Einde ADSL in zicht?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik kreeg deze week een mail van EDPnet dat mijn ADSL-abonnement stopgezet zal worden omdat Proximus de ADSL-technologie gaat uitfaseren. In mijn geval zou het op 1 januari 2018 al gedaan zijn. Weten jullie daar iets meer over? Wordt ADSL effectief op zo'n korte termijn afgeschaft of wil EDPnet gewoon van zijn ADSL-abo's af?

Overschakelen naar VDSL is op zich niet zo'n probleem, maar ik kan mijn voip ADSL-modem nu wel vroeger dan gehoopt naar het containerpark brengen. Bovendien is de timing slecht want ik wilde mijn abo eigenlijk in maart opzeggen omdat we gaan verhuizen en op het nieuwe adres gewoon een nieuw abo opstarten (al dan niet bij een andere provider). Ik heb geen zin om voor 3 maanden een VDSL-modem te kopen als ik erna misschien kabel zal hebben. En ik wilde de verhuiskosten besparen... :cry:
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

tldr: Proximus wil ADSL uitfaseren waar iedereen VDSL kan ontvangen.

Dat kan correct zijn, ADSL geeft blijkbaar conflicten met de nieuwe generatie van VDSL2 vectoring.
From mid-2017 onwards, Proximus will gradually activate vectoring in the frequency band from 1,1 MHz to 2,2 MHz to achieve further downstream speed increases for many of the subscribers which are connected to homogenizable ROPs, meaning they serve a copper distribution area that allows all Living Units to be connected in VDSL2. Such homogenizable ROPs will be gradually closed for ADSL2+ services
Bron: http://bit.ly/2yixFuq

Wat is het model van je ADSL modem? Mogelijk is deze multi-DSL en kan deze toch VDSL2 aan, mogelijk val je dan wel terug op het vectoring fall back profiel indien deze toch vector friendly is.

Edit: Aangezien de uitbreiding van vectoring in de 1,1 MHz tot 2,2 Mhz band is kan Proximus nog perfect de oude ADSL standaard (niet ADSL2+) aanbieden omdat het frequentiespectrum beperkt is tot 1,1 MHz. Ik zou edpnet hierover aanspreken en als oplossing voorstellen dat je terug in de tijd gaat naar de eerste generatie ADSL.
Laatst gewijzigd door bralm 22 sep 2017, 23:52, in totaal 4 gewijzigd.
Bert.D
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:24

Tijdelijk overschakelen naar een mobiele internetoplossing?

Vb. https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... ernet-home
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Spink schreef:Ik kreeg deze week een mail van EDPnet dat mijn ADSL-abonnement stopgezet zal worden omdat Proximus de ADSL-technologie gaat uitfaseren. In mijn geval zou het op 1 januari 2018 al gedaan zijn. Weten jullie daar iets meer over? Wordt ADSL effectief op zo'n korte termijn afgeschaft of wil EDPnet gewoon van zijn ADSL-abo's af?

Overschakelen naar VDSL is op zich niet zo'n probleem, maar ik kan mijn voip ADSL-modem nu wel vroeger dan gehoopt naar het containerpark brengen. Bovendien is de timing slecht want ik wilde mijn abo eigenlijk in maart opzeggen omdat we gaan verhuizen en op het nieuwe adres gewoon een nieuw abo opstarten (al dan niet bij een andere provider). Ik heb geen zin om voor 3 maanden een VDSL-modem te kopen als ik erna misschien kabel zal hebben. En ik wilde de verhuiskosten besparen... :cry:
Hou er rekening mee dat EDPnet nog abbo blijven aanrekenen als je zelf opzegd. Indien ze uitfaseren kunnrn ze niet meer aanrekenen tot datum van stopzetting.
Anders kijken voor een tijdelijke mobiele oplossing (vectone? aks je een sim kaart te pakken krijgt)

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik hoorde van een contact bij Edpnet dat Proximus sowieso ADSL zal uitfaseren.

VDSL XS van Edpnet is gewoon om mensen de kans te geven over te stappen op VDSL.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

EDPnet schreef:Vanaf 1 juli 2017 wordt ADSL uitgefaseerd op het Proximus netwerk. Hierdoor zal ADSL niet meer aangeboden worden op locaties waar VDSL beschikbaar is.

