EDPnet Telephony - Geen inkomende oproepen.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Hallo iedereen,

Ik heb zopas mijn ouders geholpen met overschakelen naar EDPnet VDSL XS + Telephony, zij hadden daarvoor een vaste telefoonlijn van Proximus en een ADSL abbonnement bij Dommel. De overschakeling is vrij vlot verlopen, ze hebben nieuwe hardware aangekocht (FRITZ!Box 7430 + FRITZ!Fon M2) via EDPnet en hebben gekozen voor een Doe-Het-Zelf installatie. (dus ook een VDSL2 Doe-Het-Zelf pakket aangekocht)

Probleem is nu dat alles werkt (internet, uitgaande calls) maar ze krijgen geen inkomende oproepen, we krijgen een stem te horen die zegt dat het nummer niet meer actief is. Dus daarom enkele vragen :

1. Is de NTP2007 goed aangesloten? Grijs en wit zitten op de blauwe klem. Andere draden zijn niet aangesloten.
Afbeelding

Er zit ook een TF2007 splitter op de NTP2007 waardoor de kabel via de splitter naar de modem gaat (zonder splitter wilt de modem geen connectie maken).

2. Het contract bij Proximus is opgezegd dezelfde dag als de activatiedatum van EDPnet, de vaste lijn is die dag ook afgesloten. Is dit te vroeg geweest of niet??

Gr,
MJ
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Edit : Telefonie bij Edpnet verloopt niet via een klassieke PSTN lijn, maar via voip, het internet dus. De splitter heb je dus niet meer nodig en kan je het koperpaar rechtstreeks op de DSL aansluiting aansluiten. De DSL-kabel naar de fritzbox kan dan via de 5-polige stekker. Voor inkomende gesprekken moet je je telefoonnummer configureren in de fritzbox. Kijk op deze pagina bij Voip configuratie (iest over de helft van de pagina)

De uitleg is voor een fritzbox 7360 met oude interface, maar voor de 7430 is dat gelijkaardig (in een nieuwere interface) :
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html
Laatst gewijzigd door petrol242 19 okt 2017, 20:46, in totaal 2 gewijzigd.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Telefoonnummer is al geconfigureerd in de modem en het groene lampje brandt, dus ik veronderstel dat het daar niet aan ligt...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Staat de fritzfon onder de "Telephony devices"?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MJ schreef: Het contract bij Proximus is opgezegd dezelfde dag als de activatiedatum van EDPnet, de vaste lijn is die dag ook afgesloten. Is dit te vroeg geweest of niet??
Het was zéér onverstandig en ook compleet overbodig om het contract met Proximus op te zeggen.
Net zoals met een GSM nummer, is het porteren van jouw nummer een automatische opzeg bij jouw huidige leverancier. Je hoeft hervoor verder niets te ondernemen!

Ik hoop voor jullie dat EDPnet er nog in slaat om jouw nummer te recupereren, want een nummer dat "opgezegd" werd, is in feite niet meer te gebruiken :(
MJ schreef:Telefoonnummer is al geconfigureerd in de modem en het groene lampje brandt, dus ik veronderstel dat het daar niet aan ligt...
Inderdaad, alles is bij jou goed geconfigureerd (je kan dus waarschijnlijk wel uitbellen).
Maar jouw nummer is nog niet geporteerd naar jouw nieuwe EDPNet lijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef: Het was zéér onverstandig en ook compleet overbodig om het contract met Proximus op te zeggen.
Net zoals met een GSM nummer, is het porteren van jouw nummer een automatische opzeg bij jouw huidige leverancier. Je hoeft hervoor verder niets te ondernemen!
Philippe daar loopt het soms mis bij Proximus(mobiel dan wel)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Welk nummer krijg je te zien als je uitbelt, naar bv een gsm?
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

MJ schreef:1. Is de NTP2007 goed aangesloten? Grijs en wit zitten op de blauwe klem. Andere draden zijn niet aangesloten.

Er zit ook een TF2007 splitter op de NTP2007 waardoor de kabel via de splitter naar de modem gaat (zonder splitter wilt de modem geen connectie maken).
Dat probleem is normaal, de 2 paar pet kabel komende van de straat gaan direct zo te zien in de NTP op het blauwe blokje ?
Die twee draden zijn verkeerd aangesloten in elk geval, die moeten op het zwarte blokje links onderaan worden gezet !

