EDPNET plat

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

En toen ging EDPNET plat. Radius defect. :(
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Je weet meer dan hen :D

@edpnet
21 minutes ago
We are checking what is possibly going on. We keep you informed via our blog and Twitter.
Twitter: https://twitter.com/edpnet/status/981424517317840896
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vriendelijke meneer aan de telefoon wist me dat te vertellen.
SenH
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2014, 10:50
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

EDPNet ligt hier al plat van 3/04/2018 16:15:39.
VDSL sync OK, geen internet connectie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Geen problemen hier.
Het is dus alvast niet "globaal" plat :)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De authenticatie ligt globaal plat. Zolang je modem niet terug moet inloggen zal er geen issue zijn.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Inderdaad. En nu maar duimen dat mijn modem niet opeens gaat herintrainen...
Computer(k)nul
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Normally all connections should be back online. We will do an update of the exact cause and which customers were affected on our blog in a few minutes. #outage #issue
Twitter: https://twitter.com/edpnet/status/981437471031521280
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Er was een probleem met de IPv6 radius attributen, we hebben het tijdelijk opgelost, en we verwachten voor de middag een definitieve oplossing. Het probleem was 'enkel' bij verbindingen die IPv6 geactiveerd hadden, en die sinds gisterennamiddag een authenticatie deden.

Onze excuses alvast :oops:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

SenH schreef:EDPNet ligt hier al plat van 3/04/2018 16:15:39.
VDSL sync OK, geen internet connectie.
en SenH, alles terug up and running? :-D
SenH
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2014, 10:50
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Moest PPP wachtwoord in bbox3 opnieuw ingeven, waarna het terug werkte…
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Momenteel ligt het bij mij nog steeds plat. Ik kan geen PPoE verbinding opzetten met mijn eigen login gegevens sinds gisteren namiddag. Wat raar is, is dat ik een heel beperkte verbinding heb als ik de pushed login gebruik (getonline@EDPNET). Enkel de edpnet diensten, voip incluis, en Google :roll:, voor de rest nada. Dus gisterenavond ticket aangemaakt aangezien de medewerkers logischerwijze huiswaarts waren gekeerd. Vanmorgen heb ik dan voor alle zekerheid nog eens gebeld, en uiteindelijk niet echt een oplossing gekregen. In de namiddag werd er een mail de wereld ingestuurd met de melding dat de authenticatie problemen opgelost waren.
Ondertussen was ik aan het werk, dus kon ik het niet nakijken. Nu na mijn late shift heb ik een reboot van de fritzbox gedaan, de login nog eens veranderd, maar helaas het probleem is nog steeds niet opgelost, dus nogmaals een ticket aangemaakt en morgen nog eens bellen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb gisteren na de opgelost-melding ook opnieuw moeten authenticeren en dat ging probleemloos.
getonline@EDPNET is volgens mij een generieke login louter om te zien of je verbinding kan maken. Gebruik eens je normale login.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mijn gewone login werkt niet en de getonline@EDPNET nu ook niet meer.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Is bij jou IPv6 geactiveerd? Indien wél, dan kan dat het verschil zijn. Op de issues-pagina wordt immers vermeld dat het een IPv6-probleem is/was aan hun kant.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

IPv6 was inderdaad geactiveerd en ik ken de problemen. We zijn samen met Edpnet aan het uitzoeken om eruit te komen. Op de radius server komt mijn login niet binnen. Eerst heb ik de modem wat langer uitgetrokken wat echter niet hielp. Nu ben ik bezig met een factory reset. Hopelijk helpt dat. In het slechtste geval kan ik een testmodem krijgen. Mijn account was trouwens ook nog gelinkt aan een oud abonnement. We gaan er wel geraken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Even een update want dat ben ik jullie wel verschuldigd. Ik heb vandaag een bezoekje gebracht aan Edpnet (dan zijn we daar ook nog eens geweest) met mijn Fritzbox en is het probleem nogal snel gevonden.

Ik heb een internationale Fritzbox 7360 v1 die ik destijds online ergens gekocht heb. Dat was in de periode dat Edpnet nog bezig was met de certificering van die dozen, dus was ik een beetje een "exoot" op hun netwerk. Gelukkig is mijn Fritzbox achteraf op de white list gekomen van PX.

