fritz 7430

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Beste mensen,

Onlangs kreeg ik het bericht van Edpnet dat ik ging moeten upgraden naar VDSL omdat adsl2+ gaat worden uitgefaseerd.
Heb een tweedehands Frits 7430 gekocht alvast en de firmware is ook "de juiste"...zijnde 06.52
Blijkbaar is het al ZEER belangrijk dat we de juiste modem hebben met de juiste firmware voor dezen vdsl (?)
Op de ftp-site van AVM zijn er trouwens geen ander firmwares te vinden voor dit model maar soit.
Het "type" is 7430 YT waarbij ik niet begrijp waar die "YT" voor staat en vind er niets van terug op internet.

Een vriend van mij zat in dezelfde situatie en heeft een 7430 gekocht bij Coolblue en dat is een 'VK" en zijn firmware is anders dan de mijne ( 06.83)

Weet er iemand wat het verschil is tussen de fritzboxen 7430 YT en VK (en misschien nog andere?)

Alvast bedankt....
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Als ik me niet vergis is de 7430 niet 'whitelisted' voor vdsl2 in België...
Vandaar dat je waarschijnlijk niet de juiste firmware gaat vinden, vermoed ik.
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Dacht van wel hoor, en heb goed gekeken van voordien :-)

Het gaat hem hier niet over trouwens.
Het gaat over wat de verschillen zijn bij deze fritzboxen model 7430 "yt, vk enz"..

Ten andere, dit is het model dat ge gratis in bruikleen krijgt bij Edpnet bij het Xl-abo..
Denk wel is "white listed"
:-)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Die is inderdaad iets meer dan een jaar geleden op de whitelist gekomen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 60#p696020
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Wat is het verschil dan tussen "YT" en "VK" (en nog andere?)
Weet iemand dit?

Ik wil dit weten omdat er blijkbaar verschillen zijn in het model Fritz 7430 die niet te vinden zijn op de site van AVM ?
Ongetwijfeld gaat iemand van de pro's hier meer over weten denk ik.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is ook de eerste keer dat ik met die vraag geconfronteerd word. Een vermoeden : je hebt versies voor oa de duitse, zwitserse, oostenrijkse, en internationale markt?

Zolang je de juiste firmware gebruikt moet het wel lukken. Dat is momenteel dus inderdaad de 06.52, maar je kan eventueel daarna de laatste firmware gebruiken, mits je in de opties "Use Previous DSL driver" aanvinkt. Je hebt dan alle aspecten van de nieuwe firmware, maar de "oude" DSL driver wordt gebruikt, kwestie van niet in de problemen te komen met die whitelist van Proximus.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7430/

De afkortingen VK/YT zijn mij onbekend; productnr 20002740 is de internationale (ook Belgische versie) en nr 20002733 is de Duitse (ook Zwitserse & Oostennrijkse) 7430
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

@ petrol: ik denk ook dat het gaat over "internationale versies" (maar ben dit niet zeker).
Het probleem dat mijn kameraad had, die net een nieuwe 7430 gekocht had deze week is, dat hij in de "landenlijst"..Belgie niet zag staan...en dus ook niet kon kiezen voor zijn provider (Edpnet).
Toch merkmaardig....
En zijn 7430 heeft een ander OS....dan het mijne....EN volgens Edpnet is alleen Fritz OS 06.52 goed, om whitelisted te zijn.

BTW, is het er niet wat over dat we hier weer in Belgie zo in een keurslijf worden gedwongen?
Niet alleen aangaande welke vdsl-modems te gebruiken maar dan ook nog welke firmware?
Komaan zeg...
Laatst gewijzigd door xcy 07 apr 2018, 18:16, in totaal 4 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is waarschijnlijk omdat hij al firmware 06.83 had draaien en die is zogezegd nog niet geschikt voor België en daar zitten de Belgische providers nog niet in?
Je gaat die 06.83 ook nog niet terugvinden in de Belgische ftp subdirectory van AVM.

