7360 als modem

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

fryelectro schreef:Eh, ik heb op de 7360 met 6.31 PPPoE passtrough via CLI geactiveerd (nog op 6.20) en bouwt zelf ook PPPoE op?

Werkt perfect hoor...
in je signature staat 7360v2?
Heb je per toeval firmware 6.20 voor 7360_v2 liggen? Of een URL ernaar?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Je kan dat ook met de import export en het checksum tooltje dat omschreven staat in het dynamic bridge thread doen. Ik heb de link daar in gezet als laatste reactie :wink:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 354 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tom_s schreef: in je signature staat 7360v2?
Heb je per toeval firmware 6.20 voor 7360_v2 liggen? Of een URL ernaar?
Nee helaas niet, ik dacht dat deze op de ftp server van AVM zouden staan, maar op het eerste zicht enkel de laatste (ftp.avm.de)

@Philippe_d jij toevallig een idee?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

TIP: neem backups van firmwarefiles voor jezelf. Niet alleen voor fritzbox, maar ook voor je TV, mediaspeler, NAS, fototoestel, camera,... overal waar je firmware van kunt upgraden.
Veel fabrikanten laten je alleen maar de laatste nieuwe versie downloaden en daar kunnen bug inzitten of features uit verdwenen wat je pas achteraf ontdekt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

fryelectro schreef:
Tom_s schreef:Heb je per toeval firmware 6.20 voor 7360_v2 liggen? Of een URL ernaar?
Nee helaas niet, ik dacht dat deze op de ftp server van AVM zouden staan, maar op het eerste zicht enkel de laatste (ftp.avm.de)
@Philippe_d jij toevallig een idee?
Op mijn oude PC zal ik wellicht nog wel de oudere firmwares staan hebben.
Maar die PC start niet meer op, ik zal dus de schijven moeten uithalen om eraan te geraken...

Op de FTP servers van AVM staan er geen oude Firmwares
Tom_s schreef:
philippe_d schreef:Met de huidige Firmware is dat normaal ook mogelijk zolang je de FritzBox zelf geen PPPoE laat opbouwen.
Dus na een factory reset, en instellen op Annex B zal de FritzBox syncen (zonder PPPoE login), en kan een achterliggend toestel een PPPoE opbouwen.
Gebruik jij dat zo, philippe_d ?
Ik heb dit geprobeerd, en het werkt niet, de pppoe sessie komt niet tot stand. Wellicht omdat de VLAN tagging niet juist zit, dit is immers niet aan te passen in de fritzbox als'ie volledig standaard "factory reset" is.
Ik had dat gelezen op een Duits Forum. Daar konden de gebruikers PPPoE passtrough gebruiken, zolang de Internet settings niet ingevuld waren.

Maar misschien heeft dit inderdaad te maken met de VLAN tagging. Als ik de configuratie van een "naakte" FritzBox bekijk, zie ik hier en daar een referentie naar VLAN ID 7. Waarschijnlijk werkt PPPoE passtrough (na factory reset) dus alleen op het VDSL2 netwerk van Deutsche Telekom (die voor VDSL2 VLAN ID 7 gebruikt). En ook op ADSL2+ (die zonder VLAN werkt).

Sorry voor de verkeerde hint :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

ik heb ondertussen wat 'oude' firmwares bijeen gezocht - 6.20 (nog) niet ontdekt, ik zal ze online zetten, heeft het forum hier hosting voor?
Anders wordt het Dropbox en/of Google Drive denk ik.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Tom, als je me een export stuurt van je settings zonder je PW dan kan ik hem in PPPoE passthrough zetten voor je.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

In de nieuwe Firmware (vanaf 06.36) kan PPPoE passtrough via de webinterface aan/uit gevinkt worden.
Ik heb beide exportfiles eens vergeleken, en het enige verschil is één lijntje in ar7cfg:

Code: Selecteer alles

ar7cfg {
        mode = dsldmode_router;  > zonder PPPoE passtrough
        mode = dsldmode_both;    > met PPPoE passtrough
Geen idee of deze aanpassing ook werkt op oudere Firmwares ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

philippe_d schreef:In de nieuwe Firmware (vanaf 06.36) kan PPPoE passtrough via de webinterface aan/uit gevinkt worden.
Goed nieuws in het vooruitzicht dan!

Tot 06.36 beschikbaar wordt, zijn er 2 manieren om PPPoE te aktiveren icm VLAN 10 Tagging.

Ten eerste, deze heb ik vandaag zonder complicaties aan de praat gekregen :
*installeer deze oude firmware FRITZ.Box_Fon_WLAN_7360.en-de-es-it-fr.124.06.01.recover-image.exe
Let op : De firmware downgrade is enkel geldig voor 7360v2 internationale versie.

