Na de aansluiting door een Belgacomtechnieker van mijn VDSL2 op de rawcopper, kreeg ik een analyse van de aansluiting "Test en Label". De echte afstand tot de ROP bedraagt 401 m (ik kreeg er zelfs de exacte locatie en kastnummer bij). De training Margin was toen 24 dB. En een downstream attenuatie van 13. Dit laatste is toch niet slecht te noemen. Vandaar ook het 17a profiel. De training Margin varieert wel sterk in de tijd, maar dat komt waarschijnlijk door extra testen (ook DLM veronderstel ik) die in mijn buurt op dezelfde kabelbundel uitgevoerd worden. Het laagste dat ik uitkom is 13.7. Als mijn profiel verhoogd wordt, gaat hier maximaal zo'n 5 dB af (50/6 veronderstelling, maar 40/6 is ook mogelijk) en blijft er nog een dikke 8 dB over. Het minimum voor VDSL2 is 6 dB. Al moet ik hier toegeven dat er niet veel marge is, hoewel dus de waarden soms hoger liggen.
Mijn huidig 30/6 profiel is niet echt borderline te noemen. Ten andere is de verbinding heel stabiel, voor dagen hetzelfde IP-adres, zonder port errors.
Aangezien de DLM analyse een momentopname geeft, hier dan toch de uitdraai van VDSL2Tool :
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 30064 kbps 6048 kbps
Modem max: 58552 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 48074 kbps 10072 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 411 m Estimated!
Training margin: 13.7 dB
Attenuation: 13.9 dB