BBOXv3 DHCP NAK

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
rfaelens
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2018, 12:35

Huidige instellingen:
  • Scarlet Trio abonnement (recent overgeschakeld vanaf Proximus)
  • B-Box 3V+
  • Proximus TV decoder aangesloten via WiFi bridge
  • Intern netwerk, deels via dezelfde WiFi bridge
Mijn probleem
Ik gebruik intern DNS om al mijn apparaten terug te vinden. Dit werkte perfect bij Proximus (B-box 3), maar bij Scarlet nu niet meer (B-Box 3V+). De DNS server op 192.168.1.1 vindt geen enkele van de hostnames die via DHCP worden doorgestuurd (bv. 'laptop', 'bureau', 'nas', ...). Dit werkte voorheen perfect.

Geen probleem: ik activeer dnsmasq op een van mijn linux hosts om DHCP+DNS te serven, en desactiveer DHCP op de B-Box. De B-Box stuurt echter DHCP NAK bij elke request.

De workaround, en waarom die niet werkt
De workaround van Proximus in dit geval is om alle TV decoders op het B-Box netwerk te houden, en daarachter een NAT + 2e intern netwerk (waarop je kan doen wat je wil).
Dit is niet ideaal, omdat de TV decoder (samen met andere apparaten) achter een WiFi bridge zit.

Andere workarounds
  • De WiFi van de B-Box 3V+ niet meer gebruiken, en een eigen WiFi access point plaatsen. Daarop stel ik transparent wireless bridging in, waardoor ik de DHCP requests van mijn intern netwerk niet meer doorstuur naar de B-Box. DHCP requests van TV decoders kan ik wel doorsturen.
  • Een Fritz!Box kopen
  • Static DHCP addresses instellen op de B-Box, die adressen ook instellen in dnsmasq (DNS-only mode), en manueel de DNS server in alle interne apparaten wijzigen naar de dnsmasq host.
  • Klagen bij de makers van B-Box
  • Serial console aan de B-Box solderen, in de hoop om shell access te krijgen (en `killall dhcpd` uit te voeren)
Mijn vraag
Heeft iemand hetzelfde probleem al gehad? Hebben jullie dit opgelost?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je zou kunnen werken met een eigen modem en met vlans voor je decoders rechtstreeks op de bbox te laten toekomen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”