Fritzbox 7360 v1 - wel vectoring, geen dlm?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb een fritzbox 7360 v1.

Toen er op de centrale hier nog geen vectoring was, had ik een 16/4 profiel (zone 4 + dlm).

Na een tijdje Telenet te hebben gehad, ben ik onlangs (5 weken geleden) naar edpnet overgeschakeld.

Ondertussen blijk ik in zone 3 te zitten en is vectoring actief (30/5 profiel).

DLM is echter nog altijd niet langsgeweest (na dus +- 5 weken).
Volgens de edpnet helpdesk zou updaten van de firmware kunnen werken (maar ik kan dus niet meer updaten, aangezien ik V1 versie van de fritzbox heb).
Kan het dat DLM hierdoor zijn werk niet goed kan doen? Waarom had DLM dan wel zijn werk gedaan toen in nog in zone 4 zat (zonder vectoring)?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

v1 met FRITZ!OS 6.31 moet perfect werken.
Je start dus best zelf eens DLM op door je lijnnummer door te geven op 0800 22 424
Binnen de 5 minuten ga je dan in de Fritz!Box-webinterface zien dat je verbinding wordt verbroken en na VDSL Training terug online komt.

Post daarna eens je lijnwaarden, dan kunnen we een inschatten hoe snel DLM je zal verhogen. Bij een goede signaalkwaliteit verhoogt DLM je binnen de 14 dagen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

DLM heeft bij mij perfect zijn werk gedaan, ook met actieve vectoring. Ik heb ook de v1 met de 06.31 firmware.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Bellen naar dat nummer heb ik (een tijdje geleden) al eens gedaan (en menu helemaal doorlopen en gewacht tot proximus zelf de lijn onderbrak).

Hier zijn m'n waarden:

Receive direction Send direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 30000 5000
Min. DSLAM throughput kbit/s 10064 0
Attainable throughput kbit/s 50979 4566
Current throughput kbit/s 30000 4556
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse noise protection 32 39
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 17 6
Bitswap on on
Line attenuation dB 19 24

Profile 8b
G.Vector full full

Carrier record J43 J43
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien laat DLM de verbinding wel zoals ze is nu?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

DLM kan er soms veel langer over doen. Ik heb bijna een half jaar er over gedaan om van 85Mb naar 100Mb te gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nob schreef: Receive direction Send direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 30000 5000
Attainable throughput kbit/s 50979 4566
Current throughput kbit/s 30000 4556
Signal-to-noise ratio dB 17 6
Line attenuation dB 19 24
petrol242 schreef:Misschien laat DLM de verbinding wel zoals ze is nu?
Ik denk inderdaad dat dit het geval is.
Aan de waarden te zien valt mij volgende op:
  • Het basis profiel die hij kreeg (30/5) is zelfs te hoog voor deze lijn. De lijn kan geen 5 mbps upload aan, de modem synct dus aan het maximum wat de lijn aankan, namelijk 4.5 mbps upload.
  • Gevolg upload SNR van 6dB, en wellicht ook fouten en onderbrekingen (*)
  • Je zit dus wel in "zone 3", waar waarschijnlijk aan het "uiteinde" van zone 3 (ik bedoel niet qua afstand, maar de kwaliteit van de lijn)
Theoretsich kan DLM jou download verhogen naar 40 mbps, maar zou jouw upload profiel moeten verlagen naar 4 mbps

Ideaal zou dus zijn, als je een technieker vindt, die jouw lijn kan "overrulen" en op 40/4 vast zetten ...
Maar dat doen ze niet vlug, dus vrees ik - zoals petrol242 - dat je op 30/4.5 zal blijven :-( ...

(*) EDIT
Indien je last zou hebben van teveel resyncs (wegens lage upload SNR), kan je dat in de FritzBox gaan tweaken:
Je kan de upload slider (in stapjes) bewegen van max. performance naar max. stabibility.

