IPv6 - hoe instellen?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
jenana
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2017, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kan iemand mij in simpele-mensen-taal uitleggen wat voor mij de voordelen (en eventueel nadelen) zijn van het gebruiken/activeren van IPv6 voor mijn internetconnectie?

Verder kom ik er niet helemaal aan uit hoe ik dit precies moet instellen.

Ik vermoed dat ik op mijn instellingenpagina bij EDPNET alles al juist heb ingesteld. Ik krijg dus een IPv4 en een IPv6 adres. -> screenshot instellingen

Als modem/router gebruik ik een Fritzbox 7430, met de 6.52 firmware.
Op dit moment zijn dit mijn instellingen (Always use a native IPv4 connection (recommended)). Maar ik krijg de indruk dat dit niet juist is. Want als ik een IPv6-test doe, slaagt die test wel voor alles wat IPv4-gerelateerd is, maar niet voor dingen die met IPv6 te maken hebben. Zie hier.

Het lijkt me dat ik dit zou kunnen instellen als "Always use a native IPv6 connection", maar dan weet ik niet hoe ik dit moet instellen, wat de Connection Settings zouden kunnen zijn. Kan iemand me hier een beetje in de juiste richting sturen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat betreft de FritzBox, staan jouw instellingen juist:
  • Always use a native IPv4 connection (recommended)
Op die manier krijg je eerst een IPv4 adres, daarna een IPv6 adres + prefix (dual stack).

De optie "Always use a native IPv6 connection" is niet van toepassing.
Hierbij krijg je een IPv6 verbinding, en wordt voor IPv4 een tunnel gemaakt via IPv6 (DS Lite).
Dit wordt in Duitsland meestal toegepast (soort CGNAT, maar dan via IPv6).

Wat beteft EDPnet, geen idee welke instellingen hiervoor nodig zijn.

Als alles goed staat krijgt je FritzBox:
  • één IPv4 adres (NAT)
  • één IPv6 adres (waarop je FritzBox bereikbaar is)
  • één IPv6 /56 range (die je FritzBox dan verder kan uitdelen naar de IPv6 clients)
IPv6.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

jenana schreef:Kan iemand mij in simpele-mensen-taal uitleggen wat voor mij de voordelen (en eventueel nadelen) zijn van het gebruiken/activeren van IPv6 voor mijn internetconnectie?
Als je geen ITer bent (met achtergrond en interesse in netwerken), dan vrees ik dat het antwoord op deze vraag (momenteel nog) "(bijna) niks" is.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”