Fritz!Box 7490 firmware 06.52

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hey iedereen,

Ben reeds jaren klant bij EDPNET. Dacht, ik heb nu een BBOX2, ik neem een Fritz!Box 3490 International.
Deze heeft Gbit poorten en ik betaal niet voor nutteloze DECT poorten.

Met mijn bbox 2 had ik 70Mbps DSL. Maar de doorvoer leek precies toch niet optimaal.

Nu blijkt dat ik op een fallback profiel terecht kom.
Heb daarna de 7490 geinstalleerd aangezien deze officieel gesupporteerd is. Hier krijg ik echter hetzelfde fenomeen.

Heb hier dan verschillende threads gelezen over de firmware die blijkbaar gewhitelist moet zijn.
Ik vind wel de 06.52 image voor de 7490 maar niet de recovery exe. De firmware staat nu op 06.83. En kan dus niet downgraden.
Reden om te downgraden is om te zien of mijn DSL speed dan wel terug omhoog gaat(zover ik lees is dat toch wel de bron van miserie hier).

Heeft er iemand die nog staan? Moet je hoe dan ook een fritzbox van de "erkende verdeler" kopen (deze nu via webwinkel gekocht aangezien belgische providers precies heel karig zijn met informatie om 1 bij hen te kopen)?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hoe is je binneninstallatie? Gezien de fritzbox wel vectoring ondersteund, kan het zijn dat een splitter of een aftakking eventueel geïmplementeerde vectoring verstoord en waardoor je uit de vectoring bundel geweerd wordt.

Kan je ook eens de lijnwaarden posten?

Edit : de herkomst van de fritzbox speelt geen rol.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

De nieuwe VDSL-driver van de 06.83 firmware is nog niet gewhitelist en kan dus niet gebruikt worden zonder terug te vallen op een fallback profiel. Je moet dus aanvinken: use DSL version 1.100.133.44.

Hiermee zijn er meerdere gebruikers op hun normale profiel gebleven, maar het meest voorzichtige is inderdaad op firmware 06.52 te blijven...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er over gekeken. 06.83 zou ik idd nog niet gebruiken. Ik dacht dat je nog onder 06.52 draaide.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Edit: Voor de 06.52 firmware kijk hier eens : http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.74 ... e/belgium/ voor de 7490
en http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.34 ... e/belgium/ voor de 3490
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

petrol242 schreef:Er over gekeken. 06.83 zou ik idd nog niet gebruiken. Ik dacht dat je nog onder 06.52 draaide.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Edit: Voor de 06.52 firmware kijk hier eens : http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.74 ... e/belgium/ voor de 7490
en http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.34 ... e/belgium/ voor de 3490
Dat is de 06.52 image maar niet voor recovery. De Fritz laat niet toe om te downgraden en ik zit al op 06.83.
Tenzij er toch een procedure is om te downgraden? Als ik de update functie gebruik met een image van de 06.52 krijg ik een error.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hiervoor ga je naar de downgrade page op de avm server en kies voor English.
https://service.avm.de/downloads/downgrade/
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

petrol242 schreef:Hoe is je binneninstallatie? Gezien de fritzbox wel vectoring ondersteund, kan het zijn dat een splitter of een aftakking eventueel geïmplementeerde vectoring verstoord en waardoor je uit de vectoring bundel geweerd wordt.

Kan je ook eens de lijnwaarden posten?

Edit : de herkomst van de fritzbox speelt geen rol.
Doet de fritzbox versie er wel toe? Bijvoorbeeld de 3490, zou het daarmee ook moeten lukken?

Dit zijn de waarden.

Code: Selecteer alles

 		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	7560	576
Min. DSLAM throughput	kbit/s	64	64
Attainable throughput	kbit/s	15038	1580
Current throughput	kbit/s	7558	572
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		8 ms	4 ms
Impulse Noise Protection (INP)		3	2
G.INP		off	off
 			
Signal-to-noise ratio	dB	19	22
Bitswap		on	off
Line attenuation	dB	5	5
 			
Profile	8d		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Thanks
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, de 3490 mits de juiste firmware staat op de whitelist.