Doordat je de stroom omgekeerd door de NTP stuurt heb je dat fenomeen !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zijn internet werkt, en hij heeft geen vaste lijn meer.
Hoewel niet "conform' aangesloten heeft hij helemaal geen probleem met zijn aansluiting....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben benieuwd naar het nummer waarmee de voip van edpnet geconfigureerd is. Normaal is de username het telefoonnummer. Als het het oude Proximus nummer is, is het hopelijk afwachten op de portatie. Als het een nieuw nummer is, vrees ik er ook een beetje voor.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

MJ schreef:1. Is de NTP2007 goed aangesloten? Grijs en wit zitten op de blauwe klem. Andere draden zijn niet aangesloten.
Neen, deze is verkeerd aangesloten. De binnenkomende lijn moet op de zwarte klem. De blauwe klem is voor doorverbinding naar een modemaansluiting in een andere kamer en de groene klem is voor doorverbinding naar één of meerdere telefoonaansluitingen in andere kamers. Als de modem en/of telefoon in dezelfde kamer staan, dan gebruik je normaal gezien de aansluitingen op de NTP2007 zelf (modem aan de splitter en telefoon(s) in de bovenste twee aansluitingen).Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

TS heeft geen splitter meer nodig want heeft enkel raw copper. De inkomende draden kunnen gewoon op de dsl (blauw aangesloten worden en de kabel van de modem kan in één van de twee RJ aansluitingen.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

petrol242 schreef:Welk nummer krijg je te zien als je uitbelt, naar bv een gsm?
Het juiste (oude proximus) nummer dat we altijd gehad hebben. Dat nummer hebben we ook als username doorgekregen van edpnet om de modem te configureren.

Draadjes zitten ondertussen op de zwarte klem maar geeft geen verschil, zowel met als zonder splitter.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Het lijkt mij eerder een administratief dan een technisch probleem. Als je internet hebt en kan uitbellen via uw FritzBox lijkt alles aan die kant al ok te zijn, het versteken van draadjes in de NTP zal daar geen verschil in maken zolang je DSL hebt. Al is het niet slecht om de draadjes op de correcte plaats aan te sluiten, zoals je nu gedaan hebt. Je weet nooit dat ze ooit terug overschakelen naar analoge telefonie van Proximus, tegen dan ben je die "verkeerde" aansluiting allang vergeten en is het zoeken waarom je geen analoge telefonie binnenkrijgt.

Probleem is volgens mij dat je zelf het Proximus abonnement hebt opgezegd terwijl de nummerportatie nog niet afgerond was. Proximus heeft uw nummer geschrapt nog voordat het overgedragen was aan EDPNet, het bestaat dus niet meer. Heb je hierover al contact gehad met EDPNet? Ofwel gaat Proximus uw nummer terug moeten activeren zodat het kan worden overgedragen naar EDPNet, ofwel gaat EDPNet u een nieuw nummer moeten geven. Het is altijd aan te raden uw Proximus- of ander abonnement pas op te zeggen éénmaal alles bij de nieuwe leverancier in orde is.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Www.crdc.be toont je waar het nummer zit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:TS heeft geen splitter meer nodig want heeft enkel raw copper. De inkomende draden kunnen gewoon op de dsl (blauw aangesloten worden en de kabel van de modem kan in één van de twee RJ aansluitingen.
Dat kan dus niet :-)
Zonder splitter zijn de blauwe en goene klemmen van mekaar gescheiden.
Het inkomend signaal (op de blauwe klemmen) zal niet aankomen op de twee RJ aansluitingen op de NTP!

Maar dat is hier inderdaad het probleem niet
MJ schreef:
petrol242 schreef:Welk nummer krijg je te zien als je uitbelt, naar bv een gsm?
Het juiste (oude proximus) nummer dat we altijd gehad hebben. Dat nummer hebben we ook als username doorgekregen van edpnet om de modem te configureren.
EDPNet heeft jouw nummer dus al geconfigureerd in hun systeem.
Ik zou ervan uitgaan dat de portactie goed verlopen is, maar het kan enkele dagen duren voor alles providers hun routing tabellen gesynchroniseerd hebben met het crdc
Je bent wellicht bereikbaar vanuit sommige netwerken, en vanuit andere nog niet?

