Waarom FRITZ!Box 7360/Fritz!Box 7490?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb nog een BBOX3 modem liggen van Belgacom, ik gebruik deze enkel als modem. Aangezien ik eigen wifi AP en management switch heb en een eigen Siemens SIP base station.

Is er een specifieke reden waarom ik zou overwegen om toch een fritzbox te nemen?
Zijn deze stabieler/betrouwbaarder/...?

Ik ben van plan om EDPnet als 2de lijn binnen te nemen voor redundantie en meer.
In het verleden deed ik dit steeds via Thomson modem en later met de bbox3 modem (van wegen vectoring) dit liep steeds via pppoe naar pfsense machine. Ondertussen is dit al bijna 2j geleden en is er veel gebeurd :-)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Mijn BBOX3 was enorm stabiel maar qua performantie is de 7490 wel nog een trapje hoger. Maar dé reden voor mij zijn de instelmogelijkheden, uitlezen van lijnwaarden, mogelijkheid tot zenden van meldingen bij problemen of IP change enz enz.

Nadeel is dat de firmware altijd goedgekeurd moet worden, maar dit schijnt tegenwoordig sneller te gaan.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Is er ook een performantie verschil tussen de 7360 en 7490? Buiten een uitgebreidere wifi en meer poorten.

Uitlezen van waarden vind ik ook wel belangrijk, wanneer er ergens problemen zijn aan de wan kant kan je dit zo uitlezen vermoed ik?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

PleXuS schreef:Ik heb nog een BBOX3 modem liggen van Belgacom, ik gebruik deze enkel als modem. Aangezien ik eigen wifi AP en management switch heb en een eigen Siemens SIP base station.

Is er een specifieke reden waarom ik zou overwegen om toch een fritzbox te nemen?
Zijn deze stabieler/betrouwbaarder/...?
Gezien je van plan bent om de router alleen als modem te gebruiken, met daarachter je eigen hardware (pfsense, AP, SIP device), is er geen enkele meerwaarde om een FritzBox aan te schaffen, vind ik. Vooral als je al een B-box3 liggen hebt.

Tenzij je er de extra kost voor over hebt alleen om beter de lijnwaarden uit te lezen?
Met het uitlezen van de lijnwaarden verbetert je lijn niet, je kan daar toch niets aan veranderen ...
PleXuS schreef:Is er ook een performantie verschil tussen de 7360 en 7490? Buiten een uitgebreidere wifi en meer poorten.
Intern geheugen, snellere WiFi, 4 gigabit LAN, USB 3.0, 2 analoge telefonie poorten, ISDN, ...
https://www.router-faq.de/?id=routervg& ... wf2=fb7490
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn lijn waarden zijn zowiezo niet slecht, nieuwe verkaveling heb ook al testen gedaan en geven aan dat 100/20Mbit zeker geen probleem.

Een beetje off-topic maar na lang rondbellen communiceren bij proximus, eerst zijden ze er ligt geen kabel. :bang: Dan de gemeente gecontacteerd en ineens kreeg ik een telefoon van proximus voor afspraak om aan te sluiten. :roll:

Maar terug on-topic de Fritzbox 7360 is wel voordelig van prijs als je deze via edpnet aankoopt zie ik.. maar eigenlijk is er geen enkele echte reden om deze te gebruiken. Ik vermoed dat Proximus nog steeds prioriteit geeft op hun bbox materiaal of is dit veranderd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

PleXuS schreef: Ik vermoed dat Proximus nog steeds prioriteit geeft op hun bbox materiaal of is dit veranderd?
Welke prioritiet ???
Ze bieden alleen ondersteunen op hun eigen hardware, dat wel.
maar als je naar EDPnet is dat toch niet zo relevant?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
PleXuS schreef: Ik vermoed dat Proximus nog steeds prioriteit geeft op hun bbox materiaal of is dit veranderd?
Welke prioritiet ???
Ze bieden alleen ondersteunen op hun eigen hardware, dat wel.
maar als je naar EDPnet is dat toch niet zo relevant?
Beheerd EDPnet tegenwoordig ook dan de VDSL infrastructuur? Want in het verleden was dit altijd Proximus en uit de communicatie die ik eerder had met EDPnet is dit nog steeds het geval. EDPnet verzorgd alleen de data die tot bij mij thuis komt en bij het laatste gedeelte (VDSL netwerk) zijn zij nog steeds afhankelijk van Proximus volgens mij.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik had het over de user support ...