Daarom introduceert edpnet het nieuwe VDSL XS abonnement dat het ADSL XL abonnement vervangt: met snelheden tot 20 Mbps down en 2 Mbps up. En uiteraard ook met onze troef: ongelimiteerde trafiek. De prijs is dezelfde als voor het ADSL XL abonnement: €24,95 per maand.
Laatst gewijzigd door DIBO 01 okt 2017, 00:35, in totaal 3 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jup klopt. Heb dat al eens een heel tijdje geleden gehoord.
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb nog een Speedtouch 716WL. Deze is volgens mij niet geschikt voor VDSL.
Die mobiele oplossing (bv. Flybox) is misschien wel een optie. Enkel jammer dat het abo voor minstens 12 maanden is en dat het datavolume beperkt is.
Alleszins bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zelfs al zou die speedtouch geschikt zijn voor VDSL, en dat is die niet, dan zou het nog niet werken. Proximus laat na de invoering van vectoring maar een beperkt aantal modems toe op zijn VDSL netwerk, waaronder natuurlijk de bboxen en een zeer beperkt aantal fritzboxen.

De uitfasering heeft alles te maken met de invoering van vectoring op de frequenties onder de 2,2 MHz, waar ADSL dus actief is. Daarvoor moeten alle verbindingen in een ROP op VDSL staan.

Als snelheid voor jou toch niet zo belangrijk is, zou ik eens rond horen of iemand nog een bbox2 of Sagem racer ergens heeft liggen? Die worden momenteel massaal afgedankt omdat die enkel vector-friendly zijn. Of eens kijken naar een Fritzbox tweedehands?
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Is er ergens een lijst beschikbaar van modems die toegelaten zijn voor VDSL door Proximus? Kwestie een idee te hebben naar welke modems ik moet uitkijken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Spink staat hier op het forum. Onder de noemer vectoring approved en dan een lijstje
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb even gezocht en heb enkel deze gevonden: FritzBox 7360/7490/3490/7430
Verder wss ook de BBox 2 & 3 en dan die Sagem 3464.
Zijn er nog andere?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Zie bv.
http://bgctv.skynetblogs.be/
onder hoofding
# Proximus-goedgekeurde-VDSL2-Vectoring-Modems #
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Als je toch zou overschakelen naar Telenet, dan kan je dat evengoed al op je huidige adres doen. Voor een verhuis rekent Telenet geen kosten aan indien je de self starter installatie kiest, ook niet als er dan nog een technieker moet langskomen voor een zgn. pre-installatie (plaatsing NIU en/of modem).
jenana
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2017, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

M_016 schreef:Zie bv.
http://bgctv.skynetblogs.be/
onder hoofding
# Proximus-goedgekeurde-VDSL2-Vectoring-Modems #
Ik vermoed dat dat lijstje niet meer up-to-date is. Er staat bijvoorbeeld "Bvb. FritzBox 7430 (niet goedgekeurd) dan zal je op een fall-back profiel gezet worden van7 Mb/s." Voor zover ik weet is die modem wél goedgekeurd en wordt die ook door EPDNET aangeboden. Bij mij werkt hij in elk geval op een normaal profiel.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Dat kan ik bevestigen. Een 7430 bij iemand geïnstalleerd begin deze week, werkt als een zonnetje.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wie de overstap gedaan heeft van EDPNET adsl naar vdsl: kijk je facturen goed na.
Die slimmerds facturen dubbel.
Bij mijn buren:
Adsl was in oktober betaald tot 14 december.
Op 3 november is de omschakeling gebeurd naar VDSL XS, direct een factuur voor de periode 3 nov 2017- 2 jan 2018.
Een teruggave of verrekening met de afgesloten adsl doen ze niet. Dat ben je kwijt.
't Is nochtans op de zelfde klantnummer. Zelfs de PPOE-login is gelijk.
Hopla, een klacht. Zo blijven we bezig.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Gewoon de klantendienst contacteren en een kredietnota vragen. Ze zijn daar heel redelijk in...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, natuurlijk. Maar eigenlijk zijn ze niet eerlijk. Die verrekening moest al gebeurd zijn op de eerste VDSL-factuur.
Zo is dat bij andere operatoren.
Ze proberen je er in te luizen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

