Probleme 7490 Fritz 7.01

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Nachdem Fritz die 7.01 International herausgebracht hat, habe ich diese runtergeladen, und manuell als Update geladen
Bisher hatte ich die belgische 6.52, die ohne Probleme lief.
Nachdem ich die 7.01 mit dem alten Treiber installiert hatte begannen die Probleme, schlechte Werte und öfters eine neu Syncronisation.
Starte ich den Rechner, verbunden mit LAN, synchronisiert die Box schon mal neu
Dann das 7.0.1 Recovery eingespielt, aber die Probleme blieben gleich, oft Fehler in der Box,auch in der Vermittlungsstelle, jede Stunde unterschiedliche Werte und mindesten 1X am Tage eine neue Synchronisation.

Das ging soweit das Proximus mich von 50.000 auf 40.000 zurückgesetzt hat

Nun habe ich über das Recovery wieder die 6.52 eingespielt und keine Probleme.
Es war immer der alte DSL Treiber installiert 133.44 und die Telefonleitung wurde immer beim flashen vorher getrennt.

Nur Internet, kein TV oder Telefon

Hat noch jemand Probleme mit der 7.01 International?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Haribo schreef:Bisher hatte ich die belgische 6.52, die ohne Probleme lief.
Ohne Probleme?
Wenn ich deine Forum Beiträge lese seit dem letzten Jahr, hast du schon immer Probleme gehabt mit deine FritzBox, oder? :-(

Persoonlijk heb ik dezelfde ervaringen met de 7490.
Sedert de updates naar 06.80/06.83, zelfs met "oude driver", liep mijn FritzBox heel onstabiel, en wegens de vele testen werd het zo erg dat een automatisch TBF ook geen oplossing meer bracht, en er een technieker langsgekomen is met een nieuwe B-box3.

Sedertdien gebruikte ik de FritzBox 7490 (tegen mijn zin) als PPPoE router achter de B-box3 :-( .
Voordeel was wel dat ik altijd de laatste BETA's kon testen (zonder risico voor een fall-back profiel) :-) .

Intussen ben ik overgestapt naar de 7590, die een aparte WAN poort heeft, en gebruik ik de FritzBox nog altijd als PPPoE router achter de B-box3. Ik ben dat hele gedoe met whitelisted drivers beu geworden :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

So ganz stimmt das nicht, die 7490 war defekt und wurde von AVM ausgetauscht, danach lief es problemlos monatelang.


Es muss aber außer dem Treiber noch etwas anderes sein was Probleme bereitet?

Bei Bilder sind mit der 6.52, Aktuell nachdem Proximus das DSL runter gesetzt hat wegen der Probleme mit 7.01.
TFB habe ich gemacht und warte ob es wieder 50.000 werden




"Dat is niet helemaal waar, de 7490 was kapot en werd vervangen door AVM, daarna liep hij maandenlang soepel.


Maar er moet naast de bestuurder driver iets anders zijn dat problemen veroorzaakt?

Wanneer er foto's zijn met de 6.52, heeft Proximus op dit moment de DSL ingesteld vanwege de problemen met 7:01.
TFB Ik heb gemaakt en wacht of het weer 50.000 zal zijn "
Bijlagen
Alt.jpg
Aktuell.jpg
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Sedert de updates naar 06.80/06.83, zelfs met "oude driver", liep mijn FritzBox heel onstabiel...
Bij mij liep de FritzBox ook heel onstabiel na het installeren van de 6.80/6.83. Op dat moment hing op LAN2 een switch en op LAN1, LAN3 en LAN4 elk één PC. Pas nadat ik die PC's op de switch aangesloten had en niet meer op de LAN-poorten van de FB, had ik een erg stabiele VDSL-verbinding.

