Switch Prox->EDPnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Nordic
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2018, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo,

in 2013 in onze nieuwe woning zijn we gestart met Proximus, echter gebruiken het laatste jaar enkel onze internetverbinding nog en kijken we Tv enkel nog via Netflix. Onze Proximus Tv en vaste lijn staan er dus voor de show. Vandaar een omschakeling aangevraagd naar EDPnet, maar zonder modem daar. Ik ga dus zelf nog een aankopen, de 7490 wordt nog steeds geadviseerd, maar de 7590 heeft wel enkele functies de me meer aanspreken. Alleen is deze nog niet gecertificeerd. Wat wil dit effectief zeggen? Dat het gewoon onmogelijk is om dit werkend te krijgen, of dat er nog geen ondersteuning gegeven kan worden door de provider? (ze zijn sowieso vrij duidelijk dat als je de modem niet daar koopt je toch geen ondersteuning krijgt). Dus nu is mijn vraag, kan ik een 7590 kopen en daarmee online gaan, of moet ik me echt neerleggen bij een verouderde 7490?

Alvast bedankt.

Groeten
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Een niet gecertificeerde modem gaat zorgen voor een fallback profiel, dat wil je echt miet.

Je zou ook je huidige bbox3 nog kunnen gebruiken, als die jouw eigendom is.

Ik zelf gebruik de nog oudere 7360 of 7390, puur als moden en voor de voip. Wifi, vpn ed doe ik met andere apperaten.
Nordic
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2018, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb zelfs geen Bbox 3, het is nog een 2, dat witte broodroostermodel. Of dit mijn eigendom is weet ik zelfs niet, ik heb die destijds gekregen in zo'n doos samen met de decoder en het overnamepunt e.d. Proximus is enkel bij ons geweest om de kabel aan de straatkant in de grond aan te sluiten, maar binnen alles zelf gedaan. Ik vermoed dat ik na stop contract gewoon een verzoek ga krijgen om deze toestellen terug binnen te brengen.

Dus voor de veiligheid gewoon de 7490 en er dan toch een moderner AP achter hangen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Welke meerwaarde zie je in de 7590? Ik zie de 7490 nu ook nog niet als een verouderd model. Sterker nog, ik overweeg om er eentje in huis te halen want ik zit met een wél verouderde 7360.

De grootste verschillen die ik zo direct zie tussen de 7590 en de 7490 is dat eerste super vectoring ondersteunt (35 MHz) en dat die multi-user Wifi ondersteunt. Supervectoring is nog niet direct voor vandaag. Tegen dat PX dat overal geïmplementeerd heeft, zijn we weer 5 jaar verder en is de 7590 misschien al verouderd. Multi-user Wifi heeft alleen voordelen bij meerdere gebruikers die tegelijk online gaan, dus daar kan je overwegen om hem te gebruiken.

Je hebt wel een aantal opties afhankelijk van wat je moet terug geven aan PX, maar op een bbox2 zitten ze niet echt meer op te wachten :

1. Je gebruikt gewoon verder je bbox2. Nadeel hierbij is dat je niet van vectoring kan genieten en het kan zijn dus dat je het toestel zal moeten terug geven.
2. Je koopt een 7590 en laat de bbox2 de DSL verbinding verzorgen en de 7590 de PPP0e en wacht tot de 7590 gecertificeerd is. Zelfde nadelen als
optie 1.
3. Je koopt voor een prik een 7360 ergens op de tweedehandsmarkt. Goedkoopste optie maar enkel Wifi N.
4. Je koopt voor een prik een 7360 ergens op de tweedehandsmarkt en een 7590 en doet hetzelfde als in optie 2. Als je per se de 7590 wil gebruiken, de beste optie.
5. Je koopt een 7430. Nadeel, enkel 100 MBit poorten en Wifi N.
6. Je koopt de 7490.
Nordic
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2018, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ja de 7590 is qua processor wel een stukje performanter, de USB erop is ook een stuk sneller en vooral inderdaad de MU-MIMO. Al zat het nu een 7490 worden met een unifi-ap-ac-pro, die combo is qua prijs vergelijkbaar met een 7590. Er zitten via Wifi soms 6 laptops (grotendeels MBP's) en uiteraard ook wel enkele Smartphone's en tablets. Net als netwerkspeakers en chromecast's in de Tv's.

Bovendien koop ik liever het nieuwe model dan een modem die al een 4tal jaar op de markt is, 4jaar voor It producten is redelijk wat. Nuja, eenmaal de 7590 toch gecertificeerd is kan ik alsnog switchen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een perfecte combinatie zo. Maar misschien zou ik de 7490 eerst als standalone een kans geven. Als de wifi niet voldoet kan je nog altijd een Ubiquiti of dergelijks bijzetten. Wel weer extra hardware...
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”