Bbox 3 vervangen/uitbreiden wegens trage wifi

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Basedd
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2018, 11:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste,

Ik ben me al enige tijd aan het inlezen ivm deze problematiek, maar ik vind niet direct een duidelijke antwoord. Vandaar dat ik zelf een topic aanmaak (mijn excuses indien dit al ergens anders behandeld zou zijn).

We hebben een internet maxi abonnement bij Proximus en een bbox 3. Volgens de test beschikken we in onze straat over de theoretische 100 Mbps.
Het probleem is dat de wifi snelheid in ons appartement zeer traag is de laatste tijd. Vroeger haalde ik snelheden rond de 35 Mbps en soms zelfs een tijd rond de 60 Mbps. De laatste tijd haal ik echter nog maar rond de 5 Mbps, wat ik onaanvaardbaar vind. Deze snelheid is gemeten op de eerste verdieping waar mijn pc staat. De bbox3 staat beneden naast de trap (wel naast een hoge muur die de trap afschermt van de living), op ongeveer 15m van de pc boven. Als ik een tool gebruik om het wifi-gebruik te bekijken zie ik dat er soms wel rond de 20 verbindingen actief zijn (allemaal verdeeld over kanalen 1, 6 en 11 die de 2.4Ghz band gebruiken en de g/n standaard).

Ik heb vroeger al verschillende dingen geprobeerd: van Wifi-kanaal wisselen, Mac-filtering toepassen (omdat ik een tijd dacht dat de buren van mijn wifi gebruik maakten), een wifi-repeater gebruiken, ... Het resultaat was dat de snelheid ongewijzigd bleef (of in het beste geval dat de snelheid even verbeterde maar de dag erna weer terug even traag was). De 5 Ghz frequentie kan ik het merendeel van de tijd niet ontvangen via mijn pc boven. Mijn Galaxy S8+ ontvangt dit dan weer wel zonder probleem boven.

Mijn vraag is nu of het zin heeft om de bbox3 te vervangen/uit te breiden met een andere router (en eventueel ook een andere netwerkkaart aan te schaffen die de ac-standaard zou kunnen ontvangen).

Zo ja, dan heb ik gelezen dat Proximus de Fritzboxen goedgekeurd heeft ivm vectoring. Als ik het dus goed begrepen heb kan ik ofwel de bbox3 vervangen door een dergelijke Fritzbox, ofwel de bbox3 behouden voor de tv-aansluiting en deze met een netwerkkabel verbinden met een nieuwe router om zo te kunnen overschakelen op een snellere router die de ac-standaard ondersteunt en die hogere snelheden aankan, of zie ik dit verkeerd?

Ik wil gerust wat geld uitgeven, maar dan wil ik wel zeker zijn dat mijn snelheid er serieus op vooruitgaat.
Heeft het dan bvb zin om een Netgear Nighthawk R7800 - Router te kopen (nu 165 EUR via Bol) die over beamforming beschikt (waardoor het signaal dus beter zou moeten zijn) en een ASUS PCE-AC88 - Netwerkkaart (99 EUR via Bol). Deze router haalt respectievelijk een Wifi snelheid van 800 Mbps voor het 2,4 GHz en 1734 Mbps voor 5 Ghz en de netwerkkaart 1000 Mbps (2.4 Ghz) en 2176 Mbps (5Ghz). Of heeft dit helemaal geen zin en is dit overkill? Ik begrijp sowieso al niet goed of dit nut heeft aangezien de maximale theoretische snelheid slechts 100 Mbps bedraagt bij Proximus.

In ieder geval is het de bedoeling om nog steeds gebruik te maken van Proximus-tv en wil ik ook niet het risico lopen dat ik op een fallback-profiel gezet wordt waardoor mijn snelheid nog lager komt te liggen (zoals ik in sommige reacties al gelezen heb).

Wat ik nog wil meegeven is dat we binnen dit en een jaar of 2 zullen verhuizen naar een huis ipv appartement waardoor we dus hopelijk minder storing zullen hebben van overlappende wifi-signalen van de buren. Misschien is dan enerzijds het vervangen van de bbox3 niet nodig omwille van minder storing, maar misschien anderzijds wel omdat de woning groter gaat zijn en de dekking dus minder.

