Onstabiele sync, plots slechtere lijnwaarden

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
MachielS
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2017, 09:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het probleem begon op 12 december (toen het hele land volgesneeuwd was), opeens kon de Fritzbox 7490 geen sync meer houden voor langer dan 15-30 minute. Hiervoor hadden we een stabiele sessie gehad van wel 30 dagen!

Ticket aangemaakt bij de helpdesk waar ze een lijntest uitvoeren:

Code: Selecteer alles

diagnose result

The measurements indicate no fault, but line quality does not seem perfect. These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...). If you decide to create a repair ticket, it will be further analyzed by our helpdesk. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.

copper analysis

CABLELENGTH = 300 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 5660 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 24 nF
BE_Capacitance = 26 nF
AB_CAPACITANCE = 658 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis

LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h91moo00009
DownstreamAttenuation = 12.6
UpstreamAttenuation = 18.7
DownstreamBitRate = 84999.0
UpstreamBitRate = 28746.0
DownstreamNoiseMargin = 14.1
UpstreamNoiseMargin = 7.0
VLAN10_AgentCircuitID = *H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000002054376
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 245

vectoring information

Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL

DLM information

Date	Next eval.
2017-12-12T03:19:24	2018-01-01T03:19:24
2017-11-14T01:25:59	2017-11-15T01:25:59
2017-10-28T03:37:38	2017-10-29T03:37:38

Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO

Hier vond ik de waarde van BE_Insulation al verdacht laag.. op een vorige lijntest in mei was deze nog 10 MOhm!

Na deze ticket was de lijn weer 2 dagen stabiel, tot plots het weer erger werd...

Op dit moment kan de Fritzbox syncen voor maar 1 - 5 minuten!

Nieuwe lijntest toont het volgende:

Code: Selecteer alles

diagnose result

The measurements indicate no fault, but line quality does not seem perfect. These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...). If you decide to create a repair ticket, it will be further analyzed by our helpdesk. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.

copper analysis

CABLELENGTH = 300 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 6103 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 24 nF
BE_Capacitance = 26 nF
AB_CAPACITANCE = 661 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis

LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h91moo00009
DownstreamAttenuation = 12.5
UpstreamAttenuation = 16.0
DownstreamBitRate = 84999.0
UpstreamBitRate = 29998.0
DownstreamNoiseMargin = 13.5
UpstreamNoiseMargin = 6.2
VLAN10_AgentCircuitID = *H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000002054376
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 245



vectoring information

Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL


DLM information

Date	Next eval.
2017-12-18T05:34:08	2017-12-19T05:34:08
2017-11-14T01:25:59	2017-11-15T01:25:59
2017-10-28T03:37:38	2017-10-29T03:37:38

Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
Omdat dit volgens de helpdesk medewerker aan de binnenbekabeling zou kunnen liggen heb ik die grondig nagekeken.
De Fritzbox hangt aan de NTP2007 met de bijhorende splitter en Fritzbox Y kabel, verder is er niets op de lijn aangesloten omdat wij Voip hebben bij edpnet (wat natuurlijk ook niet goed werkt als de sync er om de haverklap uitvalt!)

Ik heb de NTP geopend, linker klemmen nagekeken, zaten goed vast en geen oxidatie.
Daarna Fritzbox Y kabel vervangen door een cat5e, nog altijd zelfde probleem.
Fritzbox dan ook nog eens aangesloten op een van de RJ11 telefoonstekkers ZONDER splitter, nog altijd zelfde probleem.

