7360 als modem

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

philippe_d schreef:Antwoord op de vragen is hier al meermaals geschreven. Een overzicht:
  • - 7360 v1: OS 06.31 is inderdaad de laatste, er komen geen nieuwe updates (flash geheugen te klein geworden).
    - 7360 v2: OS 06.31 is de meest recente, officieel goedgekeurde versie voor Proximus vectoring.
    - 7360 v2: OS 06.52 staat voorlopig op de whitelist, in afwachting van de goedkeuring (field testen).
Kun je ook vectoring krijgen op 06.52 ? Al 2,5weken op broadcom.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Op 6.52 kan je perfect vectoring krijgen.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Heb een tijdje geleden PPPoE passthrough geactiveerd via de - nog niet gewhiteliste - 124.06.52 firmware (op een 7490) en de eerder beschreven aanpassing in de config (in het ar7.cfg bestand in /var/flash) en werkt uitstekend op een Edpnet lijn. De aanpassing in de config is nodig om VLAN-tagging aan te zetten anders werkt de passthrough niet: er moet voor Proximus en Edpnet & co een VLAN-tag 10 toegevoegd worden aan de pakketten.

Het is wel een gepuzzel om alles te vinden en uit te pluizen hoe het moet gebeuren: PPPoE passthrough aanvinken in de WebGUI na installatie van 06.52 en erna VLAN 10 tagging aanzetten rechtstreeks in het configuratiebestand (vb via Wordpad). Dit lijkt een hele poespas maar eigenlijk is het vrij snel allemaal in te stellen via de beschrijving door Philippe en Tuurbo (rechtstreeks in het configuratiebestand is veel sneller dan via Telnet, je moet niet via een oude firmware passeren) in de eerdere thread http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... zbox+modem. Ook het herberekenen van de checksum-sleutel is veel simpeler dan het op het eerste gezicht lijkt (je hebt wel een PC nodig, dit lukt niet op een Mac): even calcsum tooltje downloaden en getal ingeven: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 71#p652777.

Misschien is het zinvol eens een volledig overzicht te geven in een nieuwe "PPPoE Passthrough" thread over hoe dit op een vlotte en snelle manier kan gebeuren inclusief het installeren van de 06.52 firmware (via de instelling Nederland ipv België)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Goed nieuws voor PPPoE passtrough.
VLAN ondersteuning is voor de volgende update gepland.
De FritzBox zal dan automatisch de VLAN van de internet verbinding nemen (zoals de B-box nu ook doet).

Het zal wel nog een tijdje duren voor deze feature in de internationale FW verschijnt.
Dat wordt eerst uitgerold in de volgende Beta's, pas later in een release Firmware.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

hier overlaatst ook mee zitten klooien, las ik ergens dat PPPOE enkel werkt over poort 4

laatste firmware , edpnet , nu 70/20 sync
Afbeelding
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:Goed nieuws voor PPPoE passtrough.
VLAN ondersteuning is voor de volgende update gepland.
De FritzBox zal dan automatisch de VLAN van de internet verbinding nemen (zoals de B-box nu ook doet).

Het zal wel nog een tijdje duren voor deze feature in de internationale FW verschijnt.
Dat wordt eerst uitgerold in de volgende Beta's, pas later in een release Firmware.
Kan geen BETA vinden voor de 7360 v2, heb je die toevallig?