*voer de stappen uit zoals beschreven in post #2 van deze draad.

*log in op de webif van de FritzBox, zet hem op Annex B, en doe een upgrade naar de recentste firmware via de webif.

*je bekomt een 7360v2 international, met recentste FW (124.06.31 in mijn geval - op heden), met PPPoE passthrough en VLAN tagging. Klein minpunt is dat telnet niet meer aktief is maar ook niet meer nodig is.

De 2de manier, ongetest door mezelf, maar zou moeten werken : zie 2 posts hoger :
Kiwivogel schreef:als je me een export stuurt van je settings zonder je PW dan kan ik hem in PPPoE passthrough zetten voor je.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De tweede manier werkt perfect:
  • download je huidige configuratie (System > Backup > Save)
  • maak een werk kopie van dit bestand (zodat je het origineel niet "verprutst" als er iets misgaat).
  • doe de wijzigingen zoals beschreven in post #2 van deze draad rechtstreeks in dit export bestand.
  • corrigeer de checksum (zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 71#p652777).
  • upload de gewijzigde configuratie (System > Backup > Retsore).
Voordeel is dat je de omweg via een oude firmware en telnet niet moet doen.
Enig nadeel is de extra stap om de checksum aan te passen.

Die extra PPPoE is wel leuk:
  • - je PC krijgt een eigen publiek IPv4 en IPv6 adres!
    - de extra PPPoE sessie krijgt de volle snelheid van je abbo (vb 60/4 voor Internet Start).
    - je kan via zo'n PPPoE sessie een grote upload doen, zonder dat de snelheid van de rest van jouw netwerk vermindert...
    - ook praktisch als je eens snel een ander IP adres nodig hebt (zonder de modem te moeten herstarten) ...
    - of om 2 volledige gescheiden netwerken te maken (vb 2 routers op één VDSL2 lijn) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

philippe_d schreef:In de nieuwe Firmware (vanaf 06.36) kan PPPoE passtrough via de webinterface aan/uit gevinkt worden.
Ik heb beide exportfiles eens vergeleken, en het enige verschil is één lijntje in ar7cfg:

Code: Selecteer alles

ar7cfg {
        mode = dsldmode_router;  > zonder PPPoE passtrough
        mode = dsldmode_both;    > met PPPoE passtrough
Geen idee of deze aanpassing ook werkt op oudere Firmwares ...
Ik zie niet hoe dit kan werken met de VDSL2 verbindingen van Proximus.
Immers, de VLAN tagging moet aangepast worden om de PPPoE verbinding tot stand te brengen.

Heb uit nieuwsgierigheid die ene verandering doorgevoerd in een factory default config file, voor FW 6.31, en het werkt niet.
Of het aan de firmwareversie ligt, of aan ontbrekende VLAN tagging, daar zullen we wel achter komen moest 6.50 ooit whitelisted geraken.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

met deze config werkt het wel (zelf getest)
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... em#p550378
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Kiwivogel schreef:met deze config werkt het wel (zelf getest)
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... em#p550378
Dat is toch wat ik schreef 3 posts hogerop ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tom_s schreef:Heb uit nieuwsgierigheid die ene verandering doorgevoerd in een factory default config file, voor FW 6.31, en het werkt niet.
Of het aan de firmwareversie ligt, of aan ontbrekende VLAN tagging, daar zullen we wel achter komen moest 6.50 ooit whitelisted geraken.
Ik heb de PPPoE pastrough getest (via de optie in de web interface) op de 06.50, en deze werkt inderdaad niet :(

Navraag bij AVM leert dat dit inderdaad een VLAN issue is:
AVM schreef:Regarding PPPoE Passthrough, unfortunately we don't support this feature with VLANs. So on ADSL it will work but not VDSL as a VLAN is needed with PPPoE Passthrough. Maybe in the future, we will support PPPoE Passthrough with VLAN.
We gaan dus verder moeten werken met onze mods als we PPPoE passtrough willen :-(
Kiwivogel schreef:met deze config werkt het wel (zelf getest)
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... em#p550378
Inderdaad (ook getest met de huidige Firmware)
Hoewel ik me afvraag of alle wijzigingen daar wel nodig zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

ik vind geen positief antwoord of VLAN tagging door modem dan wel router moet gebeuren.
Blijkbaar zouden de 2 kunnen en/of mogen, wiet iemand hier het met zekerheid ?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Ik doe het via de modem (met de BBox is dat ook zo).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tom_s schreef:ik vind geen positief antwoord of VLAN tagging door modem dan wel router moet gebeuren.
Blijkbaar zouden de 2 kunnen en/of mogen, wiet iemand hier het met zekerheid ?
Maar hoeveel routers kunnen een VLAN ID meegeven met de PPPoE verbinding (*)?
Ook in mijn Windows 10 zie ik geen enkele mogelijkheid om een VLAN te gebruiken bij PPPoE.