Sorry voor het lange verhaal, maar het is een ergernis die al lang aansleept en ik zou het nu eindelijk graag eens deftig oplossen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Misschien biedt gewoonweg een nieuwe draadloze adapter al uitkomst?

Heb je al eens een speedtest gedaan met je S8+ op de eerste verdieping? Als een smartphone met kleinere antennes al voldoet zou een nieuwe WLAN-adapter wellicht toch een grote verbetering zijn en sowieso geen miskoop als je huidige nog niet over de AC-standaard beschikt.
Wel in gedachten houden dat er verschillende versies B-box 3 in omloop zijn, als je pech hebt heeft die ook geen AC-ondersteuning. In goede omstandigheden zou 802.11n echter ook voldoende kunnen zijn om over je volledige bandbreedte te beschikken, al is 15 meter met obstakels geen ideale situatie meer natuurlijk.
Eventueel kan een setje powerline adapters je ook behelpen.
Als je op termijn gaat verhuizen is het natuurlijk altijd beter om later meteen te investeren in UTP-aansluitingen, voor zover dit praktisch haalbaar is.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor je verder gaat op zoek naar een betere WiFi oplossing, dan moet je eerst zeker zijn dat de snelheidsvermindering die je ziet aan de slechte WiFi te wijten is. Daarom moet je eerst eventjes jouw PC verbinden met de B-box3 met een UTP kabel, en een snelheidstest doen.
Dat sluit uit dat er eventueel wat mis is met je VDSL2 verbinding.

Voor internet maxi, is de hoogste snelheid 100/15 mbps, rekening houdend met overhead moet je toch ca 94 mps download halen en 14 mbps upload. Natuurlijk afhankelijk van de afstand tot de ROP.

Voor verbetering van WiFi boven, zou ik in jouw geval - gezien je waarschijnlijk geen UTP kabel wil leggen, - kiezen voor een set WiFi powerlines.
Bij Proximus kan je de "PLC-adapter Wi-Fi Extender" aanschaffen: één PLC adapter wordt beneden aangesloten op je B-Box3, de 2de PLC adapter (met WiFi) steek je boven in het stopcontact, en je hebt perfecte WiFi boven.
Je kan hier ook de PC bedraad op aansluiten.

Een nieuwe netwerk kaart voor je PC kan je eventueel overwegen, als de PLC adapter geen voldoende resultaat levert, maar zal waarschijnlijk niet eens nodig zijn.
Een nieuwe router (in plaats van de B-box3, of beneden aangesloten op de B-box3) is overkill, en zal je WiFi probleem boven niet oplossen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

philippe_d schreef: Bij Proximus kan je de "PLC-adapter Wi-Fi Extender" aanschaffen
De PLC adapters en PLC wi-fi extenders, alsook de wifi-bridge werden bij Proximus vervangen door de wi-fi booster (wel alleen te huren aan 2,49€/maand)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

jackho schreef:
De PLC adapters en PLC wi-fi extenders, alsook de wifi-bridge werden bij Proximus vervangen door de wi-fi booster (wel alleen te huren aan 2,49€/maand)
Hmm ik heb 10 december dit kunnen aanschaffenµ

WiFi Bridge Toegevoegd 21% € 49,95 Eenmalig
- Wettelijke recyclagebijdrage Toegevoegd 21% € 0,05 Eenmalig
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

zolang die nog in stock zijn.
Basedd
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2018, 11:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt voor de reacties!

Ik was helemaal vergeten dat ik nog zo'n set powerline adapters had liggen :oops: Zijn er nog vh toenmalige Belgacom

Aangesloten en ik haal nu 50Mbps. Toch een hele vooruitgang en veel stabieler uiteraard.

