Mijn ervaring overschakelen Scarlet naar edpnet

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Mijn ervaring overschakelen Scarlet naar edpnet

Berichtdoor Fentimento » 22 Feb 2018, 12:19

In augustus 2017 ben ik alleen gaan wonen, toen Scarlet Trio genomen omdat daar alles in zat (Internet/TV/Telefoon) dit het goedkoopste was en omdat ik daarmee mijn zus 39 euro kon doen besparen voor een maand.
TV had ik op zich niet nodig, maar telefoon "wel" zodat mijn ouders gratis kunnen bellen in ik hen makkelijk kan bereiken.

Paar weken na installatie kwam ik edpnet tegen, maar toen was alles al in orde bij Scarlet in agenda geschreven om na 4/5 maanden eens te evalueren en rond te kijken naar een alternatief.

Op zich geen klagen van, snelheid internet was goed, TV geen ervaring mee en telefoon was gewoon een telefoon, uiteindelijk heeft mijn moeder een smartphone als nieuwjaarskado gekregen en bel ik haar via Whatsapp of via hun Triiing account, dus telefoon is ook al paar weken niet gebruikt.
Afbeelding

Begin januari beginnen rondkijken welke opties er allemaal waren om over te schakelen zonder TV:
Scarlet Internet Loco - 35 euro - 500GB (50/4)
Telenet Basic Internet - 27.80 euro - 150GB (50/5)
Proximus Start - 27.50 euro - 100GB (50/4)
edpnet XL - 34.95euro - XXXGB + Gratis telefonie (100/40)

Alle andere opties vond ik teveel geld (Fiber 100/Maxi) (kon ik beter bij Scarlet Trio blijven).
150GB zou kantje boordje zijn met momenten, alleen Netflix (Medium)/YouTube(1080p?) kijken (Chromecast) is al 100GB per maand, moest ik dan ook nog eens een nieuwer spel downloaden zit ik al boven de limiet, dus Telenet Basic en Proximus Start vielen ook al af.
Sinds begin februari Netflix op High gezet, omdat het kan. (Had er niet meer bij nagedacht dat dit nog op medium stond.), hierbij ook Overwatch gedownload (free weekend) en een paar keer integrity moeten nakijken van een paar games na BSOD's.

Afbeelding

Dan was het nog Scarlet Internet Loco of edpnet XL, gelezen dat de 100/40 mbps bij edpnet theoretisch is (bij allemaal natuurlijk) eens gaan kijken hoe ik kon achterhalen welke snelheid ik zou halen, ben toen op dit forum terecht gekomen en heb toen de B-Box 3 Sagem tool gevonden.
Eventjes laten lopen syncsnelheid van 99 999kbps Down en 35 000kbps Up, dus was een grote sprong voorwaards voor 5 cent minder en ik kon mijn telefoon behouden (geen idee of die nog gebruikt gaat worden).

26 Januari: mijn aanvraag ingediend bij edpnet om mij te laten overschakelen op 21 februari 2018 (einde contract Scarlet) met Easy Switch.

Heb toen nog een Fritzbox 7430 van 99 euro bijbesteld en natuurlijk zelf installatie (Zo moeilijk kan het toch niet zijn!?).

Vond 99 euro eigenlijk veel geld voor een Modem/router met maar 100Mbps LAN poortjes en geen 5Ghz (Chromecast/Chromecast Audio), en moest ooit VDSL sneller gaan dan 100Mbps moet ik al nieuwe router kopen (Waarschijnlijk altijd nieuwe router kopen, dan zeker zonde van 99 euro nu, dan nog eens zeker 100 euro.)
Rondkijken naar tweedehands Fritzbox en zoeken of er alternatieven waren Fritzbox allemaal in Nederland, redelijk ver en heb zelf geen auto, toen kwam ik op dit forum tegen dat een B-Box maar 50 euro kost, eventjes tweedehands gekeken, klopt inderdaad.
Toen vroeg ik mij af, ik heb er nu een staan van Scarlet/Proximus, 'wat als ik die niet binnen breng?'

15.9 Indien in geval van een Aanbod andere apparatuur dan de Decoder (bijvoorbeeld een modem of router) gratis ter beschikking van de Klant werd gesteld en deze laatste of Proximus het Contract opzegt, zal de Klant deze apparatuur binnen drie werkdagen na de opzegging van het Contract moeten terugbezorgen. Wordt de apparatuur niet binnen deze termijn terugbezorgd, dan zal aan de Klant een bedrag van 50 EUR worden aangerekend. De Klant dient Proximus schadeloos te stellen voor elke schade of elk defect aan deze apparatuur die niet het gevolg is van normaal gebruik.

