verhoging upload

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

edpnet is de eerste operator die 40 Mbps zal toelaten.
De nieuwe snelheden zijn vanaf vandaag beschikbaar.
Edpnet maakt deze snelheden beschikbaar op al haar VDSL-abonnementen, met uitzondering van het low-cost VDSL XS abonnement.

bron : telecompaper
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

EDPNET heeft hiervoor niets moeten doen.

Dit is een logisch gevolg van de verhoging van de upload profielen die Proximus dit weekend heeft geactiveerd.
Daarover is al uitgebreid geschreven in deze topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035

Trouwens, op dit ogenblik is dat beperkt tot 30 mpbs, DLM zal na verloop van tijd - en indien de lijn het toelaat - sommige lijnen verhogen naar 40 mbps. Ik heb nog niemand gezien die hier een sync van 40 mbps upload gerapporteerd heeft.

Maar natuurlijk mooi meegenomen voor de klanten van EDPNet (en een aantal andere OLO's die ook geen cap toepassen, vb Dommel, enz ...).
Zij zijn inderdaad de eerste ISP's in België die een upload van 40 mbps kunnen aanbieden op VDSL.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Op de vdsl pro en business zit ook geen cap op de upload dacht ik.

Op zich is het raar dat de providers dat niet open gooien, bandbreedte in backbones is altijd symmetrisch en access isp hebben een vooral download patroon. Dus die upload bandbreedte is gewoon "gratis" beschikbaar.

Bij een kabel netwerk is dat anders.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Huh...? Moet je daar iets voor doen?

'k Heb net eens gekeken op onze fritzen: de drie EDPnet lijnen (waarvan 1 business/fixed IP) staan hier nog allemaal op 100/20?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Je kan proberen een TBF te doen of anders geduld hebben.
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het gevoel dat de waarden op mijn lijn sterk verbeterd zijn
Vooral de snr waarden


Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 100000 20000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 120973 33977
Current throughput kbit/s 99998 19999
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 43 42
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 12 15
Bitswap on on
Line attenuation dB 6 7

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record B43 B43
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

zal morgen ook eens zien :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Bij deze de bevestiging dat EDPnet wel effectief de uploadverhoging toepast.
Als PXM tech heb ik 2 lijnen, 1 op PXM en 1 op EDPnet.
De PXM lijn heb ik geen invloed kunnen uitoefenen via DLM en profielsettings, de EDPnet lijn daarentegen dus wél
net even DLM duwtje in de rug gegeven en zie onderstaand resultaat :)
Ik ga ervan uit dat 100/35 ook wel nog in de pijplijn zal zitten

PS: nee ik ga niet iedereen zijn lijn beginnen pushen voor de upload... dit was gewoon even ter test dus het werkt.
wacht gewoon DLM even af, deze zal zijn werk wel doen, of activeer een TBF via het gekende 0800 nummer maar ik
durf dus niet met zekerheid zeggen dat dit voldoende is, ik heb een TBF gelanceerd en onmiddellijk ook een forced
DLM decision via de PXM tools die wij als tech ter beschikking hebben, en bij deze dus succesvol. even geduld dus :)
100u30d.jpg
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een telefoontje naar het 0800 nummer was voor mij genoeg om een uploadboost te krijgen.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

OBiWaN007 schreef:Bij deze de bevestiging dat EDPnet wel effectief de uploadverhoging toepast.
Als PXM tech heb ik 2 lijnen, 1 op PXM en 1 op EDPnet.
De PXM lijn heb ik geen invloed kunnen uitoefenen via DLM en profielsettings, de EDPnet lijn daarentegen dus wél
net even DLM duwtje in de rug gegeven en zie onderstaand resultaat :)
Ik ga ervan uit dat 100/35 ook wel nog in de pijplijn zal zitten

PS: nee ik ga niet iedereen zijn lijn beginnen pushen voor de upload... dit was gewoon even ter test dus het werkt.
wacht gewoon DLM even af, deze zal zijn werk wel doen, of activeer een TBF via het gekende 0800 nummer maar ik
durf dus niet met zekerheid zeggen dat dit voldoende is, ik heb een TBF gelanceerd en onmiddellijk ook een forced
DLM decision via de PXM tools die wij als tech ter beschikking hebben, en bij deze dus succesvol. even geduld dus :)

