VDSL Lijnkwaliteit

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 22 Feb 2017, 12:33

Als ik in dit forum lees, dan zie ik dat er nogal wat mensen tussen zitten die heel wat afweten van de Proximus-lijnen.

Ik zit namelijk sinds geruime tijd met een "probleem"

Mijn verbinding is nu wel stabiel op 40mbps (sinds 2 maand) maar de training margin lijkt mij veel te laag :

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  40184 kbps        10064 kbps
Modem max:             47216 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        38766 kbps         8122 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           91 m Estimated!
Training margin:       9.2 dB
Attenuation:           12.6 dB


Een eerste probleem is de Line length. Het tool geeft 91m aan maar volgens EDPNET metingen zit ik op 270m

- Tot 10/2015 zat ik zonder problemen op 50mbps sinds de beschikbaarheid ervan
- In 10/2015 zat ik na een totale onderbreking plots nog op 40mbps, en tijdelijk zelfs 30mbps.
Sindsdien ben ik nooit meer op die 50mbps geraakt en dat terwijl ik op amper 270 meter van de straatkast zit !

- In 11/2016 zag ik die slechte training margin van 9,3db en ging ik bij Proximus klagen.
- Na veel aandringen heeft Proximus dan toch iets gedaan want op 1/12/2016 had ik plots een betere training marging van 13db. Dat werkte probleemloos (aan 40mbps) tot op 14/12/2016.
- Op 14/12/2016 had ik plots terug een totale onderbreking.
- Na een power off/on van de BBOX2 had ik een nog slechtere training margin (minder dan 9,3db) maar met onderbrekingen
- Omdat Proximus niet meer wou helpen (alhoewel het hun lijn is) en mij doorverwees naar EDPNET, hebben zij metingen gedaan. Sindsdien zijn er geen onderbrekingen meer.

Ergerlijk is dat 95% van de reacties van EDPNET gaan over de "interne bekabeling" en de BBOX2.
- Uiteindelijk hing die met 10cm (centimeter) draad (zelfs zonder filter / telefoon) aan het aansluitpunt zonder dat dat verschil maakte.
- Daarna begonnen ze over de BBOX2 en en wilden ze dat ik een test deed met een 7360. Omdat ik vermoed dat er een lijnprobleem is, wil ik geen andere "variabele" in de meting invoeren (om geen appelen met peren te vergelijken). Een test met een andere BBOX2 lijkt mij de enige juiste, maar die heb ik niet
- Maar iets doen aan de lijn : noppes
- Concrete antwoorden op mijn vragen ivm de slechte Training Margin / Attenuation ten opzichte van de Line-Length : noppes
- Dat je eigenlijk van door Proximus/EDPNET van het kastje naar de muur gestuurd wordt
- Dat Proximus niets wil doen alhoewel ik aan hun mijn lijn (den draad) betaal

Volgens mij, rekening houdend met het feit dat een BBOX2 geen vectoring heeft, zou de snelheid toch minimum 60-70mbps moeten zijn.

Het zou mij enorm vooruit helpen moest ik hier eens kunnen horen wat de meningen hierover zijn, o.a. m.b.t. Snelheid / Training Margin / Attenuation t.o.v. de Line Length (91m of 270m).

Uiteindelijk wil ik een 7490 (of liever nog een 758x) aanschaffen, maar eerst wil ik die VDSL lijn volledig in orde hebben

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13113
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Contact:

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor philippe_d » 22 Feb 2017, 12:55

wquatan schreef:- Daarna begonnen ze over de BBOX2 en en wilden ze dat ik een test deed met een 7360. Omdat ik vermoed dat er een lijnprobleem is, wil ik geen andere "variabele" in de meting invoeren (om geen appelen met peren te vergelijken).

Hierbij moet ik EDPnet bijtreden.
Heel waarschijnlijk is jouw lijn "gevectoriseerd" intussen, de enige juiste test is dan ook met een modem die vectoring ondersteunt.
Je zal starten met 70/20 (zone 1), en naargelang de kwaliteit van jouw lijn, kan dit nog verhogen naar 85 of 100 mbps.

