Dubbele router op mijn netwerk met BBOX3 en Synology Rtr

GrumpyBear
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dubbele router op mijn netwerk met BBOX3 en Synology Rtr

Berichtdoor GrumpyBear » 17 Jul 2018, 21:52

Ik heb een probleem met mijn internetverbinding. Mijn snelheid is lager dan wenselijk en mijn apparatuur zoals mijn NAS en NVR kan ik te beperkt bereiken van buitenaf.
Voor een beter begrip zal ik zo goed mogelijk mijn huidige situatie uit de doeken doen:

Momenteel heb ik PPPoE op mijn BBOX uitgeschakeld en op mijn eigen router (Synology 2600ac) geactiveerd. Nu werkt alles, inclusief mijn Proximus TV, vanop mijn eigen router. Om de TV te laten werken heb ik een LAN poort van mijn router als IPTV geconfigureerd. Werkt goed.

Maar ondertussen is mijn download snelheid gedaald van meer dan 80Mbps naar 50Mbps. Bovendien kan ik mijn NVR en NAS vanop de WAN slechts zeer moeilijk bereiken omdat deze nog steeds 2 routers op mijn netwerk detecteren. Hoe kan ik dit oplossen?
Met die snelheid van 50Mbps zou ik nog kunnen leven maar die NVR moet ik absoluut van buitenaf kunnen bereiken.

Ik kom deze problemen tegen omdat ik verhuisd ben. Op mijn vorige adres heeft dezelfde setup altijd mooi gewerkt omdat toen een medewerker van Proximus vanop afstand de BBOX op 'bridging' gezet zou hebben. Kan dit kloppen? De settings die ikzelf op de BBOX kan veranderen zijn helaas zeer beperkt.

Ik heb de afgelopen week zonder overdrijven al 7x telefonisch contact opgenomen met Proximus, 2x heb ik een mail gestuurd en net nog op de chat gezeten. Helaas telkenmale zonder vruchtbaar resultaat.

De laatste reactie die ik nu per telefoon gekregen heb is dat ze de BBOX niet meer in bridging willen/mogen zetten.
Ik heb dan gevraagd naar een dsl modem die ik kan gebruiken om gewoon de BBOX te vervangen, weg te laten. Daar kon men geen nuttig antwoord op geven omdat het tegen hun beleid zou zijn.
Dus misschien weet hier iemand een compatibele modem die ik zou kunnen gebruiken?

Om kort te gaan dit forum is mijn laatste hoop :oops:
Alvast bedankt voor jullie input!!!

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer

Re: Dubbele router op mijn netwerk met BBOX3 en Synology Rtr

Berichtdoor mailracer » 17 Jul 2018, 23:07

Het kan kloppen dat deze in bridge gezet moet worden. als je googled op bbox in bridge zetten, dan kom je al veel info tegen over hoe je dat zelf doet.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=44232

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 08:19

Ik heb zoals boven reeds vermeld de bbox zijn pppoe uitgeschakeld. Dat is de enige instelling die ik als user kan aanpassen en wat misschien lijkt op bridgen maar het niet is.
Proximus is admin van de bbox, zij kunnen dit oplossen maar willen het niet.
Wat ik nodig heb is een modem zoals een fritzbox en die bbox buitengooien. Jammer van de kosten dan weer.
Jammer dat Proximus een zeer trouwe klant wederom in de kou laat staan ook.
Ze boden mij de oplossing aan om business klant te worden. Dat begrijp ik al helemaal niet. Ik zou dus 2x zoveel geld moeten betalen om een domme modem van hun te krijgen? Anno 2018 denk ik dat het mogelijk moet zijn dat een particulier bepaalde technische behoeftes heeft die ook ondersteuning verdienen.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 18 Jul 2018, 09:11

Het traag werken kan ook aan de lijn liggen. 2 routers is niet noodzakelijk het probleem van je nvr. Op dit forum kan je met de nodige zoekfunctie wel een tooltje vinden die de lijnwaardes kan uitlezen. Ik denk bbox3 sagemtool .