MarkDM schreef:Ja, natuurlijk. Maar eigenlijk zijn ze niet eerlijk. Die verrekening moest al gebeurd zijn op de eerste VDSL-factuur.
Zo is dat bij andere operatoren.
Ze proberen je er in te luizen.
Ik kan hier formeel bevestigen dat het niet onze bedoeling is om mensen 'er in te luizen' :) Het zou automatische gecrediteerd moeten worden, maar soms werkt het automatische crediteer/factureer systeem bij een omschakeling niet, dan kan je best ons een berichtje geven, en zetten het dan meteen recht.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hey Joachim, leuk je nog eens terug te zien hier! :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb zonet ook gemerkt dat de adsl op de site van edpnet verdwenen is; men heeft nu dus vdsl xl of xs. Nu, toch een klein vraagje: als men alle adsl lijnen naar VDSL gaat overzetten, hoe zit dat dan met vroegere contracten? Gaat edpnet contractbreuk plegen en dit eenzijdig opzeggen? Men voert hier nu wel aan: dezelfde prijs voor betere snelheid/lijn, maar dat is enkel waar als men de laatste adsl had.

Ik heb mijn moeder indertijd kunnen overhalen - met veel moeite, want ze vond 18 euro al veel - om voor haarzelf een edpnet-lijn 'just in case' te bestellen. Dat was 18,95 euro of zoiets. Dat was het maximum dat ze er wou aan geven, en ze heeft ook een contract afgesloten daarvoor. Gaat men nu naar de vdsl xs migreren aan dezelfde prijs? Van mij mag men de snelheid reduceren naar die van de 'just in case', zolang de prijs maar gelijk blijft. Wat gebeurt er met mensen die recht hebben op hun 'just in case' internet van 18 euro? Voor mijn ma is niet de snelheid of debiet van belang, maar wel de kostprijs.
Laatst gewijzigd door vdps 14 nov 2017, 19:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

De stopzetting van ADSL is geen beslissing van edpnet, maar een technische beslissing van Proximus (om naar de toekomst toe nog snellere VDSL te krijgen). We verkopen momenteel enkel nog ADSL waar VDSL niet mogelijk is, en zetten klanten enkel om van ADSL als we daar opdracht toe krijgen. Goedkoper dan VDSL XS zal het spijtig genoeg niet kunnen :(
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Joachim schreef:De stopzetting van ADSL is geen beslissing van edpnet, maar een technische beslissing van Proximus (om naar de toekomst toe nog snellere VDSL te krijgen). We verkopen momenteel enkel nog ADSL waar VDSL niet mogelijk is, en zetten klanten enkel om van ADSL als we daar opdracht toe krijgen. Goedkoper dan VDSL XS zal het spijtig genoeg niet kunnen :(

Ok, dus iemand met een ADSL 'just in case' behoudt zijn ADSL, dan, tenzij de klant daar opdracht toe geeft? (Of bedoelt men tot Proximus hier opdracht toe geeft??)

Ik zie niet goed in hoe dat het probleem van adsl rap gaat oplossen, dan: als de adsl 'stoorzenders' zijn voor een nog vluggere VDSL te krijgen, maar men zet dit niet om (als we dit niet vragen), gaat er dan nog niet héél lang adsl op de lijnen zitten?

En alles 'kan' goedkoper; knn is niet hetzelfde dan willen, he. ;-) Ik herinner mij nog de tijd dat ik zelf bij edpnet aangesloten ben, met een - ondertussen - héél oud contract (ben er dus al van vrij in het begin bij :-)). Toen zei men ook dat het niet goedkoper kon. Maar kijk, 5-6 jaar later was 'just in case' er. Voor mij niet interessant, want snelheid en debiet hebben voor mij wel enig belang (ik ben dan ook overgestapt op de VDSL), maar voor mensen zoals mijn ma, nog eens een generatie ouder dus, die enkel haar mails en op wikipedia gaat, is 'just in case' meer dan genoeg.

Eigenlijk wel spijtig dat edpnet zijn mogelijkheden en opties op dat punt erg beperkt heeft de laatste jaren. Vroeger was er voor elk wat wils, ook voor de 'occasionele' gebruiker, nu heeft men slechts twee opties meer, geen van beide echt geoptimaliseerd voor die sporadische, lichte gebruiker.

