VDSL Lijnkwaliteit

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Als ik in dit forum lees, dan zie ik dat er nogal wat mensen tussen zitten die heel wat afweten van de Proximus-lijnen.

Ik zit namelijk sinds geruime tijd met een "probleem"

Mijn verbinding is nu wel stabiel op 40mbps (sinds 2 maand) maar de training margin lijkt mij veel te laag :

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  40184 kbps        10064 kbps
Modem max:             47216 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        38766 kbps         8122 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           91 m Estimated!
Training margin:       9.2 dB
Attenuation:           12.6 dB
Een eerste probleem is de Line length. Het tool geeft 91m aan maar volgens EDPNET metingen zit ik op 270m

- Tot 10/2015 zat ik zonder problemen op 50mbps sinds de beschikbaarheid ervan
- In 10/2015 zat ik na een totale onderbreking plots nog op 40mbps, en tijdelijk zelfs 30mbps.
Sindsdien ben ik nooit meer op die 50mbps geraakt en dat terwijl ik op amper 270 meter van de straatkast zit !

- In 11/2016 zag ik die slechte training margin van 9,3db en ging ik bij Proximus klagen.
- Na veel aandringen heeft Proximus dan toch iets gedaan want op 1/12/2016 had ik plots een betere training marging van 13db. Dat werkte probleemloos (aan 40mbps) tot op 14/12/2016.
- Op 14/12/2016 had ik plots terug een totale onderbreking.
- Na een power off/on van de BBOX2 had ik een nog slechtere training margin (minder dan 9,3db) maar met onderbrekingen
- Omdat Proximus niet meer wou helpen (alhoewel het hun lijn is) en mij doorverwees naar EDPNET, hebben zij metingen gedaan. Sindsdien zijn er geen onderbrekingen meer.

Ergerlijk is dat 95% van de reacties van EDPNET gaan over de "interne bekabeling" en de BBOX2.
- Uiteindelijk hing die met 10cm (centimeter) draad (zelfs zonder filter / telefoon) aan het aansluitpunt zonder dat dat verschil maakte.
- Daarna begonnen ze over de BBOX2 en en wilden ze dat ik een test deed met een 7360. Omdat ik vermoed dat er een lijnprobleem is, wil ik geen andere "variabele" in de meting invoeren (om geen appelen met peren te vergelijken). Een test met een andere BBOX2 lijkt mij de enige juiste, maar die heb ik niet
- Maar iets doen aan de lijn : noppes
- Concrete antwoorden op mijn vragen ivm de slechte Training Margin / Attenuation ten opzichte van de Line-Length : noppes
- Dat je eigenlijk van door Proximus/EDPNET van het kastje naar de muur gestuurd wordt
- Dat Proximus niets wil doen alhoewel ik aan hun mijn lijn (den draad) betaal

Volgens mij, rekening houdend met het feit dat een BBOX2 geen vectoring heeft, zou de snelheid toch minimum 60-70mbps moeten zijn.

Het zou mij enorm vooruit helpen moest ik hier eens kunnen horen wat de meningen hierover zijn, o.a. m.b.t. Snelheid / Training Margin / Attenuation t.o.v. de Line Length (91m of 270m).

Uiteindelijk wil ik een 7490 (of liever nog een 758x) aanschaffen, maar eerst wil ik die VDSL lijn volledig in orde hebben
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

wquatan schreef:- Daarna begonnen ze over de BBOX2 en en wilden ze dat ik een test deed met een 7360. Omdat ik vermoed dat er een lijnprobleem is, wil ik geen andere "variabele" in de meting invoeren (om geen appelen met peren te vergelijken).
Hierbij moet ik EDPnet bijtreden.
Heel waarschijnlijk is jouw lijn "gevectoriseerd" intussen, de enige juiste test is dan ook met een modem die vectoring ondersteunt.
Je zal starten met 70/20 (zone 1), en naargelang de kwaliteit van jouw lijn, kan dit nog verhogen naar 85 of 100 mbps.