Heb mij een tweedehands 7360 v2 aangeschaft voor 25 Euro, echter zit er geen Y-kabel bij.
Als ik het goed heb begrepen moet ik enkel pin 4 en 5 aansluiten van de RJ45 en zo naar de splitter toe, daar ik hem toch enkel ga gebruiken als modem zijn die andere twee connecties pin 3 en 6 overboden.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vaako69 schreef:Kan geen BETA vinden voor de 7360 v2, heb je die toevallig?
Neen
Vaako69 schreef:Als ik het goed heb begrepen moet ik enkel pin 4 en 5 aansluiten van de RJ45 en zo naar de splitter toe
Inderdaad. Je kan ook gewoon een DSL kabeltje (RJ11) in de "DSL/TEL" aansluiting van de FritzBox steken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ik heb zelf een 60 cm kabeltje gemaakt van RJ45 naar RJ11 en mijn mogelijke up en download snelheden lagen +- 2% hoger dan met de standaard kabel
Afbeelding
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Ze hebben het bij AVM zelfs online staan hoe het moet:
Afbeelding
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een (andere) goede methode voor als je de tools niet hebt om zelf een kabeltje te maken:
  • - neem een gewone UTP kabel (2 * RJ45) en knip er de stekker af aan de ene kant.
    - verbind het blauwe paar (blauw-blauw/wit) met de blauwe klemmen op de NTP (DSL op 4+5)
    - verbind het groene paar (groen-groen/wit) met de groene klemmen op de NTP (TEL op 3+6)
    - snij de 2 overige paren (oranje en bruin) af
Steek de splitter terug op de NTP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:Goed nieuws voor PPPoE passtrough.
VLAN ondersteuning is voor de volgende update gepland.
De FritzBox zal dan automatisch de VLAN van de internet verbinding nemen (zoals de B-box nu ook doet).

Het zal wel nog een tijdje duren voor deze feature in de internationale FW verschijnt.
Dat wordt eerst uitgerold in de volgende Beta's, pas later in een release Firmware.
Philippe,
Weet jij ook welke versie nummer dat zal zijn die de PPPoE Passthrough zal ondersteunen?
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

zoals gezegd: toekomstmuziek (misschien nog een jaar wachten?)
  • - eerst wordt dat getest in enkele duitse beta's (binnen enkele maanden?)
    - dan omgezet in een Duitse release versie (binnen 6 maanden?)
    - dan omgezet in een internationale versie (nog eens 6 maanden later?)
het is dus nu nog niet bekend in welk versie nummer :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
graan
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 10:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo iedereen;

Nadat ik de handleiding van Tuurbo heb gevolgd (zie bijgevoegd bestand) probeer ik via mijn fritzbox pppoe te activeren op een pfsense router achter de fritzbox. Ik heb de Wan interface van pfsense ingesteld op pppoe met mijn username en paswoord maar krijg geen ip adres op de wan interface. Verder heb ik ook een vlan id tag van 10 meegegeven op de wan interface. Op de fritzbox heb ik dhcp uitgeschakeld. Wat zie ik nog over het hoofd?

Het enige verschil met de config van Tuurbo is dat ik vpi=8 en vci=35 heb gebruikt.

alvast bedankt!
Bijlagen
pppoe-passthrough-mod-FRITZ.Box Fon WLAN 7360 124.06.31i_28.01.17_1618.txt
(184.51 KiB) 63 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

graan schreef:Nadat ik de handleiding van Tuurbo heb gevolgd (zie bijgevoegd bestand) probeer ik via mijn fritzbox pppoe te activeren op een pfsense router achter de fritzbox.
Over welke post/handleiding van Tuurbo heb je het (link a.u.b). Bijgevoegd bestand is geen handleiding, maar een config bestand.
[EDIT] gevonden: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 88#p550378
graan schreef:Verder heb ik ook een vlan id tag van 10 meegegeven op de wan interface
Nutteloos, de FritzBox zal die VLAN tagging strippen.
graan schreef:Op de fritzbox heb ik dhcp uitgeschakeld.
Nutteloos. Als de PPPoE passtrough correct is ingesteld zal je een extern IP krijgen op de WAN.
graan schreef:Het enige verschil met de config van Tuurbo is dat ik vpi=8 en vci=35 heb gebruikt.
vpi/vci zijn parameters voor een ADSL2+ verbinding, niet relevant denk ik voor VDSL2?
Heb jij VDSL2 of ADSL van EDPNet?
Kan je eens exact beschrijven wat je gewijzigd hebt in jouw config bestand (je verwacht toch niet van ons dat we lijn per lijn dit hele bestand gaan uitpluizen?

