Overstap Telenet -> EDPnet, mijn ervaringen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Steven7 schreef:Nadat ik mijn modem een dikke maand geleden op annex A gezet had ging ik van B43 naar A43. Vorige week ging mijn modem evenwel naar J43. Weet er iemand wat dat zou kunnen betekenen? Sinds vandaag staat de modem weer op A43.
Kijk hier eens met bijhorend vervolg, en ook hier.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

heist_175 schreef:Die speedtesten, dat is toch ook maar om te lachen hé.

Allen op dezelfde moment (na elkaar) gedaan, met een sync van 100/20:
speedtest.edpnet.be: 87/18
speedtest.telenet.be: 55/17
beta.speedtest.net: 82/19
speedtest.net: 61/16
usenet:
Het zijn dan ook allemaal moment opnames he.

Enige dat een min of meer betrouware indicatie kan geven, is een langdurige ( >30m) upload en download van/naar een locatie waar:
1) je de beschikbare bandbreedte kent
2) je de load en het aantal users op het remote systeem kent gedurende je testperiode
3) je weet wat de peering of transit connecties zijn tussen je isp en de remote host

Enz. Alle flash/html/whatever gebaseerde online speedtestjes zijn altijd miniscule momentopnames die nooit kunnen garanderen of je al dan niet een slechte of een goede verbinding hebt...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Na de kleine ingreep van EDPnet haal ik nu de volle snelheid :-D

Afbeelding
20161219_01.png
20161219_01.png (1.87 KiB) 8206 keer bekeken
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Ik heb al jaren EDPnet voor mijn internet en sinds december 2014 ben ik een van de "gelukkigen" die van VDSL kan genieten.
Echter, sinds er een kabel overgetrokken is ben ik van 16.5 naar 12 Mb/s teruggevallen. Onlangs had ik even 14.5 Mb/s.
Met de modem op annex A te zetten had ik gehoopt verder door te stomen naar 16.5 Mb/s. Helaas ben ik weer teruggevallen naar 12/1 en sinds kort 12/4.
Ik merk dat de modem ook telkens op annex J springt.
Zou ik de modem beter terug op annex B zetten?
Die 4 Mb/s upload interesseert me minder dan mijn naar VDSL-normen erbarmelijke 12 Mb/s.
Mijn attainable troughput en SNR ziet er nochtans behoorlijk uit.

Negotiated Connection Properties
Receive direction Send direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 12064 4064
Min. DSLAM throughput kbit/s 4664 256
Attainable throughput kbit/s 23851 8748
Current throughput kbit/s 12064 4062
Seamless rate adaptation off off

Latency 10 ms 8 ms
Impulse noise protection 4 4
G.INP off off

Signal-to-noise ratio dB 12 14
Bitswap on on
Line attenuation dB 24 27

Profile 8d
G.Vector full full

Carrier record J43 J43
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Even mijn ervaringen met een overstap naar Edpnet (van Proximus)

* besteld 30/11, info meegegeven dat bestaande paar mag gebruikt worden om zo de "test and label" kost te vermijden
* wat problemen met de overschakeling omdat ons officieel huisnummer 25A is, bij Proximus staat dat op 25 ondanks dat ik al herhaaldelijk had gevraagd dat te wijzigen
* VDSL signaal Edpnet op 15/12, profiel stond op 30/10 (vroeger 100/18)
* telefonie (was bij weepee) overgezet op 26/12
* toen was vectoring al actief, 70/18 profiel, later 70/15
* vandaag DLM gepasseerd, profiel nu 100/15
* wel zelfde probleem als TS, lijkt gecapt op 70/15, ticket naast de kwestie beantwoordt...
Dus als hier iemand meeleest die de VLAN capaciteit eens kan bekijken zou dat leuk zijn! Ticket 1283143

Negotiated Connection Properties
Receive direction Send direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 100000 15000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable throughput kbit/s 128511 17499
Current throughput kbit/s 99998 14996
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse noise protection 43 42
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 14 8
Bitswap on on
Line attenuation dB 6 6

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record A43 A43
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sorry EDPnet, maar toch bedankt
Abonnementsverbruik
Deze pagina toont een overzicht van uw verbruik van de voorbije 3 maanden. Uitgedrukt op maandbasis
Factuurperiode: 01 November 2017 - 01 February 2018
MB/MAAND
6.702.621,57
Blijkbaar had ik een falende cloud back-up lopen die dezelfde files maar bleef uploaden met bovenstaande cijfers tot gevolg.
Sorry hiervoor EDPnet, maar toch bedankt dat jullie dit zonder klagen toelieten. :-D Ik beloof het in het vervolg wat meer in het oog te houden :oops:
Ik merkte het toevallig op toen ik op mijn laatste factuur een onwezenlijk hoog verbruik zag.

