Outage EDPnet 23-11-2012 OVL & WVL
-
- Premium Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 77 keer
Je gaat me niet vertellen dat dergelijke apparatuur (elektronica, of wat er ook defect gegaan is) niet kan uitgelezen worden hé.
Tegenwoordig lezen ze zelfs een auto uit en vertellen ze je na 10min exact wat er defect is.
Tegenwoordig lezen ze zelfs een auto uit en vertellen ze je na 10min exact wat er defect is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Dat dacht ik ook al.
Misschien hebben ze nog een model dat dit niet ondersteunt?
Iets Trabant-achtig ofzo.
Misschien hebben ze nog een model dat dit niet ondersteunt?
Iets Trabant-achtig ofzo.

- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Als ik de info mag geloven die edpnet hier heeft geplaatst dan is dit een combinatie van twee zaken geweest : een defecte blade in hun router en een fibercut.
En ergens kan ik mij best voorstellen dat alles vervangen soms sneller is dan alles uitmeten en doen. Grote isp's hebben namelijk altijd hot-spares staan. Deze zijn exact dezelfde toestellen, up-to-date en met de hele config er reeds op. Kabels uittrekken, oud toestel verwijderen, nieuw erin, kabels aansluiten en gaan maar. Veel sneller dan testen en meten dus in de meeste gevallen...
En neen, bij mijn weten zijn er geen diagnoseprogramma's voor routers en switches die jou kunnen zeggen waar de fout exact zit...
En ergens kan ik mij best voorstellen dat alles vervangen soms sneller is dan alles uitmeten en doen. Grote isp's hebben namelijk altijd hot-spares staan. Deze zijn exact dezelfde toestellen, up-to-date en met de hele config er reeds op. Kabels uittrekken, oud toestel verwijderen, nieuw erin, kabels aansluiten en gaan maar. Veel sneller dan testen en meten dus in de meeste gevallen...
En neen, bij mijn weten zijn er geen diagnoseprogramma's voor routers en switches die jou kunnen zeggen waar de fout exact zit...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Grote ISP's altijd hotspares? Je hebt duidelijk nog nooit voor een ISP gewerkt, en weet duidelijk niet waarover je spreekt.
Tegenwoordig is elke apparatuur wel in staat om van op afstand beheerd te worden. Soms niet altijd even duidelijk, maar dat hangt meestal van de beheerder af.
Er zijn zelfs diagnose programma's die met een zeer hoge correctheid kunnen zeggen wanneer welk equipment het gaat begeven. Dan kan je proactief problemen gaan oplossen. Jammer genoeg nog zeer duur en zeer moeilijk te implementeren.
Tegenwoordig is elke apparatuur wel in staat om van op afstand beheerd te worden. Soms niet altijd even duidelijk, maar dat hangt meestal van de beheerder af.
Er zijn zelfs diagnose programma's die met een zeer hoge correctheid kunnen zeggen wanneer welk equipment het gaat begeven. Dan kan je proactief problemen gaan oplossen. Jammer genoeg nog zeer duur en zeer moeilijk te implementeren.
-
- Moderator
- Berichten: 18413
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1004 keer
- Bedankt: 3738 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Bij de vorige outage op 4 oktober is hier op het Forum wat (sumiere) info en/of speculatie gepost hoe de connectiviteit tussen Belgacom en EDPNet werkt.
Misschien is het wel interessant dat er iemand, die er meer van afweet, ons eens duidelijk uitlegt hoe het werkt. Ik zie het als volgt:
Wat is het huidig probleem (en dat van vorige keer)?
Blijkbaar is de verbinding tussen de POP in Gent en EDPNet (Sint-Niklaas) niet volledig redundant.
.
Misschien is het wel interessant dat er iemand, die er meer van afweet, ons eens duidelijk uitlegt hoe het werkt. Ik zie het als volgt:
- Volgens het document op de Belgacom Wholesale site, is België ingedeeld in 5 service area's (02, 03, 04, 071, 09)
- In iedere service area zijn er 2 service POP's.
- Voor Gent (A9) is dat 91GKK (Keizer Karel) en 91GEN (Sint-Niklaasstraat).
- Een OLO die heel België wil bedienen, moet dus aanwezig zijn in tenminste één POP in alle 5 service areas.
- Het VDSL verkeer van alle EDPNet klanten in West- en Oost Vlaanderen komt samen in Gent (A9). Dit zijn zone's 050, 051, 052, 053, 054, 055, 056, 057, 058, 059 en 09.
- De 2 POP's in iedere service area dienen niet als back-up of redundancy. Iedere OLO moet zelf bepalen welke LEXen bediend worden vanaf iedere POP. EDPNet is aanwezig in één POP (waarschijnlijk 91GKK). [corr: 91GEN]
- Vanaf de service POPs worden de VLANs door de OLO afgenomen via een "OLO fiber pair" (1Gb).