Ik ben van de week nog bij Edpnet geweest en daar vertelden ze mij officieus dat de certificering voor de 06.83 rond de zomer rond zou moeten kunnen zijn...
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Zou kunnen, maar op de ftp-site van AVM valt er niets te vinden van OS voor dit model van modem.
Alleen een txt document....over 06.52
Dus hij zou desnoods kunnen downgraden dan?
Okee....maar dat zal wel niet nodg zijn verzekers..

Het is godver f*** weer proper.
De juiste whitelisted modem moet ge hebben EN met den juiste OS.
Komaan zeg....
Laatst gewijzigd door xcy 07 apr 2018, 18:24, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is omdat voor de 7430 er nooit een 06.52 geschreven is. Toen was er al een 06.83. AVM gaat heus geen oude firmware herschrijven voor een nieuw toestel. Dat is ook de rede waarom ze die optie van de "Previous driver" hebben opgenomen in de 06.83 firmware.
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Merkwaardig, aangezien mijn OS 06.52 is EN dit "voorgeschreven is" door Edpnet...?
Ge kunt dit zelf bekijken op de site van Edpnet om u hiervan te vergewissen..

https://edpnet.be/nl/support/bestellen/ ... -lijn.html

Ik kan u eventueel ook een screenie tonen van mijn OS wijl ingelogd in mijn fritz 7430 :-)
06.52 it is...

En nogmaals...ander firmwares zijn er niet te vinden op de ftp-site van AVM voor dit model.
Niet dak ik zou willen upgraden. Dit mag blijkbaar niet, als we willen "in regel zijn" bij Edpnet?

De vraag blijft: wat zijn deze designaties "XX" na het modelnr...?...en die een ander firmware (fritz -os) hebben..

Beste verklaring tot nu toe is van Petrol..
Dat deze Fritzen worden verkocht lokaal, wijl eigenlijk bestemd voor een ander deel van Europa.

Waarom geen andere (en gepaste) firmware te vinden op ftp-site AVM?
Laatst gewijzigd door xcy 07 apr 2018, 19:22, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik geloof je heus wel hoor :beerchug:

Toen AVM met de ontwikkeling van de 7430 bezig was, was de 06.8x reeds in ontwikkeling. Waarschijnlijk de rede waarom Edpnet de 7430 snel heeft kunnen certificeren, omdat hij dezelfde dsl driver heeft als die van de 7490. Dit was nodig om toch een goedkoper alternatief te kunnen aanbieden op de 7490. Waarschijnlijk is er weinig verschil in 06.5x firmware tussen de 7430 en de 7490.

Toen uiteindelijk de 06.8x uitkwam kreeg die de bewuste aanvink optie mee. Als je wil hoor ik wel eens bij AVM waarom er geen 06.52 versie meer is voor de 7430. Maar ik ben er vrij zeker van dat er voor de 7430 niet verder ontwikkeld is in de 06.5x firmware.
Goed mogelijk dat één van de dagen de ftp structuur bij AVM weer wordt aangepast. Dat zou de eerste keer niet zijn...

Nu van die aanduidingen achter het modelnummer zou ik niet teveel van wakker liggen. Zolang je de goeie firmware voor de dsl driver hebt, kan er niet veel mis lopen.
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Merci voor de uitleg.
Doe verder geen moeite...ik verstaan het....(ongeveer).
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

xcy schreef:Wat is het verschil dan tussen "YT" en "VK" (en nog andere?)
Weet iemand dit?.
Volgens mij zijn dit OEM versies, dit zijn reeksen die specifiek voor één bepaalde provider gemaakt werden.

Zolang je een internationale versie hebt is het OK.
xcy schreef: Het probleem dat mijn kameraad had, die net een nieuwe 7430 gekocht had deze week is, dat hij in de "landenlijst"..Belgie niet zag staan...en dus ook niet kon kiezen voor zijn provider (Edpnet).
Dat kan niet.

- ofwel heeft hij een Duitse versie, en daar is geen landen lijst in het menu.

- ofwel heeft hij een internationale versie, en daar staat België ( en EDPNet) wel in de landen lijst.

