Heb ik fiber?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
carharttguy
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2017, 15:22

Hallo

Wij hebben een nieuw huis gekocht en keek gisteren in de elektriciteitskast/netwerkkast. Daar hangt een bakje van Proximus dat ik nog nooit gezien heb. Het is een vierkant bakje met rechtsonder 2 groene vakjes 1 & 2. Net zoals op deze afbeelding: Afbeelding

1 groot verschil, die sticker hangt er niet op, er staat alleen een groot Proximus logo op dat bakje.

De vraag is, heb ik fiber? Of zijn alle nieuwe aansluitbakjes zo? Ik heb die zelf nog nooit gezien, en het ziet er niet uit als een ADSL verbinding, daarom dat ik het vraag. Het is ook een nieuw huis in een nieuwe wijk, daarom dacht ik ook nog extra dat glasvezel niet uitgesloten is.

Weet iemand hier meer van? Als het fiber is komt er sowieso Proximus in ons nieuw huis!

Hartelijk bedankt!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

fiber is nog niet aangesloten, enkel een FTP kabeltje. Vraag proximus of je fiber kan bekomen, maar ik vermoed van wel.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

carharttguy schreef:De vraag is, heb ik fiber?
Op de Proximus-website kan je de beschikbaarheid van glasvezel op jouw adres checken: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat een titel zeg:
Check als glasvezel naar je toe komt
Dat zoiets online geraakt :bang:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Je hebt de ONTP en bent aangesloten op fiber, zoals de meeste nieuwbouw woningen via projectontwikkelaars.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je kan inderdaad fiber verkrijgen! Waar ergens heb je gekocht?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
carharttguy
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2017, 15:22

Ok thanks voor de info mensen!

Het is in Oostkamp, de straat waar ik echter woon staat niet ingekleurd op de pagina die Raf1 linkte.
Misschien loopt hun kaartje wat achter, deze avond heb ik afspraak met bouwpromotor, zal het nog eens extra navragen.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Proximus,

Daar heb ik geen vertrouwen in. Ik had in mijn nieuwbouw fiber mogelijkheden maar proximus heeft plotseling besloten he niet meer te doen en gewoon via den telefoon kabel terug internet aan te bieden.

Terug naar vroeger
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De ONTP op de foto van de TS, die groene aansluiting, is dat de fiber ? Welk type van connector en welk type van vezel ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

volgens proximus documentatie SC/APC connectotern en single-mode optische vezels van het type G657A1
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

FTTH in Oostkamp? Waar dan?
Ik dacht dat Proximus hier nog niet begonnen was met FTTH...
Stuur gerust je straat door in PM als je het niet zomaar openbaar wilt maken, mede-Oostkampenaar. :-)
carharttguy
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2017, 15:22

Blaatpraat, zie PM.

@crazydavid, ja ik heb zelf geen ervaring met Proximus omdat ik op dit moment in een semi grote stad (Brugge, centrum) slechts 12 mbit kan krijgen. Dat werd dus mooi Orange.

Heb het nog eens besproken met bouwheer, het is 100% zeker fiber zoals jullie hier al bevestigden. We zijn met 12 woningen en liggen dicht bij een industriepark, dus het zal voor Proximus een no-brainer geweest zijn.

Nu komt er dus een moeilijke beslissing, Orange of Proximus :P
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Vraag eens aan uw bouwpromotor of zij geen promotie hebben van Proximus. Proximus heeft namelijk in het verleden met een paar bouwpromotoren contracten afgesloten waarbij promoties van het genre 3 mnd/6 mnd/12mnd gratis Familus van toepassing zijn bij nieuwbouwwoningen met glasvezel.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Er ligt redelijk wat fiber in Oostkamp hoor :) Er is zelfs een datacenter daar aanwezig! :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Er loopt zelfs een grote fiber internet-backbone van het Amerikaanse Level3 (tegenwoordig CenturyLink) door die gemeente, dat verkeer vanuit heel Europa (en verder) richting het UK en vice-versa draagt, waar het dan verder in de transatlantische kabels naar de VS gaat. Als ik mij goed herinner kruist die de spoorweg thv het station daar, zoek de manhole-covers met "LEVEL3" op :-) . Wat daar per dag aan data door passeert is immens... maar da's wel een ander soort fiber :-) . Jammer dat het betrokken datacenter er niet op aangesloten is :-(