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=43902&p=737956&hilit=Bbox+sagemtool#p737956

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 09:18

De lijn is de afgelopen week al meermaals door Proximus getest en inderdaad daar ligt het niet aan de lijn is optimaal.
Bovendien geven beiden de NVR én de NAS aan dat ze 2 routers detecteren op het netwerk.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 18 Jul 2018, 09:48

Hoe heb je de opstelling dan gedaan ? Op welke poort heb je de synology aangesloten en welke routers ziet hij dan 192.168.0.1 en 192.168.1.1 mss ?

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 09:54

De detectie op de nas laat mij niet toe te zien welke adressen. Hij geeft gewoon een netwerkfout omwille van de detectie van 2 routers.
DHCP, PPPoE en WiFi is uitgeschakeld op de bbox. Meer kan ik daar niet op uitzetten.
De opstelling is gewoon de WAN poort van mijn eigen router op een LAN poort van de bbox. Ik krijg een publiek adres op mijn eigen router dus dat lijkt ok.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2240 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer

Berichtdoor philippe_d » 18 Jul 2018, 10:09

Het "grote" misverstand die hier al jaren voor verwarring zorgt op het Forum :-D
Als we spreken over de B-box3 "in bridge zetten" dan kan dit 2 totaal verschillende betekenissen hebben:

1. TV-mode "bridge" versus "fully routed"
    • Een b-box2 staat default in "bridge" mode (LAN3 en LAN4 zijn de TV uitgangen). Via de web interface kan je als "user" deze instelling wijzigen naar "fully routed", of ""n van de TV poorten (LAN3 of LAN4) uit de bridge nemen, en toevoegen aan het LAN.
    • Een b-box3 staat default in "routed" mode (TV decoders worden aangesloten op het LAN, geen aparte bekabeling nodig). Via de web interface kan je als "user" deze instelling volgens mij niet wijzigen (Proximus kan dat wel via de admin login).
  2. Bridge wordt ook soms gebruikt voor de situatie waar je de B-box3 alleen als modem gebruikt, en een achterliggende router gebruikt om een PPPoE verbinding te maken voor internet.
    Ik zie hier dan ook dikwijls zinloze bewoordingen als "de b-box3 in bridge zetten", waarmee dan bedoeld wordt dat ze de PPPoE van de B-box3 (onnodig) uitschakelen.
    Maar gezien PPPoE passtrough default actief is, moet een B-box3 niet "op bridge gezet" worden ....
    Je kan hooguit zeggen dat je de B-box3 "als bridge" gebruikt (dus alleen als modem).
Totdaar de 2 definties van "bridge" die door elkaar gebruikt worden :-( .

Nu terug naar de TS

GrumpyBear schreef:Ik kom deze problemen tegen omdat ik verhuisd ben. Op mijn vorige adres heeft dezelfde setup altijd mooi gewerkt omdat toen een medewerker van Proximus vanop afstand de BBOX op 'bridging' gezet zou hebben. Kan dit kloppen? De settings die ikzelf op de BBOX kan veranderen zijn helaas zeer beperkt.

Het is hier dus duidelijk dat het gaat over de "TV mode" (bridge versus routed), ik zie anders niet wat Proximus vanop afstand kan doen.

GrumpyBear schreef:De lijn is de afgelopen week al meermaals door Proximus getest en inderdaad daar ligt het niet aan de lijn is optimaal.
Bovendien geven beiden de NVR én de NAS aan dat ze 2 routers detecteren op het netwerk.

