Fritz!Box 7490 modem (bij fiber)

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Heeft iemand weet waarom de Fritzbox 7490 wordt aangeraden bij Edpnet bij hun fiber abbo?

onder "welke hardware heb ik nodig" staat een prijs bij deze modem en er wordt er gemeld dat dit een Fiber modem/router is. Wil dit zeggen dat dit een vereiste is?
Zover ik zie bij de specificaties is de Fritzbox 7490 een ADSL/VDSL modem? https://en.avm.de/products/fritzbox/fri ... ical-data/

Je hebt bij een Fritzbox 5490 https://en.avm.de/products/fritzbox/fri ... ical-data/ wel Fiber optic port. Deze zou ik catalogeren als een Fiber modem/router.

Als enkel een LAN poort van belang is zou ik concluderen dat je geen modem nodig hebt maar enkel een eenvoudig routertje? Heeft iemand meer kennis van zaken hierover?
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wij hebben 2 routers in ons gamma, de 7430 en de 7490. Beiden kunnen zowal als DSL router als ethernet router gebruikt worden.

Maar omdat de 7430 geen gigabit poorten heeft, en fiber minstens 110Mbps is, hebben we ervoor gekozen de 7490 naar voren te schuiven (en de prijs te verlagen :wink:).

Je kan zelf een router voorzien, zolang die maar gigabit aankan, PPP kan opbouwen, en vlan 10 kan taggen op de WAN poort.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Bedankt Joachim voor het snelle antwoord en om de vereisten even op een rijtje te zetten.

ik zag dat jullie prijs voor de 7490 inderdaad gezakt is van 180 € naar 150 €.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Kan een 7360 ook de volle snelheid gebruiken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De 7360 heeft 2 gigabit poorten (LAN 1/2) en 2 100mbit poorten (LAN 3/4).

Voor de aansluiting op de Fibernet modem wordt LAN1 (gigabit) gebruikt, je hebt dus nog een gigabit poort over (LAN2), waarop je een gigabit switch kan aansluiten.

De 7360 kan net als de andere Fritzen PPOE over VLAN10 opbouwen (en LAN 3/4 bridgen naar VLAN30 voor TV (bij gebruik op een PX lijn)

Theoretisch dus mogelijk, maar ik heb geen idee wat de WAN/LAN trougput is...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Ok bedankt.
Mijn setup is inderdaad zo dat ik de modem enkel als WAN toegangpunt gebruik, de rest verloopt via een lokale switch.
Zou dus moeten werken.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik wil dit draadje weer leven in blazen. Als je een 7490 hebt met EDPnet en je switcht van VDSLxl naar Fiber, mag je dan de 7490 behouden? Wellicht wel als ik bovenstaande lees.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, geen probleem.
  • In de Instellingen onder Internet > Account Information > Internet connection > "Connection to an external modem or router" aanvinken
  • Account information en VLAN laten staan zoals bij VDSL2 (ik neem aan dat jouw internet logon hierbij niet wijzigt).
  • Bij "Connection settings" jouw internet speed invullen (vb 500/100 Mbps)
  • Last but not least: de Fiber modem (ONT) verbinden met de Fritz!Box LAN1
Je verliest hierbij dus één LAN poort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Top!
Zeg wat je wil, maar die Fritzboxen zijn dubbel en dik elke euro waard.
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

De 7490 zal inderdaad goed werken op EDPnet fiber.

Eén bedenking is dat hij slechts Wifi 5 is. Dat lukt nog wel voor 500/100 internet maar daarmee zit je wel op de limiet. Dus misschien kan je toch overwegen om bij de omschakeling een 7530ax aan gereduceerd tarief te nemen, want ik denk niet dat je die prijs op een later moment nog kan krijgen.

[
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

jutuiz schreef: 3 maanden geleden Ik wil dit draadje weer leven in blazen. Als je een 7490 hebt met EDPnet en je switcht van VDSLxl naar Fiber, mag je dan de 7490 behouden? Wellicht wel als ik bovenstaande lees.
Graag wil ook ik even nieuw leven in deze interessante thread "blazen".