Wat is het huidig probleem (en dat van vorige keer)?
Blijkbaar is de verbinding tussen de POP in Gent en EDPNet (Sint-Niklaas) niet volledig redundant.
- Blijkbaar is het "fiber pair" niet volledig gescheiden (lopen ze in Gent enkele km samen?)
- Of komen beide fibers op dezelfde router uit (vandaar dat één defecte kaart beide lijnen uitschakelt?)
- Kan EDPNet in 2 POP's in Gent aanwezig zijn? Gezien de OLO op voorhand moet bepalen welke LEXen hij in deze POP's will bedienen, geeft dit geen redundancy, maar zou toch maar de helft van de service area eruit liggen (vb alleen West-Vl, of alleen Oost-Vl). Hoewel ik mij kan voorstellen dat Belgacom misschien wel redelijk vlug het verkeer van de betroffen LEXen naar de andere service POP zou kunnen transfereren?)
- Kan EDPNet meerdere fiber pairs gebruiken tussen de POP en hun premises? Als de internet traffic verder stijgt, en ze meer bandbreedte nodig hebben, zullen ze dat in de toekomst waarschijnlijk moeten doen. In dit geval zou zo'n kabelbreuk hun bandbreedte verlagen, in plaats van 2 provincies plat te leggen?

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
- Bedankt: 555 keer
Het materiaal dat we gebruiken voor transport (het probleem had niks met onze routers te maken) is Cisco ONS15454, en dat in zo volledig mogelijk redundant uitgevoerde versie. Er is enorm veel uitleesbaar, maar bij defecten zijn uitlezingen vaak onbetrouwbaar, daarom vervangen we snel kaarten etc. Dit vervangen gaat erg snel, alles is hot pluggable, dit 'allemaal' vervangen heeft +/- 20 min geduurd. Zo'n toestel is zo'n duizend maal ingewikkelder dan de gemiddelde wagen, dus dat vergelijk gaat echt niet op.
Uiteindelijk bleek het probleem uit 2 zaken te zitten bij onze leverancier, een defecte fiber patch cord, en een defect transportkaart (geen idee wat zij gebruiken). Een combinatie van problemen zorgt steeds voor vertraging, bovendien bleken er ook nog andere problemen te zijn op het netwerk (niet edpnet gerelateerd) waardoor er onvoldoende techniekers ter beschikking waren.
Nogmaals bedankt voor jullie geduld en begrip.
Uiteindelijk bleek het probleem uit 2 zaken te zitten bij onze leverancier, een defecte fiber patch cord, en een defect transportkaart (geen idee wat zij gebruiken). Een combinatie van problemen zorgt steeds voor vertraging, bovendien bleken er ook nog andere problemen te zijn op het netwerk (niet edpnet gerelateerd) waardoor er onvoldoende techniekers ter beschikking waren.
Nogmaals bedankt voor jullie geduld en begrip.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
- Bedankt: 555 keer
Edpnet heeft voor alle kaarten, en modules zoveel mogelijk spares op stock (Sint-Niklaas), een grote ISP wil ik onszelf niet noemenMr.T schreef:Grote ISP's altijd hotspares? Je hebt duidelijk nog nooit voor een ISP gewerkt, en weet duidelijk niet waarover je spreekt.
Tegenwoordig is elke apparatuur wel in staat om van op afstand beheerd te worden. Soms niet altijd even duidelijk, maar dat hangt meestal van de beheerder af.
Er zijn zelfs diagnose programma's die met een zeer hoge correctheid kunnen zeggen wanneer welk equipment het gaat begeven. Dan kan je proactief problemen gaan oplossen. Jammer genoeg nog zeer duur en zeer moeilijk te implementeren.

Diagnose programma's bestaan, die hebben we ook, dat zijn namelijk de beheerspakketten van de fabrikant, cisco in ons geval. Vanzelfsprekend is dit allemaal vanop afstand. Deze tools geven proactieve meldingen, maar kunnen niet alles voorzien. Proactief kan bvb zijn, de fiber module wordt te warm, vervang die best. Maar niet alles wordt eerst warm alvorens het faalt

Ik heb het over echte diagnose programma's, die exact doen wat ik zeg.
Die baseren zich op algoritmes om failures te voorspellen, voor ze zich voordoen. Temperatuur is daar een onderdeel van, maar het gaat veel verder als dat. Bij mijn weten heeft cisco zo niks.
Ik ken trouwens maar 1 operator die dit gedeeltelijk geimplementeerd heeft.
Het is ook moeilijk om alles overal in spare te houden, gezien de kostprijs van bepaalde kaarten en de verscheidenheid.
Denk maar aan WDM apparatuur waar bij sommige apparatuur voor elke wavelength een aparte kaart nodig is. De nieuwere kaarten zijn meestal tuneable waardoor ze op meerdere wavelengths kunnen werken.
