overschakelen van scarlet naar edpnet - huidige modem bbox2

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
geronimobb
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2018, 14:20

Hallo,

Ik wens over te stappen van scarlet (trio) naar edpnet. Ik heb momenteel een bbox 2 nog, is dit voldoende om het maximale uit mijn edpnet verbinding te halen?
Ik haal momenteel de maximum snelheid bij scarlet (bijna 50mbit/s), online test bij edpnet wees uit dat ik 100mbit/s bij hen kan halen. Ik meen mij te herinneren dat ik ooit ergens las dat de bbox2 geen vectoring ondersteunt?

Indien ik een nieuwe modem dien te kopen, welke bevelen jullie aan? Edpnet raadt mij een FRITZ!Box FON WLAN 7490 aan, maar met een prijs van 269€ online bij hen, denk ik toch even twee keer na...

Dank!
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Hallo, met de bbox2 haal je sowieso niet uit je lijn wat er uit te halen valt (geen vectoring). Je kan gerust kiezen voor een 7430 (€99) of een 7490 (€149). De prijzen van de routers zijn in combinatie met de bestelling van een abonnement.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan ook een bbox3 kopen bij Belgacom, maar die is "toe".
Je kan dus vrijwel niets aanpassen (DNS, ip-range, ...)
geronimobb
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2018, 14:20

Best nog even vermelden dat ik eigenlijk enkel de modem functie wens te gebruiken (dus in bridge te plaatsen). Ik gebruik nu reeds pfsense als router, en ubiquiti acces punten.
Desalniettemin, als ik dan toch een router/modem koop, dan liefst eentje die wat op de toekomst voorbereid is. Kort eventjes opzoeken leert bv dat de 7590 over supervectoring beschikt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De 7590 wordt niet officieel ondersteund op het proximus netwerk dus daar zal je terugvallen op een fallback profiel...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De 7590 beschikt over supervectoring, maar tegen de tijd dat supervectoring in België zijn intrede vindt, is jouw modem al lang versleten en buiten de (5-jaar) garantieperiode :(.

Trouwens, de 7590 is (nog) niet goedgekeurd voor gebruik in België, je kan die dus niet gebruiken voor EDPNet, ook niet in bridge.

Als je die alleen als modem wil gebruiken, met daarachter je eigen router, kan je beter de goedgkopere 7430 (€99) aanschaffen bij EDPnet, in combinatie met de bestelling van een abonnement, of een 2de handse B-box3 ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
geronimobb
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2018, 14:20

Dank allen voor de leerzame antwoorden!

De 7430 heeft enkel 100mbit/s (LAN) poorten. Dus van zodra de provider de abonnementen een upgrade geeft, en mijn locatie laat deze toe, blijf ik waarschijnlijk gelimiteerd op 100mbit/s? De 7490 heeft 1000mbit/s LAN poorten merk ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tot nader order is VDSL2 beperkt tot 100 Mbps download, en daarvoor moet je al dicht bij de ROP wonen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”