Een versie met een landen lijst zonder België bestaat dus niet.
M_016 schreef:Ter info:
productnr 20002740 is de internationale (ook Belgische versie) en nr 20002733 is de Duitse (ook Zwitserse & Oostennrijkse) 7430
De Zwitserse en Oostenrijkse versies zijn internationale Fritzbox en, kunnen dus nooit hetzelfde artikelnr hebben als de Duitse
petrol242 schreef:Dat is waarschijnlijk omdat hij al firmware 06.83 had draaien en die is zogezegd nog niet geschikt voor België en daar zitten de Belgische providers nog niet in?
De lijst van Belgische providers is aanwezig in alle Fritzbox en en alle Firmware.
Ook de versies die door Proximus niet goedgekeurd zijn, incl. de BETA versies.

Proximus goedkeuring slaat op de DSL driver.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@xcy : Die whitelist van PX is inderdaad een miserie waar al veel over gepalaverd is op dit forum. Het is Proximus dat dit doet met toestemming van het BIPT. Edpnet kan daar helemaal niets aan doen. Het is mede dankzij Edpnet en met AVM dat er uiteindelijk Fritzboxen toegelaten zijn op vectored bundels.
Wanneer word je overgeschakeld op VDSL? Gebruik je je Fritzbox nu al voor je ADSL2+ lijn? Want dat kan hé.
philippe_d schreef:
xcy schreef:Wat is het verschil dan tussen "YT" en "VK" (en nog andere?)
Weet iemand dit?.
Volgens mij zijn dit OEM versies, dit zijn reeksen die specifiek voor één bepaalde provider gemaakt werden.
Verkopen ze dan OEM versies bij de Coolblue? Ik denk dat we er niet te veel achter moeten zoeken. Zolang het genen Duitse is en de firmware klopt...
philippe_d schreef:De lijst van Belgische providers is aanwezig in alle Fritzbox en en alle Firmware.

Bijna juist voor de nieuwste updates maar je vergeet de 7360. Zo is de lijst van providers langer in de 06.83 dan bijvoorbeeld in mijn 06.31 (7360 v1).
Ik denk ook dat als "zijn vriend" er de 06.52 uit de Belgische map, weliswaar als downgrade, installeert dat de lijst er iets anders gaat uitzien. Zoals ik eerder had meegegeven, is er nooit een specifieke ontwikkeling geweest voor firmware 06.5x voor de 7430. Het is een portering geweest vanuit de 7490 om die doos snel op de Belgische markt te kunnen certificeren. Althans dat hebben die kneuten in Berlijn toch verteld aan mijn broer in Duitsland waar hij al eens mee samen werkt. Dat is ook trouwens de rede waarom er nooit een 06.53 voor de 7430 is gekomen.
philippe_d schreef:Proximus goedkeuring slaat op de DSL driver.
Uiteraard.
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Het betreft blijkbaar een "internationale versie", die Fritzbox 4730 van bij Coolblue hoor ik nu. En blijkbaar stond Belgie niet in de landenlijst. Ik vertel maar wat ik zelf gehoord heb. Maar ondertussen heeft hij de instellingen manueel gedaan en is er geen probleem meer. Alvast bedankt aan iedereen voor de informatie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

xcy schreef:Het betreft blijkbaar een "internationale versie", die Fritzbox 4730 van bij Coolblue hoor ik nu. En blijkbaar stond Belgie niet in de landenlijst.
Neem gerust van mij aan dat België wel degelijk in de landen lijst staat, zelfs in de versie die in Australië en Nieuw-Zeeland verkocht word :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Zou het kunnen dat het verschil hem zit in de verloopkabeltjes die meegeleverd worden in de doos om de Y-kabel passend te maken voor de verschillende nationale telefoonaansluitingen???
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, dat heeft er absoluut niets mee te maken.
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

philippe_d schreef:
xcy schreef:Het betreft blijkbaar een "internationale versie", die Fritzbox 4730 van bij Coolblue hoor ik nu. En blijkbaar stond Belgie niet in de landenlijst.
Neem gerust van mij aan dat België wel degelijk in de landen lijst staat, zelfs in de versie die in Australië en Nieuw-Zeeland verkocht word :-)
Ik begin te denken dat je gelijk hebt, en mijn kameraad zich vergist heeft. Ik heb hem gevraagd een backup te nemen van zijn instellingen en zijn spel te herzetten naar fabrieksinstellingen zodat hij terug die landenlijst te zien krijgt en dat hij daar eens een screenie van neemt. Of hij dit gaat willen doen weet ik nog niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je moet hiervoor niet naar de fabrieksinstellingen...
Gewoon naar het menu System > Region and Language > Regional Options > Select your Country