Die baseren zich op algoritmes om failures te voorspellen, voor ze zich voordoen. Temperatuur is daar een onderdeel van, maar het gaat veel verder als dat. Bij mijn weten heeft cisco zo niks.
Ik ken trouwens maar 1 operator die dit gedeeltelijk geimplementeerd heeft.
Het is ook moeilijk om alles overal in spare te houden, gezien de kostprijs van bepaalde kaarten en de verscheidenheid.
Denk maar aan WDM apparatuur waar bij sommige apparatuur voor elke wavelength een aparte kaart nodig is. De nieuwere kaarten zijn meestal tuneable waardoor ze op meerdere wavelengths kunnen werken.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
- Bedankt: 555 keer
philippe_d schreef:Bij de vorige outage op 4 oktober is hier op het Forum wat (sumiere) info en/of speculatie gepost hoe de connectiviteit tussen Belgacom en EDPNet werkt.
Misschien is het wel interessant dat er iemand, die er meer van afweet, ons eens duidelijk uitlegt hoe het werkt. Ik zie het als volgt:Waarschijnlijk is dat te vereenvoudigd voorgesteld, of niet correct. Insiders mogen mij dus corrigeren.
- Volgens het document op de Belgacom Wholesale site, is België ingedeeld in 5 service area's (02, 03, 04, 071, 09)
- In iedere service area zijn er 2 service POP's.
- Voor Gent (A9) is dat 91GKK (Keizer Karel) en 91GEN (Sint-Niklaasstraat).
- Een OLO die heel België wil bedienen, moet dus aanwezig zijn in tenminste één POP in alle 5 service areas.
- Het VDSL verkeer van alle EDPNet klanten in West- en Oost Vlaanderen komt samen in Gent (A9). Dit zijn zone's 050, 051, 052, 053, 054, 055, 056, 057, 058, 059 en 09.
- De 2 POP's in iedere service area dienen niet als back-up of redundancy. Iedere OLO moet zelf bepalen welke LEXen bediend worden vanaf iedere POP. EDPNet is aanwezig in één POP (waarschijnlijk 91GKK).
- Vanaf de service POPs worden de VLANs door de OLO afgenomen via een "OLO fiber pair" (1Gb).
Wat is het huidig probleem (en dat van vorige keer)?
Blijkbaar is de verbinding tussen de POP in Gent en EDPNet (Sint-Niklaas) niet volledig redundant.Oplossingen zijn er waarschijnlijk wel, maar kosten geld. Zoals
- Blijkbaar is het "fiber pair" niet volledig gescheiden (lopen ze in Gent enkele km samen?)
- Of komen beide fibers op dezelfde router uit (vandaar dat één defecte kaart beide lijnen uitschakelt?)
Met mijn excuses als bovenstaande niet de correcte analyse is, ik wil gewoon wat reacties uitlokken, die dit beeld wat kunnen verbeteren. Als Userbase community willen we toch graag weten hoe een en ander in mekaar zit
- Kan EDPNet in 2 POP's in Gent aanwezig zijn? Gezien de OLO op voorhand moet bepalen welke LEXen hij in deze POP's will bedienen, geeft dit geen redundancy, maar zou toch maar de helft van de service area eruit liggen (vb alleen West-Vl, of alleen Oost-Vl). Hoewel ik mij kan voorstellen dat Belgacom misschien wel redelijk vlug het verkeer van de betroffen LEXen naar de andere service POP zou kunnen transfereren?)
- Kan EDPNet meerdere fiber pairs gebruiken tussen de POP en hun premises? Als de internet traffic verder stijgt, en ze meer bandbreedte nodig hebben, zullen ze dat in de toekomst waarschijnlijk moeten doen. In dit geval zou zo'n kabelbreuk hun bandbreedte verlagen, in plaats van 2 provincies plat te leggen?
.
- Zeer correcte analyse philippe_d, kleine opmerking, de vlans worden afgenomen via 1Gbps OAL's (geen olo fiber), die dienen wij dan te transporteren via onze eigen middelen (daar liep het vandaag mis)
- We zitten in de Sint-Niklaasstraat (ingang recht over lounge bar Limonada
)
- Het grote probleem zit er in om connectiviteit te vinden naar zo'n Belgacom COLO, vaak zitten concurrenten van ons daar, maar die wensen ons niet bedienen (concurrent groot maken enzo). Edpnet wenst eigenlijk enkel via redundant dark fiber te werken, om het soort problemen zoals vandaag te vermijden. Dit is nog moeilijker te vinden, maar enkel in Gent is dit nog niet zo. We zijn hier blijvend mee bezig om dit wel zo te krijgen. Dus de keuze om in 2 locaties te zitten in een zone is vaak gewoon onbestaand.
- Verder kan je wel vergeten dat Belgacom 'snel' zou kunnen omschakelen, geloof me vrij
.
