Waar NTP2007 laten plaatsen?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Hallo,

ik moet overschakelen van ADSL naar VDSL2 (zoals iedereen) en over enkele dagen komt er een technieker om een NTP2007 te hangen, maar ik weet nu opeens niet meer waar ik die best laat installeren omdat de bestaande Proximuslijn binnen in huis afgesplitst wordt.
Momenteel heb ik ADSL en dat werkt goed; de Fritzbox staat in de huiskamer (gelijkvloers) aan de computer, en is verbonden met de standaard telefoonstekker in de muur. WiFi ontvangst in bijna heel het huis.
De lijn komt in huis via de kelder, en daar hangt momenteel een klein kastje met "Belgacom" op, waaruit twee "kabels" vertrekken; eentje naar het gelijkvloers, en eentje naar de eerste verdieping. (Ik veronderstel dat die naar de eerste verdieping uitgeschakeld kan worden, want die wordt niet gebruikt). Die naar het gelijkvloers wordt ergens onder de vloer vermoedelijk vertakt, want wij hebben 2 van die muur-telefooningangen op het gelijkvloers.
Wat doe ik nu best? Die NTP2007 in de huiskamer laten installeren (vlakbij de computer/Fritzbox), en dus alles houden zoals het nu is? Maar ik lees dat je dan door die vertakking terugvalt op een repair VDSL2-profiel.
Anderzijds, als de NTP2007 en de Fritzbox in de kelder komen, dan moeten alle computers in huis (1 desktop, 1 laptop en alles van de kinderen) op Internet via WiFi, want er is geen netwerkkabel voorzien vanuit de kelder. Ik vrees dat er niet veel Wifi gaat overblijven in huis (gelijkvloers en eerste verdieping), omdat het Wifi-signaal vanuit de kelder door de betonvloer moet, met vloerverwarming erbovenop, en 't is ook niet op een centrale plaats in de kelder.
Zou ik dan toch niet beter de NTP2007 in huiskamer laten plaatsen, al is het (hoogstwaarschijnlijk) na een vertakking? Iemand goede raad? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

De NTP komt op de plaats waar nu dat bakje met Belgacom er op, hangt. Dat lijkt mij het intropunt te zijn en op andere plaatsen mag dit niet. Dat betekent echter niet dat je Fritz! ook daar moet staan. Die kan m.i. blijven staan waar deze nu staat. Vraag advies aan de technieker maar laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je hebt het antwoord op jouw vraag al 2 keer zelf gegeven: wat je ook doet, vertakkingen zijn absoluut uit de boze
Albert Peetermans schreef:Die naar het gelijkvloers wordt ergens onder de vloer vermoedelijk vertakt, want wij hebben 2 van die muur-telefooningangen op het gelijkvloers.
Tracht dat eens uit te sluiten door deze 2 muurdozen te openen ...
Misschien loopt de kabel van de kelder eerst naar één van deze 2 muurdozen, en vandaar naar de andere.
Dat deze "ergens onder de vloer" vertakt wordt zou wel een zeer ongebruikelijke techniek zijn.

In dit geval kan die die doorverbinding ook uitschakelen, en kan je de modem boven laten staan (NTP2007 mag gerust in de kelder).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben erachter gekomen dat ik op het gelijkvloers slechts 1 Proximus muurdoos heb. (Opluchting alom.)
En die NTP2007 moest niet meer geplaatst worden, die hing al een jaar in de kelder.
Er is ondertussen een Proximus technieker gekomen voor de overschakeling van ADSL naar VDSL, en de lijn was niet helemaal in orde: er was iets mis met de aarding in de Proximus-kast verderop in de straat.
Ik wees hem op het feit (zie foto) dat er 2 kabels uit die NTP2007 komen, terwijl wij eigenlijk alleen 1 Internetverbinding hebben (en geen vaste telefoon). Waarop hij zei dat Proximus nog eens in huis moesten komen (voor die aarding) en dat ik dit probleem zeker aan de volgende technieker moest melden. Zo ziet het eruit:
Afbeelding

