Overstap naar EDPnet - advies gevraagd

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

In mijn zoektocht naar een goedkoper internet en telefoonabo voor mijn ouders (65+), is mijn oog gevallen op EDPnet.
Momenteel zitten mijn ouders bij Telenet voor internet en telefoon, en kost hen dat 54 euro. TV is via TVV.

TV blijft sowieso bij TVV, want de schotelantenne gaat mee op reis. Hun vast telefoonnummer willen ze ook behouden.
Er is geen Belgacom-lijn meer actief, maar de kabel ligt er wel.

Via EDPnet heb ik een lijntest laten uitvoeren, want via de site lukte dit niet. Kreeg antwoord dat download Max 30.0 Mbps betreft, upload Max is 5.0 Mbps.

Het voorstel aan mijn ouders is dus om ADSL XL + telefoon te nemen aan 24,95 euro. Scheelt hun bijna 30 euro per maand. Het zijn geen heavy users, enkel surfen, mails bekijken. Het zwaarste gebruik is hun films bekijken op de tv via mijn plex-server.

- Welke praktische problemen stel ik vast :
Hun oude Belgacom-aansluiting komt binnen via de kelder, maar er is geen NTP2007. Er komt blijkbaar een dikke Belgacom-kabel binnen en er vertrekken twee fijnere telefoonkabels naar living en slaapkamer, elk naar een 5-polige telefoonstekker. Deze worden niet meer gebruikt. De Fritzbox wil ik echter in de living opstellen om nog een redelijk wifi-signaal te hebben.

- Moet de installatie door een technieker gebeuren, gezien er nog geen NTP2007 is?
Maar wat als die de NTP2007 enkel in de kelder wil plaatsen? Kan de dikke kabel doorgepatcht worden naar de fijne telefoonkabel om zo de NTP2007 te plaatsen in de living?

- Kan ik toch nog voor een zelf-installatie kiezen en plaats ik zelf de NTP2007? Die kan ik krijgen in een Proximus-winkel, of de doe-het-zelf zaak? Hoe wordt de lijn dan geactiveerd?

Ivm de Fritzbox :
- Kan ik daar vanop afstand op inloggen om zo de instellingen aan te passen, indien nodig?
- Een dect-telefoon kan daar gewoon op ingeplugd worden, toch?
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

- Moet de installatie door een technieker gebeuren, gezien er nog geen NTP2007 is?
Maar wat als die de NTP2007 enkel in de kelder wil plaatsen? Kan de dikke kabel doorgepatcht worden naar de fijne telefoonkabel om zo de NTP2007 te plaatsen in de living?
> Ja, er zal bij de bestelling een "Telecom Installatie: Test & Labell" ter waarde van net geen 50 euro worden gerekend. Dit bevat de installatie van de NTP2007, het checken van de lijn, het labelen van de lijn, het testen,...
Dit is enkel de installatie van dit deel, dus geen binnenbekabeling etc.
De NTP2007 zal in principe steeds worden geplaatst op de plaats waar de kabel binnekomt; op die NTP2007 zijn er wel klemmen (dacht de groene) waar je een telefoonkabel aan kan verbinden zodat je de modem in de living kan zetten. Ik denk dat ze dit wel zullen doen bij Test & Label, de NTP2007 is dan toch open.
- Kan ik toch nog voor een zelf-installatie kiezen en plaats ik zelf de NTP2007? Die kan ik krijgen in een Proximus-winkel, of de doe-het-zelf zaak? Hoe wordt de lijn dan geactiveerd?
> Je kan kiezen voor een zelf-installatie, maar de test & label heb je altijd nodig. Je hoeft dus niet zelf de NTP2007 te plaatsen, maar wel al het overige: binnenbekabeling, aansluiten en configuratie van de FritzBox etc.

Ivm de Fritzbox :
- Kan ik daar vanop afstand op inloggen om zo de instellingen aan te passen, indien nodig?
- Een dect-telefoon kan daar gewoon op ingeplugd worden, toch?
> Ja, inloggen op afstand kan worden aangezet
> Dect-telefoons kunnen in de Fritzbox worden geregistreerd als ze aan enkele standaarden voldoen; de Siemens DECT telefoon werken alleszins.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lukadad schreef:Via EDPnet heb ik een lijntest laten uitvoeren. Kreeg antwoord dat download Max 30.0 Mbps betreft, upload Max is 5.0 Mbps.