Er is heel waarschijnlijk niets mis met je lijn, maar hoe meer DSL klanten op jouw ROP, en hoe hogere snelheden die klanten, hoe meer ruis jij krijgt (cross-talk), en dus hoe "slechter" je lijn wordt.
Vectoring is de oplossing.
wquatan schreef:Dat Proximus niets wil doen alhoewel ik aan hun mijn lijn (den draad) betaal
Jij betaalt niks aan Proximus (tenzij je nog een klassieke telefoonlijn hebt).
EDPNet is jouw leverancier, aan hen betaal je, en zij moeten jou helpen.
wquatan schreef: Een test met een andere BBOX2 lijkt mij de enige juiste, maar die heb ik niet
Ik heb zowel een Bbox2 als een FritzBox, die je even kan gebruiken als je iets wilt testen.
wquatan schreef:Een eerste probleem is de Line length. Het tool geeft 91m aan maar volgens EDPNET metingen zit ik op 270m
Dat is geen "probleem". In beide gevallen duidelijk "zone 1"
De lijn lengte "gemeten" door de tool is een "berekende schatting" (op basis van attenuation), maar er zijn veel factoren die dit beïnvloeden, en die de tool niet kan meten.

Mijn advies: weg met de BBox, en tijd voor een modernere modem die vectoring ondersteunt!
Je zal er geen spijt van hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Hoi Philippe, bedankt voor je reactie !!!
Heel waarschijnlijk is jouw lijn "gevectoriseerd" intussen, de enige juiste test is dan ook met een modem die vectoring ondersteunt.
Je zal starten met 70/20 (zone 1), en naargelang de kwaliteit van jouw lijn, kan dit nog verhogen naar 85 of 100 mbps.
Maar hoe valt dan te verklaren dat ik
- tot 10/2015 2 jaar lang probleemloos op 50mbps zat en sindsdien niet meer boven 40mbps geraak ?
- op twee weken tijd (na contact met Proximus) van 9,3db naar 12,5db en dan terug naar 9,2db Training ging ?

Waarvoor staan die Zones ?
Jij betaalt niks aan Proximus (tenzij je nog een klassieke telefoonlijn hebt).
EDPNet is jouw leverancier, aan hen betaal je, en zij moeten jou helpen.
Heb inderdaad dus een klassieke telefoonlijn, maw ik betaal de Physical Layer aan Proximus, dan zouden zij mij toch moeten helpen (wat ze weigeren omdat ik EDPNET heb). Dat lijkt mij niet normaal
Ik heb zowel een Bbox2 als een FritzBox, die je even kan gebruiken als je iets wilt testen.
Bedankt, ga ik overwegen, van waar ben jij ? Stuur eventueel PM
De lijn lengte "gemeten" door de tool is een "berekende schatting" (op basis van attenuation)
Uiteraard dat weet ik, maar vroeger gaf het tool mij quasi identieke lengte (270m). Vandaar

Is er al zicht op homologatie van de 758x ? Want als ik er toch één moet aanschaffen ....
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je fysieke telefoonlijn is dan ook in orde als je er een VDSL signaal over krijgt.

Dat je nu maar 40/10 haalt tov 50/10 vroeger valt net zoals philippe al zei te verklaren door vectoring en/of overspraak.
Jouw bbox2 synct alsmaar een beetje lager omdat meer en meer mensen hogere snelheden krijgen. Maar daarvan kan je zelf niet genieten omdat die bbox2 dat niet ondersteunt.
Als je op lijntest.be ziet dat je 100/20 kan krijgen zou ik ZSM een nieuwe modem halen.