Hier krijg je de landenlijst. Kies Belgium, en de Fritzbox zal rebooten. Daarna zie je de Providerlist bij de Internet settings.

Dit menupunt ("Region und Sprache") is niet aanwezig in de Duitse box (wel in de Duitstalige interface van de internationale box).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xcy
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:22

Ah, inderdaad.
Merci!
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

@ xcy: Ik kreeg verleden maand een gelijkaardig email van Dommel.

Gezien in hun voorgestelde pakket een aantal leugens stonden (zij beweerden bv. dat ik minder zou betalen met het nieuwe abo terwijl dat dus meer is) en ik niet dezelfde functionaliteit krijg die ik voorheen had (vast IP-adres), ben ik niet van plan om nog langer bij Dommel te blijven. Ik ga hier niet verder in detail over praten want dat interesseert toch niemand.

Hoedanook. Ik heb mij ondertussen bij een andere ISP aangemeld (Untied telecom) en krijg "gratis" die Fritz 7430 (welke ik vanmorgen heb ontvangen).

Ik heb het toestel nog niet aangesloten en ben dat ook niet van plan totdat mijn VDSL echt is geactiveerd. Bovendien heb ik meer vertrouwen in mijn oude Level One WBR6600 dan in die Fritzbox. Tenminste afgaande op sommige gebruikersreviews.

@ M_016: Ik heb zelf ook gekeken naar welke versie ik heb. Op de doos vind ik geen YK of VK indicatie. Mijn productcode is: 2000 2813. Er staat op de doos "Edition Belgium"

Gezien ik het toestel ook nog niet heb uitgeprobeert en weet ik verder niet welke fw ik heb (en niet dat veel uitmaakt).

Ik had gehoopt om het model met gigabit-lan (en 5Ghz) te krijgen maar goed. Ik dacht dat deze modem alleen VDSL1 was en niet VDSl2 maar blijkbaar ben ik verkeerd.

Wat vinden jullie van die 7430? Goed of rommel?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

manutimmers schreef:Ik heb mij ondertussen bij een andere ISP aangemeld (Untied telecom) en krijg "gratis" die Fritz 7430 (welke ik vanmorgen heb ontvangen).
Ik heb het toestel nog niet aangesloten en ben dat ook niet van plan totdat mijn VDSL echt is geactiveerd. Bovendien heb ik meer vertrouwen in mijn oude Level One WBR6600 dan in die Fritzbox.
Ik begrijp wel dat het voor jou een "sprong in het onbekende" is, om je vertouwd "oud bakje" in te ruilen voor een FritzBox, maar er is niets dat de FritzBox niet kan, wat jouw WBR6600 wel zou kunnen, denk ik.
Waarom deze niet nu al gebruiken op je Dommel lijn, zodat je wat ervaring kan opdoen?
manutimmers schreef:Ik had gehoopt om het model met gigabit-lan (en 5Ghz) te krijgen maar goed. Ik dacht dat deze modem alleen VDSL1 was en niet VDSl2 maar blijkbaar ben ik verkeerd.
Wat vinden jullie van die 7430? Goed of rommel?
De 7430 is gebaseerd op de 7490, dat was tot voor kort het "top model" van de FritzBox reeks (nu vervangen door de 7590). De 7430 heeft dus kwasi dezelfde mogelijkheden als de 7490, maar dan wat afgeslankt, zoals:
  • - 4* 100/10 LAN poorten i.p.v. gigabit
    - wireless n (450 Mbit/s) i.p.v. wireless ac (1300 Mbit/s)
    - dus geen 5GHz wifi
    - 1* USB 2.0 poort (in plaats van 2* USB 3.0)
    - 1* RJ11 i.p.v. 2* RJ11 (aansluiting analoge telefoons)
    - geen ISDN
Voor de rest heeft de 7430 alles wat de 7490 heeft:
  • - zelfde DSL chipset, en dezelfde goedgekeurde DSL driver.
    - VOIP centrale voor het aansluiten op 1 analoge lijn, en max 10 SIP lijnen.
    - DECT basis voor het aansluiten van (max) 6 DECT toestellen.
    - SIP server voor het aansluiten van interne SIP telefoons (en SIP Apps).
    - 5 antwoordapparaten.
    - VPN.
    enz enz
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:[snip]
Waarom deze niet nu al gebruiken op je Dommel lijn, zodat je wat ervaring kan opdoen?
Omdat men de modem al voor-ingesteld heeft voor United Telecom en ik hier niets wil aan veranderen met het risico dat ik het nadien niet meer werkend krijg.

