omschakelen ADSL->VDSL XS: nutteloze test&label?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

We hebben voor mijn ouders de voorgestelde omschakeling van ADSL naar VDSL XS besteld (wegens het gekende einde service verhaal).

Krijg ik vandaag van EDP een mail dat er aanstaande vrijdag iemand moet thuis zijn voor een test & label.

Beetje eigenaardig.. Toen ik van ADSL naar VDSL overstapte is er nooit iemand moeten langskomen (de uitleg die ik indertijd kreeg was dat door de aanwezigheid van ADSL signaal een extra test & label niet nodig was)...
Daarenboven is enkele maanden geleden al een PX man langsgeweest om een NTP te plaatsen, ter gelegenheid van de werken in hun straat en het in gebruik nemen van een nieuwe kabel of zo..)

Ikke dus al e.e.a. aan het regelen om de Proximus mannen terwille te zijn... Tot ik vandaag even kijk naar de myedp pagina en de config van mijn ouders:
SNAG-0003.jpg
Ben ik verkeerd als ik hieruit lees dat ze vandaag, sedert 14u al op VDSL staan (heb nog niet kunnen kijken op de modem zelf)
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Als die NTP er inderdaad geplaatst is enkele maanden geleden, dan is die Test&Label niet meer nodig (= juist het plaatsen van een NTP en uitmeten ervan). Er staat nu inderdaad een VDSL-signaal op een koperpaar bij je ouders, waarschijnlijk is dit het juiste koperpaar en zal de modem kunnen syncen. Moet je enkel nog de logins in de modem ingeven en je bent vertrokken...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

modem zal wel syncen, want ik krijg net een mail van mijn ouders :):)

account gegevens moeten niet aangepast worden, want we blijven bij EDP...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Deze ochtend is er dan toch een technieker langs geweest bij mijn ouders... (EDP was een beetje te snel met het aanpassen van hun lijngegevens)

Wat die daar heeft uitgespoken is me een absoluut raadsel, maar die gast komt hier alvast nooit meer binnen..

De (perfect werkende/aangesloten/..) NTP heeft ie opengedaan. Heeft dan een ganse litanie afgestoken van 4 draads aansluiting ipv 2 draads, en dat hij dat niet kon in orde brengen, en dat er iemand anders ging moeten komen, etc... Ik ben nu wel heel thuis in telecom, maar wat die man bedoelde is me totaal niet duidelijk: voor de goede orde: zij hadden een klassieke voice lijn, met ADSL erbovenop (dus zeker geen aparte lijnen etc..)

Resultaat: de man is weg, hij heeft hun fritz gereset naar fabrieksinstellingen (dus account info weg, wifi netwerk weg...) EN ze hebben geen (analoge) telefonie meer... Daarenboven ligt de NTP helemaal gedemonteerd..
Ik dacht even dat hun nr al geporteerd was naar VOIP, maar ik kan nog geen voip parameters vinden op de myedp pagina...

Zo laat een PX technieker dus een test&label installatie achter...
IMG_20180407_143329 (1).jpg
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hadden je ouders voorheen analoge telefonie ook bij EdpNet ?
Bij VDSL is dat VoIP en moeten ze de sip gegevens meedelen die je in de Fritz moet ingeven.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik dacht even dat hun nr al geporteerd was naar VOIP, maar ik kan nog geen voip parameters vinden op de myedp pagina.
Geen voip gegevens te vinden...

Het enige wat ik kan vermoeden, afgaande op wat hij mijn ouders vertelde (of wat zij ervan begrepen hebben) is dat die gast een nieuw paar in dienst genomen heeft om daar raw copper vdsl op te zetten. Daaraan gekoppeld het verhaal dat iemand anders van PX moet langskomen zou dat dan willen zeggen dat er iemand gaat komen om een tweede NTP te plaatsen voor het 'telefoniepaar'.
Beetje nutteloos, gezien we overstappen naar EDP (die er dan ook in geslaagd zijn om de VOIP login niet aan te maken...).

Ik wacht even de helpdesk van EDP af, want ik heb even geen zin om daar onderaan de kast te beginnen experimenteren met de vrije paren :)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Als ik jouw verhaal hoor zou ik denken dat jouw ouders op het retour paar hebben gezeten. das meteen ook de rede dat men zo nodig nu weer en Test en label moesten uitvoeren want het paar wordt gewijzigd. mogenlijks gaan nu de lassers moeten tussen komen op deze omzetting in orde te krijgen. maar wie ben ik ofc
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe dan ook mag die technieker dat niet 'kapot' achterlaten. da's gewoon totaal klantonvriendelijk...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

't Was volgens mijn moeder een 'jobstudentje' :) (lees: een jonge snaak :) )

Dat dat ding open blijft liggen stoort me nog het minst. Erger is dat ze sedert zaterdagochtend geen telefoon meer hebben. Voor iemand die - wegens ziek - ten allen tijde de dokter of het ziekenhuis moet kunnen bellen is dit onaanvaardbaar...
Komt daarbij dat EDP op ztaerdag niet werkt, en het rampscenario is compleet.

