Beste modellen van FRITZ!Box voor een VDSL XL internet abbonement met Edpnet te hebben?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Jeanjeanjean
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2017, 12:34

Hallo mensen,

Kunnen jullie me helpen?

Ik overweeg een VDSL XL internet abbonement met Edpnet te hebben en Ik wil ook VoIP telefonie met OVH hebben. Dus Ik wil weten wat de beste modellen van FRITZ!Box voor deze zaak zijn.

De FRITZ!Box 7360 kan misschien worden gebruikt voor de twee dingen dat ik wil? Of Ik moet andere model van FRITZ!Box kopen?

Bedankt voor jouw advies.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

7360 is prima, 7490 heeft enkele functionaliteiten meer.

Of die de meerprijs waard is... dat moet je zelf uitmaken.
Als ik je een tip mag geven: marktplaats.nl
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou voor de 7490 gaan. Stel dat je op een bepaald moment overstapt naar Proximus dan kan/mag je de 7490 blijven gebruiken. Dat toestel (en nog 1 ander fritzbox model) is goedgekeurd om op het Proximus netwerk te gebruiken. Alle andere FB modellen niet en zullen bijgevolg niet de maximum snelheid halen. En inderdaad, kijk bij Marktplaats. Voor weinig geld kan je er daar kopen. Heb er zelf al meerdere gekocht, inclusief de 7490 die ik nu heb.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Er zijn meerdere fritzbox modellen die geaccepteerd worden door proximus hoor. Ik denk allemaal als ze maar met een gewhiteliste firmware draaien en adsl /vdsl aankunnen ;-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgende Fritzbox modellen zijn gecertificeerd door Proximus:
7490, 7430, 7360, 3490. Alle andere modellen gaan nooit de hoogste snelheid halen. Sla er hier het forum maar op na of stel de vraag aan philippe_d, dat is de FB expert hier. Blijkbaar zit je dus safe met je 7360.
Oh ja, vandaag op Marktplaats een 7490 zien staan voor 125 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ergens staat hier inderdaad een vergelijk tussen 7360 en de 7490.
Ik dacht dat het zich beperkte tot 5 gHz wifi, en 2 gigabit poorten, wat intern geheugen en een inkomende telefoonaansluiting ofzo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een fritzbox 7360 maar heb nu toch gevraagd voor een fritzbox 7430. Reden is gewoon garantie en de 7360 zal ik gebruiken als backup.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:Stel dat je op een bepaald moment overstapt naar Proximus dan kan/mag je de 7490 blijven gebruiken. Dat toestel (en nog 1 ander fritzbox model) is goedgekeurd om op het Proximus netwerk te gebruiken. Alle andere FB modellen niet en zullen bijgevolg niet de maximum snelheid halen.
Het is correct dat je alleen een whitelisted modem mag gebruiken. Anders val je op een fall-back profiel van 7 Mbps (*)

Maar dat heeft niets te maken met een eventuele overstap naar Proximus? De beperkte modemkeuze geldt voor alle VDSL2 providers die het netwerk van Proximus gebruiken (Scarlet, EDPNet, Dommel, Billi, enz ...)

[EDIT]
(*)
slecht nieuws i.v.m. fallback profiel:
van zodra "1.1 MHz vectoring" geactiveerd wordt, wordt het 7 mbps fallback profiel (2.2 MHz) vervangen door een 1 mbps fallback profiel (< 1.1 MHz).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Conclusie: beste optie voor TS is een FB model nemen dat whitelisted is om niet in de problemen te komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

En is er iets fundamenteel mis met het 7430-model? Die staat 99 EUR bij Edpnet ("in combinatie met")
Mijn broer overweegt de overstap. 't Is een computeranalfabeet dus hij heeft niet veel nodig. Ik zie op het eerste gezicht (in vergelijking met de 7360) vooral USB2 en een lagere wireless snelheid + enkele aansluitingen minder, dingen die hem niet zullen storen, maar misschien mis ik iets belangrijk? Ik weet er zelf ook niet zo veel van. (Van andere dingen daarentegen ... poeh! :-) )
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Denk dat je verkeerd vergeleken hebt, de wireless van de 7430 (die later op de markt kwam) is juist iets sneller (450 ipv 300). Maar 7360 heeft 2 gigabit en 7430 geen enkele
Ik zie niets fundamenteel mis voor een computeranalfabeet die niet veel nodig heeft. Iemand die gigabit netwerk wil zou een switch moeten toevoegen. Wireless AC en 5GHZ ontbreken ook, zou ook nog met een extern AP kunnen.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er is niets fundamenteel mis de 7430
In de onderstaande tabel probeer ik de voornaamste punten te vergelijken:

Code: Selecteer alles

                       7490           7430           7360           3490

Goedgekeurd            ja             ja             ja             ja

LAN (gigabit)          4 * gigabit    neen           2 * gigabit    4 * gigabit
                                      4 * 100 mbit   2 * 100 mbit
                                                          
WLAN 2.4 GHz           N (450 mbps    N (450 mbps)   N (300 mbps)   N (450 mbps)
WLAN 5 GHz             AC (1300 mbps) neen           neen           AC (1300 mbps)