Voor onze vakantiewoning in Frankrijk wordt glasvezel tot in huis gebracht in een aansluitdoos. Daarop wordt dan een (eventueel eigen) glasvezelmodem aangesloten.
Waar kan ik zo een "eigen" glasvezelmodem kopen? Eventueel enkele voorbeelden?

Aan te sluiten op onze lokale Fritz!Box 7490.

EDIT: zoiets als dit eventueel? https://elfcams.com/nl/product/6404?adg ... QjEALw_wcB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er zijn 3 mogelijkheden:
  1. je laat de provider de ONT installeren.
  2. je koopt zelf een ONT en sluit hierop de bestaande Fritz!Box aan.
  3. je vervangt de oude FritzBox 7490 door een model met ingebouwde glasvezelmodem, voorbeeld FritzBox 5530 Fiber.
Het eenvoudigste is de Fibermodem (ONT) van de provider gebruiken, en hierop je FritzBox aansluiten.
Dan ben je zeker dat het de juiste fibermodem is

Als je zelf een fibermodem wilt kopen, moet je goed weten welke aansluiting je hebt (GPON, XGS-PON)?
En dat deze compatibel is en ondersteund door de provider....
De ONT in jouw link is een GPON modem.

Een FritzBox 5530 wordt geleverd met een SFP module.
Hier moet je dan kiezen voor de FRITZ!SFP GPON of de FRITZ!SFP XGS-PON
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Dank je wel Philippe voor jouw prompte antwoord. Nu moet ik nog zien te vinden of de lokale provider hier ook de login en paswoord bezorgt voor de glasvezelconnectie.

Onze aansluiting in België loopt via EDP Net, die zonder meer deze info mee met het contract gaf, op voorwaarde dat een correcte modem/router (zoals de door mij gebruikte Fritz!Box 7590) aansloot. Dit in tegenstelling tot Proximus: toen die weigerden heb ik ze aan de deur gezet.
In Frankrijk sloten we een jaar of 10 geleden aan bij Orange ADSL die ook die info doorgaf.
Ben benieuwd over wat ik in Frankrijk ga vinden mbt een glasvezel aansluiting.

EDIT: volgens wat ik lees aan commentaren van gebruikers hier zou voor de provider die ik in het vizier heb hier een PON modem nodig zijn.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Even een update.

Proximus is hier deze voormiddag geweest om de FTH en ONT te installeren. Moedige kerels die bij -4°C even in de voortuin gaan graven. Een tip (voor de ex-nieuwbouwers of grondige verbouwers) is dat je best een foto van je wachtbocht / ruwbouwinstallatie klaarlegt zodat die mannen zo ongeveer weten wat ze ondergronds kunnen verwachten en welke wachtbuizen dat ze kunnen gebruiken. Hierdoor hebben ze bvb. in mijn geval een heel fijn gaatje kunnen boren ter hoogte van een wachtbuis in plaats van een stuk tegel uit te breken, dat was wel zo handig. En voor de rest ging dus helemaal prima. Eenmaal ze vertrokken waren, backup van m'n Fritzbox 7490 settings gemaakt, dan deze instructies gevolgd https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... stallatie/ en op de Fritzbox de wizard "configuring the internet connection" laten draaien, de credentials ingeven en hopsakee. Ik heb 512 down en 94 up.

En wat meer is: EDPnet houdt de Vdsl connectie actief tot alles op Fiber werkt, dus je kan altijd terugkeren naar de oude setting mocht er iets verkeerd gaan. Er is dus geen risico dat je (ik ben zelfstandige, ik werk van bij me thuis) zonder internet valt.

Prima geregeld. Weeral super tevreden.
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Hieronder een interessant document van Intel betreffende glasvezel technologie. Het is een "white paper" waarin de meest recente stand van zaken over optische netwerken staat vermeld. Van eerste belang is pagina 4 waar in een tabel een overzicht van de verschillende PON standaarden staat vermeld.
Bijlagen
ftth-fiber-to-the-home-reference-architecture.pdf
(328.06 KiB) 35 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”