Uiteindelijk kan ik nog wel een paar dagen wachten om met de nieuwe modem te "spelen" hoor. :-)
philippe_d schreef: De 7430 is gebaseerd op de 7490, dat was tot voor kort het "top model" van de FritzBox reeks (nu vervangen door de 7590). De 7430 heeft dus kwasi dezelfde mogelijkheden als de 7490, maar dan wat afgeslankt, zoals:
  • - 4* 100/10 LAN poorten i.p.v. gigabit
    - wireless n (450 Mbit/s) i.p.v. wireless ac (1300 Mbit/s)
    - dus geen 5GHz wifi
    - 1* USB 2.0 poort (in plaats van 2* USB 3.0)
    - 1* RJ11 i.p.v. 2* RJ11 (aansluiting analoge telefoons)
    - geen ISDN
Voor de rest heeft de 7430 alles wat de 7490 heeft:
  • - zelfde DSL chipset, en dezelfde goedgekeurde DSL driver.
    - VOIP centrale voor het aansluiten op 1 analoge lijn, en max 10 SIP lijnen.
    - DECT basis voor het aansluiten van (max) 6 DECT toestellen.
    - SIP server voor het aansluiten van interne SIP telefoons (en SIP Apps).
    - 5 antwoordapparaten.
    - VPN.
    enz enz
We zullen het rap genoeg weten. Alvast bedankt voor de aanmoediging. ;-)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Je kan je configuratie exporteren uit de fritzbox zodat je alles kan herstellen in 'originele' staat met een paar muisklikken mocht het mis gaan :wink:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

MaT schreef:Je kan je configuratie exporteren uit de fritzbox zodat je alles kan herstellen in 'originele' staat met een paar muisklikken mocht het mis gaan :wink:
OK. Ik ga dat eens moeten uitzoeken dan. Hopelijk gaat die fritzbox even lang mee als de level-one. Welke tot op vandaag de nog altijd perfect werkt (ondertussen bijna 10 jaar).
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

MaT schreef:Je kan je configuratie exporteren uit de fritzbox zodat je alles kan herstellen in 'originele' staat met een paar muisklikken mocht het mis gaan :wink:
Heb dat idd geprobeerd. Bedankt voor de tip. Heb ondertussen al eens geprobeerd via een smartphone te internetten (en mits wat uitzoeken werkt ook dat).

Verder heeft mijn modem: FRITZ!OS:06.52
En is dit "Edition Belgium" (2000 2813).

Verder zie ik volgende dingen bij DSL.

Negotiated Connection Properties Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 30064 10064
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 640
Attainable throughput kbit/s 83089 36263
Current throughput kbit/s 30063 10062

Wil dit zeggen dat ik de volgende dagen 83089 Kbps down- en 36263kbps up mag verwachten?
Of is mijn verbinding in dit geval afgeknepen op 30064kbps? Of interpreteer ik dit gewoon verkeerd?

