Aansluitbaarheid Proximus ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jawatte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2018, 23:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Wij zijn aan het kijken om na 15 jaar over te stappen van TN naar Proximus ( Tuttimus actie met keuze uit 3 producten voor 69 euro ), nu wonen wij in een redelijk oud appartement ( lees 35 jaar oud ) en hier was vroeger een vaste telefoon in de hoek.
Bij naderbij kijken is er daar ook nog steeds een ''contactdoos'' met 6 gaatjes in in een cirkelvorm ( hangt wel een beetje scheef en los maar dat is enkel het plaatje rondom de buitenkant ) dus ik neem aan dat dit aansluitbaar is ?

Wij hebben daar nooit niks mee gedaan buiten de oude vaste lijn stekker eruit getrokken en die telefoon dan terug bij belgacom gebracht 20 jaar terug, als ik op Proximus mijn adres check staat er dat ik ook ''ready'' ben voor 3 tv's aan te sluiten, met HD beschikbaar, en dat er VDSL2 zou beschikbaar zijn, ''Super fast internet (VDSL2 or fiber) and HD TV Available '' staat er.
Dus aangezien ik deze info terug krijg van mijn adres zou er dan toch de juiste kabel moeten binnen komen ?

Nu de zorgen die ik heb zijn als volgende : die telefoonaansluiting is zo oud als het gebouw zelf, dus is dat niet outdated of pakt de technieker dat aan ?
Ander issue is dat die telefoonaansluiting links vooraan in de hoek van de living is en mn huidige telenet aansluiting inclusief stopcontact zit zowat recht daar tegenover aan de rechterkant vooraan van de living, dus een dikke 3 meter naar rechts, en volgens wat ik terug vind moet er in de buurt van de telefoonaansluiting een stopcontact zijn om aan te sluiten ?
Omdat er een kabel van de modem naar de telefoon aansluiting loopt en die zal wss geen 3 meter lang zijn.

Sorry als het niet duidelijk is uitgelegd maar hopelijk is het duidelijk genoeg.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Je voornaamste zorg is dat of de invoerkabel nog in goede staat is na zoveel jaar niet gebruikt te zijn.
Hou er rekening mee dat eventueel na de technieker heel misschien een lasser moet komen.
Dus zeg je telenet abonnement niet te vlug af vooraleer je weet dat alles in orde is.

Voor de rest zal de technieker de nodige aanpassingen doen. Die kan ook een kabel trekken van de contactdoos naar je telenet installatie zodat je alles op dezelfde plaats hebt.
Jawatte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2018, 23:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Hoi bedankt voor het antwoord, wij houden TN tot de Proximus technieker is langs gekomen omdat we niet zonder internet of tv willen zitten, dus daar geen zorgen.

En ja het ging voornamelijk over het feit dat die kabel nog bruikbaar zou zijn, er is nooit niets mee gedaan maar daar tegenover is die kabel ook al zo oud als het gebouw zelf en al 20 jaar dat er geen vaste lijn in die aansluiting steekt dus geen idee.
Als er een lasser moet komen wat doet die dan precies ? want aangezien het een appartement is komt die kabel toch binnen in de gemeenschappelijke kelder en dan verticaal doorgetrokken tot op elke verdieping en elk appartement ? dus is met niet meteen duidelijk waar die dan moet aan zitten en voor wie die kost dan is.

Ga zowiezo Maandag wel eens horen bij Proximus in de stad, of eens bellen, maar ik neem aan dat het onmogelijk is om iets over de kabel te zeggen voor dat er een technieker heeft naar gekeken dus het zal toch zijn dat we eerst Tuttimus moeten aanvragen en dan horen of we weldegelijk aansluitbaar zijn.
Het zou idd wel handig zijn als de modem zou kunnen staan waar nu de telenet installatie zit, want daar is een stopcontact, contactdoos met meerdere aansluiting en ook het tv meubel en dergelijke voor de modem op te zetten, de telefoonaansluiting zelf zit namelijk vlak in een hoek tegen de grond en de ingang van de balkondeur, dus eigenlijk kan daar geen tafeltje staan of de modem ook niet op de grond staan + er is toch geen 230v wandcontact daar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wees gerust. Je bent sowieso aansluitbaar want de vorige eigenaar heeft vanzelfsprekend klassieke telefonie gehad bij Belgacom. Telenet bestaat maar sinds 1998. Er is geen lasser nodig, die last de aansluitkabel in een put onder de stoep om een volledig gebouw aan te sluiten.

Belangrijk: controleer eerst of je aansluitbaar bent op koper of op glasvezel: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... html#fiber

Het onderstaande advies geldt alleen voor koperaansluitingen:

Het enige wat jij nu moet controleren is hoe de telefoonkabel jouw appartement binnenkomt. De aansluiting in de living is het eindpunt, maar misschien is er vooraan in jouw appartement een aftakkingspunt. Normaalgezien komt de telefoonkabel vlak naast de zekeringkast van de elektriciteit binnen.
Informeer je daarover bij de syndicus of beheerder van het gebouw, raadpleeg indien mogelijk de elektricien die de bekabeling in het gebouw onderhoudt of heeft aangelegd.

Als je de Proximus-aansluiting toch op een andere plaats wil, dan dient een elektricien de nodige stopcontacten te voorzien. Eventueel kan die ook reeds de datakabel (UTP categorie 6) voorzien vanaf het oude aansluitpunt naar de nieuwe plaats. Maar Proximus kan ook datakabel plaatsen, maar dan opbouw en misschien niet zo proper afgewerkt volgens jouw wensen.