Er is heel waarschijnlijk niets mis met je lijn, maar hoe meer DSL klanten op jouw ROP, en hoe hogere snelheden die klanten, hoe meer ruis jij krijgt (cross-talk), en dus hoe "slechter" je lijn wordt.
Vectoring is de oplossing.

wquatan schreef:Dat Proximus niets wil doen alhoewel ik aan hun mijn lijn (den draad) betaal

Jij betaalt niks aan Proximus (tenzij je nog een klassieke telefoonlijn hebt).
EDPNet is jouw leverancier, aan hen betaal je, en zij moeten jou helpen.

wquatan schreef: Een test met een andere BBOX2 lijkt mij de enige juiste, maar die heb ik niet

Ik heb zowel een Bbox2 als een FritzBox, die je even kan gebruiken als je iets wilt testen.

wquatan schreef:Een eerste probleem is de Line length. Het tool geeft 91m aan maar volgens EDPNET metingen zit ik op 270m

Dat is geen "probleem". In beide gevallen duidelijk "zone 1"
De lijn lengte "gemeten" door de tool is een "berekende schatting" (op basis van attenuation), maar er zijn veel factoren die dit beïnvloeden, en die de tool niet kan meten.

Mijn advies: weg met de BBox, en tijd voor een modernere modem die vectoring ondersteunt!
Je zal er geen spijt van hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 22 Feb 2017, 13:18

Hoi Philippe, bedankt voor je reactie !!!
Heel waarschijnlijk is jouw lijn "gevectoriseerd" intussen, de enige juiste test is dan ook met een modem die vectoring ondersteunt.
Je zal starten met 70/20 (zone 1), en naargelang de kwaliteit van jouw lijn, kan dit nog verhogen naar 85 of 100 mbps.

Maar hoe valt dan te verklaren dat ik
- tot 10/2015 2 jaar lang probleemloos op 50mbps zat en sindsdien niet meer boven 40mbps geraak ?
- op twee weken tijd (na contact met Proximus) van 9,3db naar 12,5db en dan terug naar 9,2db Training ging ?

Waarvoor staan die Zones ?
Jij betaalt niks aan Proximus (tenzij je nog een klassieke telefoonlijn hebt).
EDPNet is jouw leverancier, aan hen betaal je, en zij moeten jou helpen.

Heb inderdaad dus een klassieke telefoonlijn, maw ik betaal de Physical Layer aan Proximus, dan zouden zij mij toch moeten helpen (wat ze weigeren omdat ik EDPNET heb). Dat lijkt mij niet normaal

Ik heb zowel een Bbox2 als een FritzBox, die je even kan gebruiken als je iets wilt testen.

Bedankt, ga ik overwegen, van waar ben jij ? Stuur eventueel PM

De lijn lengte "gemeten" door de tool is een "berekende schatting" (op basis van attenuation)

Uiteraard dat weet ik, maar vroeger gaf het tool mij quasi identieke lengte (270m). Vandaar

Is er al zicht op homologatie van de 758x ? Want als ik er toch één moet aanschaffen ....

GuntherDW
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 Mei 2007
Locatie: zwijndrecht
Bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contact:

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor GuntherDW » 22 Feb 2017, 14:05

Je fysieke telefoonlijn is dan ook in orde als je er een VDSL signaal over krijgt.

Dat je nu maar 40/10 haalt tov 50/10 vroeger valt net zoals philippe al zei te verklaren door vectoring en/of overspraak.
Jouw bbox2 synct alsmaar een beetje lager omdat meer en meer mensen hogere snelheden krijgen. Maar daarvan kan je zelf niet genieten omdat die bbox2 dat niet ondersteunt.
Als je op lijntest.be ziet dat je 100/20 kan krijgen zou ik ZSM een nieuwe modem halen.

Van zodra je telefoonlijn eruit ligt kan je proximus bellen. Alles daarna moet je bij je provider gaan aanbellen. Daarbuiten hangt het van de goodwill van de proximus medewerkers af.

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1428
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor petrol242 » 23 Feb 2017, 13:51

wquatan schreef:
Uiteindelijk wil ik een 7490 (of liever nog een 758x) aanschaffen, maar eerst wil ik die VDSL lijn volledig in orde hebben


Die 758x zou ik niet doen. Die staat niet op de whitelist van Proximus en kom je onherroepelijk op een fall back profiel terecht.
Edpnet 85/30 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 01 Mar 2017, 00:01

philippe_d schreef:Mijn advies: weg met de BBox, en tijd voor een modernere modem die vectoring ondersteunt!
Je zal er geen spijt van hebben.


