Vervangen GPON-ONT & BBox3?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KEHRYPY
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2018, 09:57

Beste techneuten, hobby ITers, Professionals en technisch onderlegden,

Ik heb een technisch vraagje waar de proximus helpdesk moeite mee heeft, wellicht dat jullie meer weten.

Situatie
Ik heb een fiber aansluitpunt van proximus in mijn appartement met daar aan een ONT om de glasvezel om te zetten naar RJ45 koper. Hierachter zit de standaard BBox3 die door proximus geleverd word.

Vraag
Ik heb de BBox3 router direct de deur uit gedaan en mijn eigen Ubiquiti USG-3 router in PPPoE mode geplaatst. Dit werkte perfect en alle VPNnetjes offsite waren zo weer online.

Nu wil ik voor de mooi de ONT ook vervangen, enkel weet ik niet of dit mogelijk is. De "eigendom van Proximus" stickers op de GPON beloven niet veel goeds iig en doet vermoeden dat dit onderdeel dient te blijven van de proximus setup.
Laatst gewijzigd door KEHRYPY 14 nov 2018, 10:35, in totaal 1 gewijzigd.
Alius aliud dicit
Gebruikersavatar
KEHRYPY
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2018, 09:57

Didymus schreef:GPON behoort tot de providerinfrastructuur en u mag daar dus absoluut niet aankomen.
Dat verwachte ik al. Het is ook niet iets dat een normale eindgebruiker zou willen vervangen.

Ik was enkel benieuwd of het tot de mogelijkheden behoorde om bijvoorbeeld een router met ingebouwd GPON-ONT te kunnen gebruiken om een extra voedingje/kastje uit te sluiten. of een POE gevoede ONT.
Alius aliud dicit
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat Didymus zegt, klopt niet. Artikel 36 en 38 van de wet elektronische communicatie bepalen dat je geschikte eindapparatuur mag aansluiten op de ONTP van Proximus.
Didymus schreef:GPON behoort tot de providerinfrastructuur en u mag daar dus absoluut niet aankomen.
Lol. De ONTP bevindt zich vóór de GPON ONT. Het is een actief toestel en verbruikt stroom van de private eigenaar. Dus, het gaat om eindapparatuur.
In een normale vrije markt zou je de GPON ONT probleemloos kunnen vervangen door een FRITZ!Box 5491. In BIPT-duopolieland is dat een leuk experiment.
Gebruikersavatar
KEHRYPY
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2018, 09:57

raf1 schreef:Wat Didymus zegt, klopt niet. Artikel 36 en 38 van de wet elektronische communicatie bepalen dat je geschikte eindapparatuur mag aansluiten op de ONTP van Proximus.

Lol. De ONTP bevindt zich vóór de GPON ONT. Het is een actief toestel en verbruikt stroom van de private eigenaar. Dus, het gaat om eindapparatuur.
In een normale vrije markt zou je de GPON ONT probleemloos kunnen vervangen door een FRITZ!Box 5491. In BIPT-duopolieland is dat een leuk experiment.
Oh, even opgezogd en idd:

Code: Selecteer alles

Art. 36.§ 1. Apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, mag worden aangesloten op de daartoe geschikte interfaces.
  Een operator van een openbaar elektronische-communicatienetwerk mag een dergelijke aansluiting niet om technische redenen weigeren.

Code: Selecteer alles

Art. 38. Operatoren die openbare elektronische-communicatiediensten aanbieden, publiceren de exacte en passende technische specificaties van hun interfaces vooraleer de via deze interfaces verstrekte diensten voor het publiek beschikbaar zijn. De specificaties worden op eenvoudig verzoek aan iedere belangstellende bezorgd en zijn voldoende nauwkeurig om apparatuur te kunnen ontwerpen [1 ...]1 waarmee alle diensten die via de betreffende interface worden verstrekt, kunnen worden gebruikt.
  De operatoren die openbare elektronische-communicatiediensten aanbieden werken deze specificaties regelmatig bij zodat ze steeds actueel blijven. Voorafgaand aan de publicatie bezorgen zij een kopie ervan aan het Instituut.
Eventuele instellingen etc mbt de GPON ONT zouden opvraagbaar moeten zijn. Enige wat roet in het eten kan gooien is dat de RJ45 als "geschikte interface" kan worden bestempeld en de fiber aansluiting zelf niet.