Van zodra je telefoonlijn eruit ligt kan je proximus bellen. Alles daarna moet je bij je provider gaan aanbellen. Daarbuiten hangt het van de goodwill van de proximus medewerkers af.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

wquatan schreef:
Uiteindelijk wil ik een 7490 (of liever nog een 758x) aanschaffen, maar eerst wil ik die VDSL lijn volledig in orde hebben
Die 758x zou ik niet doen. Die staat niet op de whitelist van Proximus en kom je onherroepelijk op een fall back profiel terecht.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Mijn advies: weg met de BBox, en tijd voor een modernere modem die vectoring ondersteunt!
Je zal er geen spijt van hebben.
Heb zopas een 7490 aangesloten.
Ik was al aan het wanhopen, want ik zat op identiek dezelfde snelheid als met de BBOX2.
Maar na een halfuur zat ik op 70/20 en blijkbaar is er marge (attainable >110/21)

Waarom die 70/20 er zo snel kwam, en de volgende stap niet, is mij onduidelijk.
Kwam die 70/20 niet door DRM en de volgende stap wel ?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Die 70/20 is je provisioning vectoring profiel en kwam niet door DLM, dat is het profiel dat je nu standaard krijgt dankzij vectoring. Dat wil zeggen dat je in zone 1 zit en indien je lijnwaarden goed genoeg zijn ook kans maakt op een verhoging naar 100/20 (of 85/15, of een combinatie). Nu is het wachten op DLM die langskomt om de verhoging eventueel door te voeren. Al wat je nu nog hoeft te doen is te wachten. :)
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

gm123 schreef:Al wat je nu nog hoeft te doen is te wachten. :)
Staat daar een termijn op ? Kan ik ergens zien wanneer dat voor het laatst gebeurde of gaat gebeuren ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, dat kan je nergens zien en is een automatisch proces bij PX. Reken ruwweg een maand om tot een uiteindelijke waarde te komen. Misschien dat je nog eens terug DLM zal moeten activeren. Zelf een TBF starten of makkelijker even ticket naar Edpnet sturen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

wquatan schreef:Heb zopas een 7490 aangesloten.
Ik was al aan het wanhopen, want ik zat op identiek dezelfde snelheid als met de BBOX2.
Maar na een halfuur zat ik op 70/20 en blijkbaar is er marge (attainable >110/21)
Zoals ik jou voorspeld had :-)
wquatan schreef:Waarom die 70/20 er zo snel kwam, en de volgende stap niet, is mij onduidelijk.
Die 70/20 is er direct gekomen, omdat dit het "provisioning" profiel is voor zone 1.
Dit is dus de minimum snelheid die jouw lijn krijgt, van zodra vectoring actief wordt.
zie tabel: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577

Jouw lijn wordt nu gemonitored door DLM, die jou eventueel nog verder kan verhogen tot max 100/20
Dit proces kan enkele weken duren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Zoals ik jou voorspeld had :-)
zie tabel: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
Ja, inderdaad, bedankt !
Maar ergens begrijp ik het nog steeds niet waarom ik in Zone1 met mijn BBOX2 "maar" 40/10 haalde (na jaren op 50/10, daarna plots een tijdje 30/10 en vervolgens te eindigen op 40/10)

Volgens de tabel zou ik theoretisch, zoals ik vermoedde, tot 70/10 hebben moeten halen

Off-Topic : werken VDSL2TOOL en B-BOX3 Sagem Tool niet met de 7490 ? Tools kunnen geen verbinding maken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

wquatan schreef:Maar ergens begrijp ik het nog steeds niet waarom ik in Zone1 met mijn BBOX2 "maar" 40/10 haalde (na jaren op 50/10, daarna plots een tijdje 30/10 en vervolgens te eindigen op 40/10)
Dat werd hierboven al uitgelegd:
Hoe meer VDSL2 gebruikers in jouw omgeving, en hoe hoger de snelheden op de naburige lijnen, hoe groter de crosstalk.
De kwaliteit van jouw lijn wordt dus langzaam, maar zeker, negatief beïnvloed door het stijgend aantal naburige lijnen.
Vandaar de nood voor vectoring.
wquatan schreef:Volgens de tabel zou ik theoretisch, zoals ik vermoedde, tot 70/10 hebben moeten halen
70/10 is niet de theoretische snelheid die je moet halen, maar de max. snelheid die je kan halen indien je lijn storingsvrij zou zijn (als je bijvoorbeeld de enige VDSL2 gebruiker bent in je omgeving).
wquatan schreef:werken VDSL2TOOL en B-BOX3 Sagem Tool niet met de 7490 ? Tools kunnen geen verbinding maken
Neen, maar de FritzBox geeft jou zelf goede info over de lijnwaarden (Internet > DSL Information > DSL)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Mijn excuses indien ik deze thread hijack, maar en zoveelste thread openen ivm lijnwaarden lijkt mij ook niet bevorderlijk voor dit forum.