Heb zopas een 7490 aangesloten.
Ik was al aan het wanhopen, want ik zat op identiek dezelfde snelheid als met de BBOX2.
Maar na een halfuur zat ik op 70/20 en blijkbaar is er marge (attainable >110/21)

Waarom die 70/20 er zo snel kwam, en de volgende stap niet, is mij onduidelijk.
Kwam die 70/20 niet door DRM en de volgende stap wel ?

gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 987
Lid geworden op: 08 Mar 2009
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor gm123 » 01 Mar 2017, 00:28

Die 70/20 is je provisioning vectoring profiel en kwam niet door DLM, dat is het profiel dat je nu standaard krijgt dankzij vectoring. Dat wil zeggen dat je in zone 1 zit en indien je lijnwaarden goed genoeg zijn ook kans maakt op een verhoging naar 100/20 (of 85/15, of een combinatie). Nu is het wachten op DLM die langskomt om de verhoging eventueel door te voeren. Al wat je nu nog hoeft te doen is te wachten. :)

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 01 Mar 2017, 00:55

gm123 schreef:Al wat je nu nog hoeft te doen is te wachten. :)

Staat daar een termijn op ? Kan ik ergens zien wanneer dat voor het laatst gebeurde of gaat gebeuren ?

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1428
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor petrol242 » 01 Mar 2017, 04:45

Nee, dat kan je nergens zien en is een automatisch proces bij PX. Reken ruwweg een maand om tot een uiteindelijke waarde te komen. Misschien dat je nog eens terug DLM zal moeten activeren. Zelf een TBF starten of makkelijker even ticket naar Edpnet sturen.
Edpnet 85/30 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13113
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Contact:

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor philippe_d » 02 Mar 2017, 09:03

wquatan schreef:Heb zopas een 7490 aangesloten.
Ik was al aan het wanhopen, want ik zat op identiek dezelfde snelheid als met de BBOX2.
Maar na een halfuur zat ik op 70/20 en blijkbaar is er marge (attainable >110/21)

Zoals ik jou voorspeld had :-)

wquatan schreef:Waarom die 70/20 er zo snel kwam, en de volgende stap niet, is mij onduidelijk.

Die 70/20 is er direct gekomen, omdat dit het "provisioning" profiel is voor zone 1.
Dit is dus de minimum snelheid die jouw lijn krijgt, van zodra vectoring actief wordt.
zie tabel: viewtopic.php?f=24&t=46577

Jouw lijn wordt nu gemonitored door DLM, die jou eventueel nog verder kan verhogen tot max 100/20
Dit proces kan enkele weken duren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 02 Mar 2017, 10:23

philippe_d schreef:Zoals ik jou voorspeld had :-)
zie tabel: viewtopic.php?f=24&t=46577


Ja, inderdaad, bedankt !
Maar ergens begrijp ik het nog steeds niet waarom ik in Zone1 met mijn BBOX2 "maar" 40/10 haalde (na jaren op 50/10, daarna plots een tijdje 30/10 en vervolgens te eindigen op 40/10)

Volgens de tabel zou ik theoretisch, zoals ik vermoedde, tot 70/10 hebben moeten halen

Off-Topic : werken VDSL2TOOL en B-BOX3 Sagem Tool niet met de 7490 ? Tools kunnen geen verbinding maken

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13113
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Contact:

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor philippe_d » 02 Mar 2017, 10:32

wquatan schreef:Maar ergens begrijp ik het nog steeds niet waarom ik in Zone1 met mijn BBOX2 "maar" 40/10 haalde (na jaren op 50/10, daarna plots een tijdje 30/10 en vervolgens te eindigen op 40/10)

Dat werd hierboven al uitgelegd:
Hoe meer VDSL2 gebruikers in jouw omgeving, en hoe hoger de snelheden op de naburige lijnen, hoe groter de crosstalk.
De kwaliteit van jouw lijn wordt dus langzaam, maar zeker, negatief beïnvloed door het stijgend aantal naburige lijnen.
Vandaar de nood voor vectoring.

wquatan schreef:Volgens de tabel zou ik theoretisch, zoals ik vermoedde, tot 70/10 hebben moeten halen

70/10 is niet de theoretische snelheid die je moet halen, maar de max. snelheid die je kan halen indien je lijn storingsvrij zou zijn (als je bijvoorbeeld de enige VDSL2 gebruiker bent in je omgeving).

wquatan schreef:werken VDSL2TOOL en B-BOX3 Sagem Tool niet met de 7490 ? Tools kunnen geen verbinding maken

Neen, maar de FritzBox geeft jou zelf goede info over de lijnwaarden (Internet > DSL Information > DSL)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
bralm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 Jan 2011
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor bralm » 21 Sep 2017, 10:50

Mijn excuses indien ik deze thread hijack, maar en zoveelste thread openen ivm lijnwaarden lijkt mij ook niet bevorderlijk voor dit forum.