Het rare is idd dat er dan netwerkapparatuur van de operator aan mijn private stroomvoorziening hangt. Maar weet de regelgeving hier niet over.
Alius aliud dicit
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

KEHRYPY schreef:Enige wat roet in het eten kan gooien is dat de RJ45 als "geschikte interface" kan worden bestempeld en de fiber aansluiting zelf niet.
Neenee, GPON is een ITU-standaard, met volgnummer G.984 en dus een geschikte interface. Die G.984-interface is beschikbaar via de SC/APC-connector op de ONTP van Proximus. Je kan daar een FRITZ!Box 5491 op aansluiten. Of dit effectief werkt, dat is een interessant experiment.

Vraag de specificatie maar op via het e-mailadres dat op volgende pagina vermeld staat: https://www.proximus.com/nl/group/gover ... on#title-2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:Het is een actief toestel en verbruikt stroom van de private eigenaar.
Geen idee of dit een officiële bepaling is van "eindapparatuur".
De telenet NIU behoort ook tot de Telenet infrastructuur, en vebruikt ook stroom van de private eigenaar.
De apparatuur die opgesteld staat in de technische ruimte van een appartementsgebouw verbruikt ook stroom, en wordt ook betaald door de eigenaar(s).

Er is wellicht een verschil tussen de regelgeving (of sommige interpretaties) en de implementatie hiervan door Proximus.

In die zin heeft Dydimus gelijk als antwoord op de TS, en mag (of liever "kan") je de ONT niet vervangen door een eigen fibermodem....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
KEHRYPY
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2018, 09:57

Reactie van Proximus,

De ONT is inderdaad geconfigureerd voor deelname aan het proximus fibre netwerk. Proximus ziet de klantaansluiting inderdaad vanaf de koperaansluiting op de ONT.
Alius aliud dicit
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

ONT vervangen door eigen apparatuur gaat niet lukken denk ik. Je eigen ONT zal wel actief staan maar internet en tv gaat niet werken. Het serienr van de ONT staat gelinkt met uw gegevens in het systeem van Proximus.

De ONT is het eindpunt van uw Lijn zoals de NTP dat is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
raf1 schreef:Het is een actief toestel en verbruikt stroom van de private eigenaar.
Geen idee of dit een officiële bepaling is van "eindapparatuur".
Neen, maar ik de praktijk komt het daar op neer.
Hieronder de officiële bepaling uit de wet elektronische communicatie.
41° " eindapparatuur " : een product of een relevant onderdeel ervan dat elektronisch communicatie mogelijk maakt en dat bedoeld is voor directe of indirecte aansluiting op de interfaces van een openbaar elektronische-communicatienetwerk;
De FRITZ!Box 5491 met G.984-interface kan je direct via de SC/APC-connector aansluiten op de ONTP van Proximus.
Voor alle duidelijkheid, dit is de Proximus ONTP: Afbeelding
philippe_d schreef:Er is wellicht een verschil tussen de regelgeving (of sommige interpretaties) en de implementatie hiervan door Proximus.
Er is geen regelgeving, Proximus doet z'n goesting. In de praktijk heb je als eindgebruiker bijvoorbeeld de afstandsbediening van de Proximus tv-decoder in bruikleen en zou je ook kunnen stellen dat dit apparaat tot het Proximus-netwerk behoort.
philippe_d schreef:In die zin heeft Dydimus gelijk als antwoord op de TS, en mag (of liever "kan") je de ONT niet vervangen door een eigen fibermodem....
Technisch gezien kan het wel en heeft de ITU het met de G.984-standaard ook zo bedoeld dat het GPON-fibernetwerk kan getermineerd worden op fiberniveau. De FRITZ!Box 5491 bewijst dat dit zo is.
technieker schreef:Je eigen ONT zal wel actief staan maar internet en tv gaat niet werken. Het serienr van de ONT staat gelinkt met uw gegevens in het systeem van Proximus.
Op fysiek niveau werkt het dus, al de rest zijn kunstmatige beperkingen door duopolist Proximus.
KEHRYPY schreef:De ONT is inderdaad geconfigureerd voor deelname aan het proximus fibre netwerk. Proximus ziet de klantaansluiting inderdaad vanaf de koperaansluiting op de ONT.
Dat is het standpunt van Proximus. Je moet gaan klagen bij de Minister van Telecom Alexander De Croo en het BIPT als je een eigen ONT wil aansluiten.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