Wat betreft Netwerk
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Proximus "prioriteit" geeft op eigen materiaal (wat bedoel je eigenlijk hiermee)
Van zodra een modem whitelisted is, wordt hij gelijk behandeld als de Bbox ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Dus als Proximus een update doet op het VDSL netwerk worden meteen de Fritzboxen mee geupgrade?
In het verleden heb ik al ervaren dat dit niet het geval was omdat zij geen ondersteuning boden voor andere toestellen die niet binnen hun gamma hoorden. Het resultaat was dat je in een repair profiel viel en dus een lagere snelheid kreeg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

PleXuS schreef:In het verleden heb ik al ervaren dat dit niet het geval was omdat zij geen ondersteuning boden voor andere toestellen die niet binnen hun gamma hoorden. Het resultaat was dat je in een repair profiel viel en dus een lagere snelheid kreeg.
Ik volg dit Forum al vele jaren, en vooral de topics over VDSL2, B-box3, FritzBox ....
Ik kan me geen enkele post of discussie herinneren, waarbij door een update op het VDSL netwerk, "andere" modems op repair profiel vielen ...
Trouwens repair profielen hebben niets met de modem te maken ...
  • - Een repair profiel krijgt iedere lijn, waarop er storingen zijn (vb stubs), en dit zolang de onregelmatigheid blijft bestaan.
    - Een fall-back profiel krijg je als je een niet goedkeurde modem of een niet goedgekeurde Firmware gebruikt op een vectored ROP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Sorry het was een fall-back profiel omdat de modem geen vectoring ondersteunde maar ook geen firmware update kreeg die de bbox2 wel kreeg.
Ik heb daar ook nooit een discussie voor opgestart omdat het mij logisch leek om meteen de bbox3 aan te schaffen. Die ik destijds voor een spotprijs heb overgekocht van iemand. Maar uiteindelijk zal ik wel nog even verder doen met de bbox3 met uitschgeschakelde functies :-D
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Zorba schreef:Mijn BBOX3 was enorm stabiel maar qua performantie is de 7490 wel nog een trapje hoger.
huh???
op welke metingen is dit performantie-statement gebaseerd?
- heeft de 7490 een lagere DSL noisefloor dan de b-box3? (en dus een hogere SNR op dezelfde lijn)
- heeft die een betere WiFi reach op 2.4 of 5GHz?
- heeft die hogere snelheid op WiFi (kan althans NIET op 5GHz, want de b-box3 heeft een 4x4, de 7490 een 3x3 radio)
- heeft de 7490 misschien een hogere MOS score dan de o-box3v?
- heeft de 7490 dan misschien een snellere processor (uitgerekend in MIPS, niet in MHz)

graag factcheck, mr. Trump, dit is hier een userforum, geen cafétoog :nono:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Aangezien je een SIP station gebruikt van Siemens, neem ik aan dat je VOIP belt. De Fritzbox kan hier toch wel een meerwaarde betekenen. Het gebruik van meerdere voip providers voor zowel inkomende als uitgaande gesprekken bijvoorbeeld, om maar iets te noemen.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt petrol242 voor je antwoord maar mijn Siemens VOIP/PSTN DECT base station heeft ook de mogelijkheid tot meerdere voip in en uitgaande providers in te stellen. De siemens base stations zijn niet te onderschatten en de dect toestellen zijn best stevig. Ook geen vaste batterij waardoor hij best een lange levensduur kan hebben aangezien je er gewoon oplaadbare batterijen in kan steken die je gewoon oplaad via siemens laad station.

Ook meerdere dect toestellen configureerbaar op zelfde dect station..

Tot heden zie ik geen grote meerwaarde om Fritzbox aan te schaffen in geval van mijn configuratie.
Er bestaan zelfs smartphone apps die met sip werken. Maar bij iphone zuigt het de batterij wel snel leeg.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik had vroeger de Gigaset C450IP, die ligt hier trouwens nog ergens rond te slingeren... Inderdaad degelijk maar ik kon er geen "dialing rules" aan koppelen, maw afhankelijk van telefoonnummer of range van nummers een welbepaalde provider te gebruiken. Ik heb er nu vier, afhankelijk van de bestemming 8) Dat kan ik in mijn Fritzdoos wel, en het was ook weer een bakske minder. En ik geloof dat ik 6 dect toestellen kan koppelen.

De Fritzdozen hebben veel leuke features en toeters en bellen, maar als je content bent met je netwerk en enkel de modem nodig hebt, denk ik dat je met de bbox3 reeds gesteld bent en hoef je geen extra kosten te maken. Hoewel je gemakkelijk een fritzdoos tweedehands op de kop kan tikken voor een prikje om het dan eens uit te proberen.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Ik had vroeger de Gigaset C450IP, die ligt hier trouwens nog ergens rond te slingeren... Inderdaad degelijk maar ik kon er geen "dialing rules" aan koppelen, maw afhankelijk van telefoonnummer of range van nummers een welbepaalde provider te gebruiken. Ik heb er nu vier, afhankelijk van de bestemming 8) Dat kan ik in mijn Fritzdoos wel, en het was ook weer een bakske minder. En ik geloof dat ik 6 dect toestellen kan koppelen.