Ik deel de resultaten even met jullie omdat edpnet voorstelt om een RMA te doen op mijn FRITZ!Box (die ik bij hen heb aangekondigd terwijl ik gelijkaardige resultaten heb met mijn oude OLO Sagem F@st 3464. Ze stellen ook voor om een interventie te laten doen door een Proximus technieker, maar ik vrees dat het een nutteloze interventie gaat zijn. Ik denk dat ik gewoon pech heb door te ver van de ROP te zijn aangesloten en dat de bekabeling in de straat verouderd is. Wat denken jullie?

De NTP2007 is geïnstalleerd in een nieuwbouwwoning en er zijn geen 'stubs' van mijn kant. Meetresultaten terwijl alle telefoontoestellen afgekoppeld zijn.

Modem staat momenteel op Annex A omdat dit iets betere resultaten geeft op de upload. Tevens lijkt vectoring nog steeds niet geactiveerd te zijn op mijn ROP.

Code: Selecteer alles

diagnose result

The measurements indicate no fault, but line quality does not seem perfect. These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...). If you decide to create a repair ticket, it will be further analyzed by our helpdesk. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.

 
copper analysis

CABLELENGTH = 412 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 35 nF
BE_Capacitance = 33 nF
AB_CAPACITANCE = 577 nF
Copper test type = AGW


synchro analysis

LineProfile = vdsl2_DLM_20M6M_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h13die00003
DownstreamAttenuation = 3.2
UpstreamAttenuation = 23.0
DownstreamBitRate = 23071.0
UpstreamBitRate = 5992.0
DownstreamNoiseMargin = 5.9
UpstreamNoiseMargin = 5.9


vectoring information

Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Capable
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL


Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
Receive Direction   Send Direction
Max. DSLAM throughput   kbit/s   30064   10064
Min. DSLAM throughput   kbit/s   14568   640
Attainable throughput   kbit/s   25709   6490
Current throughput   kbit/s   23063   6159
Seamless rate adaptation      off   off
          
Latency      8 ms   6 ms
Impulse Noise Protection (INP)      2   2
G.INP      off   off
          
Signal-to-noise ratio   dB   6   6
Bitswap      on   on
Line attenuation   dB   14   25
          
Profile   17a      
G.Vector      off   off
          
Carrier record      A43   A43

Error Counter
Alle waarden op 0.


Code: Selecteer alles

FRITZ!Box DSL version 1.100.133.44 (FRITZ!OS:06.52)
Broadcom 177.174 B5004244434D 82628858 41413136
DSL active since: 2 days, 11 hours, 16 minutes VDSL2 (ITU G.993.2)

Gebruikersavatar
bralm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 Jan 2011
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor bralm » 28 Sep 2017, 08:14

Allen

Ik ben weer op een nieuw Proximus profiel terechtgekomen. Kan iemand mij vertellen of dit abnormaal is voor een afstand van +- 400m tot de ROP? Er is wel een kleine verbetering (+ 1dB) in de SNR.

Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 20064 4064
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 640
Attainable throughput kbit/s 25667 5934
Current throughput kbit/s 20064 4059
Seamless rate adaptation off off
Latency 8 ms 8 ms
Impulse Noise Protection (INP) 2 4
G.INP off off
Signal-to-noise ratio dB 7 7
Bitswap on on
Line attenuation dB 14 25
Profile 17a
G.Vector off off
Carrier record B43 B43

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor JamesEarlGray » 28 Sep 2017, 08:21

Hoe zeker ben je van die 400 meter? Gevraagd aan een technieker? Geografische afstand is niet hetzelfde als de afstand die de kabels moeten afleggen, soms liggen die niet zo logisch.

Verder zie ik dat vectoring nog niet actief is op jouw lijn of zelfs op de ROP (als dat klopt). Wanneer ze dat inschakelen en actief wordt op jouw lijn, denk ik wel dat jij een verbetering zal merken.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13113
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Contact:

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor philippe_d » 28 Sep 2017, 10:16

bralm schreef:Ik ben weer op een nieuw Proximus profiel terechtgekomen. Kan iemand mij vertellen of dit abnormaal is voor een afstand van +- 400m tot de ROP? Er is wel een kleine verbetering (+ 1dB) in de SNR.

