Netwerkinfrastructuur (koperkabel)

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo iedereen,

In ons huurhuis zitten we met een klein netwerkinfrastructuur probleem m.b.t. het doorlopen van de koperlijn. Er zijn namelijk wel een heleboel aansluitingspunten, maar alleen het punt dat het verste van de straat ligt, geeft effectief een signaal. De rest lijken allemaal 'doorverbonden'. Ik vermoed dat dit ook een impact heeft op onze snelheid, want we geraken maximaal aan een 60/15 profiel ondanks dat we volgens de lijntest in zone 1 zitten.

Concreet ziet elk punt er intern ongeveer zo uit:
https://1drv.ms/i/s!ApRAeO9lLnR5gq5na3RVOQLYqPNszQ
Het laatste is dan wel correct aangesloten.

Is het doenbaar voor een amateur om te proberen het punt dat het dichtste bij de straatkant ligt, opnieuw aan te sluiten? Of is dat iets waarvoor ik best even een professional bijhaal? Ik zag dat er zowel op de website van proximus als van EDPnet wel duidelijke instructies staan.

Onze lijnwaarden momenteel:

Code: Selecteer alles

 		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	60000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	0
Attainable throughput	kbit/s	84156	34418
Current throughput	kbit/s	59997	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		32	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	13	18
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	16	21
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		J43	J43
Alvast bedankt,
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

auw, dat je daar nog 60/15 mee haalt...

Het ziet er beide niet uit als de echte invoerkabel. Die moet je eigenlijk zien te vinden, en daar een NTP2017 op zetten, en daar dan de modem zetten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCfan schreef:Is het doenbaar voor een amateur om te proberen het punt dat het dichtste bij de straatkant ligt, opnieuw aan te sluiten?
Ja, maar dan moet je 100% zeker zijn dat je het eerste aansluitpunt hebt gevonden.

Met andere woorden, je moet de Proximus-aansluitkabel zoeken en herkennen, die komt binnen 60 centimeter onder het voetpad en gaat hoogstwaarschijnlijk samen met de nutsleidingen voor elektriciteit en gas naar de meterkast. Op die plaats moet er een doosje zijn waarop de binnenbekabeling is aangesloten. Dat doosje moet je vervangen door een NTP2007-wandcontactdoos.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

qless schreef:auw, dat je daar nog 60/15 mee haalt...
Het ziet er beide niet uit als de echte invoerkabel.
Ik zie toch geen groot probleem met de verbinding op de foto.
De ene (wit-blauw en groen-oranje) is een Proximus kabel, die professioneel verlengd is op één UTP paar met Proximus scotchlocks, dus waarschijnlijk uitgevoerd door een Proximus technieker :wink:
raf1 schreef:Ja, maar dan moet je 100% zeker zijn dat je het eerste aansluitpunt hebt gevonden.
Dat is correct.
Maar op de foto te zien is dat misschien wel de eerste van de reeks aansluitpunten, gezien de Proximus kabel hier overgaat naar UTP.
Hij zou eens kunnen proberen om hier zijn NTP aan te sluiten (het blauw-witte paar).

Maar zoals de vorige posters zeggen: ideaal is op zoek gaan naar het eerste aansluitpunt, en van daaruit mogen er geen verdere verbindingen meer gemaakt worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt allen voor de reacties!

Het getoonde aansluitpunt lijkt mij het eerste te zijn, dit is op de begane grond dichtbij de straatkant. In de kelder noch garage zijn aansluitpunten te bespeuren helaas.

Stel dat dit effectief het eerste punt is, en ervan uitgaande dat er nog een aantal doorschakelingen zijn in de andere wandcontacten en het uiteindelijke aansluitpunt van de modem momenteel ongeveer 12m in vogelvlucht hiervan ligt; denken jullie dan dat het de moeite waard is om op dit punt proberen de NTP en de fritzbox aan te sluiten? Of zal me dit hoogstens een lichte verbetering opleveren die zich niet vertaalt in effectieve hogere snelheden via DLM?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als we ervan uit kunnen gaan dat in alle wandcontactdozen de doorverbindingen correct aangesloten zijn, dan zal de verbetering minimaal zijn, en zeker niet in die zin dat DLM je hoger zal brengen.

De gouden regel is dat het doorverbindingen moeten zijn, en geen aftakkingen
ntp.png
ntp.png (11.29 KiB) 1733 keer bekeken
Je kan het altijd proberen, door je modem tijdelijk aan te sluiten op het eerste punt.
Indien geen noemenswaardige verbetering, kan je de situatie terug herstellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

qless schreef:auw, dat je daar nog 60/15 mee haalt...
Het ziet er beide niet uit als de echte invoerkabel.
Inderdaad, voor mij gaat het hier om een gewone VVT kabel 2 paar met aardingsdraad, en een kabel die ik niet ken ?
VVT (1).gif
Wat mij opvalt vooraan in de scotchlock, de ene blauwe draad heeft de dikte van één VVT draad en de andere blauwe draad is veel dikker.
Doet mij meer denken aan een elektrische draad ?