Ik denk dat je verschillende problemen hebt die we moeten aanpakken
    - Scheiden van de 2 netwerken (B-bOX3 en Synology) door hen in een verschillende subnet te plaatsen? Het is niet normaal dat NVR én de NAS 2 routers detecteren.
    - bereikbaarheid van NAS/NVR van buitenaf. Het Is niet normaal als de Synology een geslaagde PPPoE verbinding heeft dat je de toestellen achter de Synology niet kan bereiken (natuurlijk mist correcte port-forwarding op de router
    - traag netwerk
    - TV bridge
Je zal ons dus meer info moeten geven over de set-up, IP ranges, etc

GrumpyBear schreef:Momenteel heb ik PPPoE op mijn BBOX uitgeschakeld en op mijn eigen router (Synology 2600ac) geactiveerd. Nu werkt alles, inclusief mijn Proximus TV, vanop mijn eigen router. Om de TV te laten werken heb ik een LAN poort van mijn router als IPTV geconfigureerd. Werkt goed.

Ik ben benieuwd hoe dit werkt ??

PS
De Synology 2600ac heeft 2 WAN poorten, die je kan instellen als failover of load balancing
Misschien kan je die 2de WAN poort gebruiken als TV poort, en dan via de instellingen op de Synology ervoor zorgen dat de trafiek van de TV decoder via die 2de WAN poort verloopt?
Dan moet je de 2 WAN poorten verbinden met de B-box3 (een voor internet en een voor TV) en Proximus overtuigen om de bridge mode te activeren?

Alternatief zou kunnen zijn dat de de IPTV poort op de Synology niet via de PPPoE verbinding loopt, maar rechtstreeks naar de WAN (en dus naar de B-box). In dit geval mag de B-box3 in routed mode blijven (internet en TV op dezelfde poorten), maar dan moet je de PPPoE sessie van de B-box3 aan laten (denk ik).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

broke23
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor broke23 » 18 Jul 2018, 10:17

kan je de bbox3 niet gewoon blijven gebruiken voor je TV en dan op je synology router ook je PPPOE sessie laten opbouwen ?

ik heb een opstelling met bbox3 voor de tv, heb die range wel aangepast naar 192.168.0.x en de fritzbox die erachter zit werkt op het 192.168.1.x segment.

Al is mijn opstelling wel anders, deze fritzbox kan ik niet zomaar actief zetten met pppoe of ik riskeer een fallback profiel, ik vermoed dat jou drop van 80 naar 50 hier ook mee te maken heeft ... ik kan wel alles bereiken via men fritzbox in range 192.168.1.x (waar voor de bbox3 er kwam heel mijn netwerk al op zat, dus logischerwijs men tv op andere range gezet)

dus ook al zoals philippe_d aangeeft, werk met een andere range ?

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 10:43

philippe_d schreef:Maar gezien PPPoE passtrough default actief is, moet een B-box3 niet "op bridge gezet" worden ....
Je kan hooguit zeggen dat je de B-box3 "als bridge" gebruikt (dus alleen als modem).[/list]
Totdaar de 2 definties van "bridge" die door elkaar gebruikt worden :-( .

Maar hoe kan men de bbox3 enkel als modem gebruiken? Ik kan enkel PPPoE uitzetten maar dit lijkt niet voldoende te zijn? Er lijkt op dat gebied dus toch echt wel iets anders gedaan te zijn op mijn vorige adres...

philippe_d schreef:Ik denk dat je verschillende problemen hebt die we moeten aanpakken
    - Scheiden van de 2 netwerken (B-bOX3 en Synology) door hen in een verschillende subnet te plaatsen? Het is niet normaal dat NVR én de NAS 2 routers detecteren.
    - bereikbaarheid van NAS/NVR van buitenaf. Het Is niet normaal als de Synology een geslaagde PPPoE verbinding heeft dat je de toestellen achter de Synology niet kan bereiken (natuurlijk mist correcte port-forwarding op de router
    - traag netwerk
    - TV bridge
Je zal ons dus meer info moeten geven over de set-up, IP ranges, etc