Het voorstel aan mijn ouders is dus om ADSL XL + telefoon te nemen aan 24,95 euro.
Het zwaarste gebruik is hun films bekijken op de tv via mijn plex-server.
Het antwoord dat je kreeg van EDPNET (max download 30, max upload 5) is natuurlijk wel gebaseerd op VDSL2.
Met een ADSL XL abbo ga je natuurlijk veel lagere snelheden (afhankelijk van de afstand tot de centrale zou dat eens sterk kunnen tegenvallen).
Films bekijken op de tv via jouw plex-server zou wel eens onmogelijk kunnen zijn.
lukadad schreef:Hun oude Belgacom-aansluiting komt binnen via de kelder, maar er is geen NTP2007. Er komt blijkbaar een dikke Belgacom-kabel binnen en er vertrekken twee fijnere telefoonkabels naar living en slaapkamer, elk naar een 5-polige telefoonstekker. Deze worden niet meer gebruikt. De Fritzbox wil ik echter in de living opstellen om nog een redelijk wifi-signaal te hebben.
Dat is perfect mogelijk.
De NTP kan in de kelder komen, de telefoonkabel naar de living aansluiten op de blauwe connector, de telefoonkabel naar de slaapkamer afkoppelen (of eventueel op de groene connector aansluiten voor het uitvoeren van een TBF indien nodig).
De FritzBox aansluiten op de 5-polige telefoonstekker.
lukadad schreef: Moet de installatie door een technieker gebeuren, gezien er nog geen NTP2007 is?
Ik vrees van wel ("Test & Label"), hoewel je dit theoretisch ook zelf zou kunnen doen.
lukadad schreef:Ivm de Fritzbox :
- Kan ik daar vanop afstand op inloggen om zo de instellingen aan te passen, indien nodig?
- Een dect-telefoon kan daar gewoon op ingeplugd worden, toch?
Vanop afstand inloggen is perfect mogelijk
Een DECT telefoon is draadloos, die kan je niet "inpluggen".
  • - Je kan een DECT toestel registreren op de FritzBox (ingebouwde DECT basis).
    - Je kan een bestaand DECT basis station (vb Siemens Gigaset) "inpluggen" op de analoge FON uitgang van de FritzBox, hoewel dit niet veel zin heeft (gezien de FritzBox ook een DECT basis station is)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Alvast bedankt voor de reacties!!

Efkes recapituleren :

- VDSL XL abo is te prefereren
- Installatie door technieker is aanbevolen zodat lijnaansluiting optimaal is
- NPT2007 kan in kelder blijven
- Telefoonkabel gebruiken naar living om daar Fritzbox op aan te sluiten via 5-polige stekker

- Fritzbox is al een DECT-station. Mijn ouders gebruiken een Gigaset, dus compatibel

- De kosten voor mijn ouders zullen dus zijn :
  • Installatiekost (€49,95)
    Test & Label (€50)
    Fritzbox (€99)
Na een jaar zijn die kosten terugverdiend. Dat ga ik er nog wel doorkrijgen bij hen, hoop ik.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Ik krijg de overstap naar edpnet niet verkocht aan mijn ouders. De opstartkost van €200 (installatie + modem) is er te veel aan.

Op naar plan B :
Overstap naar Proximus Familus, promo van 6 maanden aan €50, met gratis installatie. Na deze periode overstappen naar edpnet met zelf-installatie.
Nog eens checken welke extra kosten Proximus gaat aanrekenen bij einde contract na die promoperiode.

Wie weet gaat het ooit eens lukken?
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Bijna 30 euro per maand besparen...

Opstartkost van 200 euro.

Na 7 maanden haal je er alleen nog maar profijt uit! ;-)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Zo'n Fritz!Box voor ADSL is waarschijnlijk tweedehands te vinden. Sterker nog, ik heb de mijne hier nog liggen uit de tijd dat we ADSL afnamen bij EDPnet. Het model ken ik niet meer vanbuiten, maar hij werd aangekocht in najaar 2011.

Ik heb onlangs een Fritz!Box 7360 v2 voor €35 op marktplaats.nl gekocht, me dunkt dat een FB voor ADSL nog een pak goedkoper te krijgen valt.

Indien interesse, laat gerust weten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

lukadad schreef:Ik krijg de overstap naar edpnet niet verkocht aan mijn ouders. De opstartkost van €200 (installatie + modem) is er te veel aan.
Perfecte (gedeelde) Kerst kadoo :)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Effe nagekeken, het betreft hier een Fritz!Box 7113 (énkel tot en met ADSL2+, geen VDSL!) (staat op marktplaats voor €17,50).

Indien interesse (om de kosten te drukken :angel:), stuur maar een berichtje.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

En we zijn terug bij af...na volgend bericht van EDPnet :

Edpnet heeft zonet melding gekregen van Proximus dat er bijkomende SNA-werken (SNA = Small Network Adaptation) nodig zijn om internet te kunnen voorzien voor ....