Andere details zijn:
- profile = a17 --> Ik heb begrepen dat dit profiel tot 100Mbps down kan.
- G.Vector = full
- Carrier record = B43

Buiten de incompetentie van Belgamus (die eerste technieker had mijn lijn verkeerd hadden aangesloten waarna er een 2de technieker moest komen om de fout van de 1ste te herstellen) ging alles redelijk goed. Alleen had ik eerst een sync op 94185/17860 en nu dus op 30063/10062.

Het enige wat ik raar vind is dat mijn ADSL-modem vroeger een Annex A (analoog) was terwijl deze Fritzbox bij mij als Annex B (ISDN) staat ingesteld? Moet dat ook niet Annex A zijn?

In ieder geval weet ik nu dat "den Theo" de technieker is die je dus NIET wil!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

manutimmers schreef:
Negotiated Connection Properties Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 30064 10064
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 640
Attainable throughput kbit/s 83089 36263
Current throughput kbit/s 30063 10062

Wil dit zeggen dat ik de volgende dagen 83089 Kbps down- en 36263kbps up mag verwachten?
Of is mijn verbinding in dit geval afgeknepen op 30064kbps? Of interpreteer ik dit gewoon verkeerd?
Ik denk dat je een 70/30 profiel zal mogen verwachten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

on4bam schreef:
Ik denk dat je een 70/30 profiel zal mogen verwachten.
Daar zou ik al heel blij mee zijn. Voorlopig staat alles nog steeds op 30/10
Waarom krijg je niet onmiddellijk de "volle petrol"?
Die gast van Belgacom die zei ook al iets van 14 dagen... gulp!

Zijn er websites waar je wat meer uitleg kan vinden hoe dit werkt en waarom dit is? Ook op deze fora spreekt men over DLM (ondertussen gevonden wat dat is). Maar ik dacht dat "Seamless rate adaptation" hetgeen was dat ervoor zorgde dat je snelheid zich aanpaste aan omstandigheden. Ook bij de vele post die ik gelezen waarbij ik een screenshot zie, zie ik meestal dat dit "Off" staat (ook zo bij mij).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

manutimmers schreef:Ook op deze fora spreekt men over DLM (ondertussen gevonden wat dat is).
Er is hier inderdaad al zeer frequent en uitgebreid geschreven hoe dit process in elkaar zit. Ik zal de details (tot vervelens toe) niet herhalen, maar in het kort:
  • Proximus heeft zijn klanten - op basis van technische criteria - ingedeeld in "zones". De snelheid waarmee je start is afhankelijk van de zone waarin jouw aansluiting ingedeeld is.
  • In jouw geval (basis snelheid 30/10) zou dit neerkomen op zone 3
  • Jouw lijn wordt nu in de gaten gehouden, en afhankelijk van deze analyses zal jouw snelheid (in stappen) verhoogd worden (DLM process). De maximale snelheid die DLM kan toekennen is ook afhankelijk van de zone. In jouw geval (zone 3) is dit 60/15
zie tabel: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
on4bam schreef:Ik denk dat je een 70/30 profiel zal mogen verwachten.
Volgens mij is dit een te optimistische gok, dit profiel is niet beschikbaar in zone 3 :-(