Misschien helpt dit anderen.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ich sitze immer noch bei 40.000, ein oder mehrere TFB über Wochen haben keine Änderung gebracht.
Nun sind es wieder 14 Tage seit dem letzten TFB aber nichts passiert.
Proximus anrufen?
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Haribo schreef:Ich sitze immer noch bei 40.000, ein oder mehrere TFB über Wochen haben keine Änderung gebracht.
Nun sind es wieder 14 Tage seit dem letzten TFB aber nichts passiert.
Proximus anrufen?
Je lijn is gewoon slecht/ver van de kast, maar ik zie dat je AnnexA gebruikt, zet hem eens op AnnexB, dat kan het nodige verschil geven.
TBF gaat daar niks aan veranderen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Annex B eingestellt und TFB gemacht, nun wieder warten..... :roll:


Es hat aber den ganzen Sommer mit diesen Werten ohne Probleme funktioniert, auch mit Annex A .
Erst mit die 7.01 kam das Problem und nun wieder mit der 6.52 geht es nicht zurück.

Wenn ich einen TFB mache dann wird die Leitung unterbrochen und früher wurde sie nach einigen Tagen nochmal unterbrochen weil geprüft wurde.
Nun lief sie 14 Tage am Stück, wurde nicht nach einigen Tagen nochmal gemessen
Fritz-63
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:34

@ Haribo:
Es macht nichts aus ob Du die Box auf Annex A oder Annex B setzt. Diese beiden Annex-Arten gelten eigentlich nur bei VDSL-1.
In Belgien sollten wir jedoch überall bei VDSL-2 sein und die Fritze (nur die International) sucht sich den Annex automatisch aus
Hast Du noch eine "BiBi"-box? Dann hänge die nochmal anstelle der Fritze dran und wähle die Nummer für den Line-test.
Nachdem alles durchgelaufen lässt, die Fritze mit 6.52 zurück an den Anschluß.
Welches ist Dein DSLAM auf der Gegenseite? Wurde dieser ggf vor kurzem gewechselt?
Ansonsten spiele nochmal mit den Störsicherheitseinstellungen.

Gruss Thomas

(Dit is gewoon een Nederlandstalig Forum, mar ik denk voor Haribo is het gemakkelijker in het Duits :wink: )
Fritz!box user since 2002 in Belgium
(Fritz!box Fon, Fritz!box 7270, 7390, 7490)
ENG, NL, FR, DE
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat Haribo wel Nederlands kan lezen :)

Wat betreft Annex
Annex maakt wel degelijk iets uit, en het is niet zo dat de Fritz!Box automatisch Annex A of Annex B kiest.
Bij Proximus is de situatie:
  • een Ikanos VDSL2 DSLAM kan alleen syncen op Annex B. Als je de Fritz!Box instelt op Annex A zal je geen sync krijgen.
  • een Broadcom (vectoring) DSLAM is Multi-Annex (gezien die ook op ADSL2+ synct), en hoewel Proximus normaal Annex B voorschrijft voor VDSL2, kan deze ook op Annex A syncen. Maar het is niet zo dat de Fritz!Box automatisch Annex A of Annex B kiest.
Echter, bij de nieuwe 7490 Firmware (vanaf 06.84) is er een test ingebouwd:
  • indien de Fritz!Box een Ikanos DSLAM detecteert zal hij de Annex proberen die ingesteld staat. De Fritz!Box moet dus op Annex B staan.
  • indien de Fritz!Box een Broadcom DSLAM detecteert zal hij altijd op Annex A syncen, ongeacht de instelling.
Deze test gebeurt alleen als je een internationale Fritz!Box gebruikt, die ingesteld op country = Belgium.

Nu terug naar het probleem van Harribo:
Ik zou hem aanraden om zijn Fritz!Box 7490 te gebruiken met Firmware 07.01 en de nieuwe driver (dus geen "previous driver" aantikken). Gezien deze driver voorlopig op de whitelist staat (test) riskeert hij geen fall-back.
Voordeel van de nieuwe driver is dat je nu ook de afstand tot de ROP kan aflezen, wat zeker een indicatie kan zijn voor de vectoring zone (en het beschikbaar profiel).
Het overvloedig starten van een TBF is echt zinloos en waarschijnlijk contra-productief, en zou er misschien toe leiden dat DLM uitgeschakeld wordt :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Mijn verbinding werd zonet gereset waarna mijn sync door DLM van 100/30 naar 70/30 werd verlaagd. Vreemd, 3 dagen nadat ik de nieuwe firmware heb geinstalleerd met de nieuwe driver terwijl ik al minstens een jaar 100/30 had. Toch maar de previous driver instellen zeker?

