Proximus aansluitpunt in appartement verplaatsen

Nakamura
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Proximus aansluitpunt in appartement verplaatsen

Berichtdoor Nakamura » 26 Apr 2018, 23:28

In de hal komt de telefoonkabel toe, waarop een gewone telefoonstopcontact op aangesloten is:

Afbeelding

Ik zou dus de kabel (heeft maar 3 aparte draden: blauw, wit en rood; welk type kabel is dit?) die toekomt in de hal willen verlengen en een aansluiting naast die van Telenet willen plaatsen.
Hier zou dan een NTP2007 wandcontactdoos moeten komen vermoed ik?

Afbeelding

Welke kabel moet ik gebruiken om de binnenkomende kabel te verlengen en hoe moet ik die verlengen?

Alvast bedankt!

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 254 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer

Re: Proximus aansluitpunt in appartement verplaatsen

Berichtdoor jackho » 27 Apr 2018, 07:42

Ik heb dit bij mij met een ronde VVT telefoniekabel (twee paar, 0,6mm) uitgevoerd en nooit problemen ondervonden.
Je kunt bijvoorbeeld ook hiervoor UTP cat5e gebruiken.

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 138 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Bssoft » 27 Apr 2018, 12:17

Nakamura schreef:(heeft maar 3 aparte draden: blauw, wit en rood; welk type kabel is dit?)

Dat is ook een VVT maar dan met drie geleiders, het is de voorloper van die met 4 geleiders, is van voor de jaren 1985 !
En anders .... een foto plaatsen van die kabel !

Nakamura schreef:Hier zou dan een NTP2007 wandcontactdoos moeten komen vermoed ik?

Normaal gezien komt de NTP2007 + splitter in de plaats van de oude telefoonstopcontact, achter de NTP vertrek je dan met een VVT of UTP kabel .... en aan het einde daarvan een gewoon telefoonstopcontact.

PS: je meld ook niet of er een telefoontoestel al dan niet is gekoppeld of nog moet komen ??

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2217 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 617 keer

Berichtdoor philippe_d » 27 Apr 2018, 14:22

Nakamura schreef:Welke kabel moet ik gebruiken om de binnenkomende kabel te verlengen en hoe moet ik die verlengen?

Gezien je niet onmiddellijk van plan bent om Proximus of VDSL2 in huis te nemen, maar gewoon bezig bent je appartement her in te richten, zou ik je aanraden om vanaf dat aansluitpunt in de hall, naar de nieuwe locatie waar de modem eventueel zal komen, een UTP kabel te leggen.
Ik zou dat telefoonstopcontact vervangen door een blind afdekplaatje, en de doorverbindingen nu nog niet maken.
Als jij of een toekomstige bewoner dan toch overgaat naar VDSL2 zal de Proximus technieker hier de juiste verbinding maken, of een NTP plaatsen.

Bssoft schreef:je meldt ook niet of er een telefoontoestel al dan niet is gekoppeld of nog moet komen ??

Gezien alle toekomstige installaties vanaf nu toch op VoIP geleverd worden (telefoontoestel aangesloten op B-box-3V) heeft deze vraag niet zoveel relevantie meer ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Nakamura
Starter
Starter

Berichtdoor Nakamura » 29 Apr 2018, 00:11

Bssoft schreef:
Nakamura schreef:(heeft maar 3 aparte draden: blauw, wit en rood; welk type kabel is dit?)

Dat is ook een VVT maar dan met drie geleiders, het is de voorloper van die met 4 geleiders, is van voor de jaren 1985 !
En anders .... een foto plaatsen van die kabel !

Ja zal wel dan zijn, want is wel een heel oud appartement.
Zo ziet de kabel eruit:
Afbeelding

Bssoft schreef:
Nakamura schreef:Hier zou dan een NTP2007 wandcontactdoos moeten komen vermoed ik?

Normaal gezien komt de NTP2007 + splitter in de plaats van de oude telefoonstopcontact, achter de NTP vertrek je dan met een VVT of UTP kabel .... en aan het einde daarvan een gewoon telefoonstopcontact.

PS: je meld ook niet of er een telefoontoestel al dan niet is gekoppeld of nog moet komen ??

Maar moet de BBox niet rechtstreeks op de NTP aangesloten worden? Want ik zou die graag ergens anders willen zetten.
Of ben ik hier volledig mis?

philippe_d schreef:
Nakamura schreef:Welke kabel moet ik gebruiken om de binnenkomende kabel te verlengen en hoe moet ik die verlengen?