Vervolgens heb ik de Fritzbox zelf ook nog een lijntest laten doen, deze gaf aan dat er geen fout in de kabel zat in de eerste 200m (gezien vanaf de fritzbox)

Als ik een analoog toestel aan de lijn hang krijg ik een kiestoon, echter zit er ook heel wat analoge storing op de lijn (klinkt als een soort digitale modulatie interferentie, kshhh brp brp brp brp, kssh). Toen wij vroeger nog een analoge lijn hadden hebben wij vaak een technieker van Proximus moeten laten komen om gelijkaardige storing op de lijn op te lossen, deze problemen lagen altijd aan hun kant (ik vermoed ROP/centrale)

Na deze testen ben ik zo goed als 100% zeker dat de fout niet in de binnenbekabeling zit, maar er wel ergens een probleem is met de lijn. Echter heb ik gelezen dat er niet naar de lijn gekeken word tot één van de "insulation" waardes daalt tot onder de 750kohm.

Wat edpnet nu voorstelt als oplossing is om de DLM op onze lijn uit te schakelen, ik vermoed dat een lager profiel inderdaad zal helpen maar dat dit eerder een lapmiddel is om een slechte lijn te verbergen.

Heb ik iets over het hoofd gezien en is er verder nog iets dat ik kan doen? Of moet ik wachten tot de BE_Insulation daalt tot onder de 750kohm (het is mogelijk dat dit nooit gebeurt en dat we dan met een slechte lijn blijven zitten?)
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jouw waarde voor BE_Insulation zou normaal geen probleem mogen zijn. Ik heb net even mijn waardes opgezocht van een test van enkele maanden geleden, en daar kwam ik volgende waardes tegen: AE_Insulation = 3873 kOhm, BE_Insulation = 6429 kOhm. Deze zijn ook niet de optimale 10MOhm, maar mijn lijn is wel stabiel, dus je kan met jouw waardes een perfect stabiele lijn hebben.
Zolang de waardes boven de 750kohm zijn, is de kans inderdaad zeer klein dat er iets aan gedaan wordt.

Ik ben voor de rest geen expert in al die waarden (iemand anders kan je daar veel beter mee helpen), maar ik zie wel dat de eerste test laat zien dat je een upstream noise margin hebt van 7db, en in de 2de test zelfs maar 6.2db. Dit is heel kort bij de kritieke grens van 6db. Ik veronderstel dat dit de reden is waarom de sync steeds wegvalt. Had je ervoor ook al een profiel van 85/30? Misschien had je ervoor een lagere upload en is DLM iets te vrijgevig geweest met het toekennen van een nieuw profiel?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Indien je lijn onstabiel is wegens een "marginale" upload SNR, dan kan je het volgende eens proberen:
Internet > DSL Information > Line Settings
Zet hier de schuiver onder "Send Direction" helemaal naar links. Druk dan op "Apply"

De FritzBox zal daarna opnieuw opstarten, en misschien wordt je upload SNR iets beter

Neem een screenshot van jouw lijnwaarden voor en na de wijziging
Internet > DSL Information > DSL
MachielS schreef:Als ik een analoog toestel aan de lijn hang krijg ik een kiestoon, echter zit er ook heel wat analoge storing op de lijn (klinkt als een soort digitale modulatie interferentie, kshhh brp brp brp brp, kssh).
Hang je dit analoog toestel op de telefoon aansluiting van de NTP met splitter ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MachielS
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2017, 09:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hang je dit analoog toestel op de telefoon aansluiting van de NTP met splitter ?
Ja, ik heb het analoog toestel ingeplugt met splitter. Er is altijd ruis/modulatie/gebrom te horen die van luid naar stil naar luid gaat.

De sliders bij Line Settings heb ik al sinds vorige week op maximum stability gezet, echter veranderde dit niets aan de lijnwaarden, SNR blijft schommelen tussen 6 en 7, af en toe zie ik een dip naar 5 (ook op max stability) of een jump naar 11.