Hoe kan ik de netwerken scheiden? Zoals reeds eerder gezegd is de DHCP op de bbox uitgeschakeld dus er worden op de LAN-poorten van de BBOX geen adressen meer uitgegeven. Voor de zekerheid heb ik wel die DHCP range op 192.168.2.X gezet want zoals ook broke23 hierboven aangeeft wil ik de 192.168.1.X range gebruiken voor mijn eigen LAN. De 192.168.1.X range is dus die waarop mijn eigen router nu is ingesteld.
Maar dus zoals ik het nu zie is die bbox onzichtbaar voor mijn eigen netwerk. Die range 192.168.2.X is niet te zien. Wanneer ik een device aansluit op een poort van de bbox kan ik die ook niet pingen. Ik heb ook nergens gezien dat ik de bbox een range zou kunnen geven die zichtbaar blijft eens ik de PPPoE op de bbox uitgeschakeld heb. Anders zou ik inderdaad de interface aan de kant van de bbox pakweg 192.168.2.1 gegeven hebben en mijn eigen router 192.168.2.2. Dit lijkt echter niet mogelijk te zijn met wat ik als user kan instellen op de bbox. Tenzij ik DHCP terug zou aanzetten op de bbox natuurlijk. Maar dan moet ik ook PPPoE terug aanzetten? Anders lijkt het niet te werken.

philippe_d schreef:
GrumpyBear schreef:Momenteel heb ik PPPoE op mijn BBOX uitgeschakeld en op mijn eigen router (Synology 2600ac) geactiveerd. Nu werkt alles, inclusief mijn Proximus TV, vanop mijn eigen router. Om de TV te laten werken heb ik een LAN poort van mijn router als IPTV geconfigureerd. Werkt goed.

Ik ben benieuwd hoe dit werkt ??

Dit werkt eigenlijk heel simpel omdat de Synology 2600ac router het toelaat poort 3 en/of 4 van zijn LAN te configureren als IPTV. Daar steekt dan mijn Proximus TV decoder op in. Geen probleem lijkt mij. Het werkt in ieder geval en is in mijn ogen ook voorzien om zo te werken. Ik zie dus ook niet in waarom ik mijn TV op de bbox zou moeten laten steken. Bovendien heb ik dat wel geprobeerd maar dat werkt dus niet. Ik ben bereid dit te doen als het probleem daarmee is opgelost maar nogmaals mijn bbox geeft momenteel geen adressen uit. Is de oplossing DHCP toch in te schakelen met het segment 192.168.2.X/24? Maar in essentie is de TV niet mijn probleem want die werkt :wink:

broke23 schreef:kan je de bbox3 niet gewoon blijven gebruiken voor je TV en dan op je synology router ook je PPPOE sessie laten opbouwen ?

ik heb een opstelling met bbox3 voor de tv, heb die range wel aangepast naar 192.168.0.x en de fritzbox die erachter zit werkt op het 192.168.1.x segment.

Al is mijn opstelling wel anders, deze fritzbox kan ik niet zomaar actief zetten met pppoe of ik riskeer een fallback profiel, ik vermoed dat jou drop van 80 naar 50 hier ook mee te maken heeft ... ik kan wel alles bereiken via men fritzbox in range 192.168.1.x (waar voor de bbox3 er kwam heel mijn netwerk al op zat, dus logischerwijs men tv op andere range gezet)

dus ook al zoals philippe_d aangeeft, werk met een andere range ?

Dus zoals ik ook tegen Philippe zei mijn DHCP op de bbox terug aanzetten? Maar dat zou in mijn ogen enkel het vraagstuk van de TV oplossen wat eigenlijk geen vraagstuk is want de TV werkt zoals ik het nu opgesteld heb...

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 18 Jul 2018, 11:01

Je kan eens de bbox opnieuw als router gebruiken en je synology als access point gebruiken. Als je dan de nvr vlot kan gebruiken ligt het idd aan de opstelling of het terugvallen naar een lager profiel door complicaties zoals eerder beschreven. Op Welke manier probeer je de nvr gebruiken langs wan. Ik vermoed een app op je gsm die via 4G de ddns van je netwerk opvraagt ? Heb je wel voldoende bereik. De snelheid is mss daar een probleem ?