Misschien zou het nuttig zijn om eens een lijntest (TBF) uit te voeren via het nummer 0800 22424
  • - Als je nà de lijntest op 30/10 blijft, dan ben je zeker in "zone 3" (waarbij het maximum 60/15 is, zoals hierboven beschreven).
    - Als je bijvoorbeeld in "zone 2" zou zitten, dan ga je nà de lijntest op 50/15 komen (maximum in zone 2 is 100/40).
Pas op: Nà een lijntest begint de DLM evaluatie opnieuw, je zal dus wellicht terug 14 dagen moeten wachten op de eerste verhoging :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Bij het configureren van mijn Fritzbox 7430 om de NAS-aansluiting daarop te kunnen benutten stelde ik vast dat in de gebruikerslijst een rare snuiter staat met naam "TR069-XXXXXXXX". Zijn ingestelde toegangsrechten laten hem toe om zowat alles in mijn bakje te kunnen komen uitspoken. TR-069 verwijst naar CWMP - een protocol waarmee Internet-aanbieders zich toegang verschaffen tot de modemrouters van hun klanten om daarin instellingen te komen wijzigen. Stiekem en onaangekondigd.
Zijn er nog andere Fratsboksers die daar zo'n stiekemerd hebben staan?
Ik stelde de vraag ook aan EDPnet, maar kreeg daar nog geen antwoord op.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:
manutimmers schreef:Ook op deze fora spreekt men over DLM (ondertussen gevonden wat dat is).
Er is hier inderdaad al zeer frequent en uitgebreid geschreven hoe dit process in elkaar zit. Ik zal de details (tot vervelens toe) niet herhalen, maar in het kort:
  • Proximus heeft zijn klanten - op basis van technische criteria - ingedeeld in "zones". De snelheid waarmee je start is afhankelijk van de zone waarin jouw aansluiting ingedeeld is.
  • In jouw geval (basis snelheid 30/10) zou dit neerkomen op zone 3
  • Jouw lijn wordt nu in de gaten gehouden, en afhankelijk van deze analyses zal jouw snelheid (in stappen) verhoogd worden (DLM process). De maximale snelheid die DLM kan toekennen is ook afhankelijk van de zone. In jouw geval (zone 3) is dit 60/15
zie tabel: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
on4bam schreef:Ik denk dat je een 70/30 profiel zal mogen verwachten.
Volgens mij is dit een te optimistische gok, dit profiel is niet beschikbaar in zone 3 :-(
[SNIP]
OK. Dit bericht om jullie op de hoogte te houden van wat er allemaal gebeurt is ondertussen. Om te beginnen mijn excuses om deze thread te kapen.

Zoal ik reeds vertelde had ik eerst 30mbps down en 10mbps up.
10 dagen later (ik begon al te panikeren) stond mijn modem plots op 70mbps down en 30mbps up (waar ik dus al heel blij mee was). Dus on4bam jij zat er dus exact op! Wow!
Maar daarstraks zag ik dat mijn modem ondertussen op 100mbps down en 30mbps staat.
Dit is super.

Mijn abonnement bij UT is in feite maar 70/6 en ik krijg zomaar eventjes 100/30.
Die 2de man van Belgacom die een door hun zelf gemaakte probleem kwam herstellen (lang verhaal dat ik nu niet ga vertellen) had mij al verteld dat 90mbps wel mogelijk zou moeten zijn gezien de "kast maar om de hoek staat". Dus tot zo ver ben ik al tevreden met deze overstap.

Voor de geïnteresseerden; mijn modem geeft nu volgend aan:

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	100000	30000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	0
Attainable throughput	kbit/s	128448	36615
Current throughput	kbit/s	99998	29999
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		43	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	14	9
Bitswap		off	on
Line attenuation	dB	5	6
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
En speedtest kwam met 91.40 down en 28.20 up. Wat volgens mij helemaal niet slecht is.

Alvast bedankt aan iedereen hier op dit forum die mij al van nuttige info voorzag.

@ seriewoordenaar007
Ja ik heb op mijn Fritzbox ook zo'n user staan. Ik heb deze user Internet access ontzegd. Als men remote iets wil doen moet men mij maar eerste emailen ofzo. De andere instellingen heb ik gelaten.

