IPTV over powerline (router achter de bbox3) vlan

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een nieuwe router besteld (nighthawk r7800).
Ik zou graag deze gebruiken voor mijn wifi en powerline internet verbindingen in het huis.
Blijkbaar moet men een vlan configureren om de IPTV op de powerline te krijgen.
Is er iemand die men kan uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedoel je Proximus TV?

Er is inderdaad een ingewikkelde set-up vereist als je Proximus TV wil krijgen op je interne LAN achter een eigen router.
Maar dat heeft toch niets met powerlines te maken?
Ook zonder powerlines kan je niet zomaar een TV decoder aansluiten op je eigen router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Je omschrijft het correct, mijn doel is om de IPTV op de lan te krijgen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sorry, maar ik zou powerline en IPTV opgeven.
Het is héél moeilijk om dit storingvrij te kringen, dat is toch mijn ervaring.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

zelfs als je met VLAN etc....werkt, schijnt het met de V6 decoder totaal niet te lukken misschien zijn er hier die weten waarom dit met de V6 niet lukt?
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Wanneer ik de iptv niet over de lan stuur via de router dan heb ik maar 2 opties.
Optie 1
Wifi bridge kopen, waarbij er dan 3 wifi netwerken zijn.
1 van de bbox3, 2 van de router.
De router configureer ik dan als ap.
Optie 2
Bbox3 op de powerline aansluiten en de router als ap configureren.

Welk is beter optie of zijn er andere mogelijkheden.

Weet iemand trouwens als men een router als ap configureert als hij dan ook als een switch werkt voor de UTP aansluitingen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Van zodra jouw Netgear router als "AP" ingesteld staat, en aangesloten wordt op een B-box3, dan heb je overal IPTV over je LAN, gezien je decoder dan op het interne netwerk van de B-box3 staat (de B-Box3 zorgt ervoor dat de decoders "gerouted" worden over het IPTV LAN (VLANID 30).

Of dat nu met Powerlines gebeurt, of bedraad, maakt in feite niets uit, zolang de tussenliggende toestellen "IPMG Snooping" ondersteunen om de broadcast traffiv in goede banen te leiden.

Er is dus niet echt een verschil tussen optie (1) en optie (2)
michelk schreef:Weet iemand trouwens als men een router als ap configureert als hij dan ook als een switch werkt voor de UTP aansluitingen?
Als je een router als AP configureert, dan werken alle UTP poorten als een switch.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen: wat is de reden voor de aankoop van de Netgear?
  • - gewoon voor een betere WiFi dekking?
    - of omdat je denkt dat de router mogelijkheden van de B-Box3 niet voldoen voor jouw netwerk behoeftes?
In het eerste geval kan je inderdaad beter jouw Netgear als AP instellen, dan heb je één lokaal netwerk (beheerd door de B-box3), en kan je alle UTP poorten (zowel op de B-box3 als op de Netgear) gelijkwaardig gebruiken voor het aansluiten van netwerk apparaten ...
michelk schreef:Welk is beter optie of zijn er andere mogelijkheden.
  • Je kan de Netgear via de web interface direct in AP mode configureren (ADVANCED > Advanced Setup > Wireless AP > Enable AP Mode).
    In dit geval mag je de (gele) internetpoort gebruiken voor de verbinding met de B-box3.
  • Je kan de Netgear ook instellen als "Wireless Bridge" (ADVANCED > Advanced Setup > Wireless Bridge > Enable Bridge Mode).
    Op die manier creëer een een draadloze brug tussen de B-box3 en de Netgear, en kan je op de Netgear andere UTP apparaten aansluiten. Of IPTV zal werken in deze mode weet ik niet (kies in ieder geval voor de 5 GHZ bridge, want er zit geen IPTV op de 2.4 GHZ).
jackho schreef:zelfs als je met VLAN etc....werkt, schijnt het met de V6 decoder totaal niet te lukken misschien zijn er hier die weten waarom dit met de V6 niet lukt?
Volgens mij werkt de decoder V6 alleen in fully routed mode, met andere woorden: direct aangesloten op een B-box3, en van daaruit gerouted naar VLAN30. Een v6 decoder die direct gebridged staat op VLAN30 krijgt geen IP adres :-(
De reden lijkt me simpel: in tegenstelling tot de vorige generaties decoders zitten de MAC adressen van de V6 decoders niet in de Proximus IPTV decoder Database.

Vandaar dat de "dynamic bridge" van de FritzBox ook niet werkt met een V6?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hij,

Aan de hand van de informatie zal ik de router instellen als ap. Ik heb de router aangekocht om een betere wifi dekking te hebben. Daarnaast is het meegenomen als hij het lan verkeer regelt (bv communicatie met de NAS, pc enz.).

Bedankt voor de feedback
Eind deze week heb ik de Router en ga ik proberen om hem werkend te krijgen.

Mvg.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

aangaande powerline en decoder storingvrij: hier lukt het met een V6 die via powerline aan de bbox3 gekoppeld is. Dat lukt storingvrij hoor ...

Maar ja, een V6 achter een andere router lukt (voorlopig ?) niet
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

ik bedoelde dat de V6 achter een router niet werkt, via Powerline en wifi-bridge nog geen enkel probleem ondervonden.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”