BBOX3 met Netgear ORBI

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jeroen07
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jan 2013, 01:49
Bedankt: 2 keer

Hallo,

In bijlage een schematische voorstelling van mijn netwerk. Ik heb zopas een Netgear ORBI systeem gekocht met 2 sattelieten zodat we eindelijke goede dekking hebben in het ganse huis. Dit lijkt effectief zo te zijn.

Echter hebben we nog volgende problemen / vragen:

- Connecteer ik zo correct rechtstreeks met Proximus (zie "login configuratie" screenshot)

- Mijn Synology NAS is niet bereikbaar van buiten het netwerk. Op de NAS zou nochtans alles goed moeten staan, voorheen ging dit wel, het is pas sinds de ORBI dat dit niet meer lukt.

- Proximus Decoder werkt niet wanneer geconnecteerd op Netgear ORBI.

Dit werkt wel wanneer ik ook de BBOX aan mijn Switch koppel, maar gaat dan niet zowel mijn BBOX als mijn ROUTER voor router spelen en IP's toewijzen + mogelijke conflicten? Ik heb DHCP uitgeschakeld, maar dan kan ik de bbox totaal niet meer bereiken.

Is hier VLAN / IPTV configuratie op de ORBI een optie? Maar hoe werkt dit juist en zijn er voor / nadelen?

- Is er een bridge mode bij BBOX3 / of één of andere best practice?

Zie bijlage voor schematische voorstelling van mijn netwerk, evt. andere tips voor een goede opzet?
Bijlagen
login configuratie.jpg
netwerk.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jeroen07 schreef:Is hier VLAN / IPTV configuratie op de ORBI een optie? Maar hoe werkt dit juist en zijn er voor / nadelen?
Niet op de Orbi, maar op uw managed switch kan je perfect een "port-based" VLANs aanmaken:
  • Standaard zitten alle poorten op de switch op VLAN (untagged).
  • Maak een nieuwe port-based VLAN aan (vb VLAN-ID = 5).
  • Voeg de poorten op de switch die met de decoders en de B-box verbonden toe aan VLAN-ID 5.
Voor en nadelen:
  • Voordeel: Dit lost het probleem op van de niet werkende decoder.
  • Voordeel: Netflix op de decoder zal werken (decoder krijgt Internet via de B-box).
  • Nadeel: je decoder zit op een ander netwerk, je kan dus de DNLA functie van de decoder niet gebruiken.
  • Nadeel: je moet de decoders met een aparte kabel rechtstreeks met de switch verbinden (op de juiste poort).
Alternatieve mogelijkheid:
Je laat alle routing over aan de B-box3, en je stelt je ORBI in switch/access point (zoals de 2 satelites).
Dan zal alles werken als vroeger :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jeroen07
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jan 2013, 01:49
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ook op de ORBI heb ik deze optie hoor:

Want op de Switch kan ik dit moeilijk aanpassen voor één poort, vermits die één poort naar een andere switch gaat en van daaruit pas naar het televisietoestel.

En die andere poorten moeten natuurlijk op het netwerk blijven.

Maar zie bijgevoegde optie. Die Port 1 is natuurlijk wel gans die 24-poorten switch. Heeft dat nadelen voor de rest van mijn netwerk, als ik die IPTV inschakel op de netgear?
Bijlagen
A2.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jeroen07 schreef:Want op de Switch kan ik dit moeilijk aanpassen voor één poort, vermits die één poort naar een andere switch gaat en van daaruit pas naar het televisietoestel.
Uw schema was wel zeer overzichtelijk, maar niet compleet :-(