Code: Selecteer alles

 		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	30000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	32	-
Attainable throughput	kbit/s	131088	38048
Current throughput		kbit/s	69997	29999
Seamless rate adaptation			off	off
 			
Latency						fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		41	42
G.INP						on	on
 			
Signal-to-noise ratio			dB	23	10
Bitswap						on	on
Line attenuation			dB	15	15
approximate line length		m	332	
 			
Profile					17a		
G.Vector						full	full
 			
Carrier record				A43	A43
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ich danke für eure Antworten , nun habe ich mit Proximus gesprochen, ich soll mal die BBOX 3 anschließen, gemacht und das ist das Ergebnis :roll:

Ich habe nichts geändert, alt Downstream max bit rate 68000 kbps nun Max 50.000 ?

2017/2018 DSL 50.000

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.5
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.998 kbps
Upstream current bit rate:     4.999 kbps

Downstream max bit rate:      68.295 kbps
Upstream max bit rate:         6.099 kbps

Downstream attenuation:        18,1 dB

Downstream noise margin:       16,7 dB
Upstream noise margin:         8,5 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            565 m

Proximus profile name:         50/5
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Aktuell

Code: Selecteer alles

 28.11.2018  
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0.test
-------------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   39.999 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       50.799 kbps
Upstream max bit rate:         10.728 kbps

Downstream attenuation:        18,0 dB

Downstream noise margin:       18,0 dB
Upstream noise margin:         11,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            565 m

Proximus profile name:         40/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Haribo schreef:Ich danke für eure Antworten , nun habe ich mit Proximus gesprochen, ich soll mal die BBOX 3 anschließen, gemacht und das ist das Ergebnis :roll:
Ich habe nichts geändert, alt Downstream max bit rate 68000 kbps nun Max 50.000 ?
De kwaliteit van jouw lijn is er duidelijk op achteruit gegaan in verloop van tijd.
Geen idee wat hiervan de reden is (méér VDSL2 klanten in de bundel = verhoging crosstalk?)

Het probleem zit dus zeker niet in de modem of de Firmware, gezien je met de B-box3 ook geen beter resultaat krijgt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Nachdem ich mit einem sehr freundlichen Proximus Mitarbeiter gesprochen habe wurde mein Problem zur vollsten Zufriedenheit gelöst.

Na een gesprek met een zeer vriendelijke Proximus-medewerker, werd mijn probleem met de grootste tevredenheid opgelost :-D
wquatan
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Haribo schreef:Nachdem ich mit einem sehr freundlichen Proximus Mitarbeiter gesprochen habe wurde mein Problem zur vollsten Zufriedenheit gelöst. :-D
Können sie bitte mal angeben welche Lösung es gegeben hat ? Wie-Wo-Was ? Was sind ihre werte jetzt ?
Vielen dank
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Meine aktuellen Werte download von " 49815" resultieren daraus das ich die "Impulsstörfestigkeit (INP)/ Erkennen von Funkstörungen eingeschaltet habe
Mein Tarif ist " Start" Max 50.000/4


Mijn huidige downloadwaarden van "49815" zijn het gevolg van het feit dat ik de "impulsruisimmuniteit" (INP) / detectie van radio-interferentie heb ingeschakeld.
Mijn tarief is "Start" Max. 50.000 / 4
Bijlagen
20190211_205721.jpg
rdehuyss
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2019, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

@philippe_d: Waar kan je de goedgekeurde drivers terugvinden?

Dit na je reactie :
Ik zou hem aanraden om zijn Fritz!Box 7490 te gebruiken met Firmware 07.01 en de nieuwe driver (dus geen "previous driver" aantikken). Gezien deze driver voorlopig op de whitelist staat (test) riskeert hij geen fall-back.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”