Nog steeds zeer tevreden over mijn overstap dus!
Collega's en vrienden moeten altijd raar kijken als ik zeg wat ik elke maand maar uitgeef aan internet + telefonie :wink:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als dat echt 1 maand (30d) is heb je 24/7 aan 21Mbit liggen uploaden. Goed bezig dan :P.
Maargoed, dat is het voordeel van een FUP/Ongelimiteerd tov de "groten" :banana: .
Avanox
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2015, 10:30

Hey ,

Ik heb ook interesse in EDPnet , maar heb er niet veel ervaring mee.
Zou je het zien zitten om eens eeen screenshot te posten van de mpbs download en uploadsnelheid op de dag van vandaag via:
http://www.speedtest.net/nl

Zou wel leuk zijn om een idee te hebben.
Nog steeds tevreden van deze provider?

Kun je dit makkelijk zelf installeren ? Om eventuele installatiekosten te vermijden?

Groetjes Avanox
NuKeM schreef:Sorry EDPnet, maar toch bedankt
Abonnementsverbruik
Deze pagina toont een overzicht van uw verbruik van de voorbije 3 maanden. Uitgedrukt op maandbasis
Factuurperiode: 01 November 2017 - 01 February 2018
MB/MAAND
6.702.621,57
Blijkbaar had ik een falende cloud back-up lopen die dezelfde files maar bleef uploaden met bovenstaande cijfers tot gevolg.
Sorry hiervoor EDPnet, maar toch bedankt dat jullie dit zonder klagen toelieten. :-D Ik beloof het in het vervolg wat meer in het oog te houden :oops:
Ik merkte het toevallig op toen ik op mijn laatste factuur een onwezenlijk hoog verbruik zag.

Nog steeds zeer tevreden over mijn overstap dus!
Collega's en vrienden moeten altijd raar kijken als ik zeg wat ik elke maand maar uitgeef aan internet + telefonie :wink:
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Al jaren zeer tevreden van Edpnet (10 jaar) met zeer zelden eens enkele uren uitval (< 1x/jaar) wat vergelijkbaar is met Proximus of Telenet.
Kijk eerst eens of je aansluitbaar bent en welke snelheden je kan halen op je adres: https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html?#info

Zelf de installatie doen is enkel zinvol als je thuis al een NTP2007 hebt staan: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... leren.html
Wanneer Proximus of Ednet deze NTP komt installeren, wordt de lijn uitgemeten zodat je zeker bent dat je een storingsvrije lijn krijgt.

Eens er een NTP staat kan je gemakkelijk zelf je Fritzbox plaatsen (of eventueel een BBox3 zo je enkel internet nodig hebt) met de instellingen die Edpnet je geeft.
Avanox
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2015, 10:30

Grigri schreef:Al jaren zeer tevreden van Edpnet (10 jaar) met zeer zelden eens enkele uren uitval (< 1x/jaar) wat vergelijkbaar is met Proximus of Telenet.
Kijk eerst eens of je aansluitbaar bent en welke snelheden je kan halen op je adres: https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html?#info

Zelf de installatie doen is enkel zinvol als je thuis al een NTP2007 hebt staan: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... leren.html
Wanneer Proximus of Ednet deze NTP komt installeren, wordt de lijn uitgemeten zodat je zeker bent dat je een storingsvrije lijn krijgt.

Eens er een NTP staat kan je gemakkelijk zelf je Fritzbox plaatsen (of eventueel een BBox3 zo je enkel internet nodig hebt) met de instellingen die Edpnet je geeft.
Ahzo, dus die ntp2007 moet je zoiezo laten installeren ofzo.
Is er een groot verschil tussen een bbox3 of een Fritzbox?
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Ntp is nodig voor VDSL2.

