Sterk fluctuerende lijnwaarden

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Bij mij is 't van kwaad naar erger gegaan, gisteren avond om paar minuten viel de sync weg en re-sync duurde soms meer dan 10 min. Nu is het iets beter, "maar" 6 resyncs op 2u tijd.

Ik heb de bekabeling nagekeken, met en zonder NTP geprobeerd, andere kabel, maar 't maakt allemaal niet uit. Kan een "defecte" fritzbox/voeding zulke symptomen veroorzaken?

update: oude sagem van scarlet aangesloten met een fallback profiel (7544/576), ik dacht dat sagem vectoring-friendly was (Runtime Code Version 6LR10N-6LA09I).

update: het is ook onstabiel, dus ik mag modem/adaptor uitsluiten, wel een sync van 16,5/2 nu.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

OBiWaN007 schreef:PS: stuur mij eens je lijnnr ik zal zelf nog eens een test uitvoeren en geef je deze dan door
Ik heb het je gestuurd. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

EotT schreef:
OBiWaN007 schreef:PS: stuur mij eens je lijnnr ik zal zelf nog eens een test uitvoeren en geef je deze dan door
Ik heb het je gestuurd. Alvast bedankt!
Tijd om een interventie aan te vragen nu.

Momenteel heb je een syncro op 50/10 maar je lijn kan zeker 85/15 of zelfs 85/20 aan (100 down zal DLM niet toelaten wegens te weinig noise margin)

op dit moment ligt de kopermeting in rood wegens een foute meting op B/E
wil dus zeggen dat 1 van de 2 draden (in dit geval de B-draad) contact maakt met de grond waardoor je momenteel
enorm veel fouten maakt op de modem en dat er disconnects optreden.
Kan enkel opgelost worden door een technieker ter plaatse sturen en dan hangt het af van je technische situatie.
als je nog een rechtstreek reservepaar liggen hebt zullen ze je daar op actief zetten.
is je reserverpaar een retourpaar dan kan de technieker alleen maar interventie boeken voor een herstelling ondergronds door proximus lassers.

In elk geval er is iets mis met je koperlijn op dit moment dus interventie laten boeken

Hopende je met deze voldoende geinformeerd te hebben

Cheers
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Sinds gisteren staat het hier op repair profiel, al fritz 7360 en sagem, verschillende kabels tussen modem en splitter, met/zonder splitter/NTP geprobeerd, ik kan met fritz een aan vectoring provisioning profiel (30/5) syncen, met een SNR van +14, maar binnen een paar minuten valt de SNR naar -6, Sagem synct aan 16,5/2 binnen een paar minuten valt het ook weg.

PX intro ook nagekeken.

Weet iemand raad? Hier onder is de laaste lijntest van EDPnet.

Code: Selecteer alles

diagnose result

The measurements indicate a fault. If you decide to create a repair ticket, a field intervention will be created.

copper analysis

CABLELENGTH = 1055 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 95 Ohm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = N/A
BE_Capacitance = N/A
AB_CAPACITANCE = N/A
Copper test type = AGW

synchro analysis


LineProfile = vdsl2_9000_512_IL8242_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03brm00003
DownstreamAttenuation = 9.9
UpstreamAttenuation = 4.1
DownstreamBitRate = 8437.0
UpstreamBitRate = 571.0
DownstreamNoiseMargin = 6.5
UpstreamNoiseMargin = 26.3
VLAN10_AgentCircuitID = *H03BRM00003 eth 5/2/01/32:10
VLAN10_OALID = 001063450
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001966975
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 148

PM counters


Timeframe	Upstream CV	Downstream CV	Upstream ES	Downstream ES	Upstream FEC	Downstream FEC	Upstream LPR	Downstream LPR	ReInit	Upstream SES	Downstream SES
08-05-2017	0	32	0	7	0	123635	0.0	0	0	0	0
07-05-2017	0	308	0	96	0	565938	0.0	0	0	0	10
06-05-2017	784.0	45287.0	365.0	4101.0	1588368.0	2.13794E7	0.0	0.0	2.0	2.0	206.0
05-05-2017	1056.0	5315.0	247.0	1506.0	131349.0	0.0	0.0	0.0	24.0	27.0	329.0
04-05-2017	0.0	0.0	0.0	0.0	2.0	0.0	0.0	0.0	0.0	0.0	0.0
03-05-2017	0.0	1.0	0.0	1.0	9631.0	0.0	0.0	0.0	0.0	0.0
02-05-2017	0.0	0.0	0.0	0.0	9578.0	0.0	0.0	0.0	0.0	0.0