De ONT heeft een serie nummer, deze is gekoppeld aan de systemen, vergeet niet gpon is een gedeeld medium, dus iedereen krijgt van iedereen binnen, alleen de ONt zal uw signaal/gegevens der uit filteren en verder sturen naar de router....
dus werkt niet....

b.
Gebruikersavatar
KEHRYPY
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2018, 09:57

Benbits schreef:De ONT heeft een serie nummer, deze is gekoppeld aan de systemen, vergeet niet gpon is een gedeeld medium, dus iedereen krijgt van iedereen binnen, alleen de ONt zal uw signaal/gegevens der uit filteren en verder sturen naar de router....
dus werkt niet....

b.
Dit is idd het ding. De vezel word gedeeld met meerdere mensen. Alle data gaat dus over de lijn waardoor de ONT als laatste actieve gateway wordt gezien. Het is niet slechts een domme mediaomzetter maar filterd wel bepaalde data.

Hoe alles technisch werkt weet ik ook niet. Ik weet enkel dat im mijn gebouw tot de distributie switch(Is het een switch of splitter?) in de kelder elk appartement zijn eigen fiber heeft
Alius aliud dicit
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

KEHRYPY schreef:Dit is idd het ding. De vezel word gedeeld met meerdere mensen.
Zoals bij coax. Zoals bij VDSL2 Vectoring. Orange heeft eigen modems op het Telenet-netwerk. EDPnet gebruikt Fritzboxen op het Proximus-netwerk.

De GPON G.984-standaard laat toe dat er verschillende fibermodems worden gebruikt.

@ philippe_d: In Nederland is de NTP wettelijk vastgelegd op het eerste passieve fysieke aansluitpunt vóór de modem. In België is er natuurlijk niets geregeld voor de consument. Betalen en zwijgen is hier het motto.

In België zouden alternatieve operatoren ook eigen fibermodems kunnen gebruiken, zoals ook bij VDSL2 Vectoring het geval is. Maar wel met een whitelist.

Meer info: https://berec.europa.eu/eng/document_re ... tion-point
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

raf1 schreef:
KEHRYPY schreef:Dit is idd het ding. De vezel word gedeeld met meerdere mensen.
Zoals bij coax. Zoals bij VDSL2 Vectoring.
VDSL2 vectoring is GEEN gedeeld medium... 8)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Niet in de zin dat uw data over hetzelfde fysieke draadje loopt, maar je kan wel last hebben van overspraak.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Benbits schreef:VDSL2 vectoring is GEEN gedeeld medium... 8)
Gedeeld medium in de zin dat de noise-cancelling technologie op de volledige bundel wordt toegepast.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

zou me sterk verwonderen dat dit out-of-the-box zou werken: Meestal gebruiken OLT-vendors nog steeds eigen OMCI-commando's die op de ONT afgestemd zijn. Geen idee hoe flexibel AVM is in het automatisch herkennen van de OLT (en zijn SW-versie) om zich daar aan aan te passen.
En dan kan je nog zo hard staan roepen dat alles G984-compliant moet zijn: in dit geval ben je zekerder van OMCI-interop als de ONT BBF.247 certified is (en gewoonlijk vragen operatoren dit van zowel OLT als ONT-vendors).

De lijst met gecertifieerde producten vind je terug op https://www.broadband-forum.org/gpon-certified - en laat AVM nu net in deze lijst ontbreken... (BBF.247-certified vermelden ze evenmin in de tech specs van de 5491, wat toch een verkoopsargument zou zijn, mochten ze dit hebben)

Dan zou je vermoedelijk iets meer succes kunnen hebben met een Technicolor of een Sagemcom, maar dan nog...
iliaens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:43

KEHRYPY schreef: Ik heb de BBox3 router direct de deur uit gedaan en mijn eigen Ubiquiti USG-3 router in PPPoE mode geplaatst. Dit werkte perfect en alle VPNnetjes offsite waren zo weer online.
Heb je hier nog iets speciaals voor gedaan? Heb de ONT eens rechtstreeks (via RJ45) op NIC van mijn desktop aangesloten en een PPPoE sessie proberen op te zetten, maar zonder succes.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor internet moet je VLAN10 instellen op de PPPoE sessie!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iliaens
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:43

philippe_d schreef:Voor internet moet je VLAN10 instellen op de PPPoE sessie!
Aha, dat verklaart veel! Ik ging er dus verkeerdelijk van uit dat dat gewoon native VLAN (1) ging zijn :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”