Hiermee zal je SNR iets stijgen (vb naar 7dB) en je upload iets dalen (voorbeeld van 4.5 mbps naar 4.2 mbps).
Maar dat gaat de stabiliteit verhogen (alleen doen als je er last van hebt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Behoorlijk slechte lijnwaarden inderdaad.

Eventueel kan je je binnenbekabeling nog optimaliseren om net iets meer signaal op de Fritz!Box te krijgen.
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

En hoe kan je de binnenbekabeling nog optimaliseren ? Bij mijn situatie komt de 'proximuskabel' in mijn garage.
Daar heb ik hem door verbonden via 'lusterklemmen' :-D (2 draadjes) naar mijn kelder in mijn woning , 15 meter verder, waar mijn
fritzbox 7490 staat. Deze is aangesloten op een ntp2007. Kan ik mijn lijnwaarden misschien nog iets verhogen door de lusterklemmen
te vervangen door iets anders ?
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

Best is de modem zo dicht mogelijk bij binnenkomende proximus kabel te zetten. Hoe korter de lijn voor de modem, hoe kleiner de kans op "slechte invloeden", na de modem speelt dat véél minder een rol. Kan je misschien tijdelijk modem even aansluiten in garage om te zien of er enig verschil is op de lijnwaarden (SNR). Als dat tijdelijk (of permanent) verplaatsen niet gaat of het levert geen verschil op, de lusterklem alvast vervangen door Scotchlok, na de koperdraadjes eerst proper te maken (eventuele oxidatie verwijderen). Kan goed zijn dat dit geen verbetering geeft, maar dan zijn de draadjes beter beschermd tegen toekomstige oxidatie (en mogelijke toekomstige verslechtering van lijnwaarden).
Zie topic voor meer info Modem verplaatsen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

capman schreef:En hoe kan je de binnenbekabeling nog optimaliseren?
1) Kopereindjes van de Proximus-invoerkabel opschuren met licht schuurpapier tot het blinkt wanneer het koper er dof uitziet.
2) Het VDSL2-koperpaar van de Proximus-invoerkabel aansluiten op de zwarte klem van de NTP2007-wandcontactdoos
3) Koperpaar binnenkabel(UTP blauw/blauw-wit) aansluiten op de blauwe klem
4) RJ11-fiche knijpen op binnenkabel(UTP groen-wit/blauw/blauw-wit/groen) en rechtstreeks aansluiten op de VDSL2-modem

Je hebt dus idealiter slechts drie kabelverbindingen:
- Proximus-invoerkabel ==> NTP2007-wandcontactdoos
- NTP2007-wandcontactdoos ==> binnenkabel UTP
- binnenkabel UTP ==> VDSL2-modem

Je kan in principe ook rechtstreeks een RJ11-fiche op het binnenkomende VDSL2-koperpaar knijpen en dat in je modem steken. Signaaltechnisch gaat dat iets beter zijn, maar praktisch gezien is het nogal weinig flexibel en alleen compatibel met raw copper, vandaar de NTP2007-wandcontactdoos.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

@raf1 'k moet toegeven dat jouw uitleg pak beter is dan mijn poging :-D :-D
raf1 schreef:en alleen compatibel met raw copper, vandaar de NTP2007-wandcontactdoos.
Edpnet zal toch vermoedelijk met raw copper zijn; veronderstel dat NTP2007 overblijfsel is van vroegere Belgacom aansluiting:
Nob schreef:Toen er op de centrale hier nog geen vectoring was, had ik een 16/4 profiel
Te bevestigen door TS of het raw copper is nu.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Edpnet is altijd raw copper. Geen telefoonlijn.
Desondanks hebben ze bij mij destijds een NTP2007 aansluiting gehangen bij activering van mijn Edpnet aansluiting. Maar de aansluiting werd nog door toenmalig Belgacom gedaan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

DIBO schreef:veronderstel dat NTP2007 overblijfsel is
Neen, begrijp me niet verkeerd. De NTP2007-wandcontactdoos op de Proximus-invoerkabel is standaard procedure. Dit wordt door iedere VDSL2-provider geïnstalleerd als zogenaamd terminatiepunt van het Proximus-netwerk.

