van B-box 3 naar fritzbox 7490 uit Nederland

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

rond de 200 euro voor een fritzbox vindt ik best veel. op zoek naar een tweedehandse en gevonden voor de helft van de prijs. Nu komt het de fritzbox draait op firmware 06,83; dat is de laatst beschikbare blijkbaar, tot daar alles ok. Nu vindt ik alleen geen recente informatie hoe ik de fritzbox om juist te zijn moet instellen op annex A of annex B. hij staat momenteel op annex A.als ik hem de eerste keer aansloot de FB was mijn internet 20/100 op korte termijn zakte dit naar 7,5 en ergens een upload van 0,5 Uit armoede mijn B-Box weer in de plaatst en achter een uurtje denk ik herstarte de B-Box 3 en was de verbinding weer vrij normaal 70 down. De hamvraag blijft dus wat zijn de correcte instellingen. verder kan ik EDPNet alleen maar aanraden en zeker de Fritzbox. Buiten de vraag die me momenteel bezighoud.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ZEPPELIN41 schreef: De hamvraag blijft dus wat zijn de correcte instellingen.
Simpel, zet het vinkje bij "vorige DSL versie gebruiken" aan. ==> http://fritz.box/?lp=dslSet
En als de snelheid op 7,5 Mbps blijft staan, opnieuw een lijntest opstarten: bellen naar 0800 22 424
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

bedankt ga ik proberen. :-D
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Je moet annex B instellen als je VDSL hebt. En je land wijzigen naar België en dan kan je de wizard gebruiken om je internet in te stellen. Dan werkt het ook met FritzOs! 6.83
Vorige DSL versie gebruiken hoeft je niet aan te vinken voor EDPNet.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

kamiel schreef:Je moet annex B instellen als je VDSL hebt..
Theoretisch heb je gelijk, maar gezien de belgsiche DSLAM's "Multi-Annex" zijn, zal Annex A ook lukken.
Meer nog, in bepaalde omstandigheden (vb borderline upload), kan Annex A een beter resultaat geven
kamiel schreef: En je land wijzigen naar België en dan kan je de wizard gebruiken om je internet in te stellen. Dan werkt het ook met FritzOs! 6.83
Als je de FritzBox instelt op België, zal deze nooit de Fritz!OS 06.83 presenteren, gezien deze officiëel nog niet whitelisted is.
kamiel schreef:Vorige DSL versie gebruiken hoeft je niet aan te vinken voor EDPNet.
EDPnet heeft hiermee absoluut niets te maken: welke versies je kan gebruiken hangt niet af van de ISP, maar alleen van Proximus.

PS
Mijn FritzBox staat op firmware 06.80, met driver 1.100.135.11, en met een heel stabiele sync :-D .
Als ik de "previous driver" aantik, kom ik in de problemen. Ik ben bij Proximus.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Met annex A maakte mijn Fritzbox geen dsl verbinding. Mijn Fritzbox stond nog op annex A omdat ik ADSL had bij Scarlet.
Hij heeft al versie 6.83. Ik heb die hier ook. En dit werkt zoals het hoort... Je kan die niet krijgen als je op België instelt, maar hij heeft die versie al, dus geen probleem.
Als je die daarna op België instelt, dan kan je via de wizard EDPNet kiezen en is het simpel om je internet verbinding in te stellen. Zo werkte het voor mij...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

dat is allemaal vrij logisch als je voorbij de instellingen bent voor annex 1 of 2. Blijkt uit oudere posten die ik hier ook op andere fora heb gevonden dat annex 1 voor ADSL was en Annex 2 voor isdn, ergens iets met filtering van frequentie naar beneden of omgekeerd. in hoeverre dit allemaal nog correct zou zijn heden ten dage heb ik geen idee van. ik ben ook geen telecomtechnieker :roll: Ik had terug de Belgacom b-box3 terug gezet vandaag en de waarden zijn weer goed. lets try it. de stekker gaat er nu uit uit de B-Box en de FB er weer in ben benieuwd. Zo we zijn herstart het is 22 minuten later. Dit is nu het resultaat keep your posted van het verloop. 2 uur later FB herstart uit zichzelf terug de lage snelheid. instellingen waren op de FB annex 2
Bijlagen
Screenshot 2017-08-07 01.10.33.png
Screenshot 2017-08-06 23.11.04.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ZEPPELIN41 schreef: Blijkt uit oudere posten die ik hier ook op andere fora heb gevonden dat annex 1 voor ADSL was en Annex 2 voor isdn, ergens iets met filtering van frequentie naar beneden of omgekeerd
Annex 1 en 2 bestaan niet, we spreken over Annex A en Annex B :-)