LED indicator


Modem status = Modem info not available

modem information


Modem Type = Sagem Black
Serial number = LK10187DP140176
Firmware = 6LR10N-6LA09I
New firmware available = false
Last connection = 2017-05-07T14:20:26.000+02:00
Has pending request = false
Last ZTC status = FULLY CONFIGURED

vectoring information


Firmware version = 1.100.133.21 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

OBiWaN007 schreef:In elk geval er is iets mis met je koperlijn op dit moment dus interventie laten boeken
Dat er duidelijk iets mis was met deze lijn waren we het dus al roerend over eens, maar nu nog eens bevestigd door de metingen (kortsluiting B-draad met aarde).
Het probleem is dat de lijn nog "niet slecht genoeg" is voor een interventie, gezien het provisioning profiel (zone 2, 50/10) gehaald wordt :-)
Dat deze lijn gemakkelijk 100/15 zou aankunnen maakt hier niet zoveel uit.

Hoe moet deze klant een interventie aanvragen? De enige mogelijkheid die hij heeft is klagen bij EDPnet.
Indien Proximus hier lassers moet voor sturen (retourpaar direct lassen), riskeert EDPNet te moeten opdraaien voor de kosten ("SNA") die kunnen oplopen tot 665 EUR (en dat doorberekenen aan de klant) ?

Ik denk dat dit de verklaring is waarom EDPNet deze interventie telkens uitstelt of afwimpelt ?
EotT schreef: Zou ik meer kans hebben om dit te laten maken als ik klant zou zijn bij Proximus?
Volgens mij wel. Een (nodige) lasser interventie wordt door Proximus niet doorgerekend aan de klant.
En als je PX aanvraagt, nog voor je EDPNet opzegt, bestaat er zelfs een kans dat ze jouw Proximus lijn op het 2de koperpaar zetten (en indien nodig direct lassen) ...
xming schreef:Sinds gisteren staat het hier op repair profiel, al fritz 7360 en sagem, verschillende kabels tussen modem en splitter, met/zonder splitter/NTP geprobeerd, ik kan met fritz een aan vectoring provisioning profiel (30/5) syncen, met een SNR van +14, maar binnen een paar minuten valt de SNR naar -6, Sagem synct aan 16,5/2 binnen een paar minuten valt het ook weg.

Weet iemand raad?
Enige wat je kan doen is blijven aandringen bij jouw leverancier (EDPNet) voor een oplossing ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

philippe_d schreef:Enige wat je kan doen is blijven aandringen bij jouw leverancier (EDPNet) voor een oplossing ...
Zij stellen voor om alles na te kijken en als ze een px technieker op pad stuurt, de kans bestaat dat ik als klant voor de kosten zal opdraaien als de fout bij mij ligt, ik denk dat mijn vraag nu is of de fout nog bij mij kan liggen?
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

philippe_d schreef:Dat er duidelijk iets mis was met deze lijn waren we het dus al roerend over eens, maar nu nog eens bevestigd door de metingen (kortsluiting B-draad met aarde).
Het probleem is dat de lijn nog "niet slecht genoeg" is voor een interventie, gezien het provisioning profiel (zone 2, 50/10) gehaald wordt :-)
Dat deze lijn gemakkelijk 100/15 zou aankunnen maakt hier niet zoveel uit.

Hoe moet deze klant een interventie aanvragen? De enige mogelijkheid die hij heeft is klagen bij EDPnet.
Indien Proximus hier lassers moet voor sturen (retourpaar direct lassen), riskeert EDPNet te moeten opdraaien voor de kosten ("SNA") die kunnen oplopen tot 665 EUR (en dat doorberekenen aan de klant) ?