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 11:51

mailracer schreef:Op Welke manier probeer je de nvr gebruiken langs wan. Ik vermoed een app op je gsm die via 4G de ddns van je netwerk opvraagt ? Heb je wel voldoende bereik. De snelheid is mss daar een probleem ?

Ik wil mijn NVR aanspreken via DS Cam. Ik gebruik alles van Synology omwille van de naadloze ervaring. Tot nu toe althans :-)
Dus mijn NAS is van Synology, de NVR is van Synology en ook de router is van Synology. Op die manier hoef ik eigenlijk niet eens aan port forwarding te doen zoals hierboven aangehaald werd. De apparaten stellen dat na enkele muisklikken zelf in.
Via mijn beroep heb ikzelf ook redelijk wat ervaring op het gebied van netwerken. Ik zou dus eigenlijk mijn plan moeten kunnen trekken. Als Proximus mij gewoon een modem zou willen geven :wink:

Wat bereik betreft of snelheid is er in mijn ogen geen probleem. Ik heb ook Proximus op gsm met steeds 4G. Dit was ook nooit een probleem, die app heeft altijd perfect gewerkt.

Ik heb ondertussen wél al iets opgemerkt wat een probleem zou kunnen zijn: in mijn netwerk zit nog een oude TP-Link router. Die hangt in het werkhuis en doet daar dienst als AP. Die staat ook als zodanig geconfigureerd. Maar als ik in mijn NAS en NVR de router wil instellen lijken deze naar de TP-Link te willen verwijzen en niet naar de Synology router.
Nu komt de aap met het schaamrood op de wangen uit de mouw gekropen. Ik ga dat onderzoeken en jullie iets laten weten.
Moest dit echter het probleem van bereikbaarheid oplossen dan zit ik wel sowieso nog altijd met die terugval in snelheid natuurlijk.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 18 Jul 2018, 11:59

Ik denk dat ik het probleem begrijp.

De B-box3 geeft 2 DHCP ranges uit:
    - de range voor de normale clients die Internet gebruiken: standard is dat 192.168.1.2 tot 192.168.1.63
    - de range voor de TV decoders: dat gaat vanaf 192.168.1.64 t.e.m 99 ?
Wellicht is het zo dat bij het afzetten van DHCP, je alléén die eerste range uitzet, maar dat de router adressen blijft uitdelen naar de decoders (dus 192.168.1.64 e.v.).
Met de IPTV instellingen van de Synology router wordt de TV poort gebridged naar de WAN interface, waardoor de decoder op de TV poort een IP adres krijgt van de B-box.
TEST: kan je eens kijken welk IP adres je werkende Proximus TV decoder krijgt?

Dit geeft natuurlijk conflicten, gezien de TS absoluut wil dat zijn Synology de 192.168.1.X range gebruikt voor zijn eigen LAN...

Oplossingen:
    * de Synology een andere range geven is waarschijnlijk de beste oplossing (vb 192.168.2.X).
    * De B-box3 een andere range geven is misschien ook een oplossing (B-box IP gewoon instellen naar 192.168.2.1). En hopen dat de B-box (na een reboot?) dan alles uitdeelt in de 192.168.2.X range (inclusief Proximus TV decoders).
Voor de rest zou ik de instellingen op de B-box niet wijzigen (PPPoE, DHCP, ...). Default is PPPoE passtrough gecativeerd, en zal je Synology perfect een 2de PPPoE sessie kunnen starten.

De vertragingen op je LAN zijn heel waarschijnlijk veroorzaakt door de "IP conflicten" situatie ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 12:05

Dit klinkt inderdaad als een zeer plausibel verhaal!
De TV decoder heeft op dit moment IP 192.168.1.64...