Er is dus geen andere keus dan het via de modem te doen?

(*) even gecheckt: als je de FritzBox als router gebruikt achter een modem ("Internet via LAN1"), kan je wel een VLAN ID invullen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

In theorie kan je VLAN 10 strippping in de frizbox, door lan bridge vlan aware te maken + een bridge aan te maken en lan.10 + eth0 erin te stoppen.
Iets zoals:

Code: Selecteer alles

brctl delif lan eth0
vconfig add lan 10
brctl addbr vlan10
brctl addif vlan10 eth0
brctl addif vlan10 lan.10
Nu ben ik niet meer zeker van of vconfig in fritz zit of in freetz en je hebt telnet/ssh nodig.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

xming schreef:In theorie kan je VLAN 10 strippping in de frizbox, door lan bridge vlan aware te maken + een bridge aan te maken en lan.10 + eth0 erin te stoppen.
Iets zoals:

Code: Selecteer alles

brctl delif lan eth0
vconfig add lan 10
brctl addbr vlan10
brctl addif vlan10 eth0
brctl addif vlan10 lan.10
Nu ben ik niet meer zeker van of vconfig in fritz zit of in freetz en je hebt telnet/ssh nodig.
Linux heeft 802.1q support, openwrt/ddrwt hebben dat dus ook.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Als je een Fritz!BOX achter een Bbox3 een PPPoE verbinding laat maken, moet dan VLAN=10 ingevuld worden op deze Fritz!BOX?
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Edward Valckx schreef:Als je een Fritz!BOX achter een Bbox3 een PPPoE verbinding laat maken, moet dan VLAN=10 ingevuld worden op deze Fritz!BOX?
nee. VLAN tag is getrsipt.
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

xming schreef: Linux heeft 802.1q support, openwrt/ddrwt hebben dat dus ook.
klopt.
Maar, VLAN configureren in ddwrt en dan een standaard 7360 gebruiken lukt niet, de fritzbox lijkt de vlan te veranderen of te verwijderen.
Voor het moment, is het makkelijker van VLAN tagging in de 7360 te doen.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Tom_s schreef:
xming schreef: Linux heeft 802.1q support, openwrt/ddrwt hebben dat dus ook.
klopt.
Maar, VLAN configureren in ddwrt en dan een standaard 7360 gebruiken lukt niet, de fritzbox lijkt de vlan te veranderen of te verwijderen.
VLAN configgen in Linux en standaard 7360 met pppoe bridging geactiveerd werkt wel, fritz strips geen tags. Of bedoel je iets anders?
Voor het moment, is het makkelijker van VLAN tagging in de 7360 te doen.
7360 tagt al, 10 voor ppp, 20 voor voip en 30 voor tv. Wat wil je nog taggen?
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

firmware 124.06.52 (International) is hier beschikbaar : ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... e/english/

Iemand al ervaring mee ivm PPPoE ?
Wat met vectoring whitelist van deze ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Alleen Firmwares in de map \belgium zijn goedgekeurd (voor vectoring). Deze dus (nog) niet.
PPPoE passtrough werkt niet op VDSL2, wel op ADSL (gezien ontbreken van de juiste VLAN tagging (maar dat stond al in deze topic, zie vorige pagina).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

philippe_d schreef:Maar hoeveel routers kunnen een VLAN ID meegeven met de PPPoE verbinding (*)?
Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen met een Mikrotik router? (dus Mikrotik router via PPPoE op VLAN10 naar een niet aangepaste Fritz!BOX 7360). Ik heb geprobeerd door VLAN10 aan te maken op de Mikrotik, en getagd te koppelen aan de poort naar de Fritz!BOX, maar ik krijg toch geen PPPoE verbinding...
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Edward Valckx schreef: Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen met een Mikrotik router? (dus Mikrotik router via PPPoE op VLAN10 naar een niet aangepaste Fritz!BOX 7360). Ik heb geprobeerd door VLAN10 aan te maken op de Mikrotik, en getagd te koppelen aan de poort naar de Fritz!BOX, maar ik krijg toch geen PPPoE verbinding...
dit zal nooit werken, VLAN 10 is niet toegankelijk op LAN poorten zonder aanpassingen, ptm_vr9 moet in dezelfde bridge zitten als de LAN poorten, men moet zelfs (als ik mij goed herinnerde) freetz installeren om brctl te verkrijgen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Dus met een standaard Fritz!BOX 7360 als modem, kan men met gelijke welke router nooit een PPPoE verbinding opbouwen?

Maar wel met een Bbox3 als modem.