In je eerste screenshot zag je:
    - toegekend profiel = 30/10
    - max lijnwaarden = 25.7/6.5
    - werkelijke snelheid = 23/6.2
    - SNR 6 /6
Dat zijn zeer slechte waarden, gezien je toegekend profiel (30/6) hoger is dan wat je lijn aankan :-( .
Jouw Fritzbox synct dus niet aan 30/6, maar heeft een zelf snelheid gekozen waarmee de SNR niet lager komt dan 6dB, anders krijg je uitval.

DLM heeft dat opgemerkt, en dus jouw profiel (met reden) verlaagd van 30/6 naar 20/4
Vandaar de nieuwe lijnwaarden:
    - toegekend profiel = 20/4
    - max lijnwaarden = 25.6/5.9
    - werkelijke snelheid = 20/4
    - SNR 7 /7
Resultaat is nu dat je werkelijke snelheid (20/4) overeenkomt met je profiel, en nu lager is dan wat je lijn aankan.
Vandaar dat de SNR gestegen is (en uit de "gevaarlijke" zone is van 6dB). Je "marge" is verhoogd.

PS
Hiermee verklaar ik alleen wat er gebeurd is tussen stap 1 en stap 2.
Waarom je zo'n slechte waarden hebt op zo'n korte afstand kunnen wij niet verklaren.
Natuurlijk zal vectoring deze toestand verbeteren, dus misschien afwachten? Maar je blijft toch een "slechte" lijn hebben in verhouding tot de afstand ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
bralm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 Jan 2011
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor bralm » 28 Sep 2017, 14:20

De afstand tot de ROP heb ik via een lijntest via de edpnet klantendienst achterhaald.

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 412 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 35 nF
BE_Capacitance = 33 nF
AB_CAPACITANCE = 577 nF
Copper test type = AGW


Op wat ik op het internet heb gevonden wil AGW zegen dat het een ROP is en geen LEX meer waardoor vectoring mogelijk moet zijn.

JnB_be
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 Sep 2017

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor JnB_be » 30 Sep 2017, 14:45

Hey Allen,

Ik schuim hier ook al een tijdje het forum af en zelfde mening als bralm weer een topic opendoen lijkt me te :-) al heb ik wel wat vragen.
Ben nieuwe in het vdsl park altijd telenet klant geweest maar sinds 3maand een edpnet lijntje aangeschaft.

Heb me een fritzbox 7360 v2 aangeschaft via marktplaats.
Nu heb ik volgende waarde (meer upload nu met de aanpassingen)

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput   kbit/s   70000   10000
Min. DSLAM throughput   kbit/s   32   0
Attainable throughput   kbit/s   94420   31943
Current throughput   kbit/s   70000   9998
Seamless rate adaptation      off   off
          
Latency      fast   fast
Impulse Noise Protection (INP)      33   42
G.INP      on   on
          
Signal-to-noise ratio   dB   13   21
Bitswap      on   on
Line attenuation   dB   17   24
          
Profile   17a      
G.Vector      full   full
          
Carrier record      B43   B43


Heb via edpnet support al wat bezig geweest maar zonder verder resultaat

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 500 m
AE_Insulation = 4157 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 5326 kOhm
BA_Insulation = 5326 kOhm
AE_Capacitance = 40 nF
BE_Capacitance = 42 nF
AB_CAPACITANCE = 670 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
synchro analysis


Code: Selecteer alles

synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h15duf00003
DownstreamAttenuation = 16.7
UpstreamAttenuation = 25.9
DownstreamBitRate = 70001.0
UpstreamBitRate = 9998.0
DownstreamNoiseMargin = 12.1
UpstreamNoiseMargin = 12.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H15DUF00003 eth 4/3/01/10:10
VLAN10_OALID = 001063450
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001988193
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 200


Als ik het ticket volg van de helpdesk lijkt het erop dat ze ook hogere waarden verwachten op de

Code: Selecteer alles

We hebben uw lijn nogmaals uitgemeten. De waarden zijn echter niet veranderd wat ons ook vreemd lijkt.


Heb alles geprobeerd volgens topic:
viewtopic.php?f=44&t=50434#p708055

echter veranderd er is niets aan de noisemargins draai of keer het welk kabel ik gebruik

Voor de aanpassingen van 1.1mhz

Code: Selecteer alles

Attainable throughput   kbit/s   92463   19036


Zou ik niet stilletjes aan naar 85/15 ofzo moeten gaan ?