Gezien je niet onmiddellijk van plan bent om Proximus of VDSL2 in huis te nemen, maar gewoon bezig bent je appartement her in te richten, zou ik je aanraden om vanaf dat aansluitpunt in de hall, naar de nieuwe locatie waar de modem eventueel zal komen, een UTP kabel te leggen.
Ik zou dat telefoonstopcontact vervangen door een blind afdekplaatje, en de doorverbindingen nu nog niet maken.
Als jij of een toekomstige bewoner dan toch overgaat naar VDSL2 zal de Proximus technieker hier de juiste verbinding maken, of een NTP plaatsen.

Ik hou voorlopig alle opties nog open want heb vernomen dat een buur problemen had met zijn Telenet dus zou nu beide zaken al voorbereid hebben.

Bij het maken van kabelgoten in de vloer heb ik wel gezien dat ik op een bepaald punt sowieso over een stukje ijzeren waterleiding van een radiator moet :(. Hoe moet ik dit best aanpakken zodat de hitte de UTP-kabel niet aantast of zou dit niet een al te groot probleem mogen vormen :o?

joriz
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor joriz » 29 Apr 2018, 13:38

Je kan altijd een klein stuk buisisolatie rond de buis doen waar de UTP kabel raakt uit voorzorg.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/30Mbit / Fritzbox 7490

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 29 Apr 2018, 15:10

Nakamura schreef:Maar moet de BBox niet rechtstreeks op de NTP aangesloten worden? Want ik zou die graag ergens anders willen zetten.

Theoretisch komt de modem zo dicht mogelijk bij de intro van de telefoonlijn, en dus op de NTP.
Dat is echter geen must.
In jouw geval kan de NTP het huidige telefoonstopcontact vervangen, en vandaar een kabel naar de plaats waar de B-box staat.
Zolang je geen aftakkingen hebt, en een goede verbinding maakt, zal dat 100% werken.

Nakamura schreef:Bij het maken van kabelgoten in de vloer heb ik wel gezien dat ik op een bepaald punt sowieso over een stukje ijzeren waterleiding van een radiator moet :(.

Een stuk ongeïsoleerd ijzeren chauffageleiding in de vloer?
Misschien moet je ook eens nadenken om de buizen te gaan isoleren terwijl je vloer opengooit?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 30 Apr 2018, 01:00

Wat voor een telefoonaansluiting is dat?
Dat lijkt me geen Belgische "tetrapolar plug".

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 138 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Bssoft » 30 Apr 2018, 09:29

ITnetadmin schreef:Wat voor een telefoonaansluiting is dat?

Het is een foto van de Nederlandse PTT die deze telefoonstopkontakten gebruikt.

@Nakamura heeft volgens mij zo een telefoonstopkontakt zoals de foto hieronder:

Tetrapolair.gif

Nakamura
Starter
Starter

Berichtdoor Nakamura » 30 Apr 2018, 18:36

philippe_d schreef:
Nakamura schreef:Maar moet de BBox niet rechtstreeks op de NTP aangesloten worden? Want ik zou die graag ergens anders willen zetten.

Theoretisch komt de modem zo dicht mogelijk bij de intro van de telefoonlijn, en dus op de NTP.
Dat is echter geen must.
In jouw geval kan de NTP het huidige telefoonstopcontact vervangen, en vandaar een kabel naar de plaats waar de B-box staat.
Zolang je geen aftakkingen hebt, en een goede verbinding maakt, zal dat 100% werken.

Nakamura schreef:Bij het maken van kabelgoten in de vloer heb ik wel gezien dat ik op een bepaald punt sowieso over een stukje ijzeren waterleiding van een radiator moet :(.

Een stuk ongeïsoleerd ijzeren chauffageleiding in de vloer?
Misschien moet je ook eens nadenken om de buizen te gaan isoleren terwijl je vloer opengooit?

Aah okay, de NTP kan daar gewoon blijven en de Bbox zal zonder problemen werken.
Hoe sluit ik de nieuwe UTP-kabel dan best aan in de NTP? Ik bedoel van waar welk draadje enal?

Ja had er inderdaad ook even aan gedacht om de radiatorbuizen opnieuw aan te leggen, maar het weegt niet op tegenover de tijd en kosten die ik erin zou moeten steken. Zou dus de chappe van het hele appartement moeten opengooien :(
Vorige eigenaar beweerde ook dat de stookkosten niet echt hoog waren dus zal de buizen laten hoe ze nu zijn.