Is dat goed samengevat?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad.
Totdat AVM in een volgende Firmware het gebruik van VLAN bij PPPoE Passtrough activeert.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Even Freetz installeren en je kan doen wat je wilt.
Tom_s
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 apr 2016, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

of volg deze post : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p655091

Maar, met een standaard 7360 kan je geen PPPoE sessie opbouwen vanaf een router, want de huidige 7360 firmware stript de VLAN tagging.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Zou het kunnen dat je ook geen PPPoE sessie met een router achter een BBox2 meer kan opbouwen? Dat ervaar ik nu namelijk (ik heb hier geen BBox3 bij de hand momenteel).

EDIT: ik kan nu bevestigen dat een PPPoE sessie achter een BBox2 niet meer werkt. Dus net zoals een PPPoE sessie achter een standaard Fritz!BOX. Met een BBox3 werkt het wél.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Edward Valckx schreef:[...]
EDIT: ik kan nu bevestigen dat een PPPoE sessie achter een BBox2 niet meer werkt. Dus net zoals een PPPoE sessie achter een standaard Fritz!BOX. Met een BBox3 werkt het wél.
Dat is sterk! Ik neem aan dat het ooit werkte... Is EDPnet jou provider? Of een andere?
Laatst gewijzigd door dior dna 20 aug 2016, 19:07, in totaal 1 gewijzigd.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Proximus. En inderdaad, dat heeft jaren gewerkt met een BBox2.
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Raar, ik hoop dat dit bij EDPnet blijft werken want ik maak ook een PPPoE verbinding op mijn ASUS router die achter een bbox2 hangt.
Voorlopig lijkt dit bij mij nog te werken (op EDPnet). Of is dit specifiek voor die Fritzbox het geval?

Het is wel een zwarte bbox2 (een Sagem, bij EDPnet gehaald: https://mydevtutorials.files.wordpress. ... =280&h=105, maar dan in het zwart), dus niet zo'n wit model als deze: https://carroarmato0.files.wordpress.co ... 175111.jpg
Al dacht ik dat deze qua firmware identiek waren.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Wat is nu op het moment de recentste firmware versie voor de 7360 v1 die natuurlijk whitelisted is bij Proximus en waar men PPPoE passthough mee kan doen?

vroeger kon men de firmware hier ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... e/belgium/ downloaden maar dat gaat nu niet meer zo te zien.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Vaako69 schreef:Wat is nu op het moment de recentste firmware versie voor de 7360 v1 die natuurlijk whitelisted is bij Proximus en waar men PPPoE passthough mee kan doen?

vroeger kon men de firmware hier ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... e/belgium/ downloaden maar dat gaat nu niet meer zo te zien.
FRITZ!Box veranderde, denk ik, server naam van ftp.avm.de in download.avm.de
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vaako69 schreef:Wat is nu op het moment de recentste firmware versie voor de 7360 v1 die natuurlijk whitelisted is bij Proximus en waar men PPPoE passthough mee kan doen?
Voor de v1 is de laatste Firmware 111.06.31 - deze ondersteunt geen PPPoE passtrough
Voor de v2 is de laatste Firmware 124.06.52 - deze ondersteunt wel PPPoE passtrough, maar je kan geen VLAN ingeven, dus zal het niet werken bij Proximus.

Een werkende PPPoE passtrough is dus voorlopig alleen te verwezenlijken met de eerder beschreven aanpassing in de config :cry: .
Vaako69 schreef:vroeger kon men de firmware hier ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... e/belgium/ downloaden maar dat gaat nu niet meer zo te zien.
Nog altijd. Dit was een tijdelijk probleem...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Spijtig van die PPPoE Passthrough want ik weet dat dit ooit standaard in de instellingen aanwezig was in fritzos 05.05 dacht ik, maar daarna hebben ze die feature er uit gehaald.

Dus als ik het goed heb begrepen kan dit wel eens de aller laatste firmware zijn voor de v1 (111.06.31) wie kan dit bevestigen?

ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... 6.31.image
18.6 MB 20-02-16 00:00:00

Dit is de recentste fimware voor de v2 (124.06.31) die in de map /Belgium te vinden is.

ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... 6.31.image
18.6 MB 20-02-16 00:00:00

Deze firmware 124.06.52 komt uit de map /english maar is deze wel white-listed ?

ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... 6.52.image
19.8 MB 20-06-16 14:04:00
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Antwoord op de vragen is hier al meermaals geschreven. Een overzicht:
  • - 7360 v1: OS 06.31 is inderdaad de laatste, er komen geen nieuwe updates (flash geheugen te klein geworden).
    - 7360 v2: OS 06.31 is de meest recente, officieel goedgekeurde versie voor Proximus vectoring.
    - 7360 v2: OS 06.52 staat voorlopig op de whitelist, in afwachting van de goedkeuring (field testen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”