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik ben maar een gewone thuisgebruiker van internet en telefonie bij EDPnet.
Nu overweeg ik toch ernstig om over te stappen op een shake van Telenet.
1. Informatie:
Het enige wat ik kan doen bij uitval is met mijn GSM bellen naar EDPnet:
"Kantoren zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-17u".
Bij een uitval van die omvang (2 provincies) en die duur (23 uur)
kan men dit toch vermelden.
2. EDPnet lijkt mij toch wel erg kwetsbaar en ik met hen:
1) september: de CISCO-routers: meeste sites niet meer bereikbaar
2) oktober: kabel door in Gent, W- &O-VL 8 uur geen internet & telefoon
3) november: kaart stuk, W- & O-VL 23 uur geen internet & telefoon
Het is vooral de duur van de pannes die mijn vertrouwen geschokt heeft.
3) Dit komt bij mij bovenop het feit dat ik voor televisie TV-Vlaanderen heb,
waar er, zeker voor iemand die geen van de ontvangers gebruikt die zij
zelf verkopen, ook altijd wat schort (voortdurende wijzigingen, late bitrates,
geen informatie...)
Nu overweeg ik toch ernstig om over te stappen op een shake van Telenet.
1. Informatie:
Het enige wat ik kan doen bij uitval is met mijn GSM bellen naar EDPnet:
"Kantoren zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-17u".
Bij een uitval van die omvang (2 provincies) en die duur (23 uur)
kan men dit toch vermelden.
2. EDPnet lijkt mij toch wel erg kwetsbaar en ik met hen:
1) september: de CISCO-routers: meeste sites niet meer bereikbaar
2) oktober: kabel door in Gent, W- &O-VL 8 uur geen internet & telefoon
3) november: kaart stuk, W- & O-VL 23 uur geen internet & telefoon
Het is vooral de duur van de pannes die mijn vertrouwen geschokt heeft.
3) Dit komt bij mij bovenop het feit dat ik voor televisie TV-Vlaanderen heb,
waar er, zeker voor iemand die geen van de ontvangers gebruikt die zij
zelf verkopen, ook altijd wat schort (voortdurende wijzigingen, late bitrates,
geen informatie...)
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15112
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
- Bedankt: 1471 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Als je zekerder wil zijn, dan combineer je een DSL-abo en een kabelabo. Dan moet je er wel twee betalen natuurlijk, maar heb je een reserve op een andere technologie. Daarnaast misschien nog een 3G-abo en het moet al heel erg zijn om geen Internet te hebben. maar dat alles heeft een prijs, natuurlijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
Colt dusJoachim schreef: bvb in Frankfurt (besparingen hé). Onze leverancier van deze link is een internationale speler, en doet dit blijkbaar op deze manier.

Duidelijk geen ervaring in de branche, soms is hardware vervangen de enige troubleshootingxayana schreef:Doen jullie zo troubleshooting? Alles vervangen... Amaai. Vandaar dat het zo lang duurt.Joachim schreef:>8 'ping' wij hebben gewoon alles vervangen langs onze zijde deze nacht, het probleem was niet opgelost dus 'pong' het zit bij jullie
Je weet toch: 'Meten is weten'.
-
- Moderator
- Berichten: 18413
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1004 keer
- Bedankt: 3738 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Ik heb een 3G stick in mijn router. Van zodra internet uitvalt kan ik overschakelen op 3G, en blijft mijn VoIP centrale werken.Goztow schreef:Als je zekerder wil zijn, dan combineer je een DSL-abo en een kabelabo. Daarnaast misschien nog een 3G-abo en het moet al heel erg zijn om geen Internet te hebben.
Kost valt mee: usb modem (49€) en mijn Belgacom Internet overal kaartje (gratis tot max 250 MB), of een MV kaartje (als het te lang zou duren) ...
[Edit]
In de regio's waar je al op 4G kunt, is dat natuurlijk een uitstekende back-up. Voor sommigen zelfs sneller dan hun huidige vast internet !
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
1. Op Userbase was bijna meteen een topicriji schreef:Ik ben maar een gewone thuisgebruiker van internet en telefonie bij EDPnet.
Nu overweeg ik toch ernstig om over te stappen op een shake van Telenet.
1. Informatie:
Het enige wat ik kan doen bij uitval is met mijn GSM bellen naar EDPnet:
"Kantoren zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-17u".
Bij een uitval van die omvang (2 provincies) en die duur (23 uur)
kan men dit toch vermelden.