In de tijd van ADSL2+ was het inderdaad zo dat Annex A gebruikt werd op een PSTN lijn, en Annex B op een ISDN lijn.
Met de invoering van VDSL2 is Proximus volledig overgestapt naar Annex B, zowel op ISDN als op PSTN.
Met de invoering van Vectoring levert Proximus geen VDSL2 meer op een ISDN lijn (ISDN is niet meer compatibel met de nieuwe multi-annex kaarten in de ROP). Officiëel gebruikt Proximus nog altijd Annex B, maar de ervaring blijkt dat Annex A ook werkt.
ZEPPELIN41 schreef:Dit is nu het resultaat keep your posted van het verloop. 2 uur later FB herstart uit zichzelf terug de lage snelheid. instellingen waren op de FB annex 2
De screenshots hierboven geven weinig informatie. Je kan beter de lijnwaarden posten, dat zegt ons meer.

De enige reden waarom je na 2 uur terugvalt op de lage snelheid (=fallback profiel), is om dat je een modem of firmware gebruikt niet op de whitelist staat. De enige oplossing: een whitelisted Firmware gebruiken!
  • - officiëel is dat OS 06.52 met DSL driver 1.100.133.44
    - in de praktijk blijkt OS 06.83 ook te werken, als je de optie "previous driver" hebt aangevinkt (1.100.133.44)
kamiel schreef:Met annex A maakte mijn Fritzbox geen dsl verbinding. Mijn Fritzbox stond nog op annex A omdat ik ADSL had bij Scarlet.
Hij heeft al versie 6.83. Ik heb die hier ook. En dit werkt zoals het hoort...
Volgens mij is jouw ROP nog niet uitgerust is met vectoring kaarten (heb je Ikanos of Broadcom)?
Dan zal Annex A inderdaad niet werken.
En je zou ook wel eens op een fall-back profiel kunnen komen, van zodra vectoring komt :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Bedankt voor je uitleg. Ik probeer vandaag de manier die je me uitleg. sorry voor mijn verstrooidheid want annex betreft :bang: Een ding is onduidelijk voor me "Volgens mij is jouw ROP nog niet uitgerust is met vectoring kaarten (heb je Ikanos of Broadcom)?" als je de B-Box 3 bedoeld dat is een technicolor maar dat bedoen je waarschijnlijk niet?. ik post zodra het lukt de lijnwaarden. Als ik nu ergens de goedgekeurde firmware zou kunnen downloaden zou dat misschien ook een stap voorwaarts zijn.
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb nog een recover image van de 06.52 voor de Fritz Box 7490 staan,
voor een gelimiteerde tijd terug te vinden op:

https://www.dropbox.com/s/12hmbkjxmatkt ... e.exe?dl=0
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

:beerchug: bedankt voor de firmware :-D Vreemde samenloop van omstandigheden. Ik was mijn internet op de B-Box kwijt. Ik dacht zo in mijn achterhoofd ze zijn iets aan het doen; en inderdaad ik herstart de b-box 3 en de waarden waren 20/20 :???: goed nog steeds in het achterhoofd ze zijn iets aan het doen.... de FB aangesloten en die werkt naar behoren nu (hout vasthouden dan het zo blijft) binnen de 5 minuten dat ik weer online was volgende mail:
Ondergetekende heeft tijdens de online bestelprocedure op http://www.edpnet.be aangegeven over een vaste internetverbinding bestemd voor residentieel gebruik te beschikken bij Proximus.

Via dit Eenvoudig Migratiemandaat wordt aan edpnet de volmacht gegeven om zo snel als mogelijk na activatie van de edpnet internetverbinding een verzoek tot stopzetting van het contract met onderstaande migratiegegevens naar Proximus te verzenden:

Ondergetekende verklaart dat het contract met bovenstaande referenties op zijn naam met Proximus werd afgesloten en dat hij bevoegd is om edpnet de volmacht te geven om het in zijn naam stop te zetten.