@ccfan kan je dat eens bekijken voor de kabel die er langs onder uit komt ?
1 - de kleur van de buitenmantel is niet goed te zien ==> wit ?
2 - met maar twee draden in .... waarvan 1 blauw zo te zien ?
3 - en de andere draad is die soms zwart ?
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Dag iedereen,

Bij verder nazicht is er dus nog een TF2007 iets dichter bij de straatkant, in dezelfde kamer als de kabel-NIU, dus vermoedelijk het eerste punt voor zover ik dus weet.

Hier ziet de configuratie er zo uit:
https://1drv.ms/f/s!ApRAeO9lLnR5grgMKr-yQEzCd3H2QQ

Vermoedelijk is de kabel die van hieruit vertrekt, de kabel die in de vorige foto (het volgende punt) aankomt.
Er komen dus een witte en grijze kleine kabel toe, die blind eindigen, met daarnaast een enkele koperkabel die ook blind eindigt. Verder dus een oranje en blauwe kleine kabel. De oranje wordt met een zwarte verbonden via scotchlock, de blauwe met een (iets dikkere) blauwe.

Lijkt dit meer op het 1e toegangspunt voor jullie?

Bedankt,
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCfan schreef:Lijkt dit meer op het 1e toegangspunt voor jullie?
Ik ben nog niet overtuigd. Als de meterkast voor elektriciteit nog dichter bij de voorgevel staat, vind je naast de dikke (zwarte) )elektriciteitskabel onder de meterkast wellicht ook een iets dunnere grijze kabel eventueel aangesloten op een klein zwart doosje met RTT, Belgacom of Proximus-aanduiding.

Logischerwijs is de Proximus-aansluitkabel te vinden op de plaats waar de andere nutsmaatschappijen voor gas, water en elektriciteit hun leidingen door de voorgevel hebben gestoken.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Petkabel.gif
@ccfan, dat is al wat beter, een petkabel komende van de straat waarschijnlijk zonder tussendoos = 2 paar, blauw/oranje en wit/grijs.
Zou kunnen dat die petkabel komende van de straat is ingemetseld en hier uitkomt.

De andere kabel is een elektriciteitskabel van 1 paar !
De verdere bedrading is inderdaad niet echt conform, de reden zal zijn renovatie werken "van in der tijd" uitgevoerd door de eigenaar of elektrieker !
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

@Raf1, het aansluitingspunt voor de andere nutsleidingen ligt in de kelder, doch een stuk meer naar achter t.o.v. de straatkant (kelder is slechts beperkt in oppervlak en ligt ongeveer in het middenste derde van het huis), hier komt helaas zeker geen proximus of telenet aansluiting toe.

Edit:
Ik heb op dit laatste punt de scotchloks verwijderd en de TF terug aangesloten. Hierdoor is het signaal op de andere contactpunten weggevallen, dus ik vermoed dat dit inderdaad het eerste punt betreft. De lijnwaarden zijn hiermee lichtjes verbeterd, doch vermoedelijk niet genoeg om een beter profiel te krijgen.

Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	60000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	0
Attainable throughput	kbit/s	87513	36402
Current throughput	kbit/s	59997	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		32	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	14	19
Bitswap		off	off
Line attenuation	dB	16	20
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		A43	A43
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

CCfan schreef:@Raf1, het aansluitingspunt voor de andere nutsleidingen ligt in de kelder, doch een stuk meer naar achter t.o.v. de straatkant (kelder is slechts beperkt in oppervlak en ligt ongeveer in het middenste derde van het huis), hier komt helaas zeker geen proximus of telenet aansluiting toe.

Edit:
Ik heb op dit laatste punt de scotchloks verwijderd en de TF terug aangesloten. Hierdoor is het signaal op de andere contactpunten weggevallen, dus ik vermoed dat dit inderdaad het eerste punt betreft. De lijnwaarden zijn hiermee lichtjes verbeterd, doch vermoedelijk niet genoeg om een beter profiel te krijgen.

Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	60000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	0
Attainable throughput	kbit/s	87513	36402
Current throughput	kbit/s	59997	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		32	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	14	19
Bitswap		off	off
Line attenuation	dB	16	20
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		A43	A43
Als DLM zijn werk doet zal je uiteindelijk stranden op een 70/20 profiel en zelfs een 70/30 profiel
85down ga je nooit halen daar DLM dit niet zal toelaten, idem met 35up zal ook net niet lukken.
ik veronderstel dat je nu toch de NTP2007 rechtstreeks hebt aangesloten op het blauw/oranje paar
die in die muur zit (invoer pet kabel van proximus is dit). als je op de volgende contactdozen in
huis vaste telefonie wil (als je deze als hebt) dan mag je gerust de blauw/zwarte kabel die via
scotchlocks doorgelust was naar de andere contactpunten aansluiten op de NTP op de GROENE
klem, deze zal dan doorlussen naar de rest van de woning waar je dan gewoon telefonie kan
genieten ZONDER dat dit nadelinge beinvloeding zal hebben op je huidige waarden van DSL.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”