100u30d.jpg
Ben wel benieuwd wie effectief de 40Mbit upstream sync stabiel gaat halen. Als ik jou screenshot zie is jou lijn al zeer kort en toch is 37Mbit het maximum. Gaan er nog bepaalde optimalisaties toegepast worden om dit haalbaar te maken dat jij weet?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

OBiWaN007 schreef:Bij deze de bevestiging dat EDPnet wel effectief de uploadverhoging toepast.
Wat bedoel je met toepassen?
Volgens mij heeft EDPnet hier helemaal géén invloed op. Het is gewoon Proximus die:
  • a) de upload capaciteit van VDSL2 verhoogd heeft (verhoging power in de upload frequenties).
    b) nieuwe upload profielen gecreerd heeft om van de capaciteirsverhoging gebruik te maken.
Voor EDPNet is de extra upload gewoon mooi meegenomen, en zonder extra kost. De bandbreedte (per LEX) die ze van Proximus kopen (de zogenoemede VLAN's) zijn gewoon symmetrisch.
Als EDPNet dus een download bandbreedte heeft van vb 100 Mbps, is er automatsich ook een bandbreedte van 100 Mbps upload (die ze tot nu toe niet konden gebruiken gezien de beperking op de upload)

PS. Dat neemt niet weg dat ik het fantastisch vindt dat EDPNet klanten hiervan tenvolle kunnen genieten, en dat EDPnet de eerste ISP is België die zulke uploads op VDSL2 aanbieden :-D .
OBiWaN007 schreef:Ik ga ervan uit dat 100/35 ook wel nog in de pijplijn zal zitten
100/35 is inderdaad een bestaand profiel. Afwachten hoe genereus DLM hiermee opgaat :-)
OBiWaN007 schreef:PS: nee ik ga niet iedereen zijn lijn beginnen pushen voor de upload... dit was gewoon even ter test dus het werkt.
wacht gewoon DLM even af, deze zal zijn werk wel doen, of activeer een TBF via het gekende 0800 nummer maar ik
durf dus niet met zekerheid zeggen dat dit voldoende is, ik heb een TBF gelanceerd en onmiddellijk ook een forced
DLM decision via de PXM tools die wij als tech ter beschikking hebben, en bij deze dus succesvol.
Voor 100/30 is een "forced decision" helemaal niet nodig.
Een TBF geeft jou automatisch een upload van 30 mbps, gezien 30 Mbps upload het provisioning profiel is in zone 1. Daar heeft DLM niets mee te maken.
DLM zal zorgen voor een verhoging naar 35 Mbps of 40 Mbps - na positieve evaluatie van de lijn.
OBiWaN007 schreef: even geduld dus :)
Met geduld alleen kom je niet vlug op 30 mbps, ook niet met DLM. Hiervoor is echt wel een TBF nodig.
Voor zover ik het begrijp zal Proximus een TBF lanceren op alle lijnen, maar doet dat niet voor iedereen gelijktijdig, en alleen gedurende bepaalde tijdslots.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

joriz schreef: Ben wel benieuwd wie effectief de 40Mbit upstream sync stabiel gaat halen. Als ik jou screenshot zie is jou lijn al zeer kort en toch is 37Mbit het maximum. Gaan er nog bepaalde optimalisaties toegepast worden om dit haalbaar te maken dat jij weet?
Bwa die voorspelde attainables zou ik toch ook met een korrel zout nemen hoor, echt correct is dat niet en dat zie ik bij verschillende screenshots en commentaren van PXM.
Als vb neem ik : iemand op het px forum met een attainable van 110 Mbps en staat op 85, bij px zeggen ze dat zijn attainable nog geen 100 is en daardoor niet omhoog raakt en dat DLM zijn lijn steeds terug brengt naar 85 als ze deze instellen op 100 en dan de lijn onstabiel wordt,...
bij mij is de attainable 107 op de BB-Sagem-tool en sta wel op een 100 Mbps in zone 2.
Voor de upload gaan we nog moeten wachten bij px tot ze de cap wat hoger zetten ;)

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.6
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     20 000 kbps