De Fritzdozen hebben veel leuke features en toeters en bellen, maar als je content bent met je netwerk en enkel de modem nodig hebt, denk ik dat je met de bbox3 reeds gesteld bent en hoef je geen extra kosten te maken. Hoewel je gemakkelijk een fritzdoos tweedehands op de kop kan tikken voor een prikje om het dan eens uit te proberen.
Ik heb een ander model maar ik kan dat met mijn gigaset ook, zo gebruikte ik dat in het verleden altijd + dat ik nog analoge lijn van telenet kan gebruiken. Aangezien telenet mij ook niets kost op vast lijnen. (vergoed door werkgever)

De Fritzdozen zijn niet slecht voor thuis gebruikers, maar is voor mij niet weg gelegd buiten eventueel de modem functie.
Liefst van al zou ik een modem only principe hebben zoals ik dit bij telenet heb, dit kan ik via pppoe nu wel overbruggen op een bbox3.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De Fritzbox heeft ook een analoge telefoonpoort, waar je ook de telenet telefonie, fax, fax via mail, etc op kan aansluiten. maar soit.

Je vroeg naar de eventuele meerwaarde van de Fritzbox, maar nogmaal, aangezien je hem enkel als modem wil gebruiken, kan ik enkel Phillippe mee volgen en kan je beter gewoon de bbox3 blijven gebruiken voor de VDSL verbinding. Wat modem betreft denk ik dat ze gelijkwaardig zijn. Misschien kan je eens kijken op de site van AVM en dan kan je zelf een oordeel vellen : https://en.avm.de/products/fritzbox/
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk ook dat ze gelijkwaardig zijn ivm modem gedeelte wat bij mij belangrijkste is.
Dus ik heb men bbox3 van onder het stof gehaald :-D
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb toch nagedacht om de VDSL XL van edpnet te nemen.

Ik wou weten of er een groot verschil zit tussen de 7360 en de 7490 omtrent stabiliteit en het kunnen halen van de 100 Mbps?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Zoals Philippe wat hogerop ook al schreef:
Intern geheugen, snellere WiFi, 4 gigabit LAN, USB 3.0, 2 analoge telefonie poorten, ISDN, ...
zijn dit de enige verschillen tussen beide FB modellen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boonpwnz schreef:Ik heb toch nagedacht om de VDSL XL van edpnet te nemen.

Ik wou weten of er een groot verschil zit tussen de 7360 en de 7490 omtrent stabiliteit en het kunnen halen van de 100 Mbps?
De beide xDSL modems presteren even goed. De verschillen zitten voornamelijk in de router. Weet wel dat er voor de 7360 een v1 en v2 zijn. De eerste heeft slecht 16 MB RAM en is beperkt tot firmware 06.31 gezien de latere images gewoon te groot zijn geworden. Updates mag je daar dus niet meer voor verwachten. Als je die bij Edpnet bestelt krijg je uiteraard de nieuwe v2. Maar wees dus gewaarschuwd mocht je er eentje tweedehands kopen. Maar een v1 kan perfect die 100 Mbps halen als de lijn het toelaat uiteraard.

Ik heb hier nu al een heel tijdje de v1 draaien en met een paar goede switchen draait mijn hele netwerk op 1 Gbps. Het enige dat minder is, is de wifi maar de n norm volstaat hier.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd - NOT DONE hier op het Forum!
petrol242 schreef:
boonpwnz schreef:Ik heb toch nagedacht om de VDSL XL van edpnet te nemen.

Ik wou weten of er een groot verschil zit tussen de 7360 en de 7490 omtrent stabiliteit en het kunnen halen van de 100 Mbps?
De beide xDSL modems presteren even goed. De verschillen zitten voornamelijk in de router. Weet wel dat er voor de 7360 een v1 en v2 zijn. De eerste heeft slecht 16 MB RAM en is beperkt tot firmware 06.31 gezien de latere images gewoon te groot zijn geworden. Updates mag je daar dus niet meer voor verwachten. Als je die bij Edpnet bestelt krijg je uiteraard de nieuwe v2. Maar wees dus gewaarschuwd mocht je er eentje tweedehands kopen. Maar een v1 kan perfect die 100 Mbps halen als de lijn het toelaat uiteraard.

Ik heb hier nu al een heel tijdje de v1 draaien en met een paar goede switchen draait mijn hele netwerk op 1 Gbps. Het enige dat minder is, is de wifi maar de n norm volstaat hier.
Ik denk teveel na heb het dus uiteindelijk niet gedaan.
Weet niet of het een slimme zet was imo.

Vond 100 Mbps wel mooi maar geen besparing voor mij en voor mij zou die overstap toch een besparing moeten zijn.

Heb 2de hands nog altijd die fritzbox 7360 V2 :)
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

PleXuS schreef:Er bestaan zelfs smartphone apps die met sip werken. Maar bij iphone zuigt het de batterij wel snel leeg.
voor de fritzbox is er ook zo'n app ; 'fritz!fon' heet die... Die werkt prima zonder leegloop van batterij... Misschien nog een reden om toch een fritz!boxke aan te schaffen... :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Of voor het mooie design van de FB.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”