Nu goed: er verandert voor oude contracten dus niets?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is een beslissing van Proximus om ADSL in een bepaalde straat af te schaffen. EDPNET kan er niets aan doen, zij vragen daar niet om.
Hebben jouw ouders geen vaste telefoon ?
Bij de mijne is het nu goedkoper. Zij betaalden bij EDPNET 35€/maand voor ADSL + telefonie + gratis bellen heel de dag.
Gedwongen overgeschakeld naar VDSL XS. Nu betalen ze 30 €/maand voor 't zelfde.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

MarkDM schreef:Het is een beslissing van Proximus om ADSL in een bepaalde straat af te schaffen. EDPNET kan er niets aan doen, zij vragen daar niet om.
Hebben jouw ouders geen vaste telefoon ?
Bij de mijne is het nu goedkoper. Zij betaalden bij EDPNET 35€/maand voor ADSL + telefonie + gratis bellen heel de dag.
Gedwongen overgeschakeld naar VDSL XS. Nu betalen ze 30 €/maand voor 't zelfde.
Jamaar.. laten we eens duidelijk zijn, dan. "en zetten klanten enkel om van ADSL als we daar opdracht toe krijgen." Opdracht van wie? De klant? Dat lijkt mij redelijk. Van proximus? Wat hebben die met het contract voor ADSL te zien?

Ik heb graag heel duidelijke taal, en wil dus het volgende weten: neem, proximus beslist om de adsl af te schaffen in haar straat (enfin, de lijn). Mijn ma heeft een contract gesloten voor ADSL 'just in case' aan 18 euro; ze heeft daar dus ook recht op. Wat gebeurt er nu met dat contract?

De vraagstelling is me dunkt nu toch niet moeilijk. Of er voordelen aan andere formules zijn of niet, of het nu proximus is of edpnet die dat wel of niet afschaft, beantwoordt niet mijn vraag.

Nogmaals: mijn ma heeft een contract voor ADSL aan 18 euro. Wat gebeurt er met dat contract als (wie dan ook) ADSL afvoert? Men kan toch niet zomaar eenzijdig het contract opzeggen en dat veranderen naar een duurder contract, zonder instemming van de klant? Als de klant het oude aangegane contract wilt behouden, hoe lost men dit op, zonder contractbreuk te plegen? Hoe wordt dit dus geregeld? Kan iemand van edpnet mij daar een duidelijk antwoord op geven?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Als ADSL door proximus afgesloten wordt in bepaalde gebieden dan moet EDP al hun klanten naar vdsl migreren in die gebieden.
Dat goed voor alle klanten op DSL want zo kunnen zij genieten van hogere snelheden.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Een contract van onbepaalde duur heeft geen enkele waarde in telecom. Aangezien het onbepaalde duur is, kan zowel de klant als de provider daar zonder problemen van onderuit. Dus ofwel migreer je naar een ander tarief ofwel wordt je dienst zonder kosten stopgezet.

Aangezien het ook een verplichte migratie is op aanvraag van Proximus, wil dat ook zeggen dat indien er geen migratie naar vdsl gebeurt, de lijn gewoon wordt afgesloten.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

vdps schreef:Ik heb zonet ook gemerkt dat de adsl op de site van edpnet verdwenen is; men heeft nu dus vdsl xl of xs. Nu, toch een klein vraagje: als men alle adsl lijnen naar VDSL gaat overzetten, hoe zit dat dan met vroegere contracten? Gaat edpnet contractbreuk plegen en dit eenzijdig opzeggen? Men voert hier nu wel aan: dezelfde prijs voor betere snelheid/lijn, maar dat is enkel waar als men de laatste adsl had.

Ik heb mijn moeder indertijd kunnen overhalen - met veel moeite, want ze vond 18 euro al veel - om voor haarzelf een edpnet-lijn 'just in case' te bestellen. Dat was 18,95 euro of zoiets. Dat was het maximum dat ze er wou aan geven, en ze heeft ook een contract afgesloten daarvoor. Gaat men nu naar de vdsl xs migreren aan dezelfde prijs? Van mij mag men de snelheid reduceren naar die van de 'just in case', zolang de prijs maar gelijk blijft. Wat gebeurt er met mensen die recht hebben op hun 'just in case' internet van 18 euro? Voor mijn ma is niet de snelheid of debiet van belang, maar wel de kostprijs.
Als ze genoeg heeft met 15 GB kan je altijd Orange easy internet@home nemen via 4G dat kost maar 15 euro
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

vdps schreef:Jamaar.. laten we eens duidelijk zijn, dan. "en zetten klanten enkel om van ADSL als we daar opdracht toe krijgen." Opdracht van wie? De klant? Dat lijkt mij redelijk. Van proximus? Wat hebben die met het contract voor ADSL te zien?
Je schijnt moeilijk iets te snappen. Als Proximus in jouw straat geen ADSL meer wil geven dan kan EDPNET dat ook niet.
EDPNET huurt de laatste honderden meter tot je huis van Proximus. Dat is overal zo.
De opdracht komt dus van Proximus.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