Downstream max bit rate:       107 258 kbps
Upstream max bit rate:         34 545 kbps

Downstream attenuation:        16,7 dB

Downstream noise margin:       8,4 dB
Upstream noise margin:         16,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            414 m

Proximus profile name:         100/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

joriz schreef:Ben wel benieuwd wie effectief de 40Mbit upstream sync stabiel gaat halen. Als ik jou screenshot zie is jou lijn al zeer kort en toch is 37Mbit het maximum. Gaan er nog bepaalde optimalisaties toegepast worden om dit haalbaar te maken dat jij weet?
Volgens dit onnozel artikel in Datanews zal je zelfs 40Mbit halen tot op 1200 meter van de straatcabine :lol: :lol: :lol:

PS
Ik moet de eerste screenshot nog zien van een user die >40 Mbit attainable speed heeft, laat staan iemand die effectief 40 Mbps zal krijgen van DLM.
De screenshot hierboven is inderdaad een zéér korte lijn (line attenuation 3 dB = <50m van de ROP ?), en haalt maar 37 Mbps :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Ik moet de eerste screenshot nog zien van een user die >40 Mbit attainable speed heeft
Er zijn er toch al een aantal gepasseerd:
Ik zit op (als ik het mij goed herinner) op ongeveer 440m, en heb een attainable van 38-39, dus afstand lijkt me niet alleen verantwoordelijk voor een hoge attainable upload.
Laatst gewijzigd door EotT 27 okt 2017, 23:55, in totaal 3 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Die heb ik gemist, sorry :oops:
Dus toch nog hoop (voor sommigen) :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maar of de waarden in die voorbeelden genoeg gaan zijn om daadwerkelijk een verhoging te krijgen naar 40mbps, dat valt nog af te wachten...
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

OBiWaN007 schreef:Voor 100/30 is een "forced decision" helemaal niet nodig.
Een TBF geeft jou automatisch een upload van 30 mbps, gezien 30 Mbps upload het provisioning profiel is in zone 1. Daar heeft DLM niets mee te maken.
DLM zal zorgen voor een verhoging naar 35 Mbps of 40 Mbps - na positieve evaluatie van de lijn.
Ja je hebt gelijk, maar met een forced decision gaat DLM onmiddellijk aan de slag en neemt binnen de week een beslissing.
omdat ik al zolang op een stabiele 100/20 verbinding zat ging het meer dan 60 dagen duren zag ik in SALY tool van proximus
vooralleer DLM ging beslissen, hiermee heb ik deze gereset en zullen we inderdaad zien hoe vrijgevig deze is binnen een week.
40up zal voor zeer weinigen gegeven zijn. ik zit op 50m van de KVD en haal max att 38mbit. ik moet nu wel zeggen dat
mijn bbox3 modem max att op 42mbit zit. dus de bbox3 haalt betere lijnwaardes. ik zou kunnen beginnen met verspreidingen
te wisselen etc om te zien of dit verschil maakt maar is voor mij van ondergeschikt belang. 30 is al meer dan genoeg voor mij
en 35 zal ook wel lukken veronderstel ik. iedereen TBF'je lanceren zou ik zeggen.[/quote]

[Mod] onjuiste quotes hersteld
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2017, 07:39
Bedankt: 1 keer

OBiWaN007 schreef: Als PXM tech heb ik 2 lijnen, 1 op PXM en 1 op EDPnet.
Kan u verklaren waarom dit is zo?