Fritbox is veel uitgebreider en heeft meer vonfig mogelijkheden en bovendien een voip centrale. Als je enkel een modem nodig hebt is een bbox3 voldoende...
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Als alles goed gaat gaan we hier rond de 17de over. Was normaal al dit weekend maar moeilijke periode om verlof te krijgen dus maar even uitgesteld.

Als alles goed gaat zijn we dus een maand later geen klant met internet bij Telenet.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Sinds gisteren overgeschakeld. Installatie ging redelijk vlotjes. Kon ook meteen online nadat de man van Proximus buiten was. Gewoon wizard volgen en klaar.

En toen ik vandaag thuis kwam was ook telefonie actief en kon ik ook dat draadje versteken. Ook de upload van mijn internet is nu omhoog gegaan en de upload is nu dezelfde als bij Telenet. Nu enkel nog mijn internet van Telenet opzeggen want die hebben we dus niet meer van doen.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Avanox
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2015, 10:30

Hey,

Je bent overgeschakeld op edpnet vdls of proximus (met dat je van de man van proximus sprak)? Kun je es een screenshot posten met download / uploadsnelheid die je behaalt via http://www.speedtest.net/nl

Alvast bedankt.

Mvg Avanox
iktjilp schreef:Sinds gisteren overgeschakeld. Installatie ging redelijk vlotjes. Kon ook meteen online nadat de man van Proximus buiten was. Gewoon wizard volgen en klaar.

En toen ik vandaag thuis kwam was ook telefonie actief en kon ik ook dat draadje versteken. Ook de upload van mijn internet is nu omhoog gegaan en de upload is nu dezelfde als bij Telenet. Nu enkel nog mijn internet van Telenet opzeggen want die hebben we dus niet meer van doen.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Is EDPnet maar test en label moet Proximus doen. Heb nu rond de 60 down en 23 up. Gisteren 20 down en 6 up maar gaat in stijgende lijn.

Dat is het typische aan VDSL gezien de lijn eerst getest moet worden maar toch al blij dat het vandaag al aan het stijgen is. Rond 18u was het nog beide 20 maar 3 uur later al gestegen naar huidige niveau.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

iktjilp schreef:Is EDPnet maar test en label moet Proximus doen.
Hier was edpnet dit komen doen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Avanox
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2015, 10:30

Damn zalig. Is een mooie snelheid al voor vdsl denk ik zo. Thx voor de screen. Amai is telenet zo traag bij u? Wij haalden meestal 100 mbps bij telenet en bij orange ook 100 mbps.
datakiller schreef:
iktjilp schreef:Is EDPnet maar test en label moet Proximus doen.
Hier was edpnet dit komen doen.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Avanox schreef:Amai is telenet zo traag bij u?
Dit was toen ze 2 maanden een routing probleem hadden.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Avanox
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2015, 10:30

Ah ok vandaar.
datakiller schreef:
Avanox schreef:Amai is telenet zo traag bij u?
Dit was toen ze 2 maanden een routing probleem hadden.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

@NuKeM
Ik weet dat dit oude berichten zijn, maar ik ben pas overgeschakeld van Telenet naar EDPNet zoals jij dat een paar jaar geleden. De digitale tv heb ik nog bij Telenet. Telefoon en internet bij EDPNet. Internet is op het moment actief, maar aan een snelheid van 30 down en 10 up. Nu lees ik overal dat dit normaal is in het begin (want ik verwacht 100/40, aangezien hun tests aangaven dat dit op mijn locatie beschikbaar was).
Maar lees ik het nu ook goed en moet je deels die snelheid zelf inschakelen? (Of regelmatig met EDPNet contact nemen om het te verhogen?)

Nu heb ik eenzelfde probleem als jij beschrijft. De TV-gids op de digicorder van telenet werkt nu ineens maar voor 2 dagen. We hebben ook 3 digicorders (oude refurbished modellen gekocht) waarvan 2 dmv een switch(?) verdeeld worden. We kunnen op elke digicorder dus ook opnames bekijken van de andere digicorders.
Ik lees dat jij het tv-gids probleem opgelost hebt gekregen dmv een VLAN of zoiets. Maar qua netwerken en zo ben ik nogal een leek. Hoe moet je dit precies opzetten? Want ik zou dit graag toch opgelost hebben.
Hopelijk is iemand hier dus nog in actief.