[Mod] post samenggevoegd met bestaande topic
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef:Goed nieuws voor PPPoE passtrough.
VLAN ondersteuning is voor de volgende update gepland.
Naar aanleiding van de vorige posts heb ik de PPPoE passtrough eens getest op de nieuwste Firmware (06.80)
Goed nieuws: het werkt
Ik kan nu probleemloos een 2de PPPoE sessie maken op mijn PC.

In de web interface kan je PPPoE passtrough activeren.
Er is geen mogelijkheid om hier een VLAN in te geven, blijkbaar gebruikt de FritzBox nu de VLAN van de internetsessie (VLAN ID 10).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:
philippe_d schreef:Goed nieuws voor PPPoE passtrough.
VLAN ondersteuning is voor de volgende update gepland.
Naar aanleiding van de vorige posts heb ik de PPPoE passtrough eens getest op de nieuwste Firmware (06.80)
Goed nieuws: het werkt
Ik kan nu probleemloos een 2de PPPoE sessie maken op mijn PC.
In de web interface kan je PPPoE passtrough activeren.
Er is geen mogelijkheid om hier een VLAN in te geven, blijkbaar gebruikt de FritzBox nu de VLAN van de internetsessie (VLAN ID 10).
Gaat het over de Firmware (06.80)
download.avm.de:/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7360_v2/firmware/deutsch/FRITZ.Box_Fon_WLAN_7360.124.06.80.image ?
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Gaat het over de Firmware (06.80)
download.avm.de:/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7360_v2/firmware/deutsch/FRITZ.Box_Fon_WLAN_7360.124.06.80.image ?
Zou ik ook graag willen weten welke firmware er gebruikt werd !
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zie mijn onderschrift
Ik gebruik de 7490 int. 113.06.80

Bij mij werkt PPPoE passtrough (via de webinterface).
Ik kan mij niet herinneren dat ik de manuele wijziging in de config file heb uitgevoerd voor de update.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Wij zullen dus moeten wachten tot dat er een nieuwe firmware v124.06.80 uit komt.

Zal er dan waarschijnlijk zo uit zien: FRITZ.Box_Fon_WLAN_7360.en-de-es-it-fr-pl.124.06.80.image
https://download.avm.de/fritz.box/fritz ... 6.80.image
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Zie mijn onderschrift
Ik gebruik de 7490 int. 113.06.80[...]
oops, mijn aandacht ging eerder naar de titel van de thread dan naar jou onderschrift, waarvoor mijn excuses.
graan
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 10:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

vpi/vci zijn parameters voor een ADSL2+ verbinding, niet relevant denk ik voor VDSL2?
Heb jij VDSL2 of ADSL van EDPNet?
Kan je eens exact beschrijven wat je gewijzigd hebt in jouw config bestand (je verwacht toch niet van ons dat we lijn per lijn dit hele bestand gaan uitpluizen?
Ik heb vdsl2 van edpnet met een fritzbox 7360v2 firmware 124.06.31

Ik heb exact de aanwijzingen van Tuurbo gevolgd maar krijg geen ip op de wan poort van de router achter de fritzbox.

Iemand met dezelfde opstelling waarbij het wel werkt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

graan schreef:Ik heb exact de aanwijzingen van Tuurbo gevolgd maar krijg geen ip op de wan poort van de router achter de fritzbox.
Toch niet "exact" :wink:

Bij Tuurbo zie ik:

Code: Selecteer alles

       vccs {
                VPI = 1;
                VCI = 32;
                traffic_class = atm_traffic_class_UBR;
                pcr = 0;
                scr = 0;
                priority = 0;
                dsl_encap = dslencap_pppoe;
                vlancfg {
                            vlanencap = vlanencap_class_prio;
                            vlanid = 10;
                            vlanprio = 1;
                           }
               ipbridgeing = no;
               ipbridgeing_igmp = no;
               pppoeforwarding = no;
               connections = "internet", "voip";
        }
Bij jou zie ik:

Code: Selecteer alles

        vccs {
                VPI = 8;
                VCI = 35;
                traffic_class = atm_traffic_class_UBR;
                pcr = 0;
                scr = 0;
                priority = 0;
                dsl_encap = dslencap_mixed;
		vlancfg {
                            vlanencap = vlanencap_class_prio;
                            vlanid = 10;
                            vlanprio = 1;
                           }
		ipbridgeing = no;
                ipbridgeing_igmp = no;
                pppoeforwarding = no;
                connections = "internet", "voip";
        }
En ik heb het niet alleen over VPI/VCI ...

Ben je er 100% zeker van dat het geen logon/paswoord probleem is ??
Om uitsluitsel te geven waar de fout zit (FritzBox instellingen of PFsense instellingen), probeer eens met jouw PC een PPPoE verbinding te maken. Dan weet je het toch direct!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
graan
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 10:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef: Toch niet "exact" :wink:

En ik heb het niet alleen over VPI/VCI ...
dat van die "dsl_encap = dslencap_pppoe" had ik gezien maar er werd niet gezegd dat dit ook moest aangepast worden, er staan verder nog wel verschillen in waar niet over gesproken wordt.

Ik zal morgen eens proberen met bovenstaande te veranderen en proberen via een pc een pppoe verbinding te maken.

Bedankt!
graan
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2017, 10:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vandaag nog eens de laatste belgische firmware gedownload en op de fritzbox 7360v2 gezet. Daarna een backup gemaakt zoals eerder beschreven, het bestand aangepast met enkel "mode = dsldmode_both" en de checksum aangepast. Eens de config was teruggezet en de fritzbox hertstart was heb ik een pppoe verbinding met de pc gemaakt en hoera! het werkt.

waarschijnlijk had ik eerder ergens een of andere parameter per ongeluk veranderd... gek dat de config dan nog inlaadde maar kom


bedankt allen.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Update betreft firmware voor de 7360 V2:

Als eerst word de FRITZ!OS 06.52 in België gereleaset dan volg de FRITZ!OS 06.80 mits Proximus goedkeuring.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

graan schreef:Vandaag nog eens de laatste belgische firmware gedownload en op de fritzbox 7360v2 gezet. Daarna een backup gemaakt zoals eerder beschreven, het bestand aangepast met enkel "mode = dsldmode_both" en de checksum aangepast.
Eigenlijk niet nodig, want als je in de web interface PPPoE passtrough activeert, wordt deze wijziging vanzelf gedaan.
Vaako69 schreef:Wij zullen dus moeten wachten tot dat er een nieuwe firmware v124.06.80 uit komt.
Goed nieuws: ik heb de bevestiging gekregen van AVM:
PPPoE passtrough, met VLAN ondersteuning, zit inderdaad in de laatste Firmware.
Je kan de VLAN niet kiezen, maar automatisch wordt de VLAN Van het internet gebruikt.

Nu maar hopen dat de 06.80 heel vlug goedgekeurd wordt :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Is hier (6.52 erdoor bij proximus) een officiële bron van? Enkel op twitter zeggen ze er iets van, maar ik vind het vaag.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er staat niet dat de 6.52 "erdoor" bij Proximus, maar dat die op de whitelist staat.
Dat laatste is juist, want anders zou die niet kunnen getest worden :wink: .

lees dus "voorlopig op de whitelist in afwachting van een definitieve goedkeuring."
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Update:
FRITZ!OS 06.52 heeft de optie PPPoE passthrough voorhanden.
Bron: AVM
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat FRITZ!OS 06.52 PPPoE passthrough ondersteunt (via de web interface) wisten we al lang.
Maar het probleem was dat er geen VLAN ondersteuning was, het werkte dus niet voor VDSL2 (in België), gezien we hier VLAN10 nodig hebben voor internet. Werkte wel op ADSL2+

PPPoE passthrough met VLAN ondersteuning zit erin vanaf OS 06.80
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ShinobiX9X
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 feb 2011, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo allen,

Ik weet niet of jullie mij kunnen helpen want ik heb nu een 7490 van edpnet.
woensdag wordt internet geactiveerd.
Ik wil m'n pfsense de pppoe laten doen. fritzbox mag gerust voor de telefonie zorgen.
Ik heb een bestand ontvangen van edpnet voor pppoe passthrough mogelijk te maken op lan 4.
maar als ik dat upload krijg ik een bericht dat het paswoord niet correct is.