Momenteel ben ik niet thuis maar ik zal inderdaad straks eens alles op de BBOX terug activeren en ook iets doen aan die eerder vernoemde TP-Link die duidelijk ook voor een probleem zorgt.
En inderdaad op de tijd dat we hier hebben zitten klooien had ik al heel lang mijn eigen devices naar de range 192.168.2.X gezet ipv de BBOX op die range te plaatsen :roll:

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 18 Jul 2018, 12:51

OK, ik begrijp dat je dit alleen wilde vermijden vanwege het extra werk :-) .

Als dat de enige reden, dan zou ik dat toch overwegen (éénmalig klusje :wink: ), zodat je de B-box gewoon in de originele toestand kan laten.
Want bij een toevallige reset van de B-box3, worden de gegevens gepusht en staat alles terug als voorheen.
Of als de Helpdesk vanop afstand je B-box een reset geeft. Daar sta je dan, terug van af :-( .

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 13:09

Ja ik zal sowieso die IP-range moeten omdraaien zodat BBOX zijn default range kan behouden dat gaat een hoop geklooi vermijden. Dat is echt een hele goeie tip!
En ja ik geef toe het was vooral luiheid maar ik heb effectief wel veel apparaten in dat netwerk met een statisch IP dus is wel even werk. Had gewoon nooit verwacht dat ik hier zoveel probs mee ging krijgen omdat ik het nooit aan de hand heb gehad.

Ondertussen kan ik ook al meegeven dat ikzelf in dit verhaal niet geheel onschuldig blijk te zijn :|

Heb de TP-Link die als AP ingesteld stond uitgezet. Dat was al een probleem minder voor de NAS en NVR aangezien ze deze nu niet meer zagen als beschikbare UPnP router om hun poorten op te forwarden.

Vervolgens heb ik opnieuw op de NVR een router detectie laten lopen maar toen vond ik de Synology 2600ac router niet als UPnP router. Dat was zeer vreemd. Ben dan op de router naar de instellingen gaan kijken bleek UPnP niet actief te staan :bang:
Dit aangezet en nu kan ik alvast wél weer via de DS Cam app op mijn smartphone inloggen.
Waarschijnlijk is ergens iets verkeerd gelopen tijdens mijn verhuis want UPnP stond normaal gezien wel aan.
Om kort te gaan: we hebben al één probleem minder mijn poorten staan open en de apps zijn beschikbaar.

MAAR: we zitten nog steeds met het snelheidsprobleem én mijn NVR en NAS zien nog steeds twee routers op het netwerk terwijl ik nu wel 100% zeker ben dat enkel de BBOX3 en de Synology die functionaliteit binnen mijn netwerk zouden kunnen vervullen.
Waarschijnlijk zien ze er inderdaad twee omdat de BBOX die range van de IPTV nog aan het uitdelen is zoals Philippe zei.
Straks meer.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 254 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Berichtdoor jackho » 18 Jul 2018, 13:19

kun je de "IPv4 TV Pool Start" en "IPv4 TV Pool End" dan niet zelf instellen op je B-box3.

GuntherDW
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Berichtdoor GuntherDW » 18 Jul 2018, 13:28

Dat mensen nog UPNP gebruiken... Best kan je dat uitlaten want dat is een security gat van jewelste.

Het is handig voor jou dat je niet moet inloggen op je router voor aan port fowarding e.d. te doen, maar eenders welke andere software kan dat dus ook doen. Zonder jouw medeweten dus.

En Philippe, ik weet niet of die speed degredation naar 50Mbit veel met IP conflicten te maken zal hebben. Zal het intermittent issues geven? Zeker.
Maar je gaat hierdoor niet opeens van 100 naar 50 ofzo.

Best is dus wel inderdaad dat de ranges aangepast worden. Al kan hij ook de interface die aan de bbox3 hangt in z'n synology het IP adres weglaten?
PPPoE werkt voor zover ik weet op layer 2, dus een IP adres is niet nodig?

Oudere (ADSL) routers met een ethernet jack hadden ook zoiets trouwens. Indien je die op PPPoE mode had gezet deden ze louter dat. De interface kreeg geen IP maar deed louter die PPP frames managen.