De waarden zijn dus idd een repair profiel. De bbox2 had daar dus geen last van, want die is enkel vector-friendly. Probeer dus te downgraden naar de 06.52 via de link die ik gestuurd heb of zoals Grigri aangaf om een ander DSL versie te gebruiken.

Edit : https://en.avm.de/service/fritzbox/frit ... downgrade/
Wel eerst backup maken van de settings dus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

traagtragertraagst schreef:Ik vind wel de 06.52 image voor de 7490 maar niet de recovery exe.
In je openingspost vertelde je dat je een 3490 gekocht hebt
De 06.52 recovery vind je hier: http://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.34 ... c/belgium/
traagtragertraagst schreef: De firmware staat nu op 06.83. En kan dus niet downgraden
Ga naar Internet > DSL Information > Line Settings > DSL version
Zet hier een vinkje bij "Use previous DSL version" en druk op "Apply".
De FritzBox zal nu rebooten met DSL driver 1.100.133.44 (probeer dit eerst voor je donwgradet).
traagtragertraagst schreef:Reden om te downgraden is om te zien of mijn DSL speed dan wel terug omhoog gaat(zover ik lees is dat toch wel de bron van miserie hier).
Jouw speed zal niet automatisch terug omhoog gaan. Je moet een lijn test uitvoeren (TBF).
Hiervoor moet je bellen naar 0800/22424 en je lijnnummer ingeven. Of vragen aan de EDPNET Helpdesk.
traagtragertraagst schreef:Dit zijn de waarden.

Code: Selecteer alles

Line attenuation   dB   5   5
De andere lijnwaarden zeggen niet zoveel, gezien je nu op een fall-back profiel zit.
De enige relevante waard is de Line attenuation, die toch aangeeft dat je dicht bij de ROP zit (zone 1).
Jouw 70/10 mbps profiel met de b-box2 was daar ook al het bewijs van.
Je zal dus, na een TBF, op 70/20 terecht komen, waarna DLM jou verder zal verhogen naar 100/20
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

petrol242 schreef:Ja, de 3490 mits de juiste firmware staat op de whitelist.

De waarden zijn dus idd een repair profiel. De bbox2 had daar dus geen last van, want die is enkel vector-friendly. Probeer dus te downgraden naar de 06.52 via de link die ik gestuurd heb of zoals Grigri aangaf om een ander DSL versie te gebruiken.

Edit : https://en.avm.de/service/fritzbox/frit ... downgrade/
Wel eerst backup maken van de settings dus.
Thanks, ik weet niet waarom ik per se een versie wou die "belgium" zei ;) Nu 06.52 firmware terug gezet.

Met de standaard DSL versie kreeg ik fallback profiel (1.100.133.44).
Probeer ik dan met vorige DSL versie 1.100.133.28 dan krijg ik nog altijd een fallback profiel. :(

Ben ik te ongeduldig/duurt het even voordat ik terug naar een hogere snelheid ga. Of zou na de sync ik direct een hogere waarde moeten zien?

In elk geval al heel erg bedankt voor je hulp!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zoals phiillippe_d aangaf, nog een TBF doen. Daar heb ik niet bij stil gestaan. De "Belgische" recovery versie die hij doorstuurde is dezelfde als de internationale versie die ik eerder gaf. Er is geen verschil, want er bestaat geen Belgische versie. Het is gewoon een link binnen de AVM server.
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