MarkDM schreef:
vdps schreef:Jamaar.. laten we eens duidelijk zijn, dan. "en zetten klanten enkel om van ADSL als we daar opdracht toe krijgen." Opdracht van wie? De klant? Dat lijkt mij redelijk. Van proximus? Wat hebben die met het contract voor ADSL te zien?
Je schijnt moeilijk iets te snappen. Als Proximus in jouw straat geen ADSL meer wil geven dan kan EDPNET dat ook niet.
EDPNET huurt de laatste honderden meter tot je huis van Proximus. Dat is overal zo.
De opdracht komt dus van Proximus.
Jij schijnt echter moeilijk iets te kunnen lezen. Ik zei letterlijk: "Nogmaals: mijn ma heeft een contract voor ADSL aan 18 euro. Wat gebeurt er met dat contract als (wie dan ook) ADSL afvoert?"

Gelieve de 'wie dan ook' op te merken. Dat Proximus dat doet, en EDPNET dat dan ook niet kan helpen, is dus - net zoals al eerder aangehaald - geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was - moest het nog niet duidelijk zijn: wat gebeurd er met het contract?

Bvb. Indien u het verschil niet begrijpt: het zou kunnen dat Edpnet het contract dan eenzijdig opzegt (of 'moet opzeggen' als u dit verkiest; in beide gevallen is het eindresultaat gelijk, namelijk dat Edpnet (want daar heeft ze een contract bij) dit niet meer nakomt. In dat geval: komt men met enige compensaties af? Als men hiervoor een klacht wil indienen, is dat dan via Edpnet of rechtstreeks aan proximus. Het duidelijkste to-the-point antwoord kwam van Fallschirmjaeger en het komt dus neer op contractbreuk. Of het zo simpel is dat iedereen 'zomaar' eenzijdig een contract kan breken betwijfel ik toch wat. Als ik vandaag mijn contract breek, en niks meer betaal aan Edpnet, denk ik niet dat zij ook akkoord zullen gaan dat ik het recht heb om dat te doen. In feite staat er uitdrukkelijk dat ik verplicht ben minstens een jaar verder te doen (of ik moet verbrekingsvergoeding betalen). Er zijn dus duidelijke voorwaarden aan verbonden zowel qua (opzeg)tijd als compensaties. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dat maar in één richting werkt en zij wel 'zomaar' een contract kunnen verbreken zonder enige gevolgen. I dunno: mss knn zij dan hun gramschap halen bij Prximus, als dat 'hun' fout is. Ik ben dan ook niet Edp^net aan het blameren; ik wil weten wat men gaat doen met het contract, en hoe men dat wilt oplossen als men niet wilt overschakelen naar een duurder model.

Een andere mogelijkheid zou bvb. zijn om voor dergelijke klanten een overgangsfase te voorzien, waarbij men aan de zelfde prijs blijft betalen, maar een verminderde snelheid krijgt bij de VDSL, evenredig met de vroegere ADSL snelheid, bvb.

Dit zijn geen dingen waar een occasionele forumganger of edpnet-user kan op antwoorden, en dat is waarom ik vroeg of of iemand van edpnet hier soms kan op antwoorden. Men kan mss opwerpen dat Edpnet er niet kan aan doen dat proximus dit afsluit, maar edpnet kan er wel zelf aan doen wat voor tegemoetkoming ze bereid is te doen. Zij is dan mss niet de oorzaak van zo'n geval, maar kan wel beslissen om de consequenties voor haar klanten beperken.

@fvhbrugge:"Als ADSL door proximus afgesloten wordt in bepaalde gebieden dan moet EDP al hun klanten naar vdsl migreren in die gebieden.
Dat goed voor alle klanten op DSL want zo kunnen zij genieten van hogere snelheden."