EDPNet is jouw (enige) provider, je moet dus contact nemen met EDPNet om dit probleem op te lossen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Joachim schreef:http://Www.crdc.be toont je waar het nummer zit.
Nummer zit bij edpnet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

We zitten hier al een ganse dag te speculeren, en advies te geven.
Maar de tip van Joachim (check op crdc.be) was eigenlijk de éérste tip die me hadden moeten geven :oops:
shame on us dat we daar niet eerder meer kwamen :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

petrol242 schreef:TS heeft geen splitter meer nodig want heeft enkel raw copper. De inkomende draden kunnen gewoon op de dsl (blauw aangesloten worden en de kabel van de modem kan in één van de twee RJ aansluitingen.
Met alle respect dit is geen correcte uitleg, zoals de TS'er schrijft ===> zonder splitter gaat het niet.

Als je de 2 draden koppelt aan de linkse zwarte klemmen onderaan en je zet geen splitter dan gaat er enkel spanning naar de twee RJ aansluitingen en de groene klem ===> in de NTP zitten er ook twee ijzeren kontakten die dit toelaten, in de NTP zit enkel een weerstand geen filter.
Op je blauwe connector rechts onderaan zal er nooit spanning staan !!

Om op je blauwe connector spanning te krijgen moet je die splitter zetten.
Eens je die splitter insteekt bekijk hem maar eens goed die bestaat uit 6 ijzeren pinnen, die staan daar niet voor de foef op.
Vanaf je die insteekt, doen de twee middelste ijzeren pinnen van de splitter die 2 ijzeren contacten in de NTP uit elkaar.
Vanaf dan word de spanning verbroken tussen de Lijn (zwarte connector) en de twee RJ boven in de NTP en de groene connector.
Nu gaat de spanning anders lopen, de splitter is nu de switch naar de verschillende uitgangen:
Line ===> zet de spanning door naar de splitter (linkse connector/zwart)
DSL ===> zet de spanning door naar het blauwe blokje en naar de RJ uitgang van je splitter, zij het niet gefilterd (middelste connector/blauw).
In de splitter gaat de spanning door een filter en die filter zet dan door naar:
Tel ===> zet dan de spanning door naar het groene blokje en de 2 bovenste RJ's van de NTP (rechtse connector/groen).

Met andere woorden ===> zonder splitter:
als hij de lijn links onderaan koppelt via zwarte klemmen zal hij signaal hebben op de 2 bovenste RJ's en het groene blokje en dan heeft hij inderdaad die splitter niet nodig .... maar er is een maar ===> op de blauwe klemmen zal er geen spanning staan en daar heeft hij nu net zijn verbinding op gezet die omgekeerd staat en de spanning gaat naar de twee middelste conrectors .... en daar blijft het bij !
Daarvoor dat een splitter in het midden twee ijzeren pinnen heeft.

Kijk maar eens goed naar de foto die @nickz heeft geplaatst.
Het enige dat je niet ziet zijn de twee ijzeren contacten in de NTP die zijn verbonden naar de 2 RJ's en groene klemblok. !
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik had vorig jaar een gelijkaardig probleem. De telefoons van buitenaf van Proximus-gerelateerde bedrijven (Proximus zelf, Scarlet) kwamen op mijn "vaste" lijn terecht, omdat Proximus het nummer niet correct had geporteerd. Ik kon dit vaststellen door mijn oude telefoon opnieuw in te steken. De telefoontjes van Telenet kwamen netjes aan op VOIP.
De kwestie is uiteindelijk opgelost maar het heeft veel miserie gekost. Je kan de thread hier nog wel vinden op userbase.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat bedoelen jullie dan met een splitter? Misschien ben ik de mist in gegaan en verwar ik het met een filter? Voor zover ik weet heb je bij raw copper geen splitter of filter nodig. Een splitter/filter is enkel nodig voor het scheiden van een analoog PSTN signaal?

