Overstap van Scarlet naar VDSL

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
dietervdf
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2017, 20:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vroeger zat ik bij Scarlet met een ADSL2+ lijn (denk ik), onlangs werd ik door Scarlet verplicht geduwd naar een nieuw soort abonnement met ofwel lagere downloadsnelheid ofwel beperkte downloadlimiet. En dit voor hetzelfde bedrag (ca €25)

Vandaar ik de overstap maakte naar EDPNET VDSL XS, ik dacht eerst dat ik daar een eenvoudige VDSL modem (zoals een TP-Link ding) ging kunnen op aansluiten en dat het proces gelijkaardig zou werken als bij ADSL. Later kwam ik te weten dat er maar enkele VDSL modems ondersteund worden. Een collega had echter nog een Sagem F@ST 3464 liggen die ik mocht hebben.

Uiteindelijk Scarlet abo stopgezet, EDPnet geactiveerd, telefoon gekregen van een medewerker dat hij de lijn ging overzetten (naar vdsl?) sagem aangesloten en gegevens ingevoerd en boem, internet. Dat ging relatief goed.

Ik merk wel dat de snelheid niet goed is en vraag me af waar dit aan kan liggen. Als ik radio stream, dan wordt dit soms onderbroken. Ik liet de VDSL2 test lopen en dit gaf deze output:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  60176 kbps        10064 kbps
Modem max:             70944 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        58248 kbps         12204 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           17 m Estimated!
Training margin:       10.6 dB
Attenuation:           3.8 dB
bij profiles staat: "Unknown"

De Sagem heeft ook vrij 'oude' firmware: namelijk: Firmware-VTU-R:9.5.7.13IK105012 Time Nov 18 2014, 20:09:20

Nog een extra vraagje, nu heb ik de kabel die vroeger in de ADSL2+ (TPLINK modem) stak, gewoon in de Sagem gestoken, maar moet ik iets aanpassen in de stekkerdoos waar de DSL lijn toekomt? (Ik heb geen telefoonlijn en maak niet gebruik van die VOIP dingen)

Iemand die me kan helpen?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

"Ik merk wel dat de snelheid niet goed is"

Welke snelheid haalt u? (http://beta.speedtest.net)
Zover ik kan zien moet iets lager dan 60/10 Mbps mogelijk zijn op die lijn wat ver boven de maximumsnelheid van uw abo van 20/2 Mbps is.

Dit is een 'normale' speedtest met VDSL XS:
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dieter,
Bij vdsl mogen geen aftakkingen zijn op de binnenbekabeling. Ik lees dat je geen telefoon, hebt dat is ok maar toch ook niet van vroeger bijv. Dat er nog oude kabels liggen , ongebruikt maar als die aftakkingen zijn op de kabel dan kunnen die storingen geven .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

dietervdf schreef:Ik merk wel dat de snelheid niet goed is en vraag me af waar dit aan kan liggen.
Niet goed? Er zouden er velen willen tekenen voor die snelheid :)
Jouw modem ondersteunt geen vectoring, vandaar dat je niet synct aan de hoogste snelheid
Met een vectoring modem zou je 100/40 kunnen halen

Hoewel dit alles voor jou nu niets uitmaakt, gezien de cap op de formule die je gekozen hebt (VDSL XS)
dietervdf schreef:De Sagem heeft ook vrij 'oude' firmware: namelijk: Firmware-VTU-R:9.5.7.13IK105012 Time Nov 18 2014, 20:09:20
Hopelijk is die "vectoring friendly", zoniet val je nog op een fall-back profiel (en dat wil je niet meemaken) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dietervdf
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2017, 20:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ok bedankt voor alle informatie, ik voerde de test even uit met de kabel en zonder bekabeling.

Met de kabel is dit perfect, maar zonder kabel val ik eigenlijk op de helft terug. De wifi mogelijkheden van die Sagem zullen waarschijnlijk beperkt zijn ?
Afbeelding

Ook was mijn verwoording eigenlijk niet goed, in plaats van "de snelheid is niet goed" had ik beter gezet "de verbinding is niet stabiel". Na de sagem eens te herstarten lijkt het precies wat beter. Misschien komt dat ook door die minder goede wifi verbinding (?)
philippe_d schreef:Hopelijk is die "vectoring friendly", zoniet val je nog op een fall-back profiel (en dat wil je niet meemaken) :-( .
Wat bedoel je hiermee? Persoonlijk vind ik zo'n FritzBox een vrij dure investering voor een apparaat waarvan ik weinig functies zal gebruiken. Beetje overkill voor mijn internetverbruik...

Moet ik me trouwens zorgen maken over die 'unknown'
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een speedtest is sowieso alleen redelijk betrouwbaar via een bekabelde aansluiting op de modem/router.

Vector Friendly wil zeggen dat de modem geen vectoring ondersteund, maar ook geen verstoring in een bundel veroorzaakt waarop vectoring van toepassing is. In het geval van jouw Sagem hangt het er dus van af welke firmware er in zit en dus of die daadwerkelijk vector-friendly is. Een aangezien die uit 2014 is, heb ik daar zo mijn twijfels over. Afwachten is dus de boodschap of investeren.
Of het relevant is voor jouw weet ik niet, maar ik heb zeer slechte ervaringen met dit toestel qua stabiliteit (nog voordat vectoring uitgerold was).

Het feit dat je modem niet alle PX profielen herkent (unknown), is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat er ondertussen veel profielen zijn bijgekomen en de verouderde firmware je effectief profiel niet kent.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”