Deze werken houden in dat Proximus een aantal extra koperparen fysiek dient te trekken tot aan het intropunt van uw locatie. Dit kan verschillende redenen hebben: alle huidige koperparen zijn in gebruik voor andere diensten of de huidige vrije koperparen zijn van onvoldoende kwaliteit om u de gevraagde service te kunnen leveren. De werken worden in de meeste gevallen in twee delen uitgevoerd. Tijdens de eerste afspraak zal Proximus langskomen om uw huidige situatie in kaart te brengen, waarna een tweede afspraak volgt, waarbij de eigenlijke aanpassingswerken worden uitgevoerd. Indien de technieker tijdens de eerste afspraak toch vaststelt dat de werken meteen kunnen uitgevoerd worden, dan volgt er geen tweede afspraak.
Er kan echter getracht worden om deze werken te vermijden, door op zoek te gaan naar een mogelijk alternatief:
- Beschikt u eventueel over een vast analoog telefoonnummer bij Proximus waarop wij de dienst zouden kunnen activeren (op uw Proximus-factuur staat dit eventueel aangeduid als ‘Classic line’ of bezorg ons een kopie van uw factuur)?
- Of heeft u eventueel nog een internetverbinding bij een andere telecom-operator die u niet meer gebruikt en die kan opgezegd worden?

Indien er geen alternatieven zijn, dan kan u vooralsnog overwegen om de extra werken te laten uitvoeren. Helaas, kosten deze éénmalig 450 euro excl. BTW / 544,50 euro incl. BTW. Gezien de hoge kostprijs, dienen wij eerst uw goedkeuring te vragen. Na de werkzaamheden, zal u hiervoor apart een factuur ontvangen.

Kan u ons zo snel als mogelijk laten weten welke van volgende opties u kiest:

1 - Edpnet bestelt op een ander bestaand Proximus telefoonnummer (gelieve ook het nummer te vermelden);
2 - Edpnet bestelt op dezelfde lijn waarop ik nu reeds internet heb (gelieve de details hiervan door te geven);
3 - Ik ga akkoord met de bijkomende graafwerken ten bedrage van €450 excl. BTW / €544,50 incl. BTW;
4 - Ik annuleer mijn bestelling.


Jah, zo krijg ik mijn ouders helemaal niet meer overtuigd :cry: :cry:
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De kosten van die SNA-werken zijn normaal gezien ten laste van EDPnet, maar ik heb nogal gelezen dat ze dit op de klant proberen afschuiven. Als je deze niet wil betalen, dan annuleren ze je bestelling gewoon (dat recht hebben ze), dus er valt niet veel aan te doen.

Beste alternatief is dan 6 maanden Proximus Familus nemen met de huidige promotie (gratis installatie en € 50 / maand i.p.v. € 67 / maand) en daarna overschakelen naar EDPnet met doe-het-zelf-installatie. De enige vaste kost die je dan hebt, is de aanschaf van de modem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lukadad schreef:Op naar plan B :
Overstap naar Proximus Familus, promo van 6 maanden aan €50, met gratis installatie. Na deze periode overstappen naar edpnet met zelf-installatie.
Nog eens checken welke extra kosten Proximus gaat aanrekenen bij einde contract na die promoperiode.
Er is geen enkel contract bij Proximus, je hoeft dus geen 6 maand te blijven. De 17€ korting per maand krijg je natuurlijk niet meer voor die maanden dat je geen klant meer bent :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Klopt, maar uit fatsoen zou ik persoonlijk dan toch 6 maanden klant blijven. Per slot van rekening gebeuren die SNA-werken en de installatie dan volledig op kosten van Proximus, je krijgt nieuwe apparatuur, enz. € 50 per maand is sowieso al goedkoper dan hun huidige abonnement bij Telenet.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Gezien TV al bij TVVlaanderen zit, kan je misschien ook internet en telefoon bij hun afnemen: https://www.tv-vlaanderen.be/tv-internet-telefoon/
Ook zij gebruiken het Proximus netwerk, maar misschien rekenen zij de SNA kosten niet door. Of je gebruikt idd eerst Proximus en stapt dan over.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat is inderdaad waar, dat is een heel klein beetje goedkoper (90 cent) en bijkomende voordelen zijn dat je de Live TV optie dan gratis krijgt en dat alles op één factuur komt. De maximumsnelheden zijn even hoog als bij EDPnet VDSL XL dacht ik en je surft ook onbeperkt. Ik vrees echter dat het daar nog moeilijker is om een aansluiting te krijgen als je momenteel geen DSL-lijn hebt...
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”