philippe_d schreef: Jouw speed zal niet automatisch terug omhoog gaan. Je moet een lijn test uitvoeren (TBF).
Hiervoor moet je bellen naar 0800/22424 en je lijnnummer ingeven. Of vragen aan de EDPNET Helpdesk.
Hm, lijnnummer.. is dit het Circuit ID? Of bedoel je dan telefoonnummer(want telefoonnummer heb ik niet bij deze internetverbinding, alleen data)?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, dat is niet hetzelfde.
Zonder voice heb je een virtueel lijnnummer.
Analoge telefoon aan je NTP aansluiting verbinding hangen (waar normaal je DSL kabel insteekt en wachten op de kiestoon (je krijgt eerst een bezettoon gedurende een 30 seconden of meer). Je krijgt dan via een computerstem je lijnnummer te horen. Bel dan naar 1924 en start de TBF met het nummer dat je gekregen hebt. Maar het is makkelijker om Edpnet te contacteren en die doen dat met plezier voor jou, maar ik denk dat je dan wel moet wachten tot morgen.
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

petrol242 schreef:Nee, dat is niet hetzelfde.
Zonder voice heb je een virtueel lijnnummer.
Analoge telefoon aan je NTP aansluiting verbinding hangen (waar normaal je DSL kabel insteekt en wachten op de kiestoon (je krijgt eerst een bezettoon gedurende een 30 seconden of meer). Je krijgt dan via een computerstem je lijnnummer te horen. Bel dan naar 1924 en start de TBF met het nummer dat je gekregen hebt. Maar het is makkelijker om Edpnet te contacteren en die doen dat met plezier voor jou, maar ik denk dat je dan wel moet wachten tot morgen.
Analoge telefoon heb ik denk ik bijna 10 jaar niet meer :) Zal dan inderdaad afwachten worden tot morgen om Edpnet te contacteren.

In elk geval bedankt voor de hulp!
traagtragertraagst
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2017, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Bij deze bedank ik graag nog even degenen die de tijd genomen hebben om mijn vragen te lezen en te beantwoorden.

EDPNET heeft me uitdrukkelijk gezegd dat de 3490 niet werkt aangezien het geen gecertificeerde modem is. Het werkt dus wel (zoals hiervoor reeds aangehaald) zolang je een gewhiteliste versie hebt draaien.
Ze hebben mijn lijnnummer gegeven en heb dan zelf de lijntest (TBF) gestart. Ik werd hierbij terug op 70/20 gezet. :) Dit was dus het cruciale deel dat ik miste waardoor ik altijd op het fallback profiel terecht kwam. Was er zeker zelf nooit op gekomen.

Ik hoop om misschien nog naar 100/20 te gaan maar nu zie ik dat ik deze week op 70/15 ben gezet. Ik ga er van uit dat dit DLM is die de snelheid heeft verlaagd? Of kan ik toch nog hopen om misschien op 100/20 of 100/15 te komen?

In elk geval als ik snelheidstests doe kwam ik op +-65Mbps down en +-16.5 Mbps up. Wat toch ook zeker niet slecht is(1st world problems) :)

Nu alleen nog ff aan het twijfelen wat ik met de 7490 doe. Gebruik ik de officieel gecertificeerde 7490 modem of diegene die de extras die ik niet nodig heb niet heeft...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Enkele korte reacties (smartphone)
  • Joachim van EDPNET leest hier mee. Hopelijk kan hij dit misverstand intern rechtzetten. De 3490 is whitelisted.
  • DLM download en DLM upload zijn afzonderlijke processen. Een 15 Mbps upload is geen bezwaar voor een download verhoging. Dus 100/15 is best mogelijk.
  • Misschien toch nog eens goed je binnen installatie nakijken of deze 100% conform is.
  • Geen reden om een 7490 aan te schaffen, als je tevreden bent met fe features van de 3490
  • Officieel heeft de 3490 geen telefonie aan boord. In werkelijkheid is het zo dat de 3490 geen telefonie HARDWARE heeft (geen DECT, geen ISDN, geen PSTN, geen Fon poort).
    Er is wel een hidden Telephony menu. Je kan (20) SIP providers instellen, Dialing rules, telefoonboeken, enz. En je kan er IP telefoons op aansluiten (FritzFon App, ATA's, IP phones, enz.)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

De 3490 met de correcte firmware is inderdaad whitelisted, omdat we deze zelf niet aanbieden is het niet zo bekend bij onze helpdesk maar ik zal hen eraan herinneren :wink:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”