Ik denk dat dit de verklaring is waarom EDPNet deze interventie telkens uitstelt of afwimpelt ?
Niet slecht genoeg durf ik niet met zekerheid te zeggen... ik 'dacht' dat élke proximus lijn (of het nu een PXM lijn zelf is of zoals in dit geval voor OLO) een 'groene' meting moet hebben volgens de normen, zoniet is het dacht ik ten koste van proximus. in dit geval is het geen fout van noch de klant noch de OLO... maar qua facturatie wie/wat/wanneer/hoeveel ben ik niet 100% op de hoogte. ik weet wel als ik als technieker een soortgelijke case tegenkom op een OLO zonder de lijn goed te krijgen via een ander paar dat ik ALTIJD lasserinterventie aanvraag, of deze interventie dan effectief doorgaat en wie deze betaald achteraf heb ik geen kennis van.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Edpnet technieker is ondertussen toch gekomen (een doortastend telefoontje naar de helpdesk kan blijkbaar wonderen doen). Hij heeft het probleem bevestigd. Daarna is proximus technieker gekomen, heeft ook geconfirmeerd dat er een probleem is. Nu moet er nog gezocht worden waar het probleem op de kabel juist zit, maar dat is voor een andere dag.
Er komt dus eindelijk beweging in! :banana:
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

EotT schreef:Edpnet technieker is ondertussen toch gekomen (een doortastend telefoontje naar de helpdesk kan blijkbaar wonderen doen). Hij heeft het probleem bevestigd.
Ik zou heel graag weten hoe je dit heb kunnen doorkrijgen? En worden de kosten van EDPnet technieker ook aan jou doorgerekend indien de fout bij jou lag?
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

philippe_d schreef:
sirWard schreef:Dat zal hoogstwaarschijnlijk een Lasserinterventie worden, die koperwaarden zijn gewoon niet goed. :-(
Theoretisch heb je gelijk, de lijnwaarden duiden duidelijk op fouten op de lijn, en kunnen dus alleen gerepareerd worden door een lasserploeg.
Maar gezien de gebruiker probleemloos zijn basisprofiel haalt, zal men niet vlug geneigd zijn voor zo'n interventie.
Voor de OLO, noch voor Proximus, is er een probleem als je (in zone 2) de gegarandeerde snelheid van 50/10 haalt.
Dat je door deze fouten het DLM profiel van 85/15 niet haalt is "pech" :-( .
Lassersinterventie dus. :-p

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

philippe_d schreef:
sirWard schreef:Dat zal hoogstwaarschijnlijk een Lasserinterventie worden, die koperwaarden zijn gewoon niet goed. :-(
Theoretisch heb je gelijk, de lijnwaarden duiden duidelijk op fouten op de lijn, en kunnen dus alleen gerepareerd worden door een lasserploeg.
Maar gezien de gebruiker probleemloos zijn basisprofiel haalt, zal men niet vlug geneigd zijn voor zo'n interventie.
Voor de OLO, noch voor Proximus, is er een probleem als je (in zone 2) de gegarandeerde snelheid van 50/10 haalt.
Dat je door deze fouten het DLM profiel van 85/15 niet haalt is "pech" :-( .
Lassersinterventie dus. :-p
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