Groetjes
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Net even getest en hier tv gids voor 2 weken. Zitten je digicorders nog via netwerk op telenetmodem en staat deze aan? Internet hier ook op EDPNet. Heb enkel netwerkkabel van eigen router verstoken.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Nee, alle connecties staan op de Fritz!box. 1 telefoon, 1 pc, 1 laptop, 1 ps4 en de 3 digicorders. Enige kabel die nog door de telenet modem loopt is de coax-kabel. Alles werkt, behalve dus de 2 weken tv-gids. De Fritz!box ziet ook alle toestellen (wel handig, dat je alles van je modem en connecties kan bekijken).
En ik zou niet weten hoe ik een VLAN moet opzetten of hoe je de kabels dan moet verbinden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vooraleer je met VLAN's begint ...

Gezien jouw Digicorders niets met EDPnet te maken hebben, is het ook zinloos om deze aan te sluiten op de Fritz!Box.
Het is dus eigenlijk redelijk simpel:
  • - jouw telefoon, pc, laptop en ps4 moeten op de Fritz'Box aangesloten worden.
    - jouw 3 digicoders moeten op de Telenet modem aangesloten worden.
Heb je geen mogelijkheid om de (UTP) kabels, waarop deze 3 digicorders aangesloten zijn, rechtstreeks aan te sluiten op de Telenet modem?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Niet zonder een extra switch (die ik wel nog over heb) en een UTP-kabel bij te trekken, dat vrij moeilijk gaat aangezien er al 3 kabels (1 utp en 2 coax) door dat (zelfgeboorde) gat lopen.
De telefoon en 1 digibox staan op gelijkvloers en de rest op 1ste verdiep. Dus 1 utp-kabel kan rechtstreeks naar de digicorder (gelijkvloers), de andere utp-kabel gaat naar boven naar een switch, die op zijn beurt het verdeelt naar de 2 andere digicorders, pc en ps4.

En telenet internet wordt afgezegd, dus ik neem aan dat die dan geen internet-signaal meer gaat doorgeven via de telenet modem?
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

ik dacht dat het als volgt was.
- bij opzeggen van internet maar met een actief digitaal TV abonnement, blijft er een internet signaal voor interactieve tv openstaan (gewoon internet gebruik werkt niet meer.
- bij opzeggen van internet maar met een actief analoog TV abonnement, wordt het internet signaal volledig gedeactiveerd.

In jou geval zou het internet signaal voor interactieve TV actief moeten blijven (tenzij telenet dit per ongeluk uitzet wegens een administratieve fout)

om het kwa netwerk simpel te houden zou ik alle internet verbinding over je huidige netwerk kabels laten lopen naar de fritzbox.

En aan de telenet modem en decoders powerline adapters plaatsen (veel bandbreedte heb je voor interactieve tv niet nodig)

op deze manier is alles gescheiden en hoef je geen kabels te trekken of vlan's int te stellen.
Greetz cyberbug

Afbeelding
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Zoiets bedoel je? https://www.vandenborre.be/powerline-ad ... -2rj45-kit

Als ik het goed begrijp, gaat je connectie dan draadloos? Is dat dan ook goed om het wifi-signaal te versterken? Want de wifi is boven van "slechte kwaliteit" (kan misschien zijn omdat ik nog op lage snelheden sta?), toch zeker in de kamer die het verste van de Fritz!box modem is.

Op dit moment is m'n telenet abonnement nog actief, dus ik kan het niet uittesten of dat zou werken. Ga vandaag echt eens moeten bellen om het op te zeggen. Maar ik ben nog nerveus omdat ik bij edpnet op dit moment nog maar aan 30/10 zit. Ik weet dat ik heel dicht bij zo'n centrale zit, dus zit nog te wachten op die verhoging (gaat dat automatisch of moet ik contact opnemen met edpnet?). Vroeger hier ook ADSL gehad en toen hadden we volle snelheid. Toen ik een tijdje verhuisde, had ik ineens maar 1/3de van de snelheid. Ik woon al een tijd terug op origineel adres, maar denk toch dat ik mag aannemen dat die centrale hetzelfde blijft en ik dus weer volle snelheid mag verwachten.
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die powerlines zijn niet draadloos, maar sturen het signaal over de elektriciteitsdraden.