USB                    2 * USB 3.0    1 * USB 2.0    2 * USB 2.0    2 * USB 3.0

ondersteunt 3G stick   ja             ja             ja             ja

buitenlijn
   - analoog           ja             neen           ja             neen        
   - ISDN              ja             neen           neen           neen
   - VoIP (SIP Client) ja             ja             ja             ja     (20 SIP VoIp lijnen instelbaar)

binnenlijn
   - analoog           2 * RJ11       1 * RJ11       1 * RJ11       neen
   - ISDN              1 * RJ45 (So)  neen           neen           neen
   - DECT basis        ja             ja             ja             neen
   - SIP server        ja             ja             ja             ja     (aansluiten IP- of softphones)
Conclusie:
  • De 7490 is het top model (wordt binnenkort vervangen door de 7590, die heeft één extra WAN poort)
  • De 7430 is het "kleinere broertje" en heeft wat minder mogelijkheden: geen gigabit LAN geen 5 GHz WLAN, geen analoge buitenlijn (wel analoge binnenlijn, je kan dus telefoneren via VoIP), geen USB 3.0, geen ISDN
  • De 3490 is ook een "kleiner broertje", die heeft wel dezelfde router mogelijkheden (gigabit LAN WLAN AC, USB 3.0), maar geen telefonie. Er is wel een SIP server en SIP Client, je kan wel telefoneren, maar alleen via een aangesloten IP telefoon of een softphone (Fritz!Fon App)
  • De 7360 laat ik buiten beschouwing, gezien EOL (voor de volledigheid opgenomen in de tabel).
Alle andere features zijn eigenlijk dezelfde (telefoonboek, site-to-site VPN, dyndns, guest WiFi, firewall, enz enz)
Sorry indien eventuele fouten in de tabel, die ik graag corrigeer :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Modbreak:
fullquote van vorige post verwijderd.
philippe_d schreef:Er is niets fundamenteel mis de 7430
In de onderstaande tabel probeer ik de voornaamste punten te vergelijken:

Code: Selecteer alles

                       7490           7430           7360           3490

Goedgekeurd            ja             ja             ja             ja

LAN (gigabit)          4 * gigabit    neen           2 * gigabit    4 * gigabit
                                      4 * 100 mbit   2 * 100 mbit
                                                          
WLAN 2.4 GHz           N (450 mbps    N (450 mbps)   N (300 mbps)   N (450 mbps)
WLAN 5 GHz             AC (1300 mbps) neen           neen           AC (1300 mbps)

USB                    2 * USB 3.0    1 * USB 2.0    2 * USB 2.0    2 * USB 3.0

ondersteunt 3G stick   ja             ja             ja             ja

buitenlijn
   - analoog           ja             neen           ja             neen        
   - ISDN              ja             neen           neen           neen
   - VoIP (SIP Client) ja             ja             ja             ja     (20 SIP VoIp lijnen instelbaar)

binnenlijn
   - analoog           2 * RJ11       1 * RJ11       1 * RJ11       neen
   - ISDN              1 * RJ45 (So)  neen           neen           neen
   - DECT basis        ja             ja             ja             neen
   - SIP server        ja             ja             ja             ja     (aansluiten IP- of softphones)
Conclusie:
  • De 7490 is het top model (wordt binnenkort vervangen door de 7590, die heeft één extra WAN poort)
  • De 7430 is het "kleinere broertje" en heeft wat minder mogelijkheden: geen gigabit LAN geen 5 GHz WLAN, geen analoge buitenlijn (wel analoge binnenlijn, je kan dus telefoneren via VoIP), geen USB 3.0, geen ISDN
  • De 3490 is ook een "kleiner broertje", die heeft wel dezelfde router mogelijkheden (gigabit LAN WLAN AC, USB 3.0), maar geen telefonie. Er is wel een SIP server en SIP Client, je kan wel telefoneren, maar alleen via een aangesloten IP telefoon of een softphone (Fritz!Fon App)
  • De 7360 laat ik buiten beschouwing, gezien EOL (voor de volledigheid opgenomen in de tabel).
Alle andere features zijn eigenlijk dezelfde (telefoonboek, site-to-site VPN, dyndns, guest WiFi, firewall, enz enz)
Sorry indien eventuele fouten in de tabel, die ik graag corrigeer :wink: .
Oww ik zie net iets de 7430 ondersteunt dus geen telefoon die ik onlangs heb gekocht of hoe zit dat?

Ik heb 2016 model van philips. en zou er graag mee telefoon ontvangen. Is dat dan niet mogelijk?

In feite is het niet zo belangrijk maaar toch.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

@boonpwnz
Als je antwoordt op de vorige post, is het niet nodig - zelfs ongewenst - om de hele vorige post te citeren.
vele gebruikers vinden dat zeer storend en ergeren zich daaraan.