xming schreef:Ik zou heel graag weten hoe je dit heb kunnen doorkrijgen?
Blijven aandringen, en nadat ze me wéér voor de zoveelste keer hadden afgescheept, een doortastend/boos telefoontje naar de helpdesk. De persoon aan de helpdesk wist niet meer wat te doen, en ze ging me met haar superviser doorverbinden. Die was er spijtig genoeg wel niet meer, maar die zou me de volgende dag contacteren. Ik heb de volgende dag geen contact daarmee gehad, maar mijn ticket was 's morgens wel aangepast dat de interventie eindelijk was goedgekeurd! Na het telefoontje is alles ineens héél snel gegaan.
Blijkbaar zijn mijn argumenten wel aangeslagen. Ik weet niet meer wat ik allemaal juist heb gezegd, maar oa:
  • Internet is cruciaal voor mijn werk, en ik kan niet zonder. (Waarschijnlijk kunnen hiervoor schadevergoedingen gevraagd worden? Misschien dat dit er iets mee te maken heeft?)
  • Wanneer internet uit ligt, werkt ook de telefoon niet (voip)
  • Blijven aandringen dat dit géén goede waarden zijn.
  • Vermeld dat mijn Proximus 'kennis' had bevestigd dat er problemen met B/E.
  • Direct elk uitleg van helpdienst dat dit toch goede waarden zijn, in de kiem gesmoord. Laten zien dat ik er echt wel iets van ken, en dat ze niet zo gemakkelijk zal opgeven.
  • Nog andere dingen waar ik niet meteen kan opkomen
xming schreef:En worden de kosten van EDPnet technieker ook aan jou doorgerekend indien de fout bij jou lag?
Ja, dat hadden ze wel heel duidelijk gemaakt op voorhand, zodat ik de interventie zelf zou afblazen. Gelukkig was dit niet het geval.
sirWard schreef:Lassersinterventie dus. :-p
En een lasserinterventie is het dus geworden. Gisteren zijn ze komen graven van Proximus, vandaag komen ze terug. Voor zover ik begrepen heb (ik was gisteren niet thuis), hebben ze me nu voorlopig op het 2de paar gezet, waardoor mijn lijn terug stabiel is. Het is tenminste nu al stabiel én beter dan op het andere paar. Blijkbaar hadden ze nog een ander probleem gevonden, ik zal straks wel horen wat dit is.
Geluk dat ze gekomen zijn, want ik zag mijn lijnwaarden dagelijks achteruit gaan.

Edit: was snel gemaakt. 5 tal minuutjes zonder internet, en ze waren al klaar. :-D

Copper analysis waarden zien er ook al beter uit. Maar zouden deze waarden niet best allemaal 10MOhm zijn, of is dit ook goed? Ze zijn natuurlijk wel ruim boven 750kOhm. "AB_CAPACITANCE = 175 nF" lijkt me vreemd, aangezien ik een ntp gebruik (en dit dus rond 500 nF zou moeten zijn)

Code: Selecteer alles

copper analysis

CABLELENGTH = 337 m
AE_Insulation = 3873 kOhm
BE_Insulation = 6429 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 27 nF
BE_Capacitance = 28 nF
AB_CAPACITANCE = 175 nF
Copper test type = AGW
edit 2:
SNR schommelt tussen 26 en 27 (op 50mbit), dus dat zit weer goed om een verhoging te krijgen naar 85 en wie weet terug 100.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Na bijna een week blijft mijn SNR stabiel, geen fluctuaties meer. Ook geen errors meer te zien in fritzbox, een geen verlies van sync meer. :banana:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Goed gedaan :thumbs: Spijtig dat het allemaal weer zo'n gehassel moest zijn.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had een verhoging van dlm gekregen naar 70/15, met stabiele snr van 17-18dB. 2 dagen later sta ik plots weer op 50/10. Er zijn geen errors in fritzbox te zien, geen sync problem. Enig idee wat dit kan veroorzaakt hebben?

Afbeelding

Edit: 70/15, is dit een zone 1 profiel?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zone 1 en 2 hebben dezelfde max waarden van 100/20. Echter omdat je geen 20 Mbit upload hebt en zegt "verhoogd" te zijn naar 70 zit je waarschijnlijk in een zone 2 profiel.
Zone 2 start op 50/10 met verhoging tot 100/20
Zone 1 start op 70/20 met verhoging tot 100/20

(Al zijn er ook wel zone 1 profielen die geen 20 upload halen)
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat weet ik wel, maar ik was niet zeker of je in zone 2 ook 70 kon hebben. Vorige keren was ik altijd van 50 rechtstreeks naar 85 verhoogd (om daarna nog verder te gaan naar 100). Het leek me eventueel nog een uitleg waarom ik nu terug op 50/10 stond (switch van zone). Het blijft me nog steeds een raadsel waarom ik terug 50/10 heb nu. Terug maar afwachten tot DLM langskomt.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Na bijna 3 maanden heb ik nog steeds 50/10.
Ik heb ondertussen de fritzbox nog dichter bij het intro punt geplaatst (~ net ernaast). Aangezien er toen meerdere onderbrekingen waren (en ik nog steeds geen verhoging had gekregen), heb ik toen naar het 0800 nummer gebeld, maar dat zal ondertussen ook al weer een maand en half geleden zijn.
Ik verwachtte niet dat ik nog 100Mbit zou krijgen, maar waarom ik helemaal geen verhoging meer krijg van DLM is me een raadsel. :-(
Het vreemde is dat ik 2 dagen 70/15 had, zonder errors en met een mooie SNR, toch weer naar 50/10 ben gegaan. Kan DLM uitgeschakeld zijn?
Zowel de edpnet- als de proximus snelheidstest geven nog steeds 100Mbit aan als de te verwachtte snelheid.