Ik deel de resultaten even met jullie omdat edpnet voorstelt om een RMA te doen op mijn FRITZ!Box (die ik bij hen heb aangekondigd terwijl ik gelijkaardige resultaten heb met mijn oude OLO Sagem F@st 3464. Ze stellen ook voor om een interventie te laten doen door een Proximus technieker, maar ik vrees dat het een nutteloze interventie gaat zijn. Ik denk dat ik gewoon pech heb door te ver van de ROP te zijn aangesloten en dat de bekabeling in de straat verouderd is. Wat denken jullie?

De NTP2007 is geïnstalleerd in een nieuwbouwwoning en er zijn geen 'stubs' van mijn kant. Meetresultaten terwijl alle telefoontoestellen afgekoppeld zijn.

Modem staat momenteel op Annex A omdat dit iets betere resultaten geeft op de upload. Tevens lijkt vectoring nog steeds niet geactiveerd te zijn op mijn ROP.

Code: Selecteer alles

diagnose result

The measurements indicate no fault, but line quality does not seem perfect. These measurements indicate generally a potential fault on internal installation (internal cabling, CPE, splitter, ...). If you decide to create a repair ticket, it will be further analyzed by our helpdesk. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.

 
copper analysis

CABLELENGTH = 412 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 35 nF
BE_Capacitance = 33 nF
AB_CAPACITANCE = 577 nF
Copper test type = AGW


synchro analysis

LineProfile = vdsl2_DLM_20M6M_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h13die00003
DownstreamAttenuation = 3.2
UpstreamAttenuation = 23.0
DownstreamBitRate = 23071.0
UpstreamBitRate = 5992.0
DownstreamNoiseMargin = 5.9
UpstreamNoiseMargin = 5.9


vectoring information

Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level = Capable
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL

Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
Receive Direction	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	30064	10064
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	640
Attainable throughput	kbit/s	25709	6490
Current throughput	kbit/s	23063	6159
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		8 ms	6 ms
Impulse Noise Protection (INP)		2	2
G.INP		off	off
 			
Signal-to-noise ratio	dB	6	6
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	14	25
 			
Profile	17a		
G.Vector		off	off
 			
Carrier record		A43	A43

Error Counter
Alle waarden op 0.

Code: Selecteer alles

FRITZ!Box DSL version 1.100.133.44 (FRITZ!OS:06.52)
Broadcom 177.174 B5004244434D 82628858 41413136
DSL active since: 2 days, 11 hours, 16 minutes VDSL2 (ITU G.993.2)
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Allen

Ik ben weer op een nieuw Proximus profiel terechtgekomen. Kan iemand mij vertellen of dit abnormaal is voor een afstand van +- 400m tot de ROP? Er is wel een kleine verbetering (+ 1dB) in de SNR.
Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 20064 4064
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 640
Attainable throughput kbit/s 25667 5934
Current throughput kbit/s 20064 4059
Seamless rate adaptation off off
Latency 8 ms 8 ms
Impulse Noise Protection (INP) 2 4
G.INP off off
Signal-to-noise ratio dB 7 7
Bitswap on on
Line attenuation dB 14 25
Profile 17a
G.Vector off off
Carrier record B43 B43
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Hoe zeker ben je van die 400 meter? Gevraagd aan een technieker? Geografische afstand is niet hetzelfde als de afstand die de kabels moeten afleggen, soms liggen die niet zo logisch.