Huidige lijnwaarden zien er als volgt uit

Code: Selecteer alles

                                Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput   kbit/s	85000	            30000
Min. DSLAM throughput   kbit/s	32	                0
Attainable throughput   kbit/s	102764	            31176
Current throughput      kbit/s	84998	            29997
Seamless rate adaptation		off	                off
 			
Latency		                    fast                fast
Impulse Noise Protection (INP)	32                  40
G.INP		                    on                  on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	    15	                7
Bitswap		                    off                 on
Line attenuation	dB	        12                  14
 			
Profile	                       17a		
G.Vector		               full                 full
 			
Carrier record		           J43                   J43
Ik heb ook al geprobeerd om van Annex B naar Annex A te gaan (ik heb gelezen dat dit marginale upload SNR kan verbeteren) echter geen verschil.

Sessies blijven heel kort:

Code: Selecteer alles

18/12/2017 22:37:47	18/12/2017 22:41:57	4 minuts, 10 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:33:53	18/12/2017 22:35:23	1 minuts, 30 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:30:56	18/12/2017 22:32:46	1 minuts, 50 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:28:22	18/12/2017 22:29:52	1 minuts, 30 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:25:26	18/12/2017 22:27:17	1 minuts, 51 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:21:28	18/12/2017 22:24:29	3 minuts, 1 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:18:55	18/12/2017 22:20:05	1 minuts, 10 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:13:24	18/12/2017 22:17:34	4 minuts, 10 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:09:08	18/12/2017 22:10:49	1 minuts, 41 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:06:34	18/12/2017 22:08:04	1 minuts, 30 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 22:00:18	18/12/2017 22:04:18	4 minuts, 	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:57:14	18/12/2017 21:58:34	1 minuts, 20 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:53:18	18/12/2017 21:56:19	3 minuts, 1 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:46:55	18/12/2017 21:49:55	3 minuts, 	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:37:34	18/12/2017 21:43:15	5 minuts, 41 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:32:30	18/12/2017 21:35:21	2 minuts, 51 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:26:54	18/12/2017 21:31:25	4 minuts, 31 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
18/12/2017 21:23:02	18/12/2017 21:25:53	2 minuts, 51 seconds	213.219.142.199	=23H91MOO00009 eth 3/3/02/02:10	Port-Error
Op dit moment heb ik wel een record sessie van meer dan 30 minuten, waardoor ik dit kan posten :-)
Edit: Sessie gaat nu al bijna een uur mee, opmerkelijk is dat deze sessie exact om 12u snachts gestart is...
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

MachielS schreef: Wat edpnet nu voorstelt als oplossing is om de DLM op onze lijn uit te schakelen, ik vermoed dat een lager profiel inderdaad zal helpen maar dat dit eerder een lapmiddel is om een slechte lijn te verbergen.
Ik had recent ook een probleem van voortdurende disconnects en edpnet stelde ook voor om het DLM proces uit te schakelen op de lijn. Blijkbaar zou het DLM proces an sich problemen geven met sommige lijnen.

Omdat dit hun advies was, ben ik daar op in gegaan. Dit betekent dus niet dat je een lager profiel krijgt, je huidige profiel blijft behouden. In mijn geval heeft dat echt wel geholpen en was mijn lijn direct weer stabiel. Vreemd maar waar.

Zeg daar dus niet zomaar neen tegen, maar probeer het gewoon eens.
MachielS
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2017, 09:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb al sinds maandag niets meer gehoord van Edpnet (ticket staat "on hold"), heb besloten om zelf een TBF op te starten (via het 0800 nummer) en deze heeft mijn sync verlaagt naar 70/12.5, nu werkt alles stabiel.
robokat schreef:Ik had recent ook een probleem van voortdurende disconnects en edpnet stelde ook voor om het DLM proces uit te schakelen op de lijn. Blijkbaar zou het DLM proces an sich problemen geven met sommige lijnen.

Omdat dit hun advies was, ben ik daar op in gegaan. Dit betekent dus niet dat je een lager profiel krijgt, je huidige profiel blijft behouden. In mijn geval heeft dat echt wel geholpen en was mijn lijn direct weer stabiel. Vreemd maar waar.

Zeg daar dus niet zomaar neen tegen, maar probeer het gewoon eens.
Bedankt voor de informatie, goed om te weten!
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”