaste telefoon deze reeds benut op de Fritzbox (op 172.17.37.1) ?!

De afbeelding https://app.box.com/s/grd1nlcmp7sboyx3naxt34k9h44bxt91 toont het geteste configuratiedeel in MicroSIP Lite, de rest van dit venster heeft zeker geen invloed.

:???:
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je verwart 2 zaken:
  • de FritzBox SIP server (die interne SIP clients bedient).
  • de FritzBox SIP client (waarmee je kan registreren op max. 20 SIP registrars).
Jouw Softphone is dus een SIP client, die geregistreed is op jouw FritzBox SIP server.
Zoals alle binnentoestellen kunnen die alleen intern gebeld worden.
Als je wilt dat een toestel meebelt met een buitenlijn, moet je dat toestel (jouw softphone) correct instellen in jouw FritzBox (dus de eigenschappen van toestel "620", zals welke uitgaande lijn gebruiken, op welke inkomende nummers het toestel moet meebellen, enz)

Dus: Mogelijke oplossing?
  • - Een 2de lijn aanmaken in je FritzBox, met als extern nummer 620 (of iets anders, mag gewoon 123 zijn)
    - een onbestaande sip regsitrar gebruiken.
    - jouw MSL (in de FritzBox settings) linken aan dit inkomend nummer.
Deze lijn zal zich dus niet registreren bij een provider (groen lichtje zal niet oplichten).
Maar de lijn zal wel extern bereikbaar zijn op [email protected] (waarop jouw MSL zal reageren).
Om te vermijden dat je duizenden foutmeldingen krijgt in je FritzBox log (mislukte registratie pogingen), moet je in de FritzBox config file voor deze lijn de entry "do_not_register = no" veranderen naar "do_not_register = yes".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

extern is jouw FritzBox direct te bereiken via [email protected]
Wat bedoel je met 012345678@
... moet je in de FritzBox config file voor deze lijn ....
Dat is niet eenvoudig, de checksum moet ook angepast worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

rmag schreef:Wat bedoel je met 012345678@
Zijn edpnet telefoonnummer die op de FritzBox geregistreerd staat als "internet telephony number"
rmag schreef:Dat is niet eenvoudig, de checksum moet ook angepast worden
Dit is al enkele keren uitvoerig uitgelegd op het Forum, en niet zo moeilijk :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:extern is jouw FritzBox direct te bereiken via [email protected]
philippe_d schreef:Om te vermijden dat je duizenden foutmeldingen krijgt in je FritzBox log (mislukte registratie pogingen), moet je in de FritzBox config file voor deze lijn de entry "do_not_register = no" veranderen naar "do_not_register = yes".
Prutsen aan instellingen die niet toegankelijk zijn via de webpagina's in de Fritzbox is niet aan mij besteed.
En als [mijn_echt_telefoonnummer]@XXXXXXXXX.dyndns.pro blijkt te werken, dan voldoet dat ook prima. Ben benieuwd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

seriewoordenaar007 schreef:Prutsen aan instellingen die niet toegankelijk zijn via de webpagina's in de Fritzbox is niet aan mij besteed.
Wat is een Fritzbox?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

on4bam schreef:Wat is een Fritzbox?
Een plezantere versie van de FRITZ!Box. :bdaysmile:
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

seriewoordenaar007 schreef:plezantere
:roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Bellen naar [mijn_echt_telefoonnummer]@[domeinnaam_gekoppeld_aan_WAN-adres_Fritzbox] zoals philippe_d suggereerde, doet zowel de vaste telefoon als mijn softphone rinkelen, de verbinding komt tot stand en de connectietijd loopt, maar aan beide kanten van het communicatiepad weerklinkt alleen stilte. Is de enige nog onopgeloste SIP-muizenis. :|

De overige SIP/telefoon-communicatieproblemen werden opgelost door enkel de spraakcodecs G.711 A-Law & µ-Law te weerhouden in de MicroSIP Lite Settings ; met G.722 erbij gaat het mis, ongeacht de volgorde.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”