Als proximus heeft een storing, dan dit is toch niet redundant?
Was niet beter zijn geweest als u hebt een coax en een telefonieverbinding gecombineerd?
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Voor zover ik het begrijp zal Proximus een TBF lanceren op alle lijnen, maar doet dat niet voor iedereen gelijktijdig, en alleen gedurende bepaalde tijdslots.
Ik zag in de logs van de Fritz!box dat er vanmorgen om 10u40 een timeout was, misschien is dit wel door een door Proximus gelanceerde TBF?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Wel als die TBF ongeveer 60 dagen in beslag zal nemen zoals ObiwaN007 zegt dan zijn we nog een tijdje zoet :) tenzij het ook een forced decision is die binnen één week beslist.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Mr.Toma schreef:
OBiWaN007 schreef: Als PXM tech heb ik 2 lijnen, 1 op PXM en 1 op EDPnet.
Kan u verklaren waarom dit is zo?
Omdat dit voor mij het meest voordelige is met de personeelskorting. Ik ben ook een grote downloader en ik
haat volumeblocks moeten bij'kopen' ook al zijn ze gratis.
De PXM lijn gebruik ik puur voor TV, en ik ben al jaren trouwe klant van EDPnet (nog van voor ik bij PXM werkte)
en hun ECHTE ongelimiteerde policy maakt hun de sterkste OLO player op de markt imo.
het maakt me niet uit qua redundancy, bij telenet zie ik mezelf niet direct gaan, niet alleen omwille van mijn
job maar vooral om hun prijzen en hun regeltjes betreffende grote downloaders, meer moet je hier niet achter zoeken :)

[Mod] gelieve onder de quote te posten i.p.v erboven :-)
gecorrigeerd
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Patje schreef:Wel als die TBF ongeveer 60 dagen in beslag zal nemen zoals ObiwaN007 zegt dan zijn we nog een tijdje zoet :) tenzij het ook een forced decision is die binnen één week beslist.
Dat geloof ik niet.
Voor zover ik het begrijp wordt DLM gereset na een TBF.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik zit op 450m en heb gisteren naar het 0800nr gebeld nu heb ik nog maar 43 DL en 17 UL heb wel mn fritzbox niet uitgetrokken, moet dat na een half uurtje?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Schermopname (34).png
Ik zit in zone 2.
Is er nog een verhoging mogelijk met deze waardes?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Theoretisch kan je upload tot 30 mbps gaan, misschien tot 35 mbps.
Je download kan theoretisch ook 100 mbps aan, maar voor download is DLM nog wat terughoudend.

Ik schat dus dat je op 85/30 komt.
Maar met jouw Pack Comfort zal je de upload verhoging niet merken, gezien gecapt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

philippe_d schreef:Theoretisch kan je upload tot 30 mbps gaan, misschien tot 35 mbps.
Je download kan theoretisch ook 100 mbps aan, maar voor download is DLM nog wat terughoudend.

Ik schat dus dat je op 85/30 komt.
Maar met jouw Pack Comfort zal je de upload verhoging niet merken, gezien gecapt.
Met de download zal dit inderdaad zo blijven... de upload heb je meer kans dat je naar 35 zal gaan, tenminste
als DLM dezelfde marge toepast zoals vroeger... ik (en vele vele anderen hadden vroeger een max att up van 22)
en dan krijg je in 99% van de gevallen effectief 20mbit. dus ik veronderstel dat ook hier iedereen die boven de
37-38 zit wel effectief 35 zal ontvangen... DLM is ons in de upstream iets gunstiger gestemd dan de downstream.
bij down heb ik al veel mensen gezien met max att 113-115 en dit toch 'slechts' 85 krijgen.
de ondoordringbare gedachten van DLM waar we jammer genoeg niets kunnen aan veranderen, vroeger als tech
konden we zelfs forceren om toch zulke lijnen op 100 te zetten en ook al traden er toen totaal geen fouten (counters)
op, de eerstevolgende keer dat DLM passeerde, hup terug 85... heel raar soms.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat DLM meer toegeefelijker was voor upload heb ik zelf nooit gemerkt. Ik had een att van 26 (een tijd zelfs 28), en nooit meer dan 15 gekregen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

OBiWaN007 schreef:37-38 zit wel effectief 35 zal ontvangen... DLM is ons in de upstream iets gunstiger gestemd dan de downstream.
bij down heb ik al veel mensen gezien met max att 113-115 en dit toch 'slechts' 85 krijgen.
de ondoordringbare gedachten van DLM waar we jammer genoeg niets kunnen aan veranderen.
Ik zou dat geen "ondoordringbare gedachten" noemen, maar een gewilde instelling, die Proximus met een knip kan wijzigen :-D
De download DLM bestaat al vele jaren, en toen was Proximus nog veel terughoudener (20% marge tussen profiel en attainable rate?).
VDSL2 was voor hen toen ook nieuw en een leerprocess, vandaar hun voorzichtigheid (stabiliteit was veel belangrijker dan snelheid).

