Wat is minimaal nodig bij de overschakeling van ADSL naar VDSL ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Enkele dagen geleden kreeg ik van Scarlet te horen dat de ADSL-abonnementen worden opgedoekt.
Wat is precies nodig om één enkel 5-polig telefoonstopcontact aan te passen voor aansluiting van een VDSL-lijn ?
Niks binnentelefooncentrale, niks alarm.
Momenteel zit daar nog een ADSL-lijn op die dus uitgefazeerd wordt, een ADSL-splitter, en een klassieke telefoonlijn (PSTN).
Volstaat dit : 5-polig telefoonstopcontact -> 5-naar-6-polige adapter -> 6-polige splitter (TF2007) -> Modem & telefoon ?
Bij EDPnet probeert men de interventie van een techneut aan te smeren om een nieuwe wandcontactdoos ('NTP2007') te komen plaatsen.
Maken deze opzetstukjes deel uit van de doos met de modem die bij EDPnet wordt aangeschaft, of zijn die extra op te hoesten ?
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Best de plaatsing van de NTP laten doen door Edpnet, dit kan je veel miserie vermijden achteraf (de lijn wordt professioneel uitgemeten)! Bij VDSL is de kwaliteit van de koperverbinding veel belangrijker dan bij ADSL, anders heb je gemakkelijk storingen, etc... Als je het zelf doet en er zijn problemen, heb je een interventie van Edpnet aan je broek en dat kost je flink meer dan 100 euro...

Beschouw het als een noodzakelijke stap om met VDSL te beginnen. Je kan natuurlijk altijd beginnen met VDSL van Proximus (Proximus start) en dan nadien overschakelen naar Edpnet (Proximus start is momenteel 59 euro installatiekost).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als het het is om een vdsl te plaatsen dan raad ik niet aan om internet start te kiezen.

Kies gewoon een pack met gratis installatiekost.

Dan kan je na een korte tijd toch terug over naar edpnet :) Want proximus contract is onbepaalde duur.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een vijfpolige stekker met een RJ11 aansluiting is voldoende.
vijfpolig.jpg
(10.12 KiB) Nog niet gedownload
Als je naar edpnet overstapt, heb je geen analoge telefonie meer (nodig). Alles gaat over raw copper. Dus je hebt geen splitter meer nodig. Wel opletten dat er geen aftakkingen zitten zoals meerder contactdozen in huis, want dan krijg je problemen met vectoring op je VDSL verbinding.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

seriewoordenaar007 schreef:Wat is precies nodig om één enkel 5-polig telefoonstopcontact aan te passen voor aansluiting van een VDSL-lijn ?
Tussen de Proximus-aansluitkabel die vanaf de straat komt en de VDSL2-modem moet er een NTP2007-wandcontactdoos aangesloten worden.
Indien je kiest om de klassieke telefoonlijn van Proximus te behouden, moet er ook een TF2007-splitter tussen de VDSL2-modem en de NTP2007-wandcontactdoos aangesloten worden.
seriewoordenaar007 schreef:Bij EDPnet probeert men de interventie van een techneut aan te smeren om een nieuwe wandcontactdoos ('NTP20 pr07') te komen plaatsen.
Maken deze opzetstukjes deel uit van de doos met de modem die bij EDPnet wordt aangeschaft, of zijn die extra op te hoesten ?
De NTP2007 zit hoogstwaarschijnlijk niet in de doos van de modem, vandaar dat men een technicus aanraadt.
In principe kan je zo'n NTP2007 zelf of door een elektricien laten aansluiten. de NTP2007 is beschikbaar in de elektro-groothandel. Wellicht kan je die ook kopen via EDPnet en Proximus, maar de standaard procedure is dat een technicus met de NTP2007 bij je thuis langskomt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bij mijn schoonmoeder is er geen NTP2007 geplaatst toen ze op VDSL overschakelde. 5(6) polig met RJ11 aansluiting dus. Bij Edpnet gaat het tenslotte om raw copper.

TS wil overstappen naar Edpnet en dan is er geen analoge telefonie mogelijk, tenminste op hetzelfde koperpaar. Dus het splitterverhaal is niet van tel.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Bij Edpnet gaat het tenslotte om raw copper.
Dat is niet verplicht. Je kan VDSL2 toch ook op een bestaande Proximus telefoonlijn activeren.
Raw copper is vandaag natuurlijk wel de meest logische keuze aangezien VoIP-telefonie sowieso beschikbaar is via een analoge aansluiting op de VDSL2-modem.

bron: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... leren.html
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Het voorspelbare welles-nietes verhaal - welles volgens diegenen die er commercieel beter van worden, nietes volgens de ervaringsdeskundigen.
Afein, ik concludeer uit deze reacties dat er niks NTP2007 noch TF2007 splitter nodig zal zijn, en een simpel 5-polig opzetstukje met 'n RJ11 volstaat om de DSL-telefoonkabel naar de modem op aan te sluiten. Keep It Simple & Stupid filosofie dus 8) . Meer moet dat niet zijn. Er volgt een follow-up van dit schrijfsel zodra de ICT-zwik eraan hangt.
En volgens EDPnet kan een klassieke telefoon op de FON1 van die modem worden aangesloten en blijven dienen om te telefoneren (analoog naar VOIP). En dan is inderdaad niks filter vereist.
De afgelopen 17 jaar heeft ADSL probleemloos gewerkt op die lijn, dus zo te horen zal VDSL ook wel lukken op de enige contactdoos in huis. Ik kan me voorstellen dat storingen pas gaan meespelen bij de hogere datasnelheden ; lk koos de 20/2-formule omdat ik niet meer behoef.
Alvast bedankt voor de reacties.
:wink:
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Je kan de NTP2007 gratis gaan halen bij een proximusshop en zelf plaatsen. Dat heb ik vorig jaar toch gedaan.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb deze week ook een telefoon gekregen om over te schakelen naar VDSL ipv ADSL2+
Ook als Scarlet ADSL klant.

Men gaat in op mijn vraag om de PPP login en wachtwoord aan mij te geven.

Groetjes,
Steven
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

seriewoordenaar007 schreef: En dan is inderdaad niks filter vereist.
Als je nu geen klassieke telefoon actief hebt op die lijn, of als dat wordt gestopt, is er geen 'filter' nodig (vermits er maar 1 signaal op de lijn zit = VDSL)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

vasonline schreef:Ik heb deze week ook een telefoon gekregen om over te schakelen naar VDSL ipv ADSL2+
Ook als Scarlet ADSL klant.

Men gaat in op mijn vraag om de PPP login en wachtwoord aan mij te geven.
Als huidig ADSL2+ klant heb je toegang tot jouw PPP login en paswoord. Meer nog, je kan dit paswoord zelf wijzigen via "Mijn Scarlet".
Als VDSL2 klant behoud je jouw huidige login.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Hey Philippe,

Dat klopt.
Ik heb de originele brief zelfs nog bijgehouden. :)

Ik dacht dat ze misschien een nieuw PPP login/wachtwoord aanmaakten bij de omschakeling?
Heeft u weet van iemand die de omschakeling recent heeft gedaan?

Groetjes!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Nee, de technieker heeft geen enkele reden om dit aan te passen. Zeg hem desnoods dat je het zelf wel zal intypen in de modem terwijl hij er bij zit (maar vroeger hadden ze het gewoon als plain text mee).
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”