Gebruik dus de "ANTWOORD" knop (Reply) in plaats van de "CITEER" knop (Quote)

boonpwnz schreef:Oww ik zie net iets de 7430 ondersteunt dus geen telefoon die ik onlangs heb gekocht of hoe zit dat?
Je leest de tabel verkeerd:
  • - De 7430 kan niet aangesloten worden op een vaste lijn. Maar bij EDPNet heb je geen vaste (Proximus) lijn, maar is het VoIP!
    - Op de 7430 kan je wel een analoog toestel aansluiten, om ermee te bellen :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Een 7430 zou ik zelf toch niet kopen..? Enkel maar 100mbit poorten..
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

bedankt Philippe :)

En @ razberry ik heb die nou wel gekocht bij edpnet.

Vind 100 Mbps wel snel genoeg en aangezien ik geen dingen hebben die er echt van gebruik zullen maken is het niet zo erg.

Of zou ik aan edpnet vragen voor een 7490?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Boonpwz het hangt ervan af wat je wil doen. In een (groot) bedraad netwerk met een NAS waarin je intern veel grote bestanden wil delen ga je blij worden van gigabit. Maar dan wil zeggen dat je al een netwerk zou hebben met netwerkapparatuur , daar zou dan in principe al wel ergens een gigabit switch bijzijn. Die kan je voor nog geen 20 €kopen en dan maakt het niet uit welke fritzbox.
Anders is het als je ook draadloos grote bestanden wil gaan delen met het bedrade netwerk , dan zit je vast aan 100mbit In dat geval lijkt het me beter om te investeren in de 7490.
Voor zover ik u kan inschatten zal de 7430 dus voldoen.

PS ik heb zelf een gigabit netwerk (3 prosafe GS105 omdat ik VLAN nodig had om mijn scarlet tv op de 2 verdiepen te krijgen, aangezien er maar 1 kabel naar elke verdiep in de muurr zit) . Maar heb die snelheid bijna nooit nodig (aangesloten : 2xV4 decoder,1 vaste pc,netwerkprinter,RPI2, HTPC (maar gebruik meer chromecast, en een AP). Die AP is dan wel AC en dual band maar ook dat is eigenlijk niet nodig .
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Hangt er van af wat je doet. Als dat voor jou voldoende is prima natuurlijk :)
Ik denk zelfs nog niet na over het lan onderling daar ik maar één pc heb voorlopig.
Maar vanaf dat de snelheid in de toekomst hoger gaat dan de 100mbit ben je gelimiteerd door je modem natuurlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gelijk welke modem je nu neemt, de internet snelheid zal altijd gelimiteerd zijn tot 100 mbit.
Dat is de limiet voor VDSL2. Er is dus geen verschil tussen de 7490 en de 7430.
In de toekomst krijgen we misschien "supervectoring 35B" (300 mbit), maar dan heb je toch een nieuwe modem nodig (vb 7590).

Als je het over de limiet hebt van je lokaal netwerk, kan je dat oplossen met een kleine gigabit switch achter de modem, zoals hierboven al gezegd door Fluppeke ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Razberry schreef:Hangt er van af wat je doet. Als dat voor jou voldoende is prima natuurlijk :)
Ik denk zelfs nog niet na over het lan onderling daar ik maar één pc heb voorlopig.
Maar vanaf dat de snelheid in de toekomst hoger gaat dan de 100mbit ben je gelimiteerd door je modem natuurlijk.

Vooral door dat laatste twijfel ik.

Alhoewel het wel 80 euro scheelt...

Nuja ik denk dat het wel zal volstaan.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

boonpwnz schreef:
Razberry schreef: Maar vanaf dat de snelheid in de toekomst hoger gaat dan de 100mbit ben je gelimiteerd door je modem natuurlijk.
Vooral door dat laatste twijfel ik.
Check de post boven die van u ;)
philippe_d schreef:Gelijk welke modem je nu neemt, de internet snelheid zal altijd gelimiteerd zijn tot 100 mbit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Gelijk welke modem je nu neemt, de internet snelheid zal altijd gelimiteerd zijn tot 100 mbit.
Dat is de limiet voor VDSL2. Er is dus geen verschil tussen de 7490 en de 7430.
In de toekomst krijgen we misschien "supervectoring 35B" (300 mbit), maar dan heb je toch een nieuwe modem nodig (vb 7590).

Als je het over de limiet hebt van je lokaal netwerk, kan je dat oplossen met een kleine gigabit switch achter de modem, zoals hierboven al gezegd door Fluppeke ...
Ok bedankt dan moet ik niet meer verder kijken.

Sorry dat ik het topic wat veranderde.
Het is nu allemaal klaar en duidelijk voor mij.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

vandaag de grote dag adsl 1 Mbps eindelijk vervangen door vdsl2 18 Mbps (proximus)
jammer mijn goede fritzbox 7390 werk niet meer op de dsl connectie zoals ik ook hier op het forum lees
dan deze erachter geplaatst
kan er me iemand even de settings geven om deze een nieuwe pppeo sessie te laten openen achter de box of kan dit niet
ik zie steeds dat die via 192.168.1.4 verbinding maakt
of moet ik toch investeren in een 7490 ? is dan elke software versie ok of moet het internationaal zijn en wel net die software versie
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”