Bssoft schreef:
ITnetadmin schreef:Wat voor een telefoonaansluiting is dat?

Het is een foto van de Nederlandse PTT die deze telefoonstopkontakten gebruikt.

@Nakamura heeft volgens mij zo een telefoonstopkontakt zoals de foto hieronder:

Tetrapolair.gif

Ja klopt! Heb het volledig over het hoofd gezien eerlijk gezegd, want daarvan had ik zelf geen foto genomen dus had maar een willekeurige foto van een 'telefoonstopcontact' van google genomen. Nu ik het inderdaad beter bekijk, klopt de foto niet :D

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 30 Apr 2018, 19:05

Nakamura schreef:Aah okay, de NTP kan daar gewoon blijven en de Bbox zal zonder problemen werken.
Hoe sluit ik de nieuwe UTP-kabel dan best aan in de NTP? Ik bedoel van waar welk draadje enal?

Aan de kant van de NTP kan je volgende doen:
    - zwarte blokje: de proximus intro (de 2 draadjes die nu op het bovengenoemde telefoonstopcontact aangesloten zijn op a + b).
    - groene blokje: het groen/groen-witte paar van de UTP.
    - blauwe blokje: het blauw/blauw-witte paar van de UTP.
Aan de kant van de modem zou ik opteren voor een Niko inbouwraam van 2 * RJ11:
    - het groen/groen-witte paar van de UTP aansluiten op de linker RJ11 (2 middelste contacten).
    - het blauw/blauw-witte paar van de UTP aansluiten op de rechter RJ11 (2 middelste contacten).
Dan heb je later volgende opties:
* Indien je internet hebt zonder vaste lijn:
    - moet er geen splitter op de NTP.
    - kan je de modem aansluiten op de linker RJ11 (groene paar)
* Indien je internet hebt met een Proximus vaste lijn:
    - moet er wel een splitter (TF2007) op de NTP.
    - kan je de telefoon op de linker RJ11 (groene paar), en ook op de NTP (of op beide).
    - moet je de modem aansluiten op de rechter RJ11 (blauwe paar).
2rj11.jpg
2rj11.jpg (5.94 KiB) 945 keer bekeken

Nakamura
Starter
Starter

Berichtdoor Nakamura » 01 Mei 2018, 01:11

Philippe je bent een echte held!

Ik neem aan dat dit inbouwraam goed is?:
http://www.zelektro.be/sokkel-tweevoudi ... 65114.html

En nu zal ik echt een domme vraag stellen maar als ik dus nu één van deze inbouwramen neem, moet ik 2 kabels per inbouwraam trekken of is 1 kabel voldoende om beide aansluitingen in de sokkel te maken:
http://www.zelektro.be/niko-sokkel-twee ... 65152.html
http://www.zelektro.be/sokkel-tweevoudi ... 65162.html

Want ben in de war met volgende uitleg:
Niko wandcontactsokkel met 2 x RJ45 aansluitpunt Cat6 UTP. Deze dient om netwerkverbinding met 2 apparaten te maken voor telefonie, Ethernet, IP of internet-toepassingen.

Niko wandcontactsokkel met 2 x RJ45 aansluitpunt Cat5E UTP. Deze dient om netwerkverbinding met 1 apparaat te maken voor telefonie, Ethernet, IP of internet-toepassingen.

Beide hebben toch 2 aansluitpunten voorzien of mis ik iets hier?

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 01 Mei 2018, 08:15

Geen van beide. Herlees mijn laatste post eens goed;
  1. Ik sprak over 2 * RJ11, wat je hierboven toont is RJ45.
  2. Ik sprak over één UTP kabel. Een UTP kabel heeft 4 paar draden (8 draadjes), waarvan je maar de helft (2 paren) zal gebruiken om aan te sluiten op de NTP.
Voor het verlengen van dsl/telefonie tussen NTP en modem zijn 2 UTP kabels een beetje overkill vind ik.

Nakamura
Starter
Starter

Berichtdoor Nakamura » 01 Mei 2018, 11:16

Sorry ik was totaal onduidelijk!

Eerste link was naar de RJ11:
http://www.zelektro.be/sokkel-tweevoudi ... 65114.html
Die zou ik dan plaatsen waar de Bbox terecht zou komen

Tweede deel was een totaal apart eigenlijk :D maar het kwam idd totaal anders over
Doelde op het feit wanneer ik van die inbouwramen voor een gewone UTP (RJ45) zou plaatsen (bij de TV bv)

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”