Code: Selecteer alles

  6    11 ms    11 ms    15 ms  ae-0-11.bar2.Brussels1.Level3.net [4.69.148.178]
  7    20 ms    13 ms    15 ms  ae-7-7.ebr1.London1.Level3.net [4.69.148.182]
^ deze ging door Oostkamp dus, alhoewel je dit soort traceroutes niet meer gaat zien omwille van MPLS, maar het zijn nog steeds dezelfde fysieke kabels
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Er passeert veel meer dan enkel L3 hoor :) hele bundels eurofiber richting het binnenland en richting UK. En Interoute Londen-Brussel-Dusseldorf.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zijn daar eigenlijk publieke kaarten van? Niet om even gericht een putje te gaan graven, maar lijkt me wel interessant.
Ik had niet verwacht dat Oostkamp een transitgemeente zou zijn...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh, eurofiber is een leuk voorbeeld, daar kan je vrij goed op inscrollen. Voor de rest : ze trekken een lijn van punt A naar punt B, zien welke gemeentes ze onderweg tegenkomen en volgen daar dan min-of-meer het stratenplan. Of ze kijken welke fibers er nog passeren in de buurt en leggen hun fiber er bij (of huren een lijntje af).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Blijkt ook langs de spoorweg te liggen. Ik dacht dat dat Syntigo was... en dat wás het dus ook, zie Eurofiber door overname B-Telecom nu ook op Belgische glasvezelmarkt landelijke speler.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt. Was vroeger van Scarlet, maar die moest dat verkopen om samen te gaan met Belgacom (nu Proximus), waarna Syntigo is ontstaan. Syntigo heeft inmiddels al zijn fiber verkocht aan Eurofiber.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Wij hebben kaarten van de grote operatoren maar die mogen niet publiek gemaakt worden. In uitgestrekte landen geldt over het algemeen daar waar je een spoorweg vindt, je veelal ook fiber vindt. Het is makkelijker langs een bestaande spoorweg te leggen dan te moeten boren door bergen en wat nog, ook voor de latere toegankelijkheid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de "right-of-way" van de spoorwegoperator wat juridisch de zaken vereenvoudigt omdat er geen duizenden toestemmingen gevraagd moeten worden aan evenveel eigenaars.

Hier is dat niet zo gezien enerzijds er geen ruig/onontgonnen land is en de NMBS haar eigen netwerk had met B-Telecom en andere operatoren niet welkom waren. Je vindt ze dus idd kriskras langs straten, veelal onzichtbaar behalve voor een manhole cover hier en daar.

Enige publieke bron van info voor zover ik weet is het Kabel- en Leidinginformatieportaal (KLIP), iets dat onstaan is nav de gasexplosie in Gellingen. Die toont ook de routes niet maar je kan wel een gebied markeren en dan zegt ie wat er allemaal aanwezig is. Ahv het antwoord dat je krijgt kan je dus al een idee krijgen (en eventueel gerichter op zoek gaan).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Even voor de duidelijkheid : eurofiber beheert het aandeel van commerciële klanten op het fibernetwerk van Infrabel. Ze bezitten geen kabel, ze beheren een deel ervan. Een groot aantal vezels word niet gebruikt door de spoorwegen en kan dus uitbesteed worden. Waar vroeger syntigo het beheer deed, is dit nu overgenomen door eurofiber. Zijn er laswerken nodig op spoorwegdomein, dan zal een ploeg van infrabel dit voorzien. Eurofiber heeft wel dwdm en cwdm apparatuur staan, waar hun verantwoordelijkheid ligt. En mogelijk leasen ze een aantal vezels op de grote Assen tussen hun apparatuur.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik ben heel zeker dat wij fiber hebben op het werk dat niet van Infrabel is, maar dat toch gefactureerd wordt door Eurofiber.
Deze zijn een tijd geleden zelfs een tube komen inblazen bij ons, voor een nieuwe intro.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Fiber op spoordomein is van Infrabel, de last Miles of deze die op straatniveau een gebouw binnen gaan kunnen van bijv Scarlet zijn. Eurofiber zoekt een pad bij al zijn partners en voorziet indien gewenst de graafwerken om je gebouw binnen te gaan. Een vezel die bij jouw vertrekt kan dus bij verschillende eigenaars gelast of gepatched zijn om bij zijn eindbestemming te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”