50 euro en dan moet ik niets veranderen buiten de Scarlet Instellingen naar edpnet zetten.
Had toen ook nog naar klantendienst gebeld om te verifiëren, deze zeiden: Die mag u gewoon houden, die is gratis....

30 Januari: De bestelling voor de Fritzbox geannuleerd. Bespaar ik (minstens) 49 euro.
8 Februari: Mail ontvangen met het eenvoudig Migratiemandaat (Easy Switch).
13Februari: Login gegevens voor telefonie.

21 Februari: Met mijn geluk natuurlijk weer problemen om dag van overschakeling.
Beste Klant

Bedankt voor uw bestelling XXX op adres YYYYY.
Helaas heeft Proximus de aanvraag geweigerd omwille van incorrecte data.

Zou u ons zo snel als mogelijk een kopie van de laatste factuur van uw huidige provider kunnen doorsturen? Op die manier kunnen wij oa nakijken op welke naam uw huidige lijn momenteel geregistreerd staat.

Mijn laatste factuur gestuurd (ook eventjes gekeken welke data ik heb ingegeven, voor zover ik kan zien is alles juist) en daarna even met chat support gepraat, zeiden dat het die dag niet in orde ging komen

*****In alle eerlijkheid denk ik dat de activatie niet vandaag zal doorgaan, aangezien we ook de reply dienen af te wachten. Dit zal nog even tijd in beslag nemen.
(01:45:33) : Wat ik wél gedaan heb om zeker te zijn dat we dit zo snel mogelijk opvolgen is uw prioriteit op "dringend" gezet, om asap de connectie actief te zien komen.
(01:45:58) : Momenteel kan ik dus nog geen concrete info geven inzake de opleveringstermijn, maar ik kan u melden dat we er dringend werk van maken.

Was al een hele maand aan het uitkijken naar sneller en goedkoper internet, jammer genoeg kan ik nu dus nog eventjes blijven wachten en hopen dat het snel opgelost geraakt.
Denk ook niet dat Scarlet 39 / 30 * X dagen gaat doen als betaling voor de komende dagen, zal waarschijnlijk wel meer zijn?
Ook weer een tegenvaller natuurlijk.

Wordt vervolgd...

23 februari: Net even met online support gepraat
(09:34:40) : order is correct doorgestuurd sinds 22/02 om 12h05

Zaten bij Proximus met een documentatie issue of dergelijke.
Ze hebben mijn inloggegevens doorgestuurd voor het geval mijn internet wegvalt (had deze dingen al kunnen uitpluizen dus was op zich niet nodig maar wel handig zodat ik zeker de juiste had).
En hij verwacht dat het pas begin volgende week in orde zal zijn.

Iets na 14.00 uur viel plots mijn Chromecast Audio uit, alle info van edpnet ingegeven en gewacht tot het werkt.

Afbeelding
Niet schitterend.
Direct erna TBF gedaan

Afbeelding
Al een pak beter!

25 februari:
DLM al gepasseerd

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     35 000 kbps

Downstream max bit rate:       137 240 kbps
Upstream max bit rate:         42 355 kbps

Downstream attenuation:        8,3 dB

Downstream noise margin:       19,6 dB
Upstream noise margin:         10,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            131 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

Afbeelding

1 maart 2018: Telefoon werkt nu ook!

Zie wel dat noise margin bij download met bijna 8dB gestegen is, is dit erg?
Nu nog wachten op DLM, maar op zich ben ik al tevreden!

Verdict: beetje jammer dat het is fout gelopen op overschakel dag zelf, wel blij dat het nu voor het weekend in orde is!

Klein random vraagje: wat zijn de vereisten om een 100/40 profiel te krijgen? Aangezien bij mijn Max bit rate 42 000+kbps staat.
100/35 is meer dan genoeg maar sneller is altijd leuk.
Laatst gewijzigd door Fentimento op 02 Mar 2018, 11:42, 7 keer totaal gewijzigd.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer

Re: Mijn ervaring overschakelen Scarlet naar edpnet

Berichtdoor wied » 22 Feb 2018, 12:40

Fentimento schrijft: Proximus Start - 27.50 euro - 150GB (50/4)

Proximus Start geeft 100 GB (57/4)...
Proximus Start, OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, DVB-T2/S2, Netflix

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Fentimento » 22 Feb 2018, 13:01

wied schreef:100 GB (57/4)...