Lesje geleerd: nooit een technieker op zaterdag binnen laten..

(ps: 'k heb ze mijn reserve GSM geleend voor de tijd dat dit gaat duren..)
(ps2: niet mis te verstaan ticket geopend bij EDP natuurlijk. Curieus wat ze nu weer gaan antwoorden))
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 383
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 153 keer

Goedermorgen, de nodige collega's volgen intussen uw dossier op. We vragen intern bij Proximus na wat het werkrapport van hun technieker zegt. Wij houden je ASAP op de hoogte via telefoon en email.
internet, fiber & telephony
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Voila zie, ondertussen omstandige uitleg gekregen van de mannen van EDP :)

Moraal van 't verhaal: ze zitten nog steeds (lees: terug) op ADSL, wegens kabel/kwaliteitsprobleem voor VDSL, maar de PX technieker is vergeten van hun telefoonlijn terug te activeren op dat kabelpaar...

Ondertussen is de voip account alsnog geactiveerd geraakt (op ADSL), zodat er nu toch al outbound kan gebeld worden. De overname van het inbound nummer van PX volgt asap..

EDIT: VOIP werkt toch nog niet... Kan niet registreren (en alles al ten overvloede gechecked..)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

1 week verder.. "The saga continues"....

Nog steeds kunnen we geen inbound gesprekken ontvangen, ondanks dat de nummerportering al een halve week is uitgevoerd...

Uitgaand bellen kan, inkomend hoort de beller een normale beltoon, maar komt er niets aan in de fritzbox (laat staan op de aangesloten telefoon).

Vandaag nog even helpdesk gebeld (in welk land zitten die eigenlijk??), en het laconieke antwoord: op de server zien we ook niets in de logs staan, dus zal't een routeringsprobleem zijn...


Zijn we vet mee :(
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik ga een boek schrijven...

Inbound routering is - eindelijk - in orde. Hoe het mogelijk is dat er een probleem was bij èn Proximus èn Telenet èn Orange in hun routering is me een compleet raadsel...

maar: Gezien de problemen om VDSL werkende te krijgen (zie hierboven), hebben ze dus VOIP op ADSL geconfigureerd.

Krijg ik nu toch wel een factuur voor een "raw copper" lijn zeker... Alsof het mijn schuld is dat VDSL (nog) niet werkt, en ze hebben nota bene zelf voorgesteld om die VOIP op ADSL te activeren..

Terug naar de help(?) desk dus...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

opgelost nu?
Jewel
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 aug 2021, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het is te hopen dat het na meer dan 3 jaar opgelost is :banana:
satsurfer schreef:opgelost nu?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Lijkt dat TS niet meer actief is, is ook reeds een 3 jaar oud topic.
Schermafdruk op 2021-09-04 16-39-03.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jewel schreef:Het is te hopen dat het na meer dan 3 jaar opgelost is :banana:
een bovenstaande post wordt niet gequote.!!! :eek: Ik leer graag bij. Verveel je je misschien? Begin dan eens met de forumregels na te lezen.

@lacer: heeft nog eind augustus 2021 gereageerd op mijn thread ivm Keytrade.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

satsurfer schreef:een bovenstaande post wordt niet gequote.!!! :eek:
Op een post van 3 jaar oud wordt niet geantwoord :lol:
Of een bedankje op een post van 2008 :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Was informatie a/h zoeken edp installatie in appartement. :eek:

Oei, staat dat ook id regels dat ik niemand meer mag bedanken, en hier tijdslimiet op staat? :eek: Ga ik dat asap consequent doen bij jou dan, om U geen overlast te bezorgen. :-D

Dus beter iemand die mensen -die zinnige dingen zeggen- schoffeert dus gaan belonen.
Tja, regelmatig 2 maten en 4 gewichten.
userphil.jpg
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Voel je je nu serieus in je gat gebeten omdat iemand je op het feit dat de topic 3+j oud is wijst, en haal je daarom compleet ongerelateerde zaken aan?
Het wordt wel erg met je tegenwoordig...

Beter in het vervolg dus niet doen als "reactie" op dat ;)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

GuntherDW schreef:Het wordt wel erg met je tegenwoordig...
zo lang ik niet met staaf op autostrade loop is het goed zeker? Mag ik reageren?

Precies kudde huilende wolven. :-(
https://www.almonature.com/nl/blog/waar ... -dit-lied/
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Afbeelding
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Wel, dat is een manier om te proberen het onderwerp/interesse van u af te schuiven... I guess :lol:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”