Al die jaren koos ik bij de accountinstellingen "Other Internet Service Provider" en dan mijn login om een PPPoE verbinding op te zetten. Dat heeft altijd gewerkt. Blijkbaar is dat dus na de hetze met de radius server op één of andere manier niet meer mogelijk en moet ik dus eigenlijk "EDPNET" als ISP kiezen. Ik vermoed een doordrukken van het TR-069 protocol.

Nochtans als ik lees onder de installatiehandleiding van Edpnet voor de Fritzbox 7360, staat er heel duidelijk om "Other Internet Service Provider" te selecteren.
edpnet.png
Ik ben dus een beetje op een verkeerd been gezet door Edpnet, maar ik begrijp dat zulke dingen al eens over het hoofd gezien worden en dat ze het TR-069 protocol op één of andere manier voor iedereen actief willen hebben, maar dan moeten ook de installatiehandleidingen eerst aangepast worden. Wat die TR-069 betreft, de ironie loert soms achter een klein hoekje... :roll:

Het is ook een beetje spijtig dat de helpdesk daar ook niet direct aan gedacht heeft. Het heeft me drie dagen zonder internet en een rit naar St Niklaas gekost.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Other internet provider zou ook perfect moeten werken als de instellingen correct staan. Ik gebruik het trouwens thuis zelf ook zo. Ik vermoed dat er iets over het hoofd gezien wordt, of dat de fritzbox iets raars doet...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Aan de instellingen had ik niets gewijzigd. Ik neem elke week trouwens een backup van de Fritzbox en de laatste had ik terug gezet toen de problemen begonnen. Dat is ook de rede waarom ik tot bij Edpnet ben gereden om zeker te zijn dat er met mijn Fritzbox niets mis was. Ik had de pech een stroomonderbreking te hebben gehad tijdens de downtime van de radius server. Misschien zijn daar wel instellingen veranderd?

Misschien kan er eens iemand met een 7360 proberen om "Other Internet Service Provider" te selecteren en dan een PPP verbinding op te zetten? Dan weten we meteen of het aan mijn Fritzbox ligt of dat het ergens anders te zoeken valt.

In ieder geval ben ik blij om van het gezaag van mijn kids af te zijn. En ondanks het lang zoeken naar een oplossing, door Edpnet verder geholpen ben. Ik vraag me trouwens af hoe dit verhaal bij een andere OLO zou gegaan zijn.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Het feit dat je met je Fritz!Box gewoon naar Sint-Niklaas kon rijden om daar fysiek geholpen te worden, zegt toch al veel over de geboden service.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Absoluut. Had ik de eerste dag was gegaan, was het waarschijnlijk veel sneller geflipt. Maar je denkt dan, eerst de helpdesk hé want die mannen zitten efkes in de shit en dan kan je die beter met rust laten.

Tot nu toe nog altijd heel tevree.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:Misschien kan er eens iemand met een 7360 proberen om "Other Internet Service Provider" te selecteren en dan een PPP verbinding op te zetten? Dan weten we meteen of het aan mijn Fritzbox ligt of dat het ergens anders te zoeken valt.
Je kan ook gewoon de niet-werkende "Other Internet Service Provider"-config en de werkende EDPNET-config exporteren en beide bestanden vergelijken met een diff commando. Misschien vind je dan een setting gerelateerd aan IPv6 die mogelijks de oorzaak is van het verbindingsprobleem.
Een reset naar fabrieksinstellingen is ook een mogelijkheid, maar dan moet je natuurlijk eerst goed documenteren welke settings je voor je huidige LAN-opstelling nodig hebt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Telnet is niet meer beschikbaar sinds 06.25. Sindsdien is ie vrij dicht getimmerd.
De freetz image die ik vroeger gebruikte heb ik al een tijdje geleden verwijderd. Enig idee hoe die configs dan wel te benaderen zijn in een maagdelijk OS?

Fabrieksinstellingen heb ik al verschillende maal uitgevoerd de laatste dagen. Settings terug zetten (na PPP login pogingen) zijn geen probleem aangezien ik zoals ik al aangaf vrij regelmatig een backup maak van mijn Fritzdoos.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Gisteren avond een heel korte internetonderbreking gehad.

Een bedenking daar bij: Edp net werkt niet met vaste ip nrs ?
In mijn fritzbox staat wel ingesteld dat de fritzbox zelf de verbinding dient te verbreken ('s nachts om 3u) om verbreking door de provider te vermijden. Zou het kunnen dat EDPNET zich daar niets van aan trekt (en dus toch ook nog een onderbreking inlast) ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

EDPnet doet geen onderbrekingen om de 36 uur. 's Nachts je verbinding laten verbreken is dus niet nodig. Hier (en op een andere lijn die ik beheer) valt een korte onderbreking ook wel eens voor. Gemiddeld een drietal keer per maand, duurt enkele minuten en daarna wordt de verbinding weer hersteld.