Je kan altijd je lijnwaarden uit de fritzbox eens posten hier. Als je echt dicht bij de centrale zat voor ADSL, kan het zijn dat je rechtstreeks op de LEX bent aangesloten. Dan krijg je geenvectoring en is de verbinding net trager. Dus bekijk ook eens wat de vendor is van de DSLAM Ikanos of Broadcom.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ja, merkte het net ook te laat dat daar geen wifi op zit?
Maar op zich denk ik ook niet dat ik daar zowel de telenet-modem als de fritzbox op kan aansluiten? Want die powerline zou dan nodig zijn voor de interactie van de digicorders (telenet) en wifi voor het bereik van de draadloze epdnet.

Bedoel je deze waarden?

Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

eyeEmotion schreef:En telenet internet wordt afgezegd, dus ik neem aan dat die dan geen internet-signaal meer gaat doorgeven via de telenet modem?
Gezien je digitale TV hebt (3 decoders) zal jouw Telenet modem actief blijven. Je hebt alleen geen toegang meer tot internet.
eyeEmotion schreef:Bedoel je deze waarden?
Ja.
Hier is duidelijk te zien dat je heel dicht bij de ROP zit (188 meter, zone 1).
Je hebt nu een niet-vectoring profiel van 30/10.
Van zodra vectoring actief wordt zal je op 70/30 komen, enkele dagen later op 100/30 of 100/35.
eyeEmotion schreef:Niet zonder een extra switch (die ik wel nog over heb) en een UTP-kabel bij te trekken, dat vrij moeilijk gaat aangezien er al 3 kabels (1 utp en 2 coax) door dat (zelfgeboorde) gat lopen.
Zoals hierboven aangegeven zijn powerlines om het verkeer van je digicorders en jouw eigen LAN af te splisten, een optie.
Of inderdaad met VLAN's werken (hiervoor heb je 2 managed switches nodig).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Net nog bericht van edpnet gekregen dat bij mij de TBF / DLM nog niet geactiveerd was. Ze hebben nu mijn akkoord gevraagd. Dus hopelijk over een weekje dan wat meer snelheid. Nu, ik heb nog altijd vlot internet (buiten wifi signaal wat minder), maar wil de kwaliteit van mijn gameplay-streams toch wat hoger hebben. Nu is het nog vaak te blokkerig, zeker met hevigere gameplay.

Nu, voor die powerlines, maakt het uit dat de stopcontacten op verschillende kringen zitten? Want bij een van de reviews had ik dat als minpunt gelezen. De stopcontacten op gelijkvloers zitten op een andere kring dan die van de 1ste verdiep.

Moet wel zeggen dat tot nu toe de klantenservice van edpnet wel goed is. Je krijgt heel snel antwoord en toch wel duidelijke uitleg. En fijn dat je toch precies redelijk wat controle hebt over je eigen verbinding.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

eyeEmotion schreef:De telefoon en 1 digibox staan op gelijkvloers en de rest op 1ste verdiep. Dus 1 utp-kabel kan rechtstreeks naar de digicorder (gelijkvloers), de andere utp-kabel gaat naar boven naar een switch, die op zijn beurt het verdeelt naar de 2 andere digicorders, pc en ps4.
Op basis van jouw beschrijving, hieronder een schemaatje hoe je dit kan oplossen met je bestaande bekabeling en VLAN's.
Je hebt 2 managed switches nodig ...
EDPNet Telenet.png
Voor een beter WiFi bereik boven schaf je best een extra AP aan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Een managed switch is iets anders dan een gewone switch? Bij telenet had ik er toen bij de omschakeling naar een nieuwe modem, 2 switches (waarvan die ene nog in gebruik) gekregen omdat dat makkelijker was dan overal opnieuw kabels te trekken.
Want als ik nu jouw schema zie, is dat idd mijn mijn opstelling op het moment, buiten dan de switch op de gelijkvloers.
En die VLAN moet je dan ook nog instellen? Of gewoon aansluiten zoals je getekend hebt en dat werkt.

Telenet NIU is wrsnl die langwerpige zwarte "doos" en Telenet HGW is de eigenlijke modem, als ik het goed voorheb.