Ah ja, blijkbaar wat verward geraakt, limiet aangepast, snelheid kan ik enkel 50/4 vinden.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2175 keer
Recent bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer

Berichtdoor philippe_d » 22 Feb 2018, 13:59

Oude "Internet Start" klanten hebben 60/4.
Nieuwe klanten (sedert 17/10/2017) hebben 50/4.
viewtopic.php?f=24&t=48580
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

blaatpraat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor blaatpraat » 22 Feb 2018, 14:00

Als ik het goed lees, hebt u nu scarlet trio.
Dan mag u de BBOX/OBOX houden, bij Scarlet koop je deze immers (al is er quasi altijd wel een promotie waarbij het aankoopbedrag terug in korting verminderd wordt).
Geen nood om dus een andere VDSL modem aan te schaffen.
Dus wat u vernomen hebt van de klantendienst klopt: u mag deze houden.

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Fentimento » 22 Feb 2018, 18:40

Wist ik niet, kon/kan het ook nergens vinden.
Zien wel, gratis zou fijn zijn.

Blijkbaar beter Scarlet laten aflopen en dan dag erna edpnet, blijkbaar gebruiker (Zie ipv6 topic) op 2 dagen aangesloten en ik moet wachten tot de 'papieren rompslomp' in orde is...

Bij bestelling staat er bij xDSL line mijn telefoonnummer, is dat normaal?
Is niet mijn lijnnummer.

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor petrol242 » 22 Feb 2018, 20:46

Ik vermoed dat dit komt omdat je bij scarlet nog een vaste telefoonlijn hebt (PSTN). Hoe er rekening mee dat Edpnet enkel voip telefonie aanbiedt. Ik weet niet in hoeverre je harware (router/modem en/of telefoon) hiermee overweg kan.

Vond 99 euro eigenlijk veel geld voor een Modem/router met maar 100Mbps LAN poortjes...
De Fritzbox 7360 heeft volgens mijn nog altijd 2 1GBit poorten en 2 100MBit poorten.

DIBO
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer

Berichtdoor DIBO » 22 Feb 2018, 21:03

petrol242 schreef:Ik vermoed dat dit komt omdat je bij scarlet nog een vaste telefoonlijn hebt (PSTN).
nope, Scarlet is voip

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor petrol242 » 23 Feb 2018, 00:45

Ah ok. Ik dacht dat Scarlet VoDSL gebruikte voor zijn telefonie. Weliswaar geen PSTN, maar ook geen voip ?

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Fentimento » 23 Feb 2018, 09:57

Update toegevoegd: Blijkbaar documentatie issue bij Proximus, nieuw order is 22 februari doorgestuurd.
Nu hopen dat het snel kan. (Maar support verwacht pas begin volgende week.)

Update 2: en toen viel plots Chromecast Audio uit!
Alles ingegeven: niets, nog even geduld oefenen waarschijnlijk. (Weet niet hoe lang het duurt voor internet werkt na overschakeling?)

DIBO
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer

Berichtdoor DIBO » 23 Feb 2018, 19:16

petrol242 schreef:Weliswaar geen PSTN, maar ook geen voip ?
zeker geen PSTN, maar volgens mij Voip via SIP op IMS (en lang geleden VoDSL)

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Fentimento » 24 Feb 2018, 19:05

En nog random vraagje:
Ben Sea of Thieves beta aan het downloaden om eens te testen, 60Mbps download, als ik dan speedtest doe en uploadtest begint dan gaat mijn downloadsnelheid naar beneden (-30Mbps), wat is de rede hiervoor?

datakiller
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor datakiller » 24 Feb 2018, 19:38

Als je iets download + een speedtest doet dan word je totale bandwidth verdeelt, al dan niet met QoS.
Afbeelding Afbeelding

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Fentimento » 25 Feb 2018, 12:05

Blijkbaar al DLM nu!
(zie TS)
Ik ben tevreden, zeker voor het geld dat ik nu bespaar terwijl ik wel veel sneller internet heb!

Edit: Telefoon werkt nu ook.

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Fentimento » 26 Apr 2018, 16:13

Ondertussen twee maanden verder.

Alles werkt nog steeds perfect, soms heeft mijn modem (B-Box3) het wat lastig en dan download die maar aan 2Mbps terwijl upload gewoon 30Mbps is, modem herstarten en alles is weer normaal.

jphermans
Premium Member
Premium Member
Twitter: jp_hermans
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer

Berichtdoor jphermans » 27 Apr 2018, 17:08

Ligt (denk ik) niet direct aan je modem. Heb een fritzbox en soms ook hetzelfde probleem.
Zal wel iets anders zijn.
Internet via EDPNET
TV via Plex with Stievie and VRTnu plug-in.
IPTV via different providers.

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”