Als de switch die bij de TV staat, ook een managed switch is, dan je de met VLAN tags werken (trunk tussen 2 switchen).
Je moet ons dus volledige info geven als je een goed anwtoord wil ...
Jeroen07 schreef:Maar zie bijgevoegde optie. Die Port 1 is natuurlijk wel gans die 24-poorten switch. Heeft dat nadelen voor de rest van mijn netwerk, als ik die IPTV inschakel op de netgear?
Geen enkel idee wat de deze IPTV optie doet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jeroen07 schreef:Connecteer ik zo correct rechtstreeks met Proximus (zie "login configuratie" screenshot)
Ja, gebruik de ingebouwde PPPoE-login, dan gebruik je de Bbox3 als bridge.
Jeroen07 schreef:Mijn Synology NAS is niet bereikbaar van buiten het netwerk. Op de NAS zou nochtans alles goed moeten staan, voorheen ging dit wel, het is pas sinds de ORBI dat dit niet meer lukt.
De ORBI-router krijgt nu een publiek IP-adres van Proximus, dus je moet verbinden op dat IP en zorgen dat je NAS correct ingesteld is op de router.
Jeroen07 schreef:Proximus Decoder werkt niet wanneer geconnecteerd op Netgear ORBI.
Je moet gebruikmaken van de VLAN/Bridge-instellingen op je router, stel de internetpoorten in op VLAN 10 en de poort van de Proximus-decoder op VLAN 30
Op die manier moet je zeker al alle gewone tv-kanalen werkend krijgen.
Om Netflix te laten werken op de Proximus-decoder moet je daarenboven ook nog dhcp option 60 instellen, maar daar heb ik niet onmiddellijk een handleiding voor.
Het werkt ongeveer zoals bij KPN in Nederland:
http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthre ... post_19048
http://netwerkje.com/routed-iptv
https://venxir.tweakblogs.net/blog/1250 ... ia-pfsense

Volgende VLAN ID's gebruikt Proximus
VLAN 10: internet
VLAN 20: VoIP en management en andere
VLAN 30: multicast IPTV
Voor dhcp option 60 is de vendor class identifier IPTV* STB
Jeroen07
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jan 2013, 01:49
Bedankt: 2 keer

Ik heb het schema wat veranderd, op zich heb ik de mogelijkheid om met een connector stukje rechtstreeks een kabel van de BBOX naar mijn DECODER te gaan, en dan werkt de TV perfect.

Zo is het "Proximus" probleem opgelost, zonder teveel te moeten prutsen aan netwerk instellingen.

- Met de standaard instellingen op de Bbox ben ik dan verder goed, ik hoef daar niets te wijzigen (buiten de WIFI misschien uit te schakelen, om verwarring te vermijden) ? Die werkt nu alsof hij "in bridge mode" staat, want Netgear connecteert effectief direct (zie instellingen in vorig screenshot) ?

- Echter, blijf ik met het probleem zitten dat ik de NAS extern niet kan benaderen. Ik heb dit jaren gedaan via een http://www.quickconnect.to adres, en dit werkte steeds perfect. Sinds ik de ORBI router heb opgezet werkt dit niet meer, dus ik denk toch dat het aan een instelling daar ligt?

- Tenslotte heb ik problemen met mijn NIKO Home Control, waarbij mijn deurbel niet gevonden kan worden. Alles is nochtans correct geconnecteerd en van voeding voorzien, waardoor ik ook vrees dat het een netwerk issue zou kunnen zijn.

Voor alle duidelijkheid heb ik dus een MANAGED switch? Ik wist dit dus niet ... Zou ik die in een soort van "unmanaged" modus kunnen zetten om op huidige en toekomstige problemen te anticiperen? Want ik heb die managed functionaliteiten helemaal niet nodig.
Bijlagen
netwerk-update.png
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je zal de netwerkinstellingen van de Synology NAS en NIKO Home Control moeten wijzigen.
De domme methode is een reset naar fabrieksinstellingen van beide toestellen. Veel kans dat het daarna gewoon werkt.

Het kan zeker geen kwaad eens de handleiding van je gloednieuwe Netgear Orbi te downloaden en te lezen. En ja, ik weet hoeveel bladzijden die telt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”