De upload DLM is veel recenter ingevoerd en, gebaseerd op hun ervaring, hebben ze hier minder conservatieve limieten opgeplakt.

Dat is volgens mij de enige reden (historisch gegroeid) voor het verschil, ze kunnen dit dus ten alle tijde corrigeren :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

na uittrekken modem blijven de waarden hetzelfde 45DL en 17 UL bij edpnet VDSL2 business met SLA
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nieuwe profielen worden pas na een TBF beschikbaar, een eenvoudige reboot is niet genoeg ...
Die 45/17 zijn dat speedtest resultaten? Of de uitlezing van je sync waarden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

philippe_d schreef:
Patje schreef:Wel als die TBF ongeveer 60 dagen in beslag zal nemen zoals ObiwaN007 zegt dan zijn we nog een tijdje zoet :) tenzij het ook een forced decision is die binnen één week beslist.
Dat geloof ik niet.
Voor zover ik het begrijp wordt DLM gereset na een TBF.
Klopt... ter test heb ik hiernet even de buren opgezocht die op dezelfde KVD (en dus ook zelfde straat) als mezelf wonen.
na het lanceren van een TBF worden ook de PXM lijnen (in zone 1 welteverstaan) onmiddellijk met een 30up sync beloond.
Het valt me wel op dat de mensen met een Bbox3 modem een veel betere upstream attainable halen dan bvb de fritzbox.
ikzelf + een andere in mijn straat (allemaal binnen de 100m van de kvd) met een fritzbox halen een max att van 38up
enkele buren die enkele tientallen meters VERDER van de KVD zitten dan mezelf maar dan met een Bbox3 halen op dit
moment een max att van 45mbit. Sterker nog ikzelf heb een bbox3 enkel voor TV via werkgever en deze haalt een
max att van 51mbit up (technicolor model trouwens). Dus 40mbit zal wel effectief haalbaar zijn. De downside is dan weer
dat dit bbox3 dus 99% proximus klanten zijn, deze zullen dan 40mbit krijgen in sync maar PXM zal deze cappen op de meeste
(ik dacht zelfs alle particuliere) abo's. Modem en/of firmware heeft hier veel met te maken dus. ik ben met mijn fritzbox
even overgeschakeld naar Annex A en dit geeft een max att van 38-39mbit tov 37 op annex B en ik zit trouwens op 28m van de KVD :)
max att down is op annex A gestegen naar 135 ipv 131 op annex B.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

OBiWaN007 schreef:Het valt me wel op dat de mensen met een Bbox3 modem een veel betere upstream attainable halen dan bvb de fritzbox.
Zijn die upstream attainable waarden die je vergelijkt, uitgelezen uit de modem of uitgelezen op SALY?
OBiWaN007 schreef:Modem en/of firmware heeft hier veel met te maken dus. ik ben met mijn fritzbox
even overgeschakeld naar Annex A en dit geeft een max att van 38-39mbit tov 37 op annex B en ik zit trouwens op 28m van de KVD :)
max att down is op annex A gestegen naar 135 ipv 131 op annex B.
Inderdaad
Ik heb ondervonden dat ik met de FritzBox DSL driver 1.100.133.44 een zéér onstabiele verbinding heb, waarbij max att gelijk is aan de werkelijke snelheid.
DSL driver 1.100.133.44 is de originele driver van OS 06.52, maar zit ook als "previous driver" in de 06.80, de 06.83 en de 06.88 BETA

Ik heb dan eens geëxperimenteerd met de nieuwere drivers (06.80 en ook de Beta 06.88), en had hier ook véél betere attainable waarden
Jammer genoeg is deze OS niet whitelisted, en kwam ik al gauw op het fall-back profiel terecht

Toppunt was dat een TBF mij niet meer uit het fallback profiel haalde, er is een interventie nodig geweest door een technieker (die een B-box 3V geinstalleerd heeft) :-(

Ik gebruik nu mijn FritzBox (met de nieuwste Firmware) achter de B-box3, ben dat ganse circus met whitelisted firmwares beu :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik herinner mij dat er een tijdje geleden sprake was dat men enkel de DSL driver versie ging white-listen en niet meer de hele firmware, of zoiets. Is daar nog nieuws van?