Op deze manier kan de OP z'n 192.168.1.0/24 houden op z'n lokaal netwerk en z'n bbox3.
Indien de synology dat ondersteunt natuurlijk.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 18 Jul 2018, 13:41

De zuiverste manier is toch een verschillende range van WAN en LAN denk ik ...

GrumpyBear schreef:En ja ik geef toe het was vooral luiheid maar ik heb effectief wel veel apparaten in dat netwerk met een statisch IP dus is wel even werk.

Kan je dit niet in de Synology doen? Gewoon al je devices op "dynamic", maar de Synology een vast IP laten uitdelen op basis van MAC?
Zo doe ik het altijd met mijn devices die een vast IP nodig hebben.

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 15:42

GuntherDW schreef:Dat mensen nog UPNP gebruiken... Best kan je dat uitlaten want dat is een security gat van jewelste.

Het is handig voor jou dat je niet moet inloggen op je router voor aan port fowarding e.d. te doen, maar eenders welke andere software kan dat dus ook doen. Zonder jouw medeweten dus.

Bedankt voor de tip Gunther je hebt gelijk. Ik zal misschien in de toekomst toch eens manueel port forwarden.

GuntherDW schreef:En Philippe, ik weet niet of die speed degredation naar 50Mbit veel met IP conflicten te maken zal hebben. Zal het intermittent issues geven? Zeker.

Het was ook mijn bedenking dat het IP-conflict niet voor die drop zou zorgen maar ik ga het toch aanpassen om eventuele problemen in de toekomst te vermijden. Daarna zal ik laten weten hoe het met de snelheid zit. Kan wel zijn dat ik vandaag niet aan dat werkje toekom maar jullie vernemen de resultaten hier als eerste natuurlijk.

philippe_d schreef:Kan je dit niet in de Synology doen? Gewoon al je devices op "dynamic", maar de Synology een vast IP laten uitdelen op basis van MAC?
Zo doe ik het altijd met mijn devices die een vast IP nodig hebben.

Wederom merci voor de tip.

Wanneer ik tijd heb ga ik alle veranderingen doorvoeren en jullie iets laten weten.

Er werd ook nog aangehaald dat ik gewoon de BBOX op default kan laten zonder PPPoE uit te zetten en ook de DHCP aan te laten staan. Maar die dubbele PPPoE op de BBOX én op mijn eigen router gaat dus ook geen enkel probleem geven? Dubbele NAT gaat bijvoorbeeld geen issue zijn omdat de BBOX sowieso in PPPoE bridging zou staan?

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 18 Jul 2018, 16:52

GuntherDW schreef:En Philippe, ik weet niet of die speed degredation naar 50Mbit veel met IP conflicten te maken zal hebben. Zal het intermittent issues geven? Zeker.

Er is hier ook al gerapporteerd door sommigen dat ze op een aparte PPPoE sessie een lagere download krijgen dan rechtstreeks op de B-box3. Cap??

GrumpyBear schreef:Maar die dubbele PPPoE op de BBOX én op mijn eigen router gaat dus ook geen enkel probleem geven? Dubbele NAT gaat bijvoorbeeld geen issue zijn omdat de BBOX sowieso in PPPoE bridging zou staan?

Geen enkel probleem: je hebt 2 aparte netwerken, elk met hun eigen extern IP.
Wel een "verspilling" van IPv4 adressen, maar dat is jouw probleem niet :-) .
    - Voordeel: Netflix zal wel werken op de TV decoder (gezien PPPoE op de B-box)
    - Nadeel: DNLA zal niet werken, gezien aparte netwerken (decoder zit via de Synology bridge op de B-box LAN en niet op je lokaal netwerk).

GrumpyBear
Starter
Starter

Berichtdoor GrumpyBear » 18 Jul 2018, 22:35

Ok finale update.

Alles werkt nu.