Voorbeeldje:

Code: Selecteer alles

12.04.18
22:27:41	IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: xxx
12.04.18
22:27:41	IPv6 Internet connection established successfully. IP address: xxx
12.04.18
22:27:41	Internet connection established successfully. IP address: xxx, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, gateway: xxx, broadband PoP: BRAS04-BRU
12.04.18
22:27:28	PPPoE error: Timeout. [7 messages since 12.04.18 22:26:07]
12.04.18
22:25:55	Timeout during PPP negotiation.
12.04.18
22:25:54	Internet connection cleared.
12.04.18
22:25:54	IPv6 Internet connection was cleared; prefix no longer valid.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

28/03/2018 15:51:28 0/00/0000 0:00:00 20 days, 22 hours, 8 minuts, 42 seconds

Vorige was iets van een 16 dagen die ik zelf heb laten reconnecten omdat ik hoopte op een beetje meer upload met die 500khz vector dinges.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik meen me te herinneren dat edpnet of de fritzbox iedere nacht tss 02-03u de modem resetten
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

laroyj schreef:ik meen me te herinneren dat edpnet of de fritzbox iedere nacht tss 02-03u de modem resetten
Je herinnert je fout. :wink:

En Fritz reset niets en EDPnet ook niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

nochtans was dat een antwoord van edpnet zelf, dat die fritzbox een reboot deed tijdens de nacht... heb het toch onlangs nog voorgehad dat de connectie efkes ts 2-3u wegviel voor enkele seconden....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

laroyj schreef:nochtans was dat een antwoord van edpnet zelf, dat die fritzbox een reboot deed tijdens de nacht... heb het toch onlangs nog voorgehad dat de connectie efkes ts 2-3u wegviel voor enkele seconden....
Ik blijf meestal een aantal weken online. Verleden maand 2 (dis)connects gehad (één ervan was aanpassing 100/20 naar 100/30Mb), deze maand al 4 en dat is uitzonderlijk.
FB is al maanden niet meer gereset.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

De Fritzbox staat standaard ingesteld om de verbinding elke nacht te verbreken. Dit is geïmplementeerd om de disconnect te vermijden gedurende de dag wanneer Proximus jouw sessie zou herstarten na 36u. Omdat je ze zelf steeds verbreekt na 24u gebeurt dit dus nooit overdag.

Bij edpnet heeft dit geen enkel nut, wij disconnecting nooit zelf, tenzij er onderhoud is (edpnet of proximus). Je kan de instelling uitschakelen in de Fritzbox.
wvos
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2010, 21:06

Hoe schakel je dat uit?

Maintain permanently (recommended for flat rates) staat AAN
Delay disconnection by provider to the period between staat UIT

Volgens wat ik overal lees, zou met deze instelling de modem niet re-connecten. Maar ik ga er wel iedere nacht om 0u50 eventjes uit. :think:

Dacht in het begin dat ik (eindelijk) terug naar 100/20 (of 100/30) zou gaan, maar iedere keer gewoon weer 85/30 :-?

(ps: de log is ook iedere keer leeg, is dat een reboot misschien?)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Als je log leeg is dan heeft je Fritzbox een reboot gedaan. Edpnet doet een reconnect van de pppoe sessie, dat is iets anders.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Een beetje offtopic en uit pure nieuwsgierigheid: Heeft proximus nog steeds een geforceerde PPPoE disconnect tegenwoordig?
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

joriz schreef:Als je log leeg is dan heeft je Fritzbox een reboot gedaan. Edpnet doet een reconnect van de pppoe sessie, dat is iets anders.
Een reboot en een reconnect zijn inderdaad 2 aparte zaken.
Maar zoals hierboven al gezegd, EDPnet doet nooit een reconnect van de pppoe sessie (in tegenstelling tot sommige andere OLO's als Dommel, Scarlet ...)
Roygenz schreef:Een beetje offtopic en uit pure nieuwsgierigheid: Heeft proximus nog steeds een geforceerde PPPoE disconnect tegenwoordig?
Nee, bij Proximus is de geforceerde disconnect ook al lang afgeschaft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”