Ik moet toch naar system > backup > dan recovery. Of is het anders?
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Er is een hele trend rond PPPoE op de Fritzbox hier op userbase. In de firmware 6.83 zal dit volledig inbegrepen zitten, maar met de 6.52 moet je nog enkele aanpassingen doen. Ik weet niet wat de file van Edpnet juist inhoudt, mischien dat Philippe hier wat meer van weet?
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

ShinobiX9X schreef:Hallo allen,

Ik weet niet of jullie mij kunnen helpen want ik heb nu een 7490 van edpnet.
woensdag wordt internet geactiveerd.
Ik wil m'n pfsense de pppoe laten doen. fritzbox mag gerust voor de telefonie zorgen.
Ik heb een bestand ontvangen van edpnet voor pppoe passthrough mogelijk te maken op lan 4.
maar als ik dat upload krijg ik een bericht dat het paswoord niet correct is.

Ik moet toch naar system > backup > dan recovery. Of is het anders?
Laat me (of iedereen) eens weten of en hoe het lukte.

Ik wil mijn b-box3 ook vervangen door een 7490 (beiden als modem)
ShinobiX9X
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 feb 2011, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

dior dna schreef:
ShinobiX9X schreef:Hallo allen,

Ik weet niet of jullie mij kunnen helpen want ik heb nu een 7490 van edpnet.
woensdag wordt internet geactiveerd.
Ik wil m'n pfsense de pppoe laten doen. fritzbox mag gerust voor de telefonie zorgen.
Ik heb een bestand ontvangen van edpnet voor pppoe passthrough mogelijk te maken op lan 4.
maar als ik dat upload krijg ik een bericht dat het paswoord niet correct is.

Ik moet toch naar system > backup > dan recovery. Of is het anders?
Laat me (of iedereen) eens weten of en hoe het lukte.

Ik wil mijn b-box3 ook vervangen door een 7490 (beiden als modem)
Hoi, hun bestandje was dus wel password protected (5 mails met edpnet vooraleer ze toch antwoordden om "avm" als paswoord proberen. Dus 'toch' een paswoord)

Dus:
1. Factory reset
2. Bestand uploaden via backup retstore "met" paswoord.
3. Utp van poort "4" naar firewall/router.
4. Annex B voor VDSL

Even wachten en het werkte.

Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik heb fritzbox in de instellingen een static ip gegeven die past in m'n netwerk en dhcp server afgelegd. Ook wlan afgelegd.
Utp kabel van switch naar poort 1 van fritzbox (2 en 3 is ook goed)
Nu bereik ik fritzbox via ip die ik het gegeven heb.

Ook, in het begin was internet slecht. In de instelling lan 4 op op power (1gig) zetten dan is het goed. Het stond eerst op green = 100 meg.

Indien hulp nodig, zeg maar.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

ShinobiX9X schreef: Hoi, hun bestandje was dus wel password protected (5 mails met edpnet vooraleer ze toch antwoordden om "avm" als paswoord proberen. Dus 'toch' een paswoord)

Dus:
1. Factory reset
2. Bestand uploaden via backup retstore "met" paswoord.
3. Utp van poort "4" naar firewall/router.
4. Annex B voor VDSL

Even wachten en het werkte.

Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik heb fritzbox in de instellingen een static ip gegeven die past in m'n netwerk en dhcp server afgelegd. Ook wlan afgelegd.
Utp kabel van switch naar poort 1 van fritzbox (2 en 3 is ook goed)
Nu bereik ik fritzbox via ip die ik het gegeven heb.