Zoals reeds uitdrukkelijk aangehaald, voor mijn ma is snelheid niet van prioritair belang. Kostprijs wel. Vandaar dat 'just in case' vr 18 euro voor haar perfect was. Als Edpnet dit 'moet' emigreren, moet men dit dan ook doen aan dezelfde voorwaarden? Daar ben ik benieuwd naar. Indien niet, wat stelt men dan voor, voor dezelfde prijs? Want mijn ma gaat denk ik niet méér betalen, ze vond het nu al duur genoeg. Als Edpnet dus haar wilt forceren om een ander contract te kiezen die méér kost, gaat ze daar niet op ingaan. Gaat Edpnet haar contract dan volledig stopzetten (en dus, hoe men het draait of keert, contractbreuk pleegt, ook al is de oorzaak proximus), ja of nee? Of gaat men trachten een of andere tegemoetkoming te doen? Dat was mijn vraag aan iemand van edpnet.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

:bang:
Het zijn contracten van onbepaalde duur, dus opzegbaar door beide partijen.
Beste R xyz

U heeft momenteel een edpnet ADSL-abonnement op adres ABC, 9290 Berlare. Om in de toekomst nog hogere snelheden op het nationale VDSL netwerk te halen, zal Proximus binnenkort de ADSL-technologie uitfaseren.

Bijgevolg zal ADSL vanaf 1 januari 2018 niet langer beschikbaar zijn op uw adres. Uw huidig ADSL-abonnement moet dus gemigreerd worden naar een VDSL-abonnement.

Maar edpnet heeft voor u als trouwe klant een speciale aanbieding! U heeft de keuze uit:
- Het VDSL XS abonnement met een aanzienlijke snelheidsverhoging aan een zeer aantrekkelijke prijs of;
- Het populaire VDSL XL abonnement met de hoogst mogelijke snelheid die op uw adres beschikbaar is (1).

Bovendien profiteert u naast een hogere snelheid ook van ongelimiteerde trafiek en een lagere maandelijkse abonnementskost.

Om de migratie naar VDSL optimaal voor te bereiden en uit te voeren, dient u uw abonnementskeuze te bevestigen uiterlijk op 31 oktober 2017. Ons commercieel team bezorgt u dan een offerte met alle nodige details zodat u uw akkoord kan geven.

Zonder uw akkoord kunnen wij u niet migreren en zal u geen internetverbinding meer hebben vanaf 1 januari 2018.

Indien u vragen heeft, aarzel niet om contact te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op deze mail. Wij helpen u graag verder.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

vdps schreef:Jij schijnt echter moeilijk iets te kunnen lezen. Ik zei letterlijk: "Nogmaals: mijn ma heeft een contract voor ADSL aan 18 euro. Wat gebeurt er met dat contract als (wie dan ook) ADSL afvoert?"
Heel simpel: zoals hierboven al meermaals vermeld: jouw contract wordt opgezegd (indien je geen keuze maakt voor VDSL XL/XS).
vdps schreef: Of het zo simpel is dat iedereen 'zomaar' eenzijdig een contract kan breken betwijfel ik toch wat. Als ik vandaag mijn contract breek, en niks meer betaal aan Edpnet, denk ik niet dat zij ook akkoord zullen gaan dat ik het recht heb om dat te doen. In feite staat er uitdrukkelijk dat ik verplicht ben minstens een jaar verder te doen (of ik moet verbrekingsvergoeding betalen).
Dat heb je dan verkeerd voor.
In België zijn de telecom contracten wettelijk beperkt tot een maximale duur van 6 maanden. Na verloop van 6 maanden zijn de contracten opzegbaar zonder opzegvergoeding.

EDPnet zal jou in zo'n geval minstens 3 maand op voorhand op de hoogte brengen van het einde van deze technologie, je krijgt dus voldoende tijd om alternatieven te zoeken....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

philippe_d schreef:
vdps schreef:Jij schijnt echter moeilijk iets te kunnen lezen. Ik zei letterlijk: "Nogmaals: mijn ma heeft een contract voor ADSL aan 18 euro. Wat gebeurt er met dat contract als (wie dan ook) ADSL afvoert?"
Heel simpel: zoals hierboven al meermaals vermeld: jouw contract wordt opgezegd (indien je geen keuze maakt voor VDSL XL/XS).
vdps schreef: Of het zo simpel is dat iedereen 'zomaar' eenzijdig een contract kan breken betwijfel ik toch wat. Als ik vandaag mijn contract breek, en niks meer betaal aan Edpnet, denk ik niet dat zij ook akkoord zullen gaan dat ik het recht heb om dat te doen. In feite staat er uitdrukkelijk dat ik verplicht ben minstens een jaar verder te doen (of ik moet verbrekingsvergoeding betalen).
Dat heb je dan verkeerd voor.
In België zijn de telecom contracten wettelijk beperkt tot een maximale duur van 6 maanden. Na verloop van 6 maanden zijn de contracten opzegbaar zonder opzegvergoeding.