Verder zie ik dat vectoring nog niet actief is op jouw lijn of zelfs op de ROP (als dat klopt). Wanneer ze dat inschakelen en actief wordt op jouw lijn, denk ik wel dat jij een verbetering zal merken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

bralm schreef: Ik ben weer op een nieuw Proximus profiel terechtgekomen. Kan iemand mij vertellen of dit abnormaal is voor een afstand van +- 400m tot de ROP? Er is wel een kleine verbetering (+ 1dB) in de SNR.
In je eerste screenshot zag je:
  • - toegekend profiel = 30/10
    - max lijnwaarden = 25.7/6.5
    - werkelijke snelheid = 23/6.2
    - SNR 6 /6
Dat zijn zeer slechte waarden, gezien je toegekend profiel (30/6) hoger is dan wat je lijn aankan :-( .
Jouw Fritzbox synct dus niet aan 30/6, maar heeft een zelf snelheid gekozen waarmee de SNR niet lager komt dan 6dB, anders krijg je uitval.

DLM heeft dat opgemerkt, en dus jouw profiel (met reden) verlaagd van 30/6 naar 20/4
Vandaar de nieuwe lijnwaarden:
  • - toegekend profiel = 20/4
    - max lijnwaarden = 25.6/5.9
    - werkelijke snelheid = 20/4
    - SNR 7 /7
Resultaat is nu dat je werkelijke snelheid (20/4) overeenkomt met je profiel, en nu lager is dan wat je lijn aankan.
Vandaar dat de SNR gestegen is (en uit de "gevaarlijke" zone is van 6dB). Je "marge" is verhoogd.

PS
Hiermee verklaar ik alleen wat er gebeurd is tussen stap 1 en stap 2.
Waarom je zo'n slechte waarden hebt op zo'n korte afstand kunnen wij niet verklaren.
Natuurlijk zal vectoring deze toestand verbeteren, dus misschien afwachten? Maar je blijft toch een "slechte" lijn hebben in verhouding tot de afstand ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

De afstand tot de ROP heb ik via een lijntest via de edpnet klantendienst achterhaald.

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 412 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 35 nF
BE_Capacitance = 33 nF
AB_CAPACITANCE = 577 nF
Copper test type = AGW
Op wat ik op het internet heb gevonden wil AGW zegen dat het een ROP is en geen LEX meer waardoor vectoring mogelijk moet zijn.
JnB_be
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2017, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hey Allen,

Ik schuim hier ook al een tijdje het forum af en zelfde mening als bralm weer een topic opendoen lijkt me te :-) al heb ik wel wat vragen.
Ben nieuwe in het vdsl park altijd telenet klant geweest maar sinds 3maand een edpnet lijntje aangeschaft.

Heb me een fritzbox 7360 v2 aangeschaft via marktplaats.
Nu heb ik volgende waarde (meer upload nu met de aanpassingen)

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	10000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	0
Attainable throughput	kbit/s	94420	31943
Current throughput	kbit/s	70000	9998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		33	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	13	21
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	17	24
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Heb via edpnet support al wat bezig geweest maar zonder verder resultaat

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 500 m
AE_Insulation = 4157 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 5326 kOhm
BA_Insulation = 5326 kOhm
AE_Capacitance = 40 nF
BE_Capacitance = 42 nF
AB_CAPACITANCE = 670 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
synchro analysis

Code: Selecteer alles

synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h15duf00003
DownstreamAttenuation = 16.7
UpstreamAttenuation = 25.9
DownstreamBitRate = 70001.0
UpstreamBitRate = 9998.0
DownstreamNoiseMargin = 12.1
UpstreamNoiseMargin = 12.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H15DUF00003 eth 4/3/01/10:10
VLAN10_OALID = 001063450
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001988193
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 200
Als ik het ticket volg van de helpdesk lijkt het erop dat ze ook hogere waarden verwachten op de

Code: Selecteer alles

We hebben uw lijn nogmaals uitgemeten. De waarden zijn echter niet veranderd wat ons ook vreemd lijkt.
Heb alles geprobeerd volgens topic:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 34#p708055

echter veranderd er is niets aan de noisemargins draai of keer het welk kabel ik gebruik

Voor de aanpassingen van 1.1mhz

Code: Selecteer alles

Attainable throughput	kbit/s	92463	19036
Zou ik niet stilletjes aan naar 85/15 ofzo moeten gaan ?