Aansluitmethodes zonder NTP2007 zijn op eigen risico.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

capman schreef:En hoe kan je de binnenbekabeling nog optimaliseren ? Bij mijn situatie komt de 'proximuskabel' in mijn garage.
Daar heb ik hem door verbonden via 'lusterklemmen' :-D (2 draadjes) naar mijn kelder in mijn woning , 15 meter verder, waar mijn
fritzbox 7490 staat. Deze is aangesloten op een ntp2007. Kan ik mijn lijnwaarden misschien nog iets verhogen door de lusterklemmen
te vervangen door iets anders ?
Mijn ervaring is dat de binnenbekabeling (aantal meter, aantal verbindingen) niet zoveel uitmaakt, zolang je maar geen aftakkingen hebt.
Aftakkingen (stubs), hoe klein ook, zijn zeer nefast voor de SNR - en kunnen ook een repair profiel veroorzaken.

Een goede binnenbekabeling kan een marginale verbetering van je lijn brengen, die nooit genoeg zal zijn om jou een hoger profiel te geven.
15 meter meer of minder, een NTP ertussen of niet ... peanuts als je eens zou vergelijken met het stuk kabel vanaf de ROP tot bij je thuis (lengte, toestand van de kabel, aantal keer gelast en/of hersteld ...)
DIBO schreef:kan je misschien tijdelijk modem even aansluiten in garage om te zien of er enig verschil is op de lijnwaarden (SNR)
Dat is een zeer goed advies.
Als je hier een aanzienlijke verbetering krijgt, is het teken dat er iets serieus mis is met je binnenbekabeling.
Aftakkingen zijn dikwijls onzichtbaar: soms weet je niet hoe die kabel loopt vanuit jouw kelder naar jouw living, en waar hij onderweg, achter een of andere kast, of in de gyproc wand, (onvakkundig) werd onderbroken of afgetakt voor een tweede telefoontoestel :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:Mijn ervaring is dat de binnenbekabeling (aantal meter, aantal verbindingen) niet zoveel uitmaakt, zolang je maar geen aftakkingen hebt.
Inderdaad. Eén aftakking en vectoring is dada.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik woon in een nieuwbouwwoning, en de modem staat zo goed als aan de lijn waar alles binnenkomt. Dus het zou mij verbazen als mijn binnenbekabeling slecht zou zijn. Koper opschuren enzo zijn denk ik dan ook niet echt nuttig of wel?

Ik heb nog nooit een "unrecoverable error" gezien in de admin interface van mijn fritzbox, dus mijn lijn is wel stabiel (internet gaat ook vlot en valt nooit weg).

Verder dacht ik dat DLM onafhankelijk van upload/download werkt en had ik dus wel gehoopt op een verbetering van mijn download (van 30 naar 50 Mbit ofzo).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nob schreef:Ik woon in een nieuwbouwwoning, en de ....
@nob, jouw topic is even gekaapt geweest zonder dat ik er erg in had en info gemixt werd.... Dus voor jou geen lusterklemmen te vervangen of koper op te schuren :-) Dat was voor @capman. En of hij nu al dan niet bij Edpnet zit met raw copper, weet ik nu ook even niet meer...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nob schreef: Verder dacht ik dat DLM onafhankelijk van upload/download werkt en had ik dus wel gehoopt op een verbetering van mijn download (van 30 naar 50 Mbit ofzo).
Dat is correct, maar op een download van 50 Mbps moet je niet rekenen, 40 Mbps zit er wel in.

Volgens mij moet je gewoon nog wat geduld hebben, meer kan je niet doen.