Ik denk dat de ene kabel (rechtsboven) naar het gelijkvloers gaat, en de andere naar de eerste verdieping (maar daar hebben we al lang geen Proximus meer nodig).
Als ik het goed begrepen heb op dit forum, zou onze Internetverbinding eigenlijk op de blauwe klem moeten staan, maar werkt het ook wel op de groene klem.
Ondertussen is dat probleem met die aarding in de kast verholpen (volgens Edpnet) zonder dat er een tweede Proximus technieker aan huis is gekomen. Maar ik sta nog wel steeds op een repair profiel. Nu vraag ik mij af of die TWEE uitgangen daarvoor verantwoordelijk zijn.. Ik dacht dat mijn repair profiel veroorzaakt werd door dat aardingsprobleem, maar misschien zijn het die twee uitgangen? Volgende week komt er een Edpnet-technieker langs met een nieuwe modem (mijn huidige is een Fritz 7360 en die houd ik dan als backup) en ik wil een beetje voorbereid zijn, want nadien komt er niemand meer! Moet ik vragen dat hij 1 van die 2 uitgangen afkoppelt? Ik heb er maar 1 nodig. Zou dat enig verschil maken?
Dit zijn mijn lijnwaarden:
Afbeelding
Bedankt bij voorbaat,
Bert.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, die uitgangen op het groene blok zijn waarschijnlijk de rede dat je op repair gevallen bent. Dat is dus een dubbele aftakking.
Je hebt geen vaste lijn en de intro komt binnen op het zwarte blok, hoewel dat niet helemaal duidelijk is op de foto.
Maar indien zo kan je de fritzbox rechtstreeks op één van de RJ11 aansluitingen steken. Welke fritzbox heb je trouwens?

Of je kan wel via het groene blok doorschakelen, maar dan zonder aftakkingen.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

De firmware versie op de Fritzbox 7360 kan een 2de reden zijn van het repair profiel. Enkel de Proximus goedgekeurde firmware versies zijn toegelaten.
Er zijn 2 hardware versies van het type 7360 vandaar ook verschillende firmwares.

7360 v1: http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fo ... e/belgium/ -> laatste versie 6.31
7360 v2: http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fo ... e/belgium/ -> laatste versie 6.52

Als je inlogd op de Fritzbox kan je de huidige firmware versie terugvinden.
Zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=40708 hoe je een 7360 v1 kan onderschijden van een 7360 v2.

Daarnaast lijkt mij de dubbele aftakking ook een probleem zoals hierboven aangegeven.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Vertakkingen zijn enkel toegelaten op aansluitingen met een gefilterd telefoonsignaal. Dat zijn de twee RJ11-aansluitingen en het groene blok indien er een splitter in de NTP2007 zit (zo'n dikke 6-polige stekker). In dat geval komt het ongefilterde DSL-signaal op het blauwe blok en op de RJ11-aansluiting onderaan de splitter.

Indien er geen splitter (of 4-polige stekker) in de NTP2007 zit, dan komt het DSL-signaal op de RJ11-aansluitingen en het groene blok terecht. Als er dan vertakkingen zijn, krijg je signaalreflecties met storingen tot gevolg. Koppel dus de ongebruikte kabel van het groene blok los.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:Ja, die uitgangen op het groene blok zijn waarschijnlijk de rede dat je op repair gevallen bent. Dat is dus een dubbele aftakking.
Niet waarschijnlijk, maar met zekerheid :)
Oplossing: uitzoeken welke kabel naar de modem gaat, de andere loskoppelen. En daarna een TBF (laten) uitvoeren.
nickz schreef:De firmware versie op de Fritzbox 7360 kan een 2de reden zijn van het repair profiel.
Neen.
Een repair profiel heeft niets met de modem te maken.
Bij een verkeerde modem/firmware krijg je een fall-back profiel.