EDPnet zal jou in zo'n geval minstens 3 maand op voorhand op de hoogte brengen van het einde van deze technologie, je krijgt dus voldoende tijd om alternatieven te zoeken....

Van alle voorgaande comments was er maar één, zoals ik al aangaf, namelijk Fallschirmjaeger, die een klaar en duidelijk antwoord gaf. De rest zat te zeggen dat het beter en sneller ging zijn met DSL, dat het Proximus zijn fout was en edpnet er niet kon aan doen. Dat was allemaal GEEN antwoord op mijn vraag. Wat men dus uiteindelijk bedoelt is heel simpel: ja, Edpnet zal contractbreuk plegen - of althans het contract opzeggen - en geen alternatief aanbieden behalve de DSL XS die men al heeft (aan een hogere prijs).

Nu, goed, waarom zegt men dat gewoonweg niet als dusdanig? Was niet zo moeilijk, he. Van de dozijn antwoorden zijn er, na vier keer vragen, uiteindelijk drie die antwoord geven hebben op de eigenlijke vraag, waarvan twee in de laatste 'ronde'.

Dit is niets persoonlijk, en ik apprecieer de antwoorden van de mensen die feitelijk geantwoord hebben, maar in het algemeen moet ik zeggen dat de kwaliteit van de meeste technische - laat staan niet-technische - fora er op achteruit gegaan is. Ofwel is het begrijpend lezen in het algemeen er op achteruitgegaan. Het is als bij fora waarop men vraagt; hoe kan men met win10 dit of dat doen, en dan te horen krijgt dat men beter Linux kan nemen. Dat was toch helemaal de *vraag* niet?

Hier ook: ik vraag wat er dan precies gebeurt met het contract, en 90% van de antwoorden gaat over het feit dat het niet Edpnet zijn fout is, of dat DSL sneller is. Who the f- cares? De vraag was niet wiens fout het was, noch wat het het snelst is! Geez! Soms erger ik mij daar blauw aan. Zelfs als het goed bedoeld is: hoe veel keer moet men nog expliciet en met handen en voeten uitleggen wat de vraag eigenlijk is? Zeer frustrerend.

Enfin, ik heb mijn antwoord van sommige mensen gehad, en de essentie is dat mijn ma dus moet naar een duurder contract gaan (verplicht wordt), of haar opzeg krijgt. Daar komt het *eigenlijk* allemaal op neer.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

ADSL werkt op frequenties tot 2,2MHz. VDSL2 tot 17MHz op dit moment.

Omdat ADSL zou blijven werken moeten alle VDSL2 lijnen verzwakt worden in dat stukje frequentieband tot 2.2MHz.

Van 2.2MHz tot 17MHz kunnen de signalen wel op vol vermogen worden rondgestuurd.

Echter is er in dat eerste stuk van de frequentieband een groter stuk bandbreedte (hoe hoger de frequentie des te hoger de verzwakking van het signaal op een zelfde afstand) mogelijk.

Je kan dus alle VDSL2 klanten een hogere bandbreedte bezorgen als je het signaal in dat eerste stuk van de frequentieband op vol vermogen kan zetten.

En dat is iets wat vooral interessant is voor lange lijnen waar de hogere frequenties al redelijk verzwakt zijn en het net dat stukje met het meeste potentieel is die "dichtgeknepen" moet worden om het oude ADSL in stand te houden. Lees: lange lijnen waar klanten "maar net" VDSL2 hebben zullen nu hogere snelheden krijgen, meer mogelijkheden voor HD kanalen (denk ook aan de nieuwe UHD resoluties in de toekomst!),...

En vectoring... Ik moet je niet vertellen dat als het VDSL2 signaal tout court al verzwakt moet worden je dan niet nog eens tegensignalen moet gaan zenden onder die 2.2MHz. Dus ook daar creëer je opnieuw ruimte voor hogere bandbreedte.

Tot zover technisch. Het contract is van onbepaalde duur. Je hebt als klant dus de vrijheid om je boeltje op te zeggen. Hoe ambetant/interessant dat ook is, dat werkt in twee richtingen.