Ik heb de BBOX3 nu gewoon default gezet met PPPoE enabled en DHCP enabled in de range 192.168.1.X

Achter de BBOX hangt op poort 4 mijn IPTV en op poort 1 mijn Synology router.
De router is via zijn WAN poort verbonden met de BBOX en ook deze is PPPoE enabled.
Op de router hangen op de LAN-poorten alle andere devices en de router geeft deze devices adressen uit de pool 192.168.2.X

De snelheid over mijn eigen router is down 85Mbps en up 13Mbps. Dit is normaal en ben ik tevreden mee.
Alle apparaten die ik van buitenaf moet kunnen bereiken kan ik bereiken, ook via de apps op mijn smartphone.

Het enige wat overblijft is dat de NAS en NVR nog steeds 2 routers in het netwerk detecteren maar dit geeft dus eigenlijk geen problemen.

Volgens mij heb ik nu een solide setup die zal blijven werken zoals ik het verwacht dat het werkt.

Probleem opgelost. Al die tijd was ik het dus eigenlijk te ver aan het zoeken maar met jullie hulp ben ik er dan toch geraakt. In principe heb ik nu zelfs een betere en minder complexe setup dan in mijn vorige woning.

Bedankt allemaal. Hopelijk kan ik hier ook ooit iemand mee van dienst zijn. Weer erg veel bijgeleerd in ieder geval!

Wie meer uitleg wenst mag mij hierover altijd contacteren!!!

Cheers!!! :beerchug:

evb
Starter
Starter

Berichtdoor evb » 09 Sep 2018, 20:33

Op zoek naar een oplossing voor mijn probleem, botste ik op deze post.

Ik heb dezelfde configuratie en heb daar ook problemen mee gehad bij de vervanging van de oude bbox door een bbox 3 exemplaar.
Mijn probleem was wel niet de pppoe verbinding, want mijn router stond nog altijd in deze configuratie en na het aansluiten van de bbox3, werkt het internet direct zonder problemen.
Alleen 's avonds kwamen de gezinsleden klagen dat ze geen TV konden zien. Na wat technisch debuggen (met hun hete adem in mijn nek, al even erg als op het werk :-D :-D ), zag ik het probleem, de bbox3 en mijn router gaven dezelfde ip range 193.168.1.x.
Heb wel de bbox in range 193.168.0.x gezet en mijn router ip range gelaten (zelfde reden, server, printers en nog wat andere IOT hebben vaste ip-adressen en ik had geen zin om deze allemaal aan te passen).
Tot nu toe, is de range van de bbox nog niet aangepast door een proximus medewerker :eek:

Maar ik heb nu een ander probleem.
Als ik grote uploads doe, bvb via WeTransfer, dan wordt mijn pppoe verbinding verbroken. Grote bestanden downloaden is geen probleem.
Het volgende zie ik dan in de log van mijn router Zywall110 verschijnen: pppoe disconnect: peer not responding.
De router gaat dan na een tijdje opnieuw een verbinding leggen en de upload gaat verder, maar na een tijdje weeral hetzelfde, enz.
(en alle gezinsleden klagen dat de 'wifi' weg is :-) )

De vraag die ik me stel, is het mijn router firmware die hier ergens een probleem mee heeft, of is het de bbox3 die niet kan volgen bij een upload?
Zou je dit eens kunnen proberen met jouw configuratie, dus met een andere router?

Groeten.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 09 Sep 2018, 22:57

evb schreef:Heb wel de bbox in range 193.168.0.x gezet en mijn router ip range gelaten (zelfde reden, server, printers en nog wat andere IOT hebben vaste ip-adressen en ik had geen zin om deze allemaal aan te passen).
Tot nu toe, is de range van de bbox nog niet aangepast door een proximus medewerker :eek:

Na een reset van de b-box3 (om welke reden dan ook), zal je B-box3 terug in de 192.168.1.x range staan, en krijg je terug problemen.
Beter is je eigen router een ander IP range te geven (maar ik begrijp je aarzeling :wink: ).

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”