Een lijntest (laten) uitvoeren zal DLM terug opstarten, maar dan begint de cyclus terug, dus ook weer wachten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

DIBO schreef:Best is de modem zo dicht mogelijk bij binnenkomende proximus kabel te zetten. Hoe korter de lijn voor de modem, hoe kleiner de kans op "slechte invloeden", na de modem speelt dat véél minder een rol. Kan je misschien tijdelijk modem even aansluiten in garage om te zien of er enig verschil is op de lijnwaarden (SNR).
Okee, ik heb ondertussen even de modem aangesloten in de garage waar de proximus kabel binnen komt. Hieronder de verschillen:

Fritzbox in garage.
fritzbox garage.JPG
Fritzbox in kelder. (15m verder)
fritzbox kelder.JPG
Misschien toch het overwegen waard om zo mischien op een 80/20 profiel te komen :?

PS. - Sorry voor het 'hacken' van dit onderwerp , ik had misschien beter een nieuw aangemaakt :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik moet dus mijn mening herzien in verband met de marginale invloed van 15 meter meer of minder binnenbekabeling :oops: .
Jouw lijnwaarden zijn méér dan marginaal verbeterd!
  • - SNR 2dB toegenomen.
    - verzwakking 1-2 dB verbeterd (downl/upload).
    - download max van 98 mbps naar 105 mbps.
    - max upload van 23.5 mbps naar 26.3 mbps
Er zaten dus blijkbaar toch wat zwakke schakels in deze binnenbekabeling :-( ...
DLM mg jou gerust naar 85/20 brengen :-) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Staat ondertussen al terug in mijn kelder waar mijn lokaal netwerk start (switch, nas, ...). Ook voor mijn wlan binnenshuis. :?
De kabel die de verbinding maakt van garage naar kelder is een 'Belden 1583E U/UTP Cat 5e 100 Ohm'. Blijkbaar zit op deze kabel dan toch enige verlies. Ik zal eens proberen met een Cat6 UTP kabel. Kijken of ik hiermee geen al te groot verlies krijg.
In de garage komt dan de NTP2007 waarop de proximuskabel wordt aangesloten (a,b). En van daaruit een utp rechtreeks verbonden met mijn fritzbox , zoals 'raf1' enkele posts terug vermelde. Weet niet of ik dan nog VOIP heb ? Waarschijnlijk moet ik dan nog 2 draadjes aansluiten op het groene blokje heb ik hier op het forum ergens gelezen. Alvast iedereen bedankt voor mij op weg te zetten :-D
Mocht dit gedaan zijn post ik mijn bevindingen hier wel.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Kunt ook altijd uw Fritz!Box gebruiken als modem-only (PPPoE passthrough of 'bridge mode', hoe het ook heet) en uw router en draadloos toegangspunt elders plaatsen. Dan kan de modem staan waar de draad binnenkomt en is er geen last van verlies door binnenbekabeling.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

capman schreef:...Weet niet of ik dan nog VOIP heb ? Waarschijnlijk moet ik dan nog 2 draadjes aansluiten op het groene blokje heb ik hier op het forum ergens gelezen...
Voip is pure data via het internet. Als je internetverbinding ok is, heb je dus voip. Geen extra aansluitingen nodig.
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

@Petrol: Bedankt voor deze info.

Ik heb ondertussen mijn fritzbox in mijn kelder aangesloten met een utp 6 kabel volgens dit principe.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 34#p708044
Alsook de groen/groen+wit zoals philippe_d zei >>> https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 34#p708074

Hier de resultaten.
kelder-netwerk.JPG
Ik denk dat dit de beste oplossing is voor mij. Zowel wat betreft lan als wlan.

Nu wachten wat DLM hiervan gaat vinden. :wink: En wachten ..... :roll:
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Na het lange wachten , heb ik een ticket geopend bij edpnet met de vraag of ze een TBF test willen uitvoeren.
Na een 2-tal weken kreeg ik deze mail.

Code: Selecteer alles

Beste,
Bij deze willen we u vriendelijk melden dat de "TBF" test op uw lijn succesvol afgerond is.
Uw snelheid werd vastgezet op: 85/15 mbps.
Ticket wordt gesloten.
We wensen u alvast een prettig weekend.
Met dit als resultaat:
85_15.JPG
Bedankt EDPnet !
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”