Zou het aan de fritzbox kunnen liggen ? Heb eventueel een bbox3 die ik wel tijdelijk kan gebruiken voor testing.
Of hebben jullie nog tips en tricks ? aansluiting is nieuwbouw van aug 2016 heb eventueel foto's van de ntp, heb deze kabel zelf nog ingekort en eens opengehad of het beter kan dan de proximus technieker maar blijf hangen op dezelfde waardes
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Aan die download gaat niet veel verbeterd kunnen worden. Ik zie wel aan de haalbare upload dat 1,1 MHZ vectoring actief is (is nog niet heel lang geactiveerd). Misschien dat daar in de toekomst nog wel een verassing uit de bus komt.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef: PS
Hiermee verklaar ik alleen wat er gebeurd is tussen stap 1 en stap 2.
Waarom je zo'n slechte waarden hebt op zo'n korte afstand kunnen wij niet verklaren.
Natuurlijk zal vectoring deze toestand verbeteren, dus misschien afwachten? Maar je blijft toch een "slechte" lijn hebben in verhouding tot de afstand ...
Toevallig nog een screenshot teruggevonden van mei 2017, we gaan er dus stilaan maar duidelijk achteruit.
20170506_specs_fb.png
Momenteel kom ik wel toe met de aangeboden snelheden. Mocht ik verder onder de 20000 kbps download zou vallen ga ik toch overwegen om een oplossing zoeken. Aan de binnenbekabeling kan ik volgens mij geen verbeteringen meer doen, kabel van Proximus is na ongeveer 6m aangesloten op het NTP2007 punt en de FRITZ!Box hangt hier rechtstreeks aan. Waarden met of zonder TF2007 filter zijn gelijkaardig.

Iemand die de verdere achteruitgang kan verklaren?
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Ik begrijp niet waarom de Receive Max. DSLAM throughput (sinds maanden) op 85K blijft staan (en dus ook de current throughput).
Gezien de Attainable throughput, de Signal-to-noise ratio en line attenuation zou je toch 100K verwachten ?
2017-10-05 01_34_21-FRITZ!Box 7490.jpg
Is daar een verklaring voor ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, DLM denkt daar anders over.
113 down is net iets te weinig om je op te schakelen naar 100 MB/s. En euh die 15 extra zal je echt niet voelen.
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Bij mijn weten zijn alleen de Signal-to-noise ratio en line attenuation belangrijk.
De Attainable throughput (113k) is daar zelf al het resultaat van en geeft m.i. aan dat 100k zeker zou moeten kunnen

Of ik die 15k nu voel of niet, doet eigenlijk niet terzake. Ik wil dat mijn verbinding klopt met wat ze volgens alle parameters (afstand / profiel / abonnement / .....) zou moeten zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

In een vorige post heb je uitleg gevraagd waarom je op 85 mbps blijft steken, en niet op 100 mbps komt.
Je hebt de correcte uitleg gekregen, en het resultaat is dat je op 85 mbps blijft.

Of jij daar nu tevreden mee bent of niet zal niet veel verschil maken, met wat jij "wilt" zal het DLM proces geen rekening houden :-( .
En jouw lijn kan inderdaad 100 mbps aan (zelfs 113 mbps), maar zoals petrol242 zei, 113 mbps is te weinig "marge" voor het DLM process om jou op 100 mbps te zetten.
Zolang Proximus hun DLM process niet aanpassen, zal je hiermee moeten leven.

Bedenk ook dat een "stabiele 85 mbps" stukken effectiever kan zijn, dan een "borderline 100mbps" met mogelijke fouten en resyncs ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Onlangs heb ik enkele lijntests laten uitvoeren bij EDPnet. Deze waren niet echt denderend te noemen.