Kijk eens rond voor een alternatief? Misschien is er een FON of homespot signaal van de buren op te pikken?
Een oplossing via het gsm netwerk?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom wil je persé dat woord "contractbreuk" gebruiken. Dat is helemaal niet van toepassing.
Jij kan elk moment opzeggen mits bepaalde termijn. In omgekeerde zin geldt net het zelfde.
Dat is TOEPASSING VAN HET CONTRACT. Geen contractbreuk. Als de boer zijn patatten op zijn kan hij er ook geen meer verkopen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

MarkDM schreef:Waarom wil je persé dat woord "contractbreuk" gebruiken. Dat is helemaal niet van toepassing.
Jij kan elk moment opzeggen mits bepaalde termijn. In omgekeerde zin geldt net het zelfde.
Dat is TOEPASSING VAN HET CONTRACT. Geen contractbreuk. Als de boer zijn patatten op zijn kan hij er ook geen meer verkopen.
De vergelijking met de boer is zeer mooi, maar als je een afspraak met die boer hebt gemaakt dat hij je elke maand 30 kilo patatten komt leveren, dan moet hij ook niet afkomen met 'jamaar ze zijn op'; nee, dan moet hij op een andere manier zorgen dat ik mijn 30 kg aardappels in de maand krijg. "Het was te droog weer, 't is mijn fout niet." doet in sé ook niets af aan zijn verplichting, zeker niet als er een andere manier is om daar aan te voldoen, zelfs als het hem meer moeite zou kosten. Dat is het morele aspect, los van het legale: je probeert je afspraken zoveel mogelijk na te komen, ook al moet je door externe omstandigheden meer moeite doen voor een bepaalde klant. Zo denk ik er over. Als die boer dan afkomt: ik kan geen 30 kilo geven voor 20 euro in de maand, maar wel 70 kg voor 40 euro, dan kan men wel vragen stellen bij het feit dat die boer er zich gemakkelijk van afmaakt met 'ik kan niet anders'. Men kan altijd anders, he, als men wil. Als ik dan zeg 'ik heb helemaal geen 70 kilo nodig en men krijgt dan te horen: dan krijg je niks en zeg ik eenzijdig ons contract op'... hoeveel mensen zouden dat koosjer vinden? Wat voor moeite heeft die boer dan gedaan om tot een vergelijk te komen en zijn oorspronkelijke afspraak na te komen?

Je ziet dat je met analogieën duidelijk goed moet oppassen en doordenken, voor men ze gebruikt...

Legaal dan... Hangt van de condities, af, he. Als ik vandaag mijn opzeg zou doen, dan pleeg ik contractbreuk. Als ik plots stop met betalen - zelfs als het uit overmacht zou zijn omdat ik het niet 'kan' - pleeg ik contractbreuk. Omgekeerd zal dat dan ook wel zo werken. En ook als men, zoals sommigen hierboven impliceerden, automatisch het ADSL-abbo over zou zetten naar een (duurder) VDSL, dan is dat contractbreuk.

Het is ook mogelijk dat men dat allemaal niet doet en het contract gewoon opzegt, idd... maar ook dat kwam al terug in mijn conclusie hierboven:

"Edpnet zal contractbreuk plegen - of althans het contract opzeggen - en geen alternatief aanbieden behalve de DSL XS die men al heeft (aan een hogere prijs)."

en

"Enfin, ik heb mijn antwoord van sommige mensen gehad, en de essentie is dat mijn ma dus moet naar een duurder contract gaan (verplicht wordt), of haar opzeg krijgt. Daar komt het *eigenlijk* allemaal op neer."

Me dunkt dat de conclusie juist was, dus.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

:bang: :bang: :bang:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En nu zullen we eens een deftige vergelijking maken :)

Je bent nu klant bij een winkel waar je een overeenkomst hebt dat hij je elke maand een bepaald product verkoopt tegen een bepaalde prijs. Deze winkel verliest een leverancier waardoor hij je niet langer kan voorzien van dat bepaald product. Hij stelt je echter voor om hetzelfde soort product te nemen, van een iets duurdere leverancier.

Ik zie niet meteen een probleem? Zoiets gebeurd elke dag...
Als je geen VDSL pakket wilt van EDPnet en/of je wilt geen modem kopen, zeg dan dat contract op en ga naar Telenet, Proximus of een andere partij waar je de modem huurt aan 0 euro?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dien boer heeft alle recht om tegen u te zeggen " volgende maand is het de laatste keer dat ik nog patatten lever" is dat nu zo moeilijk ?
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”