Edit/Add: O wow!! Ik kijk net op mijn Fritzbox en ze hebben me momenteel al op 70/30 gezet. Nice! Ik moet zeggen, tot op dit moment, dikke pluimen voor de klantenservice van edpnet!! Wou dat ik overal zo snel geholpen werd, dat maakte het leven een pak makkelijker :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

eyeEmotion schreef:Een managed switch is iets anders dan een gewone switch?
Een managed switch is inderdaad geen gewone switch.
Een managed switch heeft een eigen IP adres, en een web interface waarmee je de VLAN's kan instellen.
eyeEmotion schreef:O wow!! Ik kijk net op mijn Fritzbox en ze hebben me momenteel al op 70/30 gezet
Zoals ik je 4 uur geleden voorspeld had :wink:
eyeEmotion schreef:Maar op zich denk ik ook niet dat ik daar zowel de telenet-modem als de fritzbox op kan aansluiten? Want die powerline zou dan nodig zijn voor de interactie van de digicorders (telenet) en wifi voor het bereik van de draadloze epdnet.
Als je Powerlines wilt gebruiken, moet je er 3 aankopen. Powerlines met WiFi zijn in dit geval zinloos, gezien deze alleen dienen voor de digicorders, niet voor je lokaal netwerk.

Dan ziet het er (schematisch) als volgt uit:
EDPNet Telenet3.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Een managed switch is inderdaad geen gewone switch.
Een managed switch heeft een eigen IP adres, en een web interface waarmee je de VLAN's kan instellen.
Ok. Wat is de gemiddelde prijs van zoiets en waarop moet ik letten bij de aanschaf van zoiets?
eyeEmotion schreef:O wow!! Ik kijk net op mijn Fritzbox en ze hebben me momenteel al op 70/30 gezet
Zoals ik je 4 uur geleden voorspeld had :wink:
En amai, ze laten er geen gras over groeien. Zit nu opeens ook aan 100/30. Met gemak 4K video's bekijken (moest gisteren nog af en toe slikken daarbij, kon niet altijd volgen) en gameplay streamen ook met gemak. 1080p met 10.000 bitrate gaat gelijk niets. I'm happy (alhoewel die 10 Mbps upload er nog bijmogen :-D )
Heb ik zolang zitten sukkelen met telenet hun 200Gb/maand downloadlimiet en altijd maar moeten opletten wat ik download en wanneer. Byebye 720p video's, hello 1080p/4k 60fps :D
Als je Powerlines wilt gebruiken, moet je er 3 aankopen. Powerlines met WiFi zijn in dit geval zinloos, gezien deze alleen dienen voor de digicorders, niet voor je lokaal netwerk.

Dan ziet het er (schematisch) als volgt uit:

EDPNet Telenet2.png
Bedankt voor die schema's, dat helpt voor mij echt wel (visueel ingesteld)
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Gisteren Telenet internet afgezegd. Heb m'n vader zijn digicoder even terug gehangen aan de modem van Telenet. TV-gids werkte idd naar behoren.
Wat ik gisteren ook constateerde, toen alle 3 digicorders aangesloten waren op de modem van edpnet, we wel de lijst van alle opnames op elke digicorder konden zien, maar dat we ze niet konden afspelen. Is dat normaal?

Managed switch heb ik nog niet gehaald. Ik ben aan het zien of ik de coaxkabels voor boven terug op de splitter kan hangen, zo kan ik 1 coaxkabel weghalen uit dat gat en een utp-kabel bijsteken. Qua kosten is dit beter, aangezien ik nog een gewone switch over heb.

Nu dat de internet van Telenet weg is, kan ik opeens niet meer op de site van yeloplay tv kijken. Thans lees ik op diverse websites dat dit wel moet gaan sinds vorig jaar. Dat je Yeloplay zou moeten kunnen bekijken in heel de EU van op om het even welk netwerk.
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Naast de managed switches bestaat er nog zoiets om 2 gescheiden UTP’s over eenzelfde draad te sturen. Welliswaar telkens beperkt tot 100Mbit, wat voor de meeste toepassingen ruim voldoende is.
Google eens op rj45 cable splitter. Die vind je in sets van 2 voor 10,- eur (en minder...).
Managed switches zijn dan weer interessant om ook andere zaken op te zetten maar daar start de kostprijs een stuk hoger. Heb hier een paar jaar met splitters gewerkt gewerkt, maar nadien toch managed switches genomen (omwille van promo op een eendagsaanbiedingssite)
Las net dat je meerdere coax kabels hebt, er bestaat ook zoiets om ethernet over coax te sturen. Sommige waarbij de coax dan ook voor tv signaal nog kan gebruikt worden, andere die enkel ethernet verkeer toelaten. Vermits je er 2 hebt... eenvoudige setjes vind je vanaf 40,- per paar.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik lees net wat over die rj45 splitter. Maar aangezien die utp-kabel die naar boven loopt, gebruikt wordt voor edp internet, gaat dat niet mijn volle snelheid voor mijn internet verstoren?
En hoe werkt dat dan? Moet ik een kort stukje utp kabel van de telenet modem en Fritzbox laten komen in de splitter, deze aansluiten op de utp-kabel die naar boven loopt en daar weer splitsen naar 2 switches, ene voor edpnet en eentje voor telenet? En hoe weet dat toestel wel signaal ze moeten nemen?