Wat ik me nu enkel nog afvraag is of ik deze snelheid nog zou kunnen opdrijven door deze aan te sluiten via utp cat 6 ipv 5e kabels of door duurdere (of iig meer recente) adapters. Ik denk bvb aan de TP-Link TL-WPA8635P. En wat zou dan de beste optie zijn: de kabels of de adapters?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Basedd schreef:Aangesloten en ik haal nu 50Mbps. Toch een hele vooruitgang en veel stabieler uiteraard.
Zoals ik in een eerdere post al schreef: probeer de PC eens rechtstreeks op de modem aan te sluiten, dan weet je of dit de maximum snelheid is die jij kan halen haalt ...
Basedd schreef:Wat ik me nu enkel nog afvraag is of ik deze snelheid nog zou kunnen opdrijven door deze aan te sluiten via utp cat 6 ipv 5e kabels of door duurdere (of iig meer recente) adapters
  • - een andere kabel zal géén enkel verschil maken.
    - nieuw plc adapters hebben geen zin, zolang je niet weet wat de maximum snelheid is die je kan halen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Basedd
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2018, 11:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik had het de laatste tijd nogal druk maar nu dus zoals gezegd de PC is rechtstreeks aangesloten op de modem met een utp-kabel.
Resultaat is 76mbps download en 27mbps upload.

Boven haal ik dus met de powerline adapter 50mbps down en 23 upload.

Ik veronderstel dus dat duurdere adapters mij geen of nauwelijks snelheidsverhoging zullen opleveren, of wat denken jullie? Ik ben iig al tevreden dat ik nu boven een redelijke snelheid haal en dat ik over een stabiele verbinding beschik.
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Merk op dat de B-Box 3 al een best geavanceerde wireless access point is: het ding ondersteunt Wireless AC op 5 GHz met 4x4 streams, veel meer dan wat 99% van de wireless clients aankunnen.

Zelf gebruik ik de router en wireless capabilities niet: ik heb een TP-Link AC1750 met OpenWRT erop als router, om mijn ietwat ongewone netwerktopologie te ondersteunen.

Een andere oplossing kan zijn om een wifi-kanaal tussen 100 en 140 te kiezen: daarop mag je router 7 dB meer uitzendvermogen geven, wat je bereik in je bureau kan vergroten.

Omwille van DFS (het mechanisme om te vermijden dat je neerslagradars gaat storen) kan het zijn dat je router toch weer een ander kanaal moet kiezen, maar 't is alleszins het proberen waard.

Sowieso, zoals anderen voorstellen: als wireless niet betrouwbaar werkt, is wired wél de way to go!
Teun
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jul 2018, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Fietsventje schreef: Sowieso, zoals anderen voorstellen: als wireless niet betrouwbaar werkt, is wired wél de way to go!
Correctie: als wired echt niet mogelijk is, is wireless the way to go...
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Teun schreef:Correctie: als wired echt niet mogelijk is, is wireless the way to go...
Da's nogal sterk geformuleerd :-)

Het is een kwestie van kosten en baten. Er zijn 2 uitersten: zit je in een bestaand gebouw waar je helemaal niets in mag aanpassen (bvb. gehuurd appartement), dan zal de 'kost' van het uitwerken van een bedraad netwerk de 'baten' ervan ruim overtreffen. In het andere geval ben je je huis aan het ontwerpen, en dan is de 'kost' een heel stuk kleiner.

Dus ja, als ik mensen hoor vertellen over hun nieuw huis, dan ga ik uiteraard aanraden om een uitgebreid kabelnetwerk te voorzien in hun huis, ook met wachtbuizen voor 'future technologies'. Zoals bij m'n broer: daar hebben we samen een Cat 5e-bekabeling geinstalleerd, en 3 access points doorheen het huis zorgen voor een zeer robuust en performant draadloos netwerk.

Anderzijds leunt mijn thuisnetwerk heel sterk op een wireless link tussen mijn modem en het bedraad netwerkje dat aan mijn server hangt: geen zin om te slijpen en kabels te trekken. En bij kennissen heb ik ontdekt dat de standaard router van Telenet zelfs op 5 GHz een volledig relatief groot huis kan voorzien van draadloos internet (op 1 W op één van de DFS-kanalen) ... Voorlopig daar dus geen extra access points, ook al zijn daar de kabels voorzien (en hangt alles wat vast staat wel aan dat bedraad netwerk, natuurlijk).

En tenslotte: het is best wel een leuk hobby-tje om al die dingen zo goed mogelijk te doen werken. En met wireless is die uitdaging net dat beetje groter! :smash2:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”