Met NTP TF2007

Code: Selecteer alles

copper analysis
CABLELENGTH = 425 m
AE_Insulation = N/A
BE_Insulation = 415 kOhm
AB_Insulation = 69 kOhm
BA_Insulation = 69 kOhm
AE_Capacitance = 34 nF
BE_Capacitance = 34 nF
AB_CAPACITANCE = 579 nF
Copper test type = AGW
Zonder NTP TF2007

Code: Selecteer alles

copper analysis
CABLELENGTH = 425 m
AE_Insulation = N/A
BE_Insulation = 411 kOhm
AB_Insulation = 69 kOhm
BA_Insulation = 69 kOhm
AE_Capacitance = 34 nF
BE_Capacitance = 34 nF
AB_CAPACITANCE = 83 nF
Copper test type = AGW
Wat zou mogelijk een reden kunnen zijn voor dergelijke slechte waarden? Wat verder lees ik oxidatie, beschadeging tijdens graafwerken, ...

Al redenen genoeg om Proximus in te schakelen om herstellingen te laten doen? In welke mate kan de klant verantwoordelijk worden gesteld voor deze beschadeging?


---
Edit 2020-04-04:

Ik heb de topic "Sterk fluctuerende lijnwaarden". Daaruit moet in concluderen dat er wel degelijk een probleem is met de bekabeling en een oplossing uitwerken niet zo eenvoudig is. Zonder ingrepen van diverse leden van het forum hier, was de persoon in deze topic nooit tot een oplossing gekomen. Momenteel sync ik aan een download van 50,0 Mbit/s en upload van 25,0 Mbit/s.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Vreemd. Vroeger had ik zoiets van 117 Mbps attainable (profiel 85/35 Mbps), en de laatste weken blijft het maar dalen (sinds deze week attainable down 95 Mbps) terwijl er aan de interne bekabeling niets veranderd is.
Wat zouden de oorzaken kunnen zijn?

Procimus is nu volop bezig om in mijn buurt, waaronder ook mijn woonblok (op de gevel staat sinds reeds een week een glasvezelkabel maar nog geen distributiedoosjes), glasvezel aan te leggen. Dus een drama is dat niet zolang die vezel maar snel mijn woning binnenkomt.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Had een enkele vragen voor de specialisten hier.

Vandaag hebben ze mijn lijn uitgemeten ,en deze is perfect.
Wat opvalt is de kabellengte bij deze meting.
Op deze meting staat 1375 meter en normaal is de lengte slechts 348 meter van de ROP.Hoe kan dat?
Seamless rate adaptation staat bij mij op off. Waarom staat dit bij sommige klanten op on?
Komt dit door de versie van Fritzbox ,of is dit afhankelijk welke kaarten er in de ROP zitten?
Bijlagen
analysis.jpg
analysis.jpg (32.97 KiB) 1290 keer bekeken
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Profiel is teruggezet naar 100/35 .
Waarschijnlijk zal ik nu gespaard blijven van reconnects?
Bijlagen
spectrum30_01_2021.jpg
Edpnet_30012021.jpg
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waterboy schreef:Op deze meting staat 1375 meter en normaal is de lengte slechts 348 meter van de ROP.Hoe kan dat?
Omdat die waarde indicatief is en met een heel groot korreltje zout genomen moet worden.
Je weet eigenlijk niet op welk ROP je aangesloten (niet noodzakelijk het dichts bijzijnde) bent of je moest het gevraagd hebben aan de technieker bij installatie.
En, de aangeduide kabellengte is de lengte van de totale lus. Afhankelijk van de afgelegde weg dus en moet nog gedeeld worden door twee, gezien het een lus is.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als je een actief signaal hebt kan je wel zeer snel te weten komen aan welke ROP je hangt eigenlijk.
Elke technieker of je ISP als je bij een andere provider als edpnet zit kan dat gewoon opvragen in hun tooltjes.

Maar het klopt wel dat je niet zonder hulp dat kan opvragen, laat staan dat het de meest optimale weg zou zijn.
De ROP kaart van jaren terug was wel min of meer correct voor onze situatie hier maar die was toen al hopeloos outdated.

Ze hadden wel het bij het juiste eind dat we hier niet op de ROP in onze straat aangesloten zijn, maar in die in de straat achter ons.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Technieker heeft dit bij een vorig kabeldefect jaren meegedeeld.En ze hebben een pilootdraad afgerold tot aan de Rop,andat er maar syncro was op een draad.
Het zou toch raar zijn dat ik plots op een andere Rop terecht zou komen?
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”