Ondergetekende erkent dat de verantwoordelijkheid van edpnet in het kader van dit Eenvoudig Migratiemandaat beperkt is tot het louter verzenden van een verzoek tot stopzetting van bovenstaand contract aan Proximus en dat edpnet niet verantwoordelijk is voor de effectieve stopzetting van dat contract, noch aansprakelijk kan worden gesteld voor de gevolgen ervan. Het verzoek tot stopzetting betreft alleen de diensten onder klantnummer ********* bij Proximus, geïdentificeerd door Easy Switch ID ********. Alle andere diensten, bij dezelfde of een andere operator, vallen niet onder dit mandaat. Het is de verantwoordelijkheid van Proximus om uiterlijk aan het einde van de dag na de doorgifte van het verzoek tot stopzetting de aanrekening stop te zetten van elke dienst die onder het contract met Easy Switch ID EC796056 valt, ongeacht of Proximus op dat moment de betrokken dienst(en) ook reeds technisch heeft kunnen afsluiten.

ik was al een maand bij EDPnet. wie graag mijn huidige waarden ziet ze staan hier https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... &start=880
Tot daar het verhaal tot op heden. bedankt iedereen voor de reacties en de hulp. Ik laat nog weten of alles ok blijft.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

terug in de problemen sinds gisteren, geen sync!! :bang: :bang: opstelling met dsl splitter, ik zit over een Broadcom heb ik gezien. :?
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

downgrade lukt niet naar een lagere versie. wat opzoekwerk brengt me hier/
https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... downgrade/
kan natuurlijk ook weer alleen op een windows :roll: :bang: hopelijk met het verwachte resultaat ; wordt vervolgd. ,,,
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik heb het nu even gecheckt en zit idd op IKANOS.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat was al duidelijk uit jouw reacties hierboven (zoals annex A werkt niet, OS 06.83 werkt perfect op edpnet).

Conclusies waren duidelijk gebaseerd op een ROP zonder vectoring :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

downgrade firmware lukt niet :bang:
Bijlagen
FRITZ.Box_7490.png
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat TR-069 in de weg zit. Dat is een protocol dat de provider gebruikt om settings in de modem te pushen. Probeer eens de accountsettings manueel in te stellen en verwijder ook de DSL kabel uit de modem.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

de opstelling die ik gebruikte voor de modem te downgraden was terwijl hij niet aangesloten was op de dsl lijn of enig ander toestel. met de dsl lijn aangesloten had ik in het verleden al geprobeerd maar geeft het zelfde resultaat. ik gebruikte enkel een lan kabel tussen lan 1 op de FB en een laptopje met windows seven op waar natuurlijk de firewal volledig van uitgeschakeld is. Ik had ondertussen via een ticket bij edpnet dit ook gemeld en blijkbaar kunnen ze er ook niet aan uit. ik krijg de raad te wachten tot de firmware bij proximus goedgekeurd wordt. Dit gaat een lang verhaal worden. ... EDPnet heeft nu een monitoring van mijn lijn opgestart. ps: ik zit over een Broadcom
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

lijn testen door edpnet zijn gedaan met positief resultaat via de bbox3 20/100 . Ik heb nog eenmaal geprobeerd van via annex b en vorige firmware aan te zetten. dit loopt achter een paar uur al fout. Downgrade nog eens geprobeerd no way lukt niet zie vorig topic. we blijven dus werken met de bbox 3 als modem en de fritzbox als router. einde verhaal.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Jouw FB heeft een variable "provider additive" welke een firmware recovery niet mogelijk maakt. Ik had net hetzelfde voor met een 7360V2 uit NL vorige maand.

Met behulp van de rukerneltool kan je deze environment variable verwijderen. Ik dacht dat Philippe (of iemand anders) dit al eens op userbase beschreven had, maar kan het niet terugvinden. Ik heb dit stappenplan van een Duitse website geplukt. Wel op eigen risico uitvoeren.

Code: Selecteer alles

Bei anderen Provider sind Environment-Variable möglich. Da könnte es Probleme geben. Diese Environment-Variablen kann man wie folgt entfernen:

1) Mit dem ruKernelTool die Box in den ADAM2-Bootloader starten: Registerkarte "Upload" -> Button "In Adam2 halten" und den Anweisungen des Tools folgen.

2) Das ruKernelTool öffnet dir dann automatisch ein FTP -Fenster, in das du die Befehle eingeben kannst.

3) Befehl quote UNSETENV provider senden (Groß- und Kleinschreibung beachten!)

4) Befehl quote REBOOT senden

5) ruKernelTool schließen
Nadien kan je de recovery firmware op de box gooien.
ZEPPELIN41
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mei 2011, 01:04
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

:banana: :banana: bedankt allemaal voor de antwoorden. Het is gelukt! :beerchug: hopelijk hebben andere leden ook iets aan dit topic
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”