Na een tijdje begin je zelf te denken dat ze het uit 'wraak' doen omdat je zo'n 'lastige' klant was. :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

EotT schreef:Het vreemde is dat ik 2 dagen 70/15 had, zonder errors en met een mooie SNR, toch weer naar 50/10 ben gegaan. Kan DLM uitgeschakeld zijn?
Volgens mij is niet DLM uitgeschakeld, maar vectoring.
50/10 is namelijk het hoogste DLM profiel in zone 2
Kan je eens je lijnwaarden posten? Daar zie je of vectoring actief is of niet (G.INP = on/off).

Na de (Proximus) interventie een tijdje terug, zou je lijn nu toch perfect moeten zijn?
Al eens contact genomen met EDPNet? Zij kunnen ook een lijntest starten, en zien of je vectoring krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vectoring is nog steeds ingeschakeld.
Lijnwaarden zijn iets minder goed dan voor de interventie (toen het nog goed was), maar nog steeds meer dan goed genoeg voor een verhoging:

Afbeelding

Nog geen contact opgenomen met Edpnet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef:Volgens mij is niet DLM uitgeschakeld, maar vectoring.
Ik had het dus mis :-(
Volgens de lijnwaarden hierboven is het dus omgekeerd: vectoring wel ingeschakeld, maar geen DLM (50/10 = basis profiel vectoring zone 2)
DLM staat bij jou dus geblokkeerd (dat heeft "DLM override" of zoiets).
Dat kan alleen een Proximus technieker iets aan doen (op vraag van EDPNet). Met een 0800 lijntest kan je deze instelling niet wijzigen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:DLM staat bij jou dus geblokkeerd (dat heeft "DLM override" of zoiets).
Is dat een manuele verandering die iemand dan heeft doorgevoerd? Is er een goede reden waarom dit zou kunnen gebeurd zijn?
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het vervolg van het verhaal:
Ticket bij EDPNet aangemaakt (dank je wel, Joachim!). Snel antwoord gekregen dat DLM weer ingeschakeld was.

Vannacht is er een disconnect geweest (15 dagen na het inschakelen van DLM), dus ik had verwacht dat ik dan eindelijk de langverwachte verhoging zou zien, maar nog steeds dezelfde snelheid.

Afbeelding

Mijn lijnwaardes zijn nog steeds zeker goed genoeg om een verhoging te krijgen (nog zelfs wat beter dan voor het inschakelen van DLM, SNR is nu gestegen naar 25.)
Afbeelding

Iemand nog een idee wat er nog aan de hand zou kunnen zijn? Of heb moet ik gewoon nog langer wachten?
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eindelijk verhoging naar 85/15! :banana:

Afbeelding

Vandaag zijn ze van proximus komen aanbellen om te zeggen dat ze morgen de stoep gaan opbreken om kabels te leggen. Ze gaan net naast ons huis een nieuwe ROP plaatsen (voor een nieuwe verkaveling die ze gaan aanleggen). Hopelijk kan ik daar ook op aangesloten worden. Fingers crossed.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

EotT schreef:Vandaag zijn ze van proximus komen aanbellen om te zeggen dat ze morgen de stoep gaan opbreken om kabels te leggen. Ze gaan net naast ons huis een nieuwe ROP plaatsen (voor een nieuwe verkaveling die ze gaan aanleggen). Hopelijk kan ik daar ook op aangesloten worden. Fingers crossed.
Ik vrees ervoor. Bestaande bundels gaan ze niet zomaar verleggen. Ik heb ook een ROP op 100 meter van mijn deur en toch zit ik op een ROP op 400 meter. Historisch zo gegroeid.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”