Installatie raw copper & FRITZ!Box 7490

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
phase
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 maa 2018, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb onlangs de knoop doorgehakt om van Telenet Basic Internet over te schakelen naar EDPnet VDSL XS op raw copper. Nu zit ik in een nieuwbouw waar nog geen fysieke aansluiting is op het netwerk, en aangezien ik mezelf wel capabel genoeg acht als IT'er, heb ik gewoon de "Test & Label" Telecom installatie genomen en mij een FRITZ!Box 7490 bij EDPnet aangeschaft (hardware is al toegekomen maar de aansluiting moet nog gebeuren).

Nu bemerk ik dat de meegeleverde splitter kabel wel redelijk lang (en fijn) is, en de FRITZ!Box gaat letterlijk centimeters naast het NTP2007 aansluitpunt gemonteerd worden. Ik maak me een beetje zorgen over signaalverlies of storing door die lange kabel die ook maar bij elkaar gebonden gaat zitten en naast een hoop andere bekabeling zal hangen in mijn technische ruimte, en de ROP staat hier nu ook niet "om de hoek" (volgens de info die ik kon terug vinden). En met het oog op de toekomst (mogelijke upgrade naar VDSL XL) zou ik toch graag zo veel mogelijk mijn installatie willen optimaliseren, de kwaliteit van de kabels zo hoog mogelijk houden en de lengte ervan zo veel mogelijk willen beperken. Daarom had ik enkele alternatieve pistes in gedachten, maar kon hier niet meteen een sluitend antwoord vinden op het forum (noch elders)... Alle feedback en advies hierover is welkom:

1: Zou het aan te raden zijn om van een kort stukje CAT5(e) de blauwe en blauw-witte geleiders rechtstreeks aan te sluiten op de DSL connector binnenin de NTP2007 en zo verbinding te maken met de FRITZ!Box? Of werkt dat enkel als er een externe splitter is ingeplugd op de NTP2007 (ik dacht ergens te hebben gelezen dat er anders geen contact gemaakt wordt met die interne DSL connector in de NTP2007)?

2: Als voorgaande niet lukt, zou het dan een goed idee zijn om een kort stukje CAT5(e) samen met de bij de FRITZ!Box bijgeleverde grijze 8P4C naar 6P4C converter te gebruiken om de FRITZ!Box aan te sluiten op 1 van de 2 aansluitpunten op de NTP2007?

3: Of wordt het type twisted pair dat voor Ethernet wordt gebruikt afgeraden om dit stuk te overbruggen en kan ik beter een stuk overschot van de binnenkomende PSTN lijn nemen en daar desnoods de nodige plugs op vastklemmen?

4: Of gaat het effect hiervan gewoon zo gering zijn dat ik me druk maak over niks en beter toch gewoon die paar meter lange bijgeleverde kabel van bij de FRITZ!Box gebruik in bij-elkaar-gebonden toestand?

Thanks for your input! :-)
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

4
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”