De Proximus-installatie houdt het volgende in: https://www.proximus.be/nl/id_cr_instal ... et-tv.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nog een kleine aanvulling:
Zorg ervoor dat je aan de Proximus verdeelkast geraakt in de gemeenschappelijke kelder (indien gesloten).
Ik heb het al meegemaakt bij appartementsgebouwen (aan de kust) dat de technische ruimte afgesloten is, en de Proximus technieker niets kon doen omdat het uren duurde voor de sleutel er was (via de syndicus) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Ha, een appartement, daar had ik over gelezen. Dan zal er geen probleem zijn met de aansluiting.
Jawatte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2018, 23:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Glasvezel is hier nog niet, maar ze zijn bezig hier met de oude gebouwen plat te gooien en de nieuwe hebben wel glasvezel, 1 nieuw gebouw staat al recht van in Mei en dat staat op die link aangegeven als glasvezel, maar helaas staat ons oud gebouw nog 2 jaar recht dus moeten we het ondertussen doen zonder glasvezel bij ons.

Normaal gezien is in de kelder alles open, wij kunnen daar ook zelf binnen om onze waterstand te zien etc, elk appartement heeft een eigen sleutel van een eigen deur in de kelder dus ik vermoed dat het zich daar bevind want de rest van de kelder zijn gewoon gangen en ondergrondse parking.
Hoe de kabel het appartement binnenkomt heb ik geen idee van, het gebouw is sociaal wonen en bijna 35 jaar geleden gebouwd en de overkoepelende firma is al 3x van naam en alles veranderd sinds toen dus ik twijfel of ze het zelf nog weten.

Hier in de gang op elk verdiep staat wel een deur en daarin staan de hoofd stroom kastjes van elke appartement op dat verdiep, als de hoofdzekering afspringt bv door een defect toestel in te steken moeten wij altijd daar met een switch de stroom terug aanzetten, in het appartement zelf hangt enkel een kleine box waar je de zekering op of af zet voor elke ruimte binnen, het is ook op de gang achter die gemeenschappelijke deur dat Telenet ooit iets heeft moeten doen dus ik denk dat daar alles binenkomt voor dat verdiep, maar waar de kabel effectief het appartement zelf binnen komt weet ik niet, ik denk eigenlijk dat die gewoon van daar rechtstreeks naar de 6 pin aansluiting in de living loopt, lijkt me het meest logische voor dat tijdperk van bouwen.

Maar ga het in de week gewoon aanvragen in de boetiek en dan hoor ik het wel allemaal als de technieker langskomt, want op deze manier kan ik er blijven over nadenken en uitzoeken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met wat we nu weten zal de installateur dan vanaf de telefoonaansluiting aan de ingang van de balkondeur een datakabel (UTP categorie 6) van 3 meter leggen naar jouw huidige tv-meubel waar een stopcontact aanwezig is en daar de modem plaatsen.
Jawatte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2018, 23:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ok klinkt goed, fingers crossed dat het zo gebeurd want zou de makkelijkste oplossing zijn.
Het is ook de enige aansluiting van die soort in heel het appartement dus zou ook logisch zijn dat het daar is dat die kabel in der tijd gewoon binnen kwam.

Weet jij toevallig of de Proximus technieker ook de telefoonaansluiting tegen de muur '' hersteld '' ? ale ik wil zeggen het plaatje wat rondom de muur zit van de oude telefoonaansluiting hangt een beetje los en scheef en aangezien daar zo een blokje op moet komen van Proximus lijkt me dat niet echt stevig, of moeten we dat zelf ''fixen'' ?

Ik neem aan dat hij dit doet omdat hij waarschijnlijk toch de kabel in de muur zal nakijken eerst ?
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

De technieker zal een nieuw “blokje” plaatsen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het meest logische is dat de installateur de huidige telefooncontactdoos door een nieuwe Proximus-contactdoos vervangt.
Dat ziet er zo uit en op één van de twee RJ11-aansluitingen wordt de modem dan aangesloten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door raf1 02 dec 2018, 22:05, in totaal 2 gewijzigd.
Jawatte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2018, 23:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ok bedankt, dat zijn al mijn vragen dan beantwoord dus ga in de week eens Tuttimus aanvragen in de shop en dan zien hoe de installatie verloopt en wat de technieker zegt, fingers crossed.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Nog een laatste waarschuwing voor een appartementsgebouw: als de installateur geen toegang heeft tot eventuele aansluit- of aftakpunten in de gemeenschappelijke delen, dan kan de installatie wellicht niet voltooid worden. Dan betaal je wél een installatievergoeding.

Je mag er dus niet zomaar vanuit gaan dat alles wel "open" staat in de kelder of de gang. Als je de installatiedatum kent, dan dien je de beheerder van het gebouw op de hoogte te brengen van jouw Proximus-installatie en te vragen om de vrije toegang tot de technische installaties van het gebouw voor de Proximus-installateur te voorzien.
Jawatte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2018, 23:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Bedankt maar dat zit goed, wij hebben toegang tot alles waar je toegang voor nodig kunt hebben in dit gebouw als huurder, in de kelder is dat een persoonlijke opbergruimte en dan in een ander kelder deel de ruimte waar de standen van de water meter etc zich bevinden, voor de rest is in de kelder niets buiten de lift uitgang en gangen die leiden naar de bovenvermelde ruimtes en de ondergrondse parking is onlangs dicht gegooid toen ze het 1ste nieuwe gebouw hier hebben gezet dus die is weg.

De deur hier op het verdiep waar de hoofd elektriciteit kastjes zich bevinden van elk appartement op dit verdiep ( waar je ook je meter af leest van elektriciteit ) en waar telenet ook al eens iets heeft moeten doen is gewoon nooit op slot, zit ook geen slot op, gewoon een grote witte deur waar de liften zijn, onlangs nog om 22u s'avonds in geweest omdat een gesprongen lamp in de keuken de hoofd zekering had laten afspringen en die moest terug worden opgezet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”