Ook, in het begin was internet slecht. In de instelling lan 4 op op power (1gig) zetten dan is het goed. Het stond eerst op green = 100 meg.

Indien hulp nodig, zeg maar.
Dank voor uitleg.
Is het 'bestandje' dat EDPnet je gaf gepersonaliseerd? Ik neem aan dat het misschien een fritz!box configuratie was.
Is het een ascii file en komen jou gegevens er in voor? Want, zo niet, dan kan ik dat bestand ook gebruiken.
In alle geval zal ik het bestand (om pppoe passthrough mogelijk te maken op lan 4) ook aan EDPnet vragen dan kunnen we vergelijken.

update
@ShinobiX9X
Het configuratie bestand dat ik kreeg heet 30.07.2014_EDPnet_VDSL_Bridge_LAN4_BE_Annex_B_FRITZ.Box 7490 113.06.04i.export en heeft md5sum e1b60291f43c3202a8d5ae24697ad0dc
Misschien is dit hetzelfde bestand dat jij kreeg. Ik zal dit weekend de 7490 installeren als modem ter vervanging van de b-box3.

update
Installatie voor 7490 gebruik als modem is vlot verlopen. DSL sync was meteen goed (100/20).
De bijgeleverde configuratie gaf een extern Internet address. Dit heb ik afgezet met:
Internet > Account Information > Is account information required? > No.
Als gevolg meldt de 7490 dat hij langer dan 1 uur niet met het Internet geconnecteerd is
(correct! hij is nu als modem namelijk nooit met het Internet geconnecteerd).

Graag had ik de modem, naast een statisch IPv4, ook een statisch IPv6 address op de LAN gegeven maar ik vind niet hoe zulks te doen.
Ik heb zonder probleem de Freetz addon firmware kunnen builden, maar twijfel voorlopig nog om die te gebruiken omdat in expert mode config staat
7490 06.5x/06.6x - UNDER DEVELOPMENT

Ook vind ik (zonder Internet connectie) de setting niet in de 7490 om te vermijden dat de DSL connectie periodisch zou ge-clear-ed worden.
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Het is me wat onduidelijk...

Momenteel gebruik ik pfSense achter een BBox3 (Proximus start abo). Als ik VLAN10 instel voor de PPPoE sessie op pfSense werkt het niet. Enkel als ik géén VLAN instel. Hoe kan dat nu?

Verder zou ik graag een Fritzbox 7360 gebruiken als modem, zodat ik tenminste mijn lijnwaarden kan zien. Echter, dan werkt de pfSense PPPoE sessie niet (niet mét VLAN10, en niet zonder). Als ik het goed begrepen heb, is een recentere versie van de Fritzbox firmware nodig dan de goedgekeurde voor België. En dus kan het momenteel niet? (tenzij bij EDPnet, blijkbaar).

Bedankt voor de hulp!
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Dit lukt wel maar dan moet je "PPPoE passthrough" activeren zoals hierboven beschreven, in de recentste (nog niet gewhiteliste) firmware (06.83) kan je PPPoE passthrough in de GUI rechtstreeks aanvinken maar dat kan dus nog niet in de 06.52.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zoals in mijn vorige post vermeld, ondersteunt de recente Firmware (vanaf 06.80) PPPoE passtrough op VLAN10.

Je kan dus wel de Firmware 06.83 installeren, op voorwaarde dat je "use previous driver" aanvinkt. Dit is de driver de whitelisted is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

FWIW, net de procedure uit https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p655094 toegepast voor een 7490 met 6.52 (ik wacht wel op de whitelist vooraleer 6.80+ te installeren) in combinatie met een Ubiquiti USG, werkt perfect. Enkele details: dsl_encap stond op dslencap_mixed, en heb ik naar dslencap_pppoe moeten veranderen (dus niet enkel de 5 regels vlancfg toevoegen); en mijn router is verbonden met LAN 1 (dus niet LAN 4 only).
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”