Nu met die rj45 splitter logica, dan vraag ik me af waarom het dan niet met gewone switches zou gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

eyeEmotion schreef:En hoe werkt dat dan? Moet ik een kort stukje utp kabel van de telenet modem en Fritzbox laten komen in de splitter, deze aansluiten op de utp-kabel die naar boven loopt en daar weer splitsen naar 2 switches, ene voor edpnet en eentje voor telenet?
Inderdaad, zeer simpel (mits de nodige koppelstukjes en UTP kabeltjes)
eyeEmotion schreef: En hoe weet dat toestel wel signaal ze moeten nemen?
Nu met die rj45 splitter logica, dan vraag ik me af waarom het dan niet met gewone switches zou gaan.
De UTP kabel bevat 8 adertjes, deze worden gesplists in 2 totaal gescheiden netwerken (waarvoor er maar 4 adertjes gebruikt worden).
eyeEmotion schreef:gaat dat niet mijn volle snelheid voor mijn internet verstoren?
De verbinidng tussen boven en beneden (FritzBox) wordt gereduceerd naar 100 mbits.
Maar gezien je internet snelheid ook maximum 100 mbps is, zal je geen snelheidsverlies ondervinden op je internet.
De rest van je netwerk (achter de switch) blijft Gigabit (voorbeeld tussen PC en PS/4).

Hieronder een tekeningetje met de wijziging zodat je het beter kan visualiseren :wink:
EDPNet Telenet4.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nja in principe kan je het wel merken dat je snelheid minder is, maar dat gaat vrij miniem zijn.
Het is niet dat je opeens maar 80Mbit gaat trekken ofzo.

Het is echter naar de toekomst toe ook minder goed, indien er hogere profielen komen of supervectoring enabled wordt.

Ik zou persoonlijk zo'n splitter afraden maar als je daarmee tevreden bent zou ik idd zeggen doe maar :P.
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt @phillipe_d

https://www.bol.com/nl/p/internetverdub ... 057886360/
Neem aan dat deze goed is?

@GuntherDW Idd, zelfs met 2 4K video's tegelijkertijd te streamen piekt het op 75Mbps download als ze pas starten en eens ze bezig zijn, zit het op max 50Mbps te downloaden. Echt wel handig dat je zo op de modem kan kijken wat die allemaal doet :D.
Heb ik het nu trouwens goed gezien op de Fritzbox en kan je dat als VPN instellen?

En het is geen permanente oplossing. We zijn hier met renovaties bezig en als een deel afgeraakt (wat nog makkelijk een half jaar minstens kan duren) gaat 1 van de digicorders naar beneden. Daarom dat een goedkope oplossing de beste is. Ik heb nog geprobeerd om de coax-kabel boven te splitten, aangezien die splitter tegen de muur hangt, maar het had geen nut. De kop van een utp-kabel is te dik om nog door het gat te krijgen.
Het is nu gewoon nodig zodat we elkaars opnamen kunnen bekijken. Blijkbaar werkt niet enkel de tv-gids via de telenet modem, maar ook het bekijken van opnames op een andere digicorder. We krijgen sinds dat de digicorders op de Fritzbox staan, telkens een netwerkfout als we de opname daadwerkelijk willen bekijken. Raar genoeg kunnen we wel elkaars lijst zien, maar niet afspelen. Het probeert het wel, want ik kon audio horen, maar dan stopt het ineens en krijg je foutmelding.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”