Heeft het trouwens nut om op 6.52 de previous driver aan te vinken? Of riskeer je dan ook op een fall-back profiel terecht te komen of vectoring te verliezen oid?
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

philippe_d schreef:Zijn die upstream attainable waarden die je vergelijkt, uitgelezen uit de modem of uitgelezen op SALY?
Waardes uitgelezen in procodac (deze leest ze ook uit via saly)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben edpnet klant met een FB 7490 en 1.100.133.44 driver en heb 3 dagen geleden een TBF gedaan maar mijn upload is op 20 Mbit/s gebleven. Mijn attainable throughout is 39,2 Mbit/s en mijn send signal-to-norse ratio is 19 dB. Toch wachten op DLM?
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

gm123 schreef:Ik herinner mij dat er een tijdje geleden sprake was dat men enkel de DSL driver versie ging white-listen en niet meer de hele firmware, of zoiets. Is daar nog nieuws van?
Ik had 't ook gelezen. Ik dacht over een update naar 06.83 op mijn 7490 doen en "previous DSL driver" gebruiken, maar… bad idea obviously… :|
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + UCG-Ultra (Backup : Internet Box+ & AmpliFi Alien)
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

eerst TBF , dan 45 min gewacht, stekker ertuit, 30 sec gewacht , terug aansluiten en na volledige reboot een telenet speedtest gedaan, 45 DL en 17 UL op een edpnet vdsl2 business met SLA, heb nog niet in de fritzbox gekeken, daar zullen de waarden ws hoger zijn, maar wat telt er, de speedtest toch ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

laroyj schreef:eerst TBF , dan 45 min gewacht, stekker ertuit, 30 sec gewacht , terug aansluiten
Uw TBF is niet gelukt, want het is niet nodig om 45 te wachten en te rebooten.
Na een gelukte TBF zal je modem resyncen binnen de 10 minuten, een herstart is niet nodig
laroyj schreef:heb nog niet in de fritzbox gekeken, daar zullen de waarden ws hoger zijn, maar wat telt er, de speedtest toch ?
Als techneut ben je toch ook nieuwsgierig waarom je spreedtest niet verandert, en wat je lijnwaarden zijn ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

gm123 schreef:Ik herinner mij dat er een tijdje geleden sprake was dat men enkel de DSL driver versie ging white-listen en niet meer de hele firmware, of zoiets. Is daar nog nieuws van?
Dat is al altijd zo geweest dat niet de OS, maar de DSL driver versie van belang is
Daar zijn we pas later achter gekomen :(
gm123 schreef:Heeft het trouwens nut om op 6.52 de previous driver aan te vinken? Of riskeer je dan ook op een fall-back profiel terecht te komen of vectoring te verliezen oid?
Ik heb geen idee welke de "previous versie" is van de OS 06.52
  • Indien dit de originele versie van de 06.31 is, dan is deze whitelisted
    Indien dit de originele versie van de 06.3o is, dan heb je een probleem, want de 06.30 had problemen met upload op Proximus VDSL
alloja schreef:Ik dacht over een update naar 06.83 op mijn 7490 doen en "previous DSL driver" gebruiken, maar… bad idea obviously… :|
Er is geen enkel verschil tussen de originele driver van de 06.52 en de "previous driver" van de 06.83 (beide zijn 1.100.133.44).
Het resultaat zal dus hetzelfde zijn.

Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met deze driver (In mijn geval werkt deze driver niet), hoewel whitelisted :-( .
Maar als de 1.100.133.44 bij jou goed werkt, dan kan je probleemloos upgraden naar 06.83 of 06.88 (previous driver)

Code: Selecteer alles

7490    06.52                         1.100.133.44 
7490    06.52  Previous DSL Driver    ???
7490    06.80                         1.100.135.11 
7490    06.80  Previous DSL Driver    1.100.133.44 
7490    06.83                         1.100.135.14 !
7490    06.83  Previous DSL Driver    1.100.133.44
7490    06.88  BETA                   1.100.135.17 !
7490    06.88  Previous DSL Driver    1.100.133.44
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”