Wat heb jij met die gebruiker gedaan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja kan een aantal maatregelen nemen als je wil vermijden dat "anderen" (vb jouw ISP), vanuit buitenuit, toegang tot je FritzBox krijgen:
  • deze "onbekende" user ("TR069-XXXXXXXX") de toegang vanuit Internet ontzeggen (System > fritzBox users)
  • deze "onbekende" user ("TR069-XXXXXXXX") alle verschillende rechten ontnemen (toegang tot de instellingen, toegang tot de NAS, VPN, enz)
  • de beste optie: deze user gewoon deleten!
  • een nog beter optie: remote toegang tot FritzBox volledig wegnemen (Internet > Permit access > FritzBox services). Dat geldt wel voor alle users.
  • compromis als je zelf nog toegang wil: TCP Port for HTTPS wijzigen naar een willekeurige onbekende poort (staat standard op 443, dat is onveilig)!
Maar zolang de FritzBox via TR-069 communiceert met de acs server van jouw provider, kunnen instellingen door de provider gewijzigd worden.
Hier kan je ook wat aan doen:
  • Wanneer TR-069 actief staat, moet je normaal een bijkomend scherm "Provider services" hebben. Hier kan je instellen dat de provider geen settings kan veranderen, of ongevraagd een nieuwe Firmware kan pushen.
  • Bij sommige ISP's wordt het scherm "Provider services" verborgen, zelfs met een actieve TR-069, en heeft de provider dus toch toegang tot de FritzBox (TCP poort 8089) :-( .
    In dit geval kan je beter kiezen voor "Other Provider" (Internet > Account Information > Internet service provider), in plaats van jouw eigen provider te selecteren.
In dit geval moet je wel zelf alle settings doen (zoals VLAN), en voor deze optie kan je alleen kiezen als je alle login gegevens gekregen hebt (PPPoE, VoIP) ...

PS. Hiermee pleit ik niet om TR-069 te blokkeren, ik geef gewoon aan wat de opties zijn.
Voor sommige gebruikers is het bestaan van TR-069 een goede zaak, zodat de ISP alle juiste settings kan pushen, firmwares updaten, hulp op afstand kan bieden. Voor anderen is dat een beetje scary om te beseffen dat iemand anders kan "meekijken" :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

seriewoordenaar007 schreef:Ik stelde de vraag ook aan EDPnet, maar kreeg daar nog geen antwoord op.
Ondertussen kreeg ik er wel een antwoord op: die stiekemerd is inderdaad EDPnet, en via de Security in mijn Fritzbox kon ik ook zien dat ze de modemrouter via de open poort 8089 bereiken (eerder meldde Nmap me dat die poort open stond).
Volgens hen komen ze enkel "bij noodgevallen" in het bakje.
Mij goed, zolang ik maar weet dat het kan, maar dat wordt blijkbaar alleen gemeld... wanneer je het in de smiezen hebt en ernaar vraagt. Ik laat die gebruiker ongemoeid ; ik ga ervanuit dat ze tegoedertrouw zullen handelen.
philippe_d schreef:Bij sommige ISP's wordt het scherm "Provider services" verborgen, zelfs met een actieve TR-069, en heeft de provider dus toch toegang tot de FritzBox (TCP poort 8089) :-( .
Dat scherm heb ik kortstondig in beeld zien floepen ; EDPnet heeft het dus onzichtbaar gemaakt voor zijn klanten.
Laatst gewijzigd door seriewoordenaar007 25 mei 2018, 12:52, in totaal 1 gewijzigd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:[...]
In dit geval kan je beter kiezen voor "Other Provider" (Internet > Account Information > Internet service provider), in plaats van jouw eigen provider te selecteren.[/list]
In dit geval moet je wel zelf alle settings doen (zoals VLAN), en voor deze optie kan je alleen kiezen als je alle login gegevens gekregen hebt (PPPoE, VoIP) ...
[...]
Bij Edpnet gaat dat sinds kort niet meer. Na het debacle met de nucleus server moet je EDPNET als provider kiezen, anders krijg je geen PPPoE verbinding. Ik heb er lang mee zitten klooien toen en er zelfs voor naar Edpnet gereden...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ook niet als je VLAN ID = 10 instelt op de PPPoE ?
De "baas" zegt het hier toch anders :-) :
Joachim schreef:Other internet provider zou ook perfect moeten werken als de instellingen correct staan. Ik gebruik het trouwens thuis zelf ook zo. Ik vermoed dat er iets over het hoofd gezien wordt, of dat de fritzbox iets raars doet...
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 73#p741576
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb gekozen voor EDPnet in de settings maar heb geen TR69-user (en ook geen extra tab). Modem komt wel niet van hen, internationale 7490 elders gekocht. Ik denk dat alle providers zo'n externe toegang instellen, niet meteen EDPnet specifiek. Voor service-doeleinden begrijp ik dat ook wel. Op een Fritzbox kan je het wel disabelen, bij TN en PXM is dat iets anders.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”