EDPNET VDSL down

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Situatie: studentenhuis waar ze tot voor een paar weken nog met een prehistorisch ADSL lijntje van Scarlet zaten.

Na wat wikken en wegen toch gekozen voor EDPNET VDSL en niet voor Scarlet Loco omwille van de Fritzbox, de hogere snelheid en het onbeperkte gebruik.

Installatiedatum was 1 april en dat verliep vlot. Technieker van Proximus moest wel in de wijkkast een kaart veranderen maar daarna had ik al 30/8 (of iets dergelijks). Een paar dagen later 100/20, dus :banana:

Helaas, sinds maandag 9 april in de voormiddag is de verbinding dood. Ik opende meteen een ticket bij EDPNET en kreeg van de dame een checklist doorgestuurd. Ter plaatse gegaan op 11/4 en alles gecontroleerd. Modem stond nog aan maar DSL led flikkert. In de webinterface zie ik niets van signaal als ik bij DSL monitoring ga kijken. Volgens mij... zit er dus ook geen DSL signaal meer op de lijn. Alle bekabeling lijkt me nog in dezelfde staat te verkeren als op 1 april. Studenten zijn er amper geweest in die tijd (vakantie) en aangezien ze tot het vrouwelijk geslacht behoren denk ik dat we prutsen in de meterkast mogen uitsluiten.

Men wil nu een interventie plannen maar ik vermoed dat volgend scenario zich wel eens zou kunnen afgespeeld hebben. Is dit volgens jullie plausibel?

Het ADSL-abonnement bij Scarlet overlapte een week met dat van EDPNET en verliep pas op vrijdag 7 april. Wellicht niet slim? Zou het kunnen dat ze op de eerstvolgende werkdag (maandag 9 april dus) bij Scarlet/proximus gewoon alle DSL-verkeer van de lijn gehaald hebben?

Is er hier misschien iemand van EDPNET die meeleest en dit kan checken? Misschien moet er helemaal geen Proximus interventie ter plaatse gebeuren. Het zou leuk zijn dat de studenten terug internet hebben en dat liefst zo snel mogelijk natuurlijk... Zeker vanaf volgende week.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb je dit verhaal aan de EDPnet-helpdesk ook gedaan? Die kunnen dan normaal gezien wel het nodige testen of navragen bij hun proximus-contacten die de provisioning voor hun VDSL2-verbindingen onderhouden.

Nu ja, bij een interventie gaat de technieker ook op jouw aansluitpunt signaaltesten uitvoeren en zou het ook allemaal op korte tijd geregeld moeten zijn hoor...
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

luister eens op de NTP met een telefoontoestel en hoor of daar nog signaal (beltoon) opzit
zoja : kan vanalles zijn dan dus ook configuratieprobleem met de DSL poorten in de KVD (wijkkast)
zonee : sowieso interventie noodzakelijk

als je uw lijnnummer weet mag je dit via PM altijd eens doorsturen ik wil wel eens checken wat de metingen zeggen qua afstand kabellengte etc en of er eventuele kortsluitingen zijn
lijnnummer kom je te weten door op de NTP een telefoon te hangen en 1924 te bellen, een computerstem leest dan je nummer.
is de NTP dood en heb je geen kiestoon dan is het sowieso wachten op interventie

Ikzelf werk voor proximus en doe installs en repairs voor proximus scarlet edpnet maar als er echt een probleem met de kabel is moet je sowieso een storing aanmaken.

Je laat het maar weten

cheers
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Merci voor de aangeboden hulp. Had gisteren toen ik ter plaatse was geen analoog telefoontoestel bij dus lijnnummer is me niet bekend. Ook in my.edpnet.be zie ik het niet staan en de helpdesk is al gesloten :?

Toch ook positief nieuws: afspraak met technieker is al bevestigd door EDPNET voor morgenochtend. Ik ga ter plaatse zijn om eens te horen wat er scheelt. Normaalgezien zal het dus wel opgelost geraken tegen morgenmiddag zeker?

Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

ik gok op deze wanneer er geen signaal meer aanwezig is :
- jumperdraad losgetrokken in de KVD waardoor geen signaal meer
of, aangezien studentenwoning zullen er meerde invoeren aanwezig zijn
- jumperdraad los/slecht contact op de invoerdoos van de woning waar proximus binnenkomt (LTP)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik laat weten wat het was na de interventie :P
Misschien kom je zelf de storing wel oplossen morgen :beerchug:
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Wie weet maar we zijn met 600 collega's dus de kans is klein :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ondertussen interventie gebeurd door de vriendelijke EDPNET technieker. Binnenbekabeling volledig gecontroleerd, contactdoos vervangen, andere Fritzbox,... maar - zoals ik al vermoedde - de lijn blijft morsdood.

Morgen komt een team van Proximus voor de wijkkast (de man van EDPNET kan daar wel in maar mag dat niet, naar eigen zeggen - zucht...).

Wordt dus vervolgd...

@OBiWaN007: ik heb geen lijnnummer kunnen opvragen maar heb wel een CID. Kan je daar wat mee? Of beter gewoon je collega's van Px hun werk laten doen... Tussen 8.30 en 17 u morgen zou het in orde moeten zijn...
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Ja je mag het CID nummer ook wel geven.. viavia kom ik zo je lijnnr ook wel te weten en kan ik eens kijken, wie weet kan ik door een reset van dslam je lijn direct activeren
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

@OBiWaN007: heb je een pm gestuurd...
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

en ik heb geantwoord met de oplossing :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En mogen wij ook de oplossing weten? Het zal wel ROP gerelateerd zijn denk ik?
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

het ligt inderdaad aan de ROP/KVD dus niet oplosbaar zonder interventie
er zit een slecht contact op de uitgaande DSL poort waardoor er geen kabellengte of apparatuur wordt gemeten.
nieuwe brug maken van DSL naar verspreiding op de KVD en probleem zal opgelost zijn
technieker die vandaag komt zal weinig werk hebben :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Herstelling uitgevoerd.

OBiWaN007 had het bij het rechte eind: de technieker bevestigde mij dat het een "losliggend contact" in de kast was. Merci voor het advies.

Blijft natuurlijk de vraag: door wie of wat werd de aansluiting onderbroken? Ze hebben op 1/4 de aansluiting bij EDPNET actief gemaakt, op 9/4 deze terug verbroken en nu (14/4) deze nogmaals in orde gebracht. Tenzij er knaagdieren in de kast zitten lijkt me dat raar. De technieker van dienst kon me ook niet echt verder helpen. Ik hou het erop dat men op 9/4 gewoon het oude Scarlet-abonnenent fysiek heeft uit dienst genomen en niet heeft nagegaan of er een ander DSL-abonnement op de lijn actief moest zijn. Zou toch niet mogen?!

Nog jammer: hoewel ik mijn verhaal al dinsdag aan EDPNET deed moest ik het volledige parcours doorlopen. Hadden ze bij EDPNET gewoon even hun contact bij Proximus gebeld hadden ze toch ook kunnen zien dat de betrokken aansluiting uit dienst genomen was?

Hoe dan ook: ben blij dat het terug werkt. Case closed!
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”