Er is wel een groot verschil:
  • - er bestaan tientallen repair profielen, afhankelijk van hoe groot het probleem is op de lijn. Dat zijn meestal wel VDSL2 profielen, maar met verminderde snelheden.
    - er bestaat maar 2 fall-back profielen:
    • - een ADSL2+ (2.2 MHz) profiel van 7 mbps down/50 kbps up.
      - een ADSL1 (1.1 MHz) profiel van 1 mbps down (dit is het fallback profiel voor de lijnen waarop 1.1Mhz vectoring toegepast wordt)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt allemaal, nu weet ik zeker wat er moet gebeuren maandag. Een "gewaarschuwd" man is er twee waard :-)
(Mijn modem is in orde, 7360 met 06.31 als firmware versie).
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi;
Ik heb een soortgelijk probleem dus surf maar even mee op deze draad ipv een nieuwe te openen.
Net verhuist en was tevreden met mijn Edpnet abbo dus ben terug klant geworden op het nieuwe adres.
Proximus moest een man sturen voor een test & label dus of ik effe 49.95€wil betalen aub.
Die is hier dus gepasseerd en vond een NTP 2007 dus moest eigenlijk niets doen enkel testen.
Aan dit contactpunt was hiervoor een alarm aan geplaatst en een aftakking naar de living waar de vorige eigenaars hun modem hadden geplaatst.
Alarm hangt nu rechtstreeks aan de modem dus overbodige draad.
Die aftakking naar de living kon volgens de proximus man ook dienen om mijn modem aan te hangen maar ik wil hem gewoon in de garage naar het alarm (hangt aan een box die de modem van stroom blijft voorzien om me te waarschuwen via een app op mijn smartphone)
Nu weet ik nog van een vorige zoektocht bij mijn pa thuis dat aan de ntp eigenlijk geen aftakkingen mogen hangen of ben ik fout?
Probeer een foto mee in dit bericht te plakken met wat tekst bij.

Alvast bedankt voor een reactie 8)
Bijlagen
20171218_194947 - kopie.jpg
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi heb in samenspraak met alarminstallateur en EDPNET de rechtse kabels allemaal afgekoppeld en alarm werkt nog en internet is sneller nu.
Ik zit nu op een 30/10 profiel en dit gaat iemand een tijdje in de gaten houden om dan misschien te kunnen/mogen verhogen.
Ik zit blijkbaar op een DLM zone 3 en kan daardoor max 60Mbps/15Mbps behalen maar ik doe een lijntest op hun eigen site en daar haal ik vlot deze waarden.
Hoelang zou ik moeten wachten eer ik de volle snelheid kan halen?
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kwestie van weken. Misschien ook eens wat waarden uit je fritzbox posten?
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Bedoeld u dit?
Bijlagen
info edpnet.png
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik vermoed dat een 50/10 mogelijk gaat zijn.
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Ik hoopte op meer maar wat doe ik eraan.
Laat het weten wanneer de "snee" ophoog gaat :angel:
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Ondertussen sta ik op een 40/10 profiel, had dit al zo snel niet verwacht hopelijk komt er per 10 dagen een beetje bij :P
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik sta na 3 dagen al op een 70/20.
Kan nog hoger want had dit een 2 tal jaar terug ook met pxmus.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Ik blijf op een 50/10 profiel zitten heb gevraagd om dit te verhogen want als ik een lijntest doe komt dit vlot tot 60/10 maar voor ze verder gaan vragen ze mijn toestemming om een TBF te doen met als nadeel dat indien deze slecht bevonden wordt ik naar een lager profiel kan gezet worden klopt dit wel?
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik denk dat dit klopt, ja, maar je moet naar je lijnwaarden kijken: als ze niet goed genoeg zijn voor je profiel, dan is het toch niet abnormaal dat je zakt. "Schiet niet op de boodschapper" bedoel ik.
Ikzelf ben begonnen aan 50/15 enkele maanden geleden (die 15 herinner ik mij al niet meer precies), ben dan naar 50/17,5 gegaan, en ik zit nu nadat ik enkele weken niet gekeken heb op 60/20 Mbit/s (zou tot 70/27.5 kunnen). Het heeft allemaal wel langer geduurd dan ik eerst dacht maar ik maak er mij niet druk om, ik merk in praktijk eigenlijk relatief weinig verschil met mijn ADSL snelheid van enkele maanden geleden, tenzij voor downloads van bestanden.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”