2. Volg http://www.twitter.com/edpnet
3. schrijf je in op de mailing van edpnet : issues.edpnet.be
Telenet kan je toch ook niet 24/24 bereiken? En bij belgacom kan je dit wel, maar ga je ook geen helpdeskmedewerker vinden die je exact kan zeggen hoelang een probleem zou aanslepen en wat het probleem juist is. Meestal zijn dit overigens outsourced klantendiensten.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
- Locatie: Diksmuide
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 59 keer
Weet je wat?? Ik ben ondertussen al een 2-tal jaar Edpnet VDSL2-klant... Dit abbo, onbeperkte data, lekkere up-en download, kost me minder dan mijn vroegere provider... Van de vorige outages heb ik niks gemerkt, behalve mijn Storage-device die mij een mailtje stuurde... Deze outage duurde iets langer... Een kleine 24 uur zonder VDSL-provider... Awel, ik heb mijn Android-foon in Hotpsot-mode gezet, en kon zo alle dringende mails afhandelen... EN voor de rest, eens een rustige avond gehad...
Mannekes, leer toch eens relativeren, met uw auto kun je toch ook een platte band hebben waarmee je uren verliest omdat je de vorige lekke band nog niet liet herstellen??
De afgelopen 24 uur zijn hier veel kleine klusjes 'in huis' afgehandeld, die anders wel nog ff 'zouden zijn blijven 'hangen'....
Geniet van uw net-weer-actieve-VDSL2 !!
Ik ga met een heel gerust hartje, slapen....
Mannekes, leer toch eens relativeren, met uw auto kun je toch ook een platte band hebben waarmee je uren verliest omdat je de vorige lekke band nog niet liet herstellen??
De afgelopen 24 uur zijn hier veel kleine klusjes 'in huis' afgehandeld, die anders wel nog ff 'zouden zijn blijven 'hangen'....
Geniet van uw net-weer-actieve-VDSL2 !!
Ik ga met een heel gerust hartje, slapen....

DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik kan je alvast zeggen dat Belgacom hotspares heeft in Brussel voor de meeste common zaken.Mr.T schreef:Grote ISP's altijd hotspares? Je hebt duidelijk nog nooit voor een ISP gewerkt, en weet duidelijk niet waarover je spreekt.
Tegenwoordig is elke apparatuur wel in staat om van op afstand beheerd te worden. Soms niet altijd even duidelijk, maar dat hangt meestal van de beheerder af.
Er zijn zelfs diagnose programma's die met een zeer hoge correctheid kunnen zeggen wanneer welk equipment het gaat begeven. Dan kan je proactief problemen gaan oplossen. Jammer genoeg nog zeer duur en zeer moeilijk te implementeren.
En ja, apparatuur kan op afstand beheerd worden, maar hoe kan je dat doen...als die link er uit ligt? Want daar gaat het hem toch net om?
@joachim :
Een vraagje puur uit nieuwsgierigheid. Hoeveel mbit/gbit zie je zo verdwijnen als OVl en WVL wegvallen? Is dat gigantisch (maw zie je dat duidelijk op de mrtg stats) of valt dit nog goed mee?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 11 keer
Backup is belangrijk in alles. Zelf combineer ik EDPnet (20eur/maand) met Telenet (25eur/maand). Best betaalbaar, en via een dual WAN router met load balancing hebben we hier altijd internet. Niet alleen EDPnet valt wel eens weg, Telenet is ook niet 100%. Al zij die roepen dat drop outs niet leefbaar zijn, kunnen perfect voorzorgen nemen. Enkel voor electriciteit heb ik geen backup, maar dat is natuurlijk een ander verhaal...
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: 09
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Zijn er in het verleden reeds compensaties uitgekeerd aan niet-professionele gebruikers voor zo'n outage, of geld dit maar vanaf een minimum duur van 24 h ?
Wie zal hiervoor de kosten dragen, Edpnet of de derde partij ?
Wie zal hiervoor de kosten dragen, Edpnet of de derde partij ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
In het verleden zijn er reeds financiële vergoedingen gegeven aan EDPnet klanten, ook al waren dit gewone residentiële klanten. Dit is ook zo geweest bij de outage van 4 oktober.
De financiële tussenkomst is een korting op je factuur (vorige keer toch zo). Als ik issues.edpnet.be goed gevolgd heb, gaan zij morgen (maandag) met de derde partij eerst eens rond de tafel zitten. Daar zullen zij het verloren geld bespreken en kijken wat ze kunnen doen naar de klanten toe.
De financiële tussenkomst is een korting op je factuur (vorige keer toch zo). Als ik issues.edpnet.be goed gevolgd heb, gaan zij morgen (maandag) met de derde partij eerst eens rond de tafel zitten. Daar zullen zij het verloren geld bespreken en kijken wat ze kunnen doen naar de klanten toe.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 450 keer
Ik als klant zou gewoon zeggen dat ze het geld mogen houden en investeren in een andere oplossing. Want geld uitkeren is leuk, een oplossing hebben is beter !
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik begrijp wel dat er nog meer mogelijkheden zijn om aan informatie te geraken.krisken schreef:1. Op Userbase was bijna meteen een topicriji schreef:Ik ben maar een gewone thuisgebruiker van internet en telefonie bij EDPnet.
Nu overweeg ik toch ernstig om over te stappen op een shake van Telenet.
1. Informatie:
Het enige wat ik kan doen bij uitval is met mijn GSM bellen naar EDPnet:
"Kantoren zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-17u".
Bij een uitval van die omvang (2 provincies) en die duur (23 uur)
kan men dit toch vermelden.
2. Volg http://www.twitter.com/edpnet
3. schrijf je in op de mailing van edpnet : issues.edpnet.be
Telenet kan je toch ook niet 24/24 bereiken? En bij belgacom kan je dit wel, maar ga je ook geen helpdeskmedewerker vinden die je exact kan zeggen hoelang een probleem zou aanslepen en wat het probleem juist is. Meestal zijn dit overigens outsourced klantendiensten.
Toch denk ik dat er ook veel gewone klanten zijn zoals ik,
die enkel met hun computer het internet gebruiken
en dan met hun (simpele) GSM naar de provider bellen om te weten
of er een defect is en hoe lang het wellicht zal duren.
Er moet toch meer mogelijk zijn dan de standaard boodschap
dat de kantoren gesloten zijn.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Tja EDPnet is nu eenmaal een kleinere ISP dan Belgacom (de enige bij mijn weten die een 24/24 klantendienst heeft?). Je weet vast ook wel wat de loonkosten zijn hier in BE en als je dan nog ns ploegenwerk erbij moet nemen (24/24 bemande telefoon) dan begrijp ik wel dat een bedrijf dit niet kan betalen. Wat niet wilt zeggen dat er geen mensen in het NOC zitten om alles te monitorren! En dan heb ik liever dat die mensen meehelpen aan het probleem dan dat ze aan de telefoon hangen.
"Even snel het bandje" wisselen is ook niet het eerste waar je met een panne van dergelijke grootorde aan gaat denken...
"Even snel het bandje" wisselen is ook niet het eerste waar je met een panne van dergelijke grootorde aan gaat denken...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik begrijp dit wel, maar toch... toen het zaterdagmorgen nog niet opgelost was,
dan had men wel een telefonische melding van de panne kunnen inspreken.
Wat mij het meest verontrust is de lang duur van de uitval (8 en 23 uur),
daarom ben ik er niet gerust meer in.
Ik ben niet in de eerste plaats omdat het goedkoper is klant bij EDPnet
(dan zou Scarlet beter zijn), maar omdat ik een zekere sympathie heb
voor een kleinere speler die zijn best doet ( zo de helpdesk).
Maar ik kan er geen echte shake krijgen en TV-Vlaanderen valt
steeds meer tegen en als mijn vertrouwen dan nog wankelt...
dan had men wel een telefonische melding van de panne kunnen inspreken.
Wat mij het meest verontrust is de lang duur van de uitval (8 en 23 uur),
daarom ben ik er niet gerust meer in.
Ik ben niet in de eerste plaats omdat het goedkoper is klant bij EDPnet
(dan zou Scarlet beter zijn), maar omdat ik een zekere sympathie heb
voor een kleinere speler die zijn best doet ( zo de helpdesk).
Maar ik kan er geen echte shake krijgen en TV-Vlaanderen valt
steeds meer tegen en als mijn vertrouwen dan nog wankelt...
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Tja Belgacom of Telenet liggen er ook wel eens uit hoor. En meer dan je lief is. Het grote verschil is dat de grote spelers zwijgen als vermoord in dat geval... Of ze noemen het een "tijdelijk regionaal probleem".
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dit is (helaas) niet echt relevant. Bvb in de voorbije 2 storingen waren enkel OVL en WVL getroffen. Dus alle andere edpnet klanten bleven perfect online. Beetje moeilijk dus
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Misschien wel, maar het blijft een belangrijk element bij de keuze van een provider
en Userbase wil daar toch bij helpen.
Misschien een standaard meldingsformulier en iemand die de meldingen wil checken?
en Userbase wil daar toch bij helpen.
Misschien een standaard meldingsformulier en iemand die de meldingen wil checken?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
je hebt het niet goed begrepen denk ik.... ik had geen enkele last van downtime en ik ben ook edpnet klant.
Dus wat heb je dan aan een melding. Geef mij maar een provider die niet zwijgt als dood. Downtime is er bij allemaal.
Hoe zou je willen meldingen checken? Stel dat de downtime enkel in mijn straat is?
Dus wat heb je dan aan een melding. Geef mij maar een provider die niet zwijgt als dood. Downtime is er bij allemaal.
Hoe zou je willen meldingen checken? Stel dat de downtime enkel in mijn straat is?
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Mocht dit technisch mogelijk zijn, dan zou userbase hier zeker op in stappen. Echter zijn er teveel factoren die zogenaamde false positives kunnen veroorzaken.
- Niet iedereen kent Userbase, dus vele outages zullen niet gemeld worden
- Partijen als telenet en belgacom hebben duizenden klanten meer dan kleinere providers als edpnet of dommel. Dit wilt ook zeggen dat als er een outage is, ze meer klachten over zich heen gaan krijgen. Waardoor dit een slechtere provider gaat lijken
- Je kan lijnen monitorren, maar dan heb je een fixed ip nodig (en dat heeft nagenoeg niemand)
- Een outage kan honderden redenen hebben, de ene al erger dan de andere. Als er morgen een auto knalt tegen een ROP of KVD (of een node van telenet) dan ligt de gehele wijk plat. Maar bvb edpnet, dommel en scarlet (en anderen uiteraard) zijn dan afhankelijk van (net als belgacomklanten zelf) belgacom eer die de rop of kvd komen vernieuwen en alles terug correct aansluiten etc.
- Niet iedereen kent Userbase, dus vele outages zullen niet gemeld worden
- Partijen als telenet en belgacom hebben duizenden klanten meer dan kleinere providers als edpnet of dommel. Dit wilt ook zeggen dat als er een outage is, ze meer klachten over zich heen gaan krijgen. Waardoor dit een slechtere provider gaat lijken
- Je kan lijnen monitorren, maar dan heb je een fixed ip nodig (en dat heeft nagenoeg niemand)
- Een outage kan honderden redenen hebben, de ene al erger dan de andere. Als er morgen een auto knalt tegen een ROP of KVD (of een node van telenet) dan ligt de gehele wijk plat. Maar bvb edpnet, dommel en scarlet (en anderen uiteraard) zijn dan afhankelijk van (net als belgacomklanten zelf) belgacom eer die de rop of kvd komen vernieuwen en alles terug correct aansluiten etc.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dit was dan ook uit persoonlijke ervaring en het feit dat ik -
- ex technicus ben van telenet
- momenteel technicus ben bij Belgacom
- Ik op beiden ook repair heb gedaan/doe, en dus weet waar ik over spreek
- ik vanuit een datacenter (Level3 datacenter te Brussel) een smokeping bak staan heb naar diverse klanten van diverse isp's met een fixed ip
- ex technicus ben van telenet
- momenteel technicus ben bij Belgacom
- Ik op beiden ook repair heb gedaan/doe, en dus weet waar ik over spreek
- ik vanuit een datacenter (Level3 datacenter te Brussel) een smokeping bak staan heb naar diverse klanten van diverse isp's met een fixed ip
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: 09
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 3 keer
@ krisken: Is hier ergens op userbase een verklarende woordenlijst te vinden met uitleg van gebruikte afkortingen zoals in dit topic vernoemde ROP, KVD, SLA
enz...
Zou handig zijn want iedereen weet niet wat deze betekenen. Ikzelf kan mij een beetje inbeelden wat de betekenis van sommige zijn, maar 't zou nog handiger zijn moest er nog een voorbeeld bij zijn of een afbeelding

Zou handig zijn want iedereen weet niet wat deze betekenen. Ikzelf kan mij een beetje inbeelden wat de betekenis van sommige zijn, maar 't zou nog handiger zijn moest er nog een voorbeeld bij zijn of een afbeelding

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Ge vergeet er het volgende bij te vertellen:krisken schreef:Dit was dan ook uit persoonlijke ervaring en het feit dat ik -
- ex technicus ben van telenet
- momenteel technicus ben bij Belgacom
- Ik op beiden ook repair heb gedaan/doe, en dus weet waar ik over spreek
- ik vanuit een datacenter (Level3 datacenter te Brussel) een smokeping bak staan heb naar diverse klanten van diverse isp's met een fixed ip
- "Ik heb een boontje (of twee) voor EDPnet."

- meon
- Administrator
- Berichten: 16757
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
ROP: remote optical platform: de straatkast waar optische kabel in aankomt en waar jij via telefoonkabel op bent aangesloten voor VDSL(2)lacer schreef:@ krisken: Is hier ergens op userbase een verklarende woordenlijst te vinden met uitleg van gebruikte afkortingen zoals in dit topic vernoemde ROP, KVD, SLAenz...
KVD: Kabelverdeler (?) Eigenlijk is dit de straatkast waar een ROP in steekt, maar beide hebben een eigen kast.
SLA: Service level agreement: afspraken tussen klant/leverancier waaraan de dienst moet voldoen: bijvoorbeeld 99,9% beschikbaarheid, een helpdesk die binnen de 5 minuten de telefoon beantwoordt, ... Meestal staan er boetes op het niet behalen van een SLA.
NOC: Network operations center
POP: Point of presence
Niks mis met edpnet. Maar met lage prijzen, moet je op sommige zaken besparen.
Persoonlijk vind ik het not done om 2 O-VL en W-VL afhankelijk te maken van 1 link.
Er zijn trouwens genoeg leveranciers die fiber/bandbreedte kunnen leveren in de CO van Gent. Maar je moet het natuurlijk wel kunnen en willen betalen.
En met hun lage prijzen voor hun abonnementen, is dat niet rendabel.
Voor de grootste klagers hier, hoop maar dat je hier nooit orkaan Sandy over de vloer krijgt, want dan zal het nog een pak langer duren eer de connectie hersteld is.
@krisken wat doe je dan bij BGC?
Persoonlijk vind ik het not done om 2 O-VL en W-VL afhankelijk te maken van 1 link.
Er zijn trouwens genoeg leveranciers die fiber/bandbreedte kunnen leveren in de CO van Gent. Maar je moet het natuurlijk wel kunnen en willen betalen.
En met hun lage prijzen voor hun abonnementen, is dat niet rendabel.
Voor de grootste klagers hier, hoop maar dat je hier nooit orkaan Sandy over de vloer krijgt, want dan zal het nog een pak langer duren eer de connectie hersteld is.
@krisken wat doe je dan bij BGC?
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: 09
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bedankt voor de heldere uitleg Meon 

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Niet persé. Hoewel ik jouw idee wel begrijp. Ik heb momenteel van volgende providers vdsl2 gehad, hierbij mijn bevindingen...eternum schreef:- "Ik heb een boontje (of twee) voor EDPnet."
- Scarlet : prima provider, nergens problemen mee. Na ongeveer 7 maand had ik een probleem (geen sync), en ze hebben mij meer dan 2 maand aan het lijntje gehouden met allerlei redenen... Lassers die moesten komen, fout lag aan mijn aansluiting, er waren geen poorten meer vrij op de rop etc etc etc. Hoewel ikzelf - als belgacomtechnicus - wist dat het probleem lag bij een defecte ROP poort! Na twee maand, talloze keren verlof nemen voor een technicus van hun te laten langskomen etc heb ik een mail gestuurd naar de ombudsdienst waarbij ik duidelijk maakte dat ik ze twee weken de tijd gaf om een werkende verbinding op te leveren of anders mochten ze mijn diensten annuleren. Daar dit niet gebeurde heb ik alles opgezegd. Men heeft een brief gestuurd dat men akkoord ging met mijn beslissing...klaar.
- Dommel : de aanvraag verliep perfect, en de dag erna had ik mezelf al aangesloten. Zoals ik al talloze keren heb gezegd : het is een prima provider als je geen problemen hebt. Heb je dit wel...tja dan is dat een ramp. Plots had ik geen connectie meer. Uit de logs van mijn pfsense bleek duidelijk dat mijn login ofwel was veranderd, ofwel ik een ander wachtwoord plots had op mijn login. Uit talloze telefoontjes bleek dat alle facturen in orde waren, en dat volgens hun het netwerk perfect zou moeten werken. Na een anderhalve maand was ik het wachten wederom beu, terug brief richting ombudsdienst en deze hebben bemiddeld...waarna ik ook deze provider gedag heb gezegd...
- EDPnet : de enige provider die een vast ipadres kan bieden in combinatie met een iprange voor mijn servers (althans, tegen een goede prijs). Inmiddels hier een goed jaar klant, de enige problemen zijn deze die hier gekend zijn
27 juni 2012 : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/06 ... -2012.html
4 oktober 2012 : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/10 ... -2012.html
23 november 2012 : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/11 ... -2012.html
- Belgacom : geen enkel probleem gehad (had tv + tel + internet bij hun) maar ik kon aan veel goedkoper tarief aan een vdsl2 verbinding geraken (openweb/toledo), tv kon ik evengoed analoog doen (kijk niet vaak tv) en tel ging bij weepee komen. Deze provider heb ik eigenlijk vaarwel gezegd om wat te besparen. Maar nooit problemen ondervonden bij Belgacom vdsl2
De huidige situatie is EDPnet vdsl2 pro (met een extra ip range) en een vdsl2 lijn van openweb/toledo. Nooit problemen gekend met deze laatste.
MR.T : Ik werk overigens als technicus bij Belgacom
Mijn mening : persoonlijk vind ik het ook raar dat ovl en wvl afhankelijk zijn van één fiber. Ik ken nog wel een aantal datacentra in de buurt van Gent waarnaar er fibers liggen, en waar men dus kan op aansluiten (bvb interoute Merelbeke, Mobistar (stapelplein Gent, ex KPN) etc. Ook liggen er in de nabijheid nog sporen waar Syntigo op actief is. Dus mogelijkheid tot aansluiten genoeg. Echter heb ik geen flauw idee waar EDPnet iets mee is, en waar niet. Ik vermoed dat zij hun huiswerk ook wel zullen gedaan hebben en dus deze mogelijkheden ook wel onderzocht hebben.
Geen idee welke andere ISP's hier dark fibers liggen hebben waar EDPnet kan gebruik van maken. Jij?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti