Hoe lang duurt DLM en wat zijn mijn kansen?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Das raar, want ik heb nog geen analyse getoond van VDSL2Tool.

Na de aansluiting door een Belgacomtechnieker van mijn VDSL2 op de rawcopper, kreeg ik een analyse van de aansluiting "Test en Label". De echte afstand tot de ROP bedraagt 401 m (ik kreeg er zelfs de exacte locatie en kastnummer bij). De training Margin was toen 24 dB. En een downstream attenuatie van 13. Dit laatste is toch niet slecht te noemen. Vandaar ook het 17a profiel. De training Margin varieert wel sterk in de tijd, maar dat komt waarschijnlijk door extra testen (ook DLM veronderstel ik) die in mijn buurt op dezelfde kabelbundel uitgevoerd worden. Het laagste dat ik uitkom is 13.7. Als mijn profiel verhoogd wordt, gaat hier maximaal zo'n 5 dB af (50/6 veronderstelling, maar 40/6 is ook mogelijk) en blijft er nog een dikke 8 dB over. Het minimum voor VDSL2 is 6 dB. Al moet ik hier toegeven dat er niet veel marge is, hoewel dus de waarden soms hoger liggen.

Mijn huidig 30/6 profiel is niet echt borderline te noemen. Ten andere is de verbinding heel stabiel, voor dagen hetzelfde IP-adres, zonder port errors.

Aangezien de DLM analyse een momentopname geeft, hier dan toch de uitdraai van VDSL2Tool :

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             58552 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        48074 kbps         10072 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           411 m Estimated!
Training margin:       13.7 dB
Attenuation:           13.9 dB
Maar nogmaals, ik ben al tevreden met 30/6. Er hangen ook geen HD streams achter want die vang ik uit de lucht met de schotels :-) Edpnet zegt me ook dat een verhoging theoretisch zeker mogelijk is en dat het soms wel even kan duren. We zullen wel zien hé.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3748 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

petrol242 schreef:Das raar, want ik heb nog geen analyse getoond van VDSL2Tool.
Ik kon die zo "raden" aan de hand van de gegevens die je gaf ;)
Maar de resultaten van de VDSL2 Tool bevestigen wat ik hierboven schreef.
petrol242 schreef:Een downstream attenuatie van 13. Dit laatste is toch niet slecht te noemen. Vandaar ook het 17a profiel....
Mijn huidig 30/6 profiel is niet echt borderline te noemen
Toch wel. Je bent héél nipt door de criteria geraakt voor het 17a profiel (afstand <410m). Zoals hierboven vermeld, van alle geposte modem resultaten ben jij de enige, die met zo'n hoge attenuation (14 dB) op 17a zit.
Ook de "max" waarden van je modem (ca 50mbps) zijn zéér laag in vergelijking met de meeste die hier op 17a zitten (velen hebben 90-100 mbps als max).

Pas op: ik zeg niet dat dit slecht is! Je zal wel een hele stabiele lijn hebben. Maar je lijn is de "minste" die ik ooit zag op 17a. Vandaar dat ik dit "borderline" noem :).
Letterlijk: juist op het "boordje" (enkele meter verder en je valt terug op 20/2 of 30/2)

Misschien zit er wel nog een 40/6 in :-) . Dan blijft je SNR toch boven de 10dB.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Voor mij (OP) loopt het ook niet zo vlotjes....

Ik had last van disconnects. Een 30mbit connectie, maar toch bleek het elke paar uur niet zo goed te lopen met mijn lijn. Aanvankelijk werd mij verteld dat het aan mijn dd-wrt lag, de router die de PPPoE verbinding maakte.

Ik heb deze vervangen door een tomato router, en het leek een beetje beter. Maar niet helemaal. Uit pure mizerie mijn Dommel modem geflashed met een Scarlet image, je weet maar nooit. Dit werkte goed, tot Belgacom mijn modem nogmaals voorzag van een nieuwe firmware. Hier is deze nooit boven op geraakt... ik kwam thuis en het ding knipperde en bleef maar knipperen. Zelfs in recovery mode (reset ingedrukt tijdens starten) wilde het toestel geen IP meer aanvaarden, dus een re-flash van een TFTP was geen optie meer. 4 dagen zonder internet gezet. Ondertussen een nieuwe modem geleend van een collega die naar Telenet was overgestapt. Deze bleek hardware versie 1 te zijn, met slechtere waarden dan de Sagem de ik eerst had. Toen de lijn terug op kwam moest ik me tevreden stellen met een 16/2 profiel. EDPnet zei "test de binnen bekabeling",wat me met de vorige modem nog 30mbit opleverde.

Ik heb voor de zekerheide de kabeltjes nog eeens nagekeken. En voor de zekerheid nog eens "opgepoetst" ook. De modem is het enige apparaat op de lijn, vlak na het V11 kaske van Belgacom.

EDPet heeft niet meer gereageerd op deze info en ik zit nu dus op het extreem triestige 16 mbit, waar ik eigenlijk op 50mbit aan't wachten was.

De overstap van 120mbit Telenet naar 50mbit VDSL is tot dusver niet zo goed verlopen. Inmiddels heb ik 2 modems gekocht via eBay, hopdende dat ik er één aantref die me wel de juiste resultaten leverd, aangezien ik echt wel pal in het centrum van Turnhout woon, waar 50mbit makkelijk moet kunnen.

Dien ik Belgacom nekeer in mijn woonst toe te laten voor een onderzoek?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Ik ben er tot nu toe niet in geslaagd de Sagem volledig te bricken. Met de uitleg in deze post is er meestal wel leven in te krijgen, en anders is er nog serial access als laatste redmiddel. Welke firmware draait er op de bbox2? Als je nog op héél oude firmware zit kan het zijn dat er nog geen ondersteuning voor het 17MHz profiel in de firmware zit. Post ook nog eens de waarden van de VDSL2 tool. Bij Belgacom kan je bellen naar 0800 22 424 voor een automatische lijntest (daarmee wordt je teruggeplaatst op het provisioning profiel, wat bij jou 30/6 zou moeten zijn), maar volgens mij is dat niet van toepassing bij EDPnet.
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Klopt, met die post ben ik een heel eind geraakt, maar de eindmeet helaas niet.

Het toestel start nog wel, ik zie dat hij een request doet voor een IP, de DHCP server reageert, doet een voorstel, de sagem weigerd of geeft daarna niet thuis. Hij blijft de request versturen, de server blijft een voorstel doen, en daar blijft het bij.

Meerdere DHCP daemons geprobeerd trouwens, telkens zelfde resultaat. Ik geraak jammer genoeg niet tot het TFTP gedeelte op die manier. Enfin, toestel afgeschreven, er staat reeds een nieuwe. Deze is door Belgacom volledig bijgewerkt naar de nieuwste firmware en werkt naar behoren. Mijn lijnwaarden zijn er blijkbaar wel op achteruit gegaan met deze modem.

Ondertussen (tijdens het typen) heeft EDPnet een lijntest in gang gezet. (Ik had zelf al het 0800 nummer gebeld van Belgacom, maar ik geraakte niet door het menu aangezien ik geen Belgacom nummer kon produceren.)

Ik ben terug bij af:

download          upload
Line:                  29992 kbps        6048 kbps
Modem max:             85532 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        70226 kbps         14713 kbps Estimated!
Line length:           366 m Estimated!
Training margin:       22.6 dB
Attenuation:           13.2 dB
Hopelijk komen de disconnects niet terug en kan ik weldra ook van 50mbit genieten.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

je hebt nu al disconnects op 30/6 en roept nog steeds op 50/6 ? :p
The eternal and true pessimist :D
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Zie geen reden waarom dat niet zou lukken, eigenlijk. Waarom met langzamer genoegen nemen als het ook gewoon een technisch mankement kan zijn?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

a3ke schreef:je hebt nu al disconnects op 30/6 en roept nog steeds op 50/6 ? :p
De disconnects die hij heeft hebben niets te maken met de lijn, het zijn PPPoE disconnects. Die kan je ook hebben met een perfect stabiele sync. Hiervoor moet een andere oorzaak gezocht worden.

Hoewel veel hopen op een 50/6 zou ik ook niet doen .... Met deze lijnwaarden zit hij "kantje boord" voor een 30/6 profiel :-(
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Als je daar rotsvast overtuigd van bent akkoord , maar dat ben ik alvast niet ;)
The eternal and true pessimist :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik ben geen technieker, dus ben ik nooit "rostvast" overtuigd van wat ik zeg :wink: ...

Maar er zijn verschillende soorten disconnects:
  • resyncs: dat is de modem die opnieuw synct. Je internet vliegt er natuurlijk uit, en eerst moet je modem opnieuw intrainen en syncen. Dit gebeurt vooral als sync hoger is dan de lijn aankant, en vertaalt zich in een lage SNR (< 9dB).
  • PPPoE disconnects. Hier blijft de modem perfect syncen. Je hebt dus een goede "verbinding", maar geen internet sessie.
Volgens de beschrijving van het probleem, en gebaseerd op de modem tool resultaten, gok ik dus op het tweede.
Het eerste komt in België zelden voor, gezien Belgacom zeer "conservatief" omgaat met toekenning van profielen, waarbij stabiliteit van de verbinding voorrang heeft op snelheid.
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Bon. In het begin van de thread zijn mijn waarden prima, grote kans, lager in de thread is het "borderline 30/6"... dus het 50mbit roulette zullen we hier maar niet meer bespreken.

De disconnects zijn precies voorbij. Ik sta op 30/6. Waar ik eerder een gigantische lijst port errors had, staat er nu dat ik al 1 dag en 3 uur dezelfde sessie heb. Wat mijn Tomato router ook bevestigd.

Wat het probleem heeft opgelost weet ik niet zeker. Er zijn 3 modems gepasseerd. Ik heb de kopertjes opgepoestst. Ik ben van DD-WRT naar Tomato gegaan op dezelfde router. Er is een lijntest uitgevoerd. Ik ben van profiel gewisseld. Wat dat betreft ben ik een beetje de draad kwijt. Maar wat het ook mogen geweest zijn, het is gestabiliseerd.

Voor de fans:

copper analysis

CABLELENGTH = 760 m
AE_Insulation = 10 MOHMS
BE_Insulation = 10 MOHMS
AB_Insulation = 10 MOHMS
BA_Insulation = 10 MOHMS
AC_Insulation = 10 MOHMS
BC_Insulation = 10 MOHMS
AE_Capacitance = 66 nF
BE_Capacitance = 61 nF
AB_CAPACITANCE = 72 nF
BA_Capacitance = 72 nF
CableCapacitance = 34 nF
MutualCapacitance = 103 nF
Copper test type = 4TEL
-
synchro analysis
synchro analysis

LineProfile = vdsl2_30000_6000_IL8262_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h14tur00011
DownstreamAttenuation = 13.0
UpstreamAttenuation = 14.4
DownstreamBitRate = 29992.0
UpstreamBitRate = 6048.0
DownstreamNoiseMargin = 22.5
UpstreamNoiseMargin = 11.3
VLAN10_AgentCircuitID = *H14TUR00011 eth 6/2/01/01:10
VLAN10_OALID = 001063450
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000002003553
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 217
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Wat zijn trouwens jullie inzichten bij het zien van deze binnenbekabeling?

De kabel komt binnen in de kelder:

Afbeelding

Deze gaat dan een meter of twee verder en gaat dan over in zoiets:

Afbeelding

Deze kabel loopt dan een meter of 5 verder over het plafond van de kelder om vervolgens achter een kast uit te komen in de living, waar dan het "V11 potteke" hangt. Ik noem dat zo, omdat er duidelijk V11 op staat aan de buitenkant.

Afbeelding

Er is niet veel "kabel" om mee te werken aan die kant. Ik heb de vernis zo goed en zo kwaad ik kon van het koperpaar verwijderd.

Op aanraden van EDPnet dien ik een NTP2007 aansluiting te kopen bij Belgacom. De binnenkant ziet er echter hetzelfde uit als wat ik heb, dus dat lijkt me niet nodig. Van dat punt, aagesloten met een grote knots van een 6 polige VDSL stekker zit de modem, 3 meter verder. Ook zonder deze connector is het singaal hetzelfde, trouwens.

De bekabeling ziet er dus redelijk aftands uit. Bij mijn zoektochten op het forum ben ik al een keer tegen gekomen dat zulke stoffen bekabeling niet zo denderend is voor VDSL, wat ik graag aanneem. Maar is die bekabeling van mij of van Belgacom? Op gans de kabel zit geen enkel punt waar ik eventueel de schaar in zou kunnen zetten, of het moest vlak achter die metale buis zijn in de kelder. Op zich zou dat geen probleem zijn, de modem kan daar ook terecht, er is al RJ45 getrokken voor Telenet daar...
G33RT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Waar staat de afkorting "DLM" voor wie kan dit ff uitleggen?

Ik weet dat DLM je lijn in het oog houdt en je snelheid naar onder brengt indien te veel fouten voorkomen op die lijn, en na drie dagen weer probeerd de snelheid te verhogen en zo tot er een stabiele waarde word gevonden voor deze lijn.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dynamic Line Management, en het doet inderdaad wat je zelf al zegt (al ben ik van die 3 dagen niet zeker) :).
Droes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

KaiZas schreef:Wat zijn trouwens jullie inzichten bij het zien van deze binnenbekabeling?
De bekabeling lijkt inderdaad in orde. Invoer zit rechtstreeks op NTP en geen bekabeling nadien, dus geen probleem.
Afbeelding
KaiZas
Pro Member
Pro Member

De saga is hier trouwens verder gegaan: Belgacom kabels, wat mag ik veranderen?

In't kort, die dikke las worst heb ik er tussen uit gehaald. Weggeknipt, de NTP ervoor gehangen. Nadien had ik zelfs een kiestoon, wat niet mogelijk was met dat ding er tussen.

De waarden zien er nu zo uit:

download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             121268 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        99567 kbps         20861 kbps Estimated!
Line length:           220 m Estimated!
Training margin:       31.5 dB
Attenuation:           5.9 dB
Da's toch 130m afstand eraf en heel wat betere waarden. Nu nog even wachten op DLM. (Kan een maand duren zegt men, ik zit in week 3 of 4).
gdaivier
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 11 keer

Tot voor kort stond ik nog op een 50/06 profiel :evil:

download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             90760 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        74518 kbps         15613 kbps Estimated!
Line length:           222 m Estimated!
Training margin:       24.0 dB
Attenuation:           5.5 dB
Het begint mij echt teveel te worden, vdsl hangt veel te veel af van omstandigheden, wat is de kwaliteit van de kabels in de straat enz....
En overstappen naar een ander, tja daar zijn soms ook problemen :twisted:
Droes
Member
Member

gdaivier schreef:Tot voor kort stond ik nog op een 50/06 profiel :evil:
Dat kan perfect hoor, eerst wordt er gecontrolleerd of het signaal stabiel is op je normale profiel, en zal het uitmaken of je 50/6 kan halen.

Dan wanneer alles goed gaat, wordt je op 50/6 gezet en gaat het systeem weer enkele weken testen of je lijn op het nieuwe hogere profiel stabiel draait, indien dit niet zo is word je terug op je normale profiel gezet.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

gdaivier schreef:

download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Training margin:       24.0 dB
Attenuation:           5.5 dB
Deze lijn zou probleemloos 50 mbps moeten aankunnen. Zo'n lage attenuation (ca 220m), en zo'n goede SNR (op 50/6 zal die nog altijd 18.7 dB bedragen). Bij een correct werkende DLM zou hij trouwens eerst moeten terugvallen op 40 mbps.

Ik vrees dus dat DLM niet meet actief is op deze lijn. Ik zou toch eens de technische dienst bellen, en vragen om DLM terug te activeren ?
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Zou mijn VDSl lijn een hogere snelheid aankunnen?

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download      upload
line:                 37460 kbps    7968 kbps 
payload:              30064 kbps    6048 kbps 
max line:             121832 kbps 
max payload:          99008 kbps 
bands used:           3             2
bandplan:             17A
training:             25.5 dB 
loop length:          250 m 
near end:             655 m 
far end:              267 m 
avg. length:          391 m 
snr margin:           24.5 dB 
attenuation:          12.5 dB 
avg. margin:          25.1 dB 
avg. snr:             41.7 dB
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
Droes
Member
Member

Waterboy schreef:Zou mijn VDSl lijn een hogere snelheid aankunnen?
Je zou zoiezo op een 50/6 profiel kunnen worden gezet, indien DLM actief staat op uw lijn.
Laatst gewijzigd door Droes 17 nov 2012, 02:58, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Zodat de lijn niet gekopieerd wordt? :D
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Amai... Het heeft 5 maanden geduurd, maar ik was sinds vorige week eindelijk op 50/6 gesukkeld.

En vanmorgen was het zelfs

Afbeelding

Vanacht blijkbaar op het nieuwe 70/6 profiel gesukkeld!
Laatst gewijzigd door KaiZas 14 maa 2013, 08:54, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

@KaiZas
Geduld wordt beloond :)
Kan je eens de nieuwe resultaten posten van de modem tool?
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Was al aan't zoeken achter de tool die de nieuwe profielen bevat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De auteur is nog bezig met zijn tool te updaten.
Maar dat maakt geen verschil voor de resultaten (de waarden die je post)
KaiZas
Pro Member
Pro Member

Geraak er niet meer in. De thread een beetje doorworsteld, blijkbaar is tegenwoordig het serienummer het wachtwoord. Het serienummer dat de bbox aangeeft is echter niet het juiste password, precies. Zal vanavond wel eens onder op de doos kijken...
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Ik ben geen specialist in het analyseren van bovenvermelde data.
Als ik echter alle geposte resultaten van de VDSL2 modem tool vergelijk, dan zou ik zeggen:

Met een attenuation van 13dB ben jij de enige die op 17a zit (met 30 mpbs). Alle geposte modem tools met 13dB of hoger zitten op 20/2 (of via DLM op 30/2).
Ik denk dus dat je héél borderline nog op 17a terecht gekomen bent (dus heb je nu al veel geluk dat je 30/6 krijgt), volgens mij zit een verhoging naar 50/6 er niet in.
Van alle users die hier 2 resultaten gepost hebben (zowel 30/6 als 50/6), zie ik dat de gemiddelde SNR daling bij deze snelheidsverhoging verhoging 5.2dB bedraagt. Bij een verhoging naar 50/6 zou jouw SNR dus onder een kritische grens dalen.

Conclusie: een verhoging zit er volgens mij niet in, ben zelfs als verwonderd dat je op 30/6 terecht bent gekomen.
Onjuiste conclusie. Heb al gezien dat 40/6 met DLM mogelijk is op een lijn met 13 dB verzwakking en maximum attainable bitrate van +/- 60 Mbps. Ik stel voor dat petrol242 de VDSL2 tool gebruikt en de gegevens post.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Wel moeilijk om conclusies te trekken zelf met de gegevens van het tool want daaruit kan je niet zoals bij de DLM afleiden wat de nadelige gevolgen zijn voor anderen die op de zelfde kabel aangesloten zijn !
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Waar heb ik het over storing bij buren gehad ? Ik zeg gewoon dat de conclusies van Philippe onjuist zijn. 40/6 met 13 dB en attainable bitrate van 60 Mbps is gewoon mogelijk. Terwijl Phillipe zegt dat hij die waarden nooit gezien heeft en concludeert dat de lijn van petrol242 héél borderline nog op 17a is geraakt. Dat is pertinent niet juist. Zijn conclusie dat er geen verhoging inzit is ook niet juist. En 30/6 is perfect haalbaar.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Ok dat klopt ik reageerde eigenlijk niet op wat je gepost had letterlijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat je met dit tool heel moeilijk conclusies kunt trekken als je het gebruikt omdat het oa geen rekening houdt met beinvloeding van andere gebruikers op de kabelbot bv.
KaiZas
Pro Member
Pro Member

download          upload
Line:                  69976 kbps        6048 kbps
Modem max:             121784 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        99991 kbps         20950 kbps Estimated!
Line length:           208 m Estimated!
Training margin:       20.0 dB
Attenuation:           5.2 dB
Bij deze de gevraagde info over m'n nieuwe 70/6 profiel. Ik kon vdsltool 3 niet gebruiken, deze crashte telkens.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

vuurvos schreef: Ik zeg gewoon dat de conclusies van Philippe onjuist zijn. 40/6 met 13 dB en attainable bitrate van 60 Mbps is gewoon mogelijk. Terwijl Phillipe zegt dat hij die waarden nooit gezien heeft en concludeert dat de lijn van petrol242 héél borderline nog op 17a is geraakt. Dat is pertinent niet juist. Zijn conclusie dat er geen verhoging inzit is ook niet juist. En 30/6 is perfect haalbaar.
Ik begrijp je reactie niet helemaal:
  • Je reageert wel héél laat, mijn post was van 17 september 2012 :-( .
  • Ik had mijn conclusies geschreven, nog vóór Petrol42 zijn Modem tool resultaten gepost had. Hierbij schreef ik dat hij - van alles geposte resultaten die op 17a zitten - de hoogste attenuation had (13.9dB).
  • Als dat niet borderline is, dan heb jij een andere definitie van "borderline", want hij zit namelijk wel op het boordje: alle andere users met deze attenuation zitten maar op 8d (20/2).
  • Mijn originele conclusie dat een verhoging naar 50/6 er niet zal inzitten blijf ik bij: met een SNR van 13dB (vóór verhoging), zou deze onder de kritische grens van 10dB dalen (nà verhoging).
  • Nadat petrol42 zijn moodem tool resultaten gepost had, heb ik mijn conclusie bijgesteld, en geschreven dat er misschien nog wel een 40/6 in zit.
Ik besef dat mijn "conclusies" niet zeer wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar wel gebaseerd op de analyse van alle modem tool resultaten die hier ooit op UB gespost werden (ik hou ze allemaal bij een een mooie spreadsheet :)).

We zijn nu 6 maand later, ben eens benieuwd op welke snelheid petrol42 intussen terechtgekomen is :-D ...
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Iemand die mijn kansen kan inschatten met DLM? Die 12 Mbit down vind ik geen ramp, maar die 1 Mbit upload is echt wel miserie...
(Scarlet gebruiker hier)

download          upload
Line:                  12040 kbps        1048 kbps
Modem max:             28636 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        23511 kbps         4926 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           853 m Estimated!
Training margin:       23.2 dB
Attenuation:           18.9 dB
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

philippe_d schreef:
vuurvos schreef: Ik zeg gewoon dat de conclusies van Philippe onjuist zijn. 40/6 met 13 dB en attainable bitrate van 60 Mbps is gewoon mogelijk. Terwijl Phillipe zegt dat hij die waarden nooit gezien heeft en concludeert dat de lijn van petrol242 héél borderline nog op 17a is geraakt. Dat is pertinent niet juist. Zijn conclusie dat er geen verhoging inzit is ook niet juist. En 30/6 is perfect haalbaar.
Ik begrijp je reactie niet helemaal:
Je reageert wel héél laat, mijn post was van 17 september 2012 :-(
Daar ik heb eerlijk gezegd niet naar gekeken, dus wist totaal niet dat dit een late reactie was
Ik had mijn conclusies geschreven, nog vóór Petrol42 zijn Modem tool resultaten gepost had. Hierbij schreef ik dat hij - van alles geposte resultaten die op 17a zitten - de hoogste attenuation had (13.9dB).
[Als dat niet borderline is, dan heb jij een andere definitie van "borderline", want hij zit namelijk wel op het boordje: alle andere users met deze attenuation zitten maar op 8d (20/2).
Je gaat er dus vanuit dat de geposte modem tool resultaten represantief zijn :nono: Hoeveel Vlamingen/Belgen kennen deze tool ? zero zero zero zero zero zero zero zero zero 6 %. Jouw definitie van borderline is compleet foutief wegen véél te weinig stalen. Hij zit totaal, maar dan ook totaal niet op het boordje ! Hij zit notabene op 323 meter met een verwakking van 0,327 dB met een (logische) provisioning profiel van 30 Mbps.
Mijn originele conclusie dat een verhoging naar 50/6 er niet zal inzitten blijf ik bij: met een SNR van 13dB (vóór verhoging), zou deze onder de kritische grens van 10dB dalen (nà verhoging).
Nope, lees hierboven.PS: 10 dB is geen kritische grens, 6 dB is de kritische grens.
Nadat petrol42 zijn moodem tool resultaten gepost had, heb ik mijn conclusie bijgesteld, en geschreven dat er misschien nog wel een 40/6 in zit.
OK, dat is inderdaad juist.
Ik besef dat mijn "conclusies" niet zeer wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar wel gebaseerd op de analyse van alle modem tool resultaten die hier ooit op UB gespost werden (ik hou ze allemaal bij een een mooie spreadsheet :)).
Ik heb je onlangs serieus bejubeld, je weet dat ik je enorm apprecieer. Nogmaals, er zijn echt te weinig stalen om daar perfecte conclusies uit te trekken, niet dat er geen concluses te trekken zijn. En dat heb je al dikwijls bewezen.
We zijn nu 6 maand later, ben eens benieuwd op welke snelheid petrol42 intussen terechtgekomen is :-D ...
We zijn beiden in blijde verwachting :lol:
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

Nob schreef:Iemand die mijn kansen kan inschatten met DLM?
Ik vrees dat je pech hebt, op 8d (LR) 12/1 profiel wordt geen DLM toegepast. Nog een jaartje wachten op Vectoring, wat dan wel voor 'lange afstand' VDSL gebruikers soelaas moet bieden....hoop doet leven, zeker?
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

DIBO, bedankt voor je antwoord!

Een idee wat voor een impact vectoring voor mij zou kunnen hebben, of is het nog te vroeg om daar uitspraken over te doen?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Nob
Het groene lijntje in deze grafiek is het "theoretisch" antwoord op je vraag (afhankelijk van jouw afstand)
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

^ Ik had een reactie verwacht op mijn post :eek: No guts, no glory ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

vuurvos schreef:^ Ik had een reactie verwacht op mijn post :eek: No guts, no glory ...
Ik durf niet meer tegen jou discuteren :oops:
vuurvos schreef:PS: 10 dB is geen kritische grens, 6 dB is de kritische grens.
Goed om weten ...
Ik bedoelde de kritische grens voor DLM ;)
De kritische grens voor een stabiele VDSL2 verbinding ligt inderdaad bij 6dB.
In sommige landen gaat DLM zelfs bij een stabiele 6dB proberen om de snelheid nog te verhogen tot een SNR van 3dB!

Toen ik hier enkele jaren geleden poste dat de SNR voor een stabiele VDSL2 verbinding dezelfde is als voor ADSL2+ (namelijk 6dB), werd ik teruggefloten door de BGC techniekers, die allen beweerden dat VDSL2 helemaal niet vergelijkbaar was met ADSL2+, en dat je bij VDSL2 niet onder een SNR van 15dB kon gaan :)
Times change ...
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”