En voor de eigenaardigheid heb ik mijn NTP eens opgevezen en heb ik mijn koperpaar van de blauwe (zoals bij installatie) op de zwarte blok aangesloten. In de beide gevallen heb ik een DSL signaal en een goeie synchronisatie. :think:
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

petrol242 schreef:Wat bedoelen jullie dan met een splitter?
NTP & Splitter.gif
NTP & Splitter.gif (51.14 KiB) 3023 keer bekeken
1 - de NTP is vastgemaakt aan de muur (zit een RC keten in, om te gebruiken bij metingen).
2 - de splitter waar de filter is ingewerkt houd hij in zijn hand (6 polige stekker met 6 ijzeren pinnen) !
PS: de twee kleine dipschakelaars op de splitter, links onderaan op deze foto, worden niet gebruikt !
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is dus wat ik bedoelde. Splitter is dus niet nodig bij raw copper.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eigenlijk jammer dat we voort borduren op dat NTP gedoe, gezien dit, in deze topic absoluut niet de oorzaak van het probleem is.
Maar nu we er toch over bezig zijn ...
Bssoft schreef:1 - de NTP is vastgemaakt aan de muur (zit een RC keten in, om te gebruiken bij metingen).
2 - de splitter waar de filter is ingewerkt houd hij in zijn hand (6 polige stekker met 6 ijzeren pinnen) !
PS: de twee kleine dipschakelaars op de splitter, links onderaan op deze foto, worden niet gebruikt !
  1. De RC kring in de NTP zit achter de 2 dipswitches in de NTP2007 (als die "open" zijn is de RC kring niet ingeschakeld).
  2. De dipswitches in de TF2007 (filter) worden niet gebruikt in geval van een vaste lijn, maar kunnen wel gebruikt worden in samenhang met VOIP. Met de "uitgeschakelde" dipswitches isoleer je het telefonie gedeelte van de raw copper lijn.
    Bedoeling is dan het (EDPNet) PSTN signaal van jouw FritzBox te verbinden met één van de RJ11 contacten op de NTP2007.
    Je hebt dan het telefonie signaal beschikbaar op:
    1. het andere RJ11 contact.
    2. de groene klemmen (waarop je dan je bestaande telefonie installatie terug kan doen werken).
petrol242 schreef:En voor de eigenaardigheid heb ik mijn NTP eens opgevezen en heb ik mijn koperpaar van de blauwe (zoals bij installatie) op de zwarte blok aangesloten. In de beide gevallen heb ik een DSL signaal en een goeie synchronisatie. :think:
Dit verhaal begrijp ik niet :-( .
Waar is jouw modem dan aangesloten, als je de Proximus intro op de blauwe klemmen aansluit?
Zonder de filter is er geen enkel contact tussen de blauwe klemmen en de groene klemmen (of de 2 RJ11 contacten).
Gewoon DSL via overspraak tussen groen en blauw?
petrol242 schreef:Dat is dus wat ik bedoelde. Splitter is dus niet nodig bij raw copper.
Dat is juist :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:Eigenlijk jammer dat we voort borduren op dat NTP gedoe, gezien dit, in deze topic absoluut niet de oorzaak van het probleem is.
Maar nu we er toch over bezig zijn ...
TS heeft toch ook vragen gesteld bij de bedrading in zijn NTP?
philippe_d schreef:[...]
Waar is jouw modem dan aangesloten, als je de Proximus intro op de blauwe klemmen aansluit?
Zonder de filter is er geen enkel contact tussen de blauwe klemmen en de groene klemmen (of de 2 RJ11 contacten).
Gewoon DSL via overspraak tussen groen en blauw?
Mijn fritzbox is aangesloten op een RJ11 aansluiting op het NTP. Beiden werken.
Waarom het zonder filter op het blauwe blok ook werkt is absoluut een raadsel voor mij. Ik heb de entry moeten laten aanleggen toen ik met Edpnet in zee ben gegaan. Er was dus een interventie nodig van een PX technieker. Ik had geen aansluiting meer van Belgacom. Het koperpaar lag bloot in mijn stookkot van toen ik gestopt was met ISDN en naar de kabel was verhuisd. Misschien een (gelukkig) deffect in het NTP? Ik heb voor alle zekerheid de entry op het zwarte blok aangesloten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:Waarom het zonder filter op het blauwe blok ook werkt is absoluut een raadsel voor mij.
Voor mij ook. Vandaar mijn vorige reactie dat het "niet kon" :wink: .

Volgende opstellingen zijn perfect mogelijk op een internet lijn zonder vaste telefonie:
  1. intro aangesloten op de zwarte klemmen:
    • zonder splitter: DSL signaal beschikbaar op één RJ11 connector van de NTP. De andere connector mag niet gebruikt worden.
    • met splitter: DSL signaal beschikbaar op de RJ11 connector van de splitter ("DSL")
  2. intro aangesloten op de blauwe klemmen:
    • zonder splitter: DSL signaal op de 2 middenste pinnen van het 6-polig stopcontact, nergens anders.
    • met splitter: DSL signaal beschikbaar op de RJ11 connector van de splitter ("DSL")
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

petrol242 schreef: Mijn fritzbox is aangesloten op een RJ11 aansluiting op het NTP. Beiden werken.
Waarom het zonder filter op het blauwe blok ook werkt is absoluut een raadsel voor mij. Ik heb de entry moeten laten aanleggen toen ik met Edpnet in zee ben gegaan. Er was dus een interventie nodig van een PX technieker. Ik had geen aansluiting meer van Belgacom. Het koperpaar lag bloot in mijn stookkot van toen ik gestopt was met ISDN en naar de kabel was verhuisd. Misschien een (gelukkig) deffect in het NTP? Ik heb voor alle zekerheid de entry op het zwarte blok aangesloten.
Zoals @philippe_d aangeeft, is dat allemaal niet te verstaan.
1 - was daar eerst ISDN van Belgacom !
2 - dat had je niet meer nodig (hing daar toch een NT1 of TWIN aan het uiteinde voor je ISDN ?)
3 - overgestapt naar kabel (telenet)
4 - dan overgestapt naar raw copper (EDPnet)
5 - daarvoor is dan een PX technieker geweest (raw copper) ==> want de kabel lag bloot in het stooklokaal ?
6 - die zet dan, normaal gezien, een NTP zoals het zou moeten zijn in de stooklokaal (?), kan mij moeilijk voostellen dat die de kabel komende van straat gewoon op het blauwe blokje zet en op de koop toe het nog werkt via de twee RJ11 uitgangen ??
7 - die technieker, zou dan ook nog eens een test moeten doen via je raw copper !

a - op de printplaat kan er geen fout zijn, blauw en groen (met de twee RJ11) kruisen elkaar niet !
b - dan kan het enkel in het gedeelte van de NTP stopcontact !
NTP.gif
NTP.gif (38.08 KiB) 2805 keer bekeken
Dat bestaat uit twee delen:
deel A - zitten vier contacten waarvan twee met een veertje !
deel B - zitten 6 contacten

PS: indien nodig mag dit gesplit worden ===> naar een NTP discussie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, eerst ISDN. De Twin zelf van de muur gehaald en binnen gebracht in een Belgacomwinkel. Ze wisten niet goed wat er mee aan te vangen 8) Ik spreek dan ergens jaren '90. Met bloot in het stookkot bedoel ik koperpaar afgeplakt en netjes opgeborgen. Dat was dus nog lang voor de ROP's geplaatst werden in de buurt.

Bij installatie van Edpnet is er dus inderdaad een technieker langs geweest (er zat geen signaal op mijn koperpaar) om een interventie te doen in het ROP, waarschijnlijk op de DSLAM en heeft een NTP geïnstalleerd en aangesloten en uiteraard de verbinding getest. Modem ging in één van de RJ11 stekkers op het NTP. Een filter is er nooit geplaatst geweest omdat het een raw copper aansluiting betrof. Toen ik deze week het NTP open schroefde om te zien hoe het aangesloten was, zat het koperpaar op het blauwe blok aangesloten.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ben je 100% zeker dat het op het blauwe blok zat in niet op het groene? In de 6-polige aansluiting zat geen stekker? Het blauwe blok is namelijk uitsluitend verbonden met de middelste twee pinnen van de 6-polige aansluiting (die bij een normale 5-polige stekker niet worden gebruikt). Zie schema:

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, geen stekker, nooit gehad, want dan zou blauw inderdaad kunnen via de 5b/b aansluiting. RC hé.
Mij leek het ook het meest logische dat het de groene blok was. NTP dus nog eens open gevezen en nu zie ik dat de schroefjes van het blauwe blok ingedraaid zijn :oops: . Nu weet ik het zelf niet meer :think: Alvast mijn excuses als ik enige verwarring veroorzaakt heb.

In ieder geval is nu het koperpaar op het zwarte intro blok aangesloten waar beide RJ11 aansluitingen mee werken. Dat heb ik voor alle zekerheid nog eens getest.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:... en nu zie ik dat de schroefjes van het blauwe blok ingedraaid zijn
NTP mysterie opgelost :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

petrol242 schreef:Ja, eerst ISDN. De Twin zelf van de muur gehaald en binnen gebracht in een Belgacomwinkel. Ze wisten niet goed wat er mee aan te vangen - Ik spreek dan ergens jaren '90.
Kan mij dat goed voorstellen (Twin is uitgekomen in 1997) 8)

Als afsluiter, binnenste NTP:
NTP - binnenzicht contacten.gif
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

On-Topic :

Het enigste wat we nu weten is dat er geen enkele oproep binnen komt op de SIP servers van EDPnet. Volgens hen betekent dit dat de provider van de beller de oproep verkeert uitstuurt, waarschijnlijk worden deze nog aangeboden bij Proximus.
EDPnet vraagt om zoveel mogelijk gemiste oproepen te melden, hopelijk geraakt het snel opgelost want mijn ouders kunnen nu al 10 dagen geen enkele oproep ontvangen...

Gr,
MJ
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik denk dat je alleen maar kan afwachten tot ze het bij Proximus updaten. Bij mij heeft dat vorig jaar exact 20 dagen geduurd, d.w.z. het duurde 20 dagen vanaf de nummeroverdracht vooraleer een Proximus/Scarlet-beller op mijn VOIP-telefoon terechtkwam (Telenet en Base waren onmiddellijk in orde). Zoals ik reeds zei: steek de oude "vaste" telefoon nog eens in de muur, volgens mij komen de Proximus oproepen daar nog steeds terecht.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MJ schreef:Het enigste wat we nu weten is dat er geen enkele oproep binnen komt op de SIP servers van EDPnet. Volgens hen betekent dit dat de provider van de beller de oproep verkeert uitstuurt, waarschijnlijk worden deze nog aangeboden bij Proximus.
Soms gebeurt het dat er een kleine tijd (maximaal enkele dagen) over gaat voor alle providers hun routing database hebben upgedated.
Maar het is abnormaal dat dit nu het geval is voor alle providers, hoewel de juiste provider ingebracht is in www.crdc.be

Hoewel het probleem waarschijnlijk bij Proximus of crdc.be ligt, is het toch EDPNet die dit voor jou moet oplossen. Dit is op dit ogenblik jouw enige provider. EDPnet moet hier echt de nodige actie nemen!!!.

PS
Wettelijk gezien heb jij nu ook recht op een vergoeding voor iedere dag vertraging die de portatie heeft opgelopen.
Deze vergoeding moet aangevraagd worden bij je nieuwe provider, ook al ligt de fout bij de oude provider (zij moeten het onder elkaar uitvechten, maar op die vergoeding heb je in ieder geval recht.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik weet niet of die PS hierboven van toepassing is aangezien TS in zijn startpost aangeeft zelf het contract bij Proximus opgezegd te hebben terwijl dit niet mocht!
Computer(k)nul
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Eindelijk, het is in orde geraakt. Edpnet heeft contact opgenomen met Proximus en die hebben hun routering aangepast.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Volgens de telecom wet heb je nu recht op compensatie:
Afdeling 8. - Compensatiemechanismen

Art. 13. § 1. Abonnees hebben, op hun uitdrukkelijke vraag, recht op volgende vergoedingen in geval van vertraging bij de uitvoering van de nummeroverdracht :
1° voor eenvoudige overdrachten : 3 euro per dag vertraging per overgedragen nummer;
2° voor complexe overdrachten : 5 euro per overgedragen nummer en per dag vertraging.
Aanvragen tot vergoedingen moeten steeds ingediend worden binnen een termijn van 6 maanden na de aanvraag om een nummer over te dragen.
De recipiëntoperator is administratief verantwoordelijk voor het afhandelen van vragen van de abonnees omtrent de compensatie en de uitbetaling van de compensatie aan zijn abonnees.
11 dagen te laat aan 3 EUR per dag :-)
Aanvraag te richten aan de recipiëntoperator (= EDPNet)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”