Zou het aan de fritzbox kunnen liggen ? Heb eventueel een bbox3 die ik wel tijdelijk kan gebruiken voor testing.
Of hebben jullie nog tips en tricks ? aansluiting is nieuwbouw van aug 2016 heb eventueel foto's van de ntp, heb deze kabel zelf nog ingekort en eens opengehad of het beter kan dan de proximus technieker maar blijf hangen op dezelfde waardes

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1428
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor petrol242 » 30 Sep 2017, 14:53

Aan die download gaat niet veel verbeterd kunnen worden. Ik zie wel aan de haalbare upload dat 1,1 MHZ vectoring actief is (is nog niet heel lang geactiveerd). Misschien dat daar in de toekomst nog wel een verassing uit de bus komt.
Edpnet 85/30 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

Gebruikersavatar
bralm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 Jan 2011
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor bralm » 30 Sep 2017, 16:16

philippe_d schreef:PS
Hiermee verklaar ik alleen wat er gebeurd is tussen stap 1 en stap 2.
Waarom je zo'n slechte waarden hebt op zo'n korte afstand kunnen wij niet verklaren.
Natuurlijk zal vectoring deze toestand verbeteren, dus misschien afwachten? Maar je blijft toch een "slechte" lijn hebben in verhouding tot de afstand ...

Toevallig nog een screenshot teruggevonden van mei 2017, we gaan er dus stilaan maar duidelijk achteruit.
20170506_specs_fb.png

Momenteel kom ik wel toe met de aangeboden snelheden. Mocht ik verder onder de 20000 kbps download zou vallen ga ik toch overwegen om een oplossing zoeken. Aan de binnenbekabeling kan ik volgens mij geen verbeteringen meer doen, kabel van Proximus is na ongeveer 6m aangesloten op het NTP2007 punt en de FRITZ!Box hangt hier rechtstreeks aan. Waarden met of zonder TF2007 filter zijn gelijkaardig.

Iemand die de verdere achteruitgang kan verklaren?

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 05 Okt 2017, 00:41

Ik begrijp niet waarom de Receive Max. DSLAM throughput (sinds maanden) op 85K blijft staan (en dus ook de current throughput).
Gezien de Attainable throughput, de Signal-to-noise ratio en line attenuation zou je toch 100K verwachten ?

2017-10-05 01_34_21-FRITZ!Box 7490.jpg


Is daar een verklaring voor ?

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1428
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor petrol242 » 05 Okt 2017, 00:50

Nee, DLM denkt daar anders over.
113 down is net iets te weinig om je op te schakelen naar 100 MB/s. En euh die 15 extra zal je echt niet voelen.
Edpnet 85/30 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

wquatan
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 Mar 2010
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor wquatan » 05 Okt 2017, 08:32

Bij mijn weten zijn alleen de Signal-to-noise ratio en line attenuation belangrijk.
De Attainable throughput (113k) is daar zelf al het resultaat van en geeft m.i. aan dat 100k zeker zou moeten kunnen

Of ik die 15k nu voel of niet, doet eigenlijk niet terzake. Ik wil dat mijn verbinding klopt met wat ze volgens alle parameters (afstand / profiel / abonnement / .....) zou moeten zijn.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13113
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Contact:

Re: VDSL Lijnkwaliteit

Berichtdoor philippe_d » 05 Okt 2017, 08:44

In een vorige post heb je uitleg gevraagd waarom je op 85 mbps blijft steken, en niet op 100 mbps komt.
Je hebt de correcte uitleg gekregen, en het resultaat is dat je op 85 mbps blijft.

Of jij daar nu tevreden mee bent of niet zal niet veel verschil maken, met wat jij "wilt" zal het DLM proces geen rekening houden :-( .
En jouw lijn kan inderdaad 100 mbps aan (zelfs 113 mbps), maar zoals petrol242 zei, 113 mbps is te weinig "marge" voor het DLM process om jou op 100 mbps te zetten.
Zolang Proximus hun DLM process niet aanpassen, zal je hiermee moeten leven.

Bedenk ook dat een "stabiele 85 mbps" stukken effectiever kan zijn, dan een "borderline 100mbps" met mogelijke fouten en resyncs ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.


Terug naar “EDPnet (LaTribu)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten