Femtocell repeater

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Beste allen,

Mijn situatie in het kort : nieuwbouw met VEEL isolatie in (recticel). Buiten de woning : prima GSM ontvangst 5 op 5. Binnen : op de benedenverdieping nauwelijks 1 op 5, als je met je neus tegen het raam plakt. Vanaf 1e verdieping gaat het redelijk.

Ik dacht van daar iets aan te doen en ging zoeken op het net. Ik kwam al snel bij een repeater uit. Niet goedkoop, maar ik had het er voor over. Tot ik ineens op wat extra info kwam die mededeelde dat dergelijke repeaters illegaal zijn in België. Vreemd, want de shop is gewoon een .be shop. Bij navraag erkennen ze dit ook, maar beweren dat hun repeaters beveiligd zijn tegen storingen, met andere woorden, als ze zouden gaan storen op het netwerk, dan schakelen ze zichzelf uit. Niet bepaald geruststellend, zeker al niet als ik ook lees dat er ferme boeten op overtredingen staan.

Nu, omdat ik niet illegaal wil bezig zijn heb ik gekeken naar alternatieven. Die zijn er, maar ik bots overal op beperkingen of protectionisme.

Proximus heeft blijkbaar een "Mobile Coverage Extender". Dat toestel grijpt in bij slechte ontvangst en stuurt de gesprekken en data over je thuis-internetverbinding ipv naar de zendmast van de provider. Kostprijs : 5 euro per maand.

Mooie oplossing en was mij wel 5 euro per maand waard, MAAR... dat werkt alleen als je internet OOK bij Proximus zit, en da's bij mij niet zo, ik zit bij Telenet. Dat kan misschien ooit wel veranderen wanneer Belgacom Fiber-To-The-Home in mijn regio gaat aanbieden (niet in de eerstkomende jaren alleszins), maar zolang ze enkel ADSL of VDSL aanbieden zeker niet. Dit is PUUR PROTECTIONISME! Er is geen enkele technische reden waarom dat niet zou werken over een Telenet internet aansluiting! Bah! :bang:

Niet dat Telenet beter is trouwens, die kunnen ook zoiets plaatsen, maar dan eisen ze hetzelfde. Hetgeen zou betekenen dat ik voor mijn GSM over moet naar Telenet, wat ik sowieso niet ga doen omdat ik een GSM van mijn werk heb met Proximus abonnement én daarenboven de ontvangst van Telenet GSM bij ons in de regio historisch slecht is. Ze vragen voor hun Femtocell wel maar een éénmalige kost van 140 euro, hetgeen betekent dat je na iets minder dan 2,5 jaar bij Telenet "winst" begint te doen. Dat is dan wel beter, maar voor mij maakt het niet veel uit.

Ik ben dan verder gaan kijken naar andere alternatieven:
Passieve repeaters : werken niet goed met GSM en vereisten aartslelijke antennes buiten en binnen in je woning. Geen optie.
DAS (Distributed Antenne System) systeem : specifiek ontworpen om dergelijke problemen op te lossen, maar dan wel in grote kantoorgebouwen en ziekenhuizen of iets dergelijk. Niet bedoeld voor particuliere woningen. (je vindt er ook geen info over)

Er is nog een optie: de meest simpele en beste in mijn ogen : Bellen via Wifi. Dat komt erop neer dat je gewoon belt en SMS'en krijgt via je provider op hun netwerk als je een goede verbinding hebt, maar als de verbinding slecht wordt (binnen in huis dus) schakelt die over op Wifi. Je kan dan effectief gaan bellen en SMS'en over je Wifi verbinding en alles verloopt transparant. Ideaal zou je denken, ware het niet dat Proximus hier niet aan mee wil doen. :bang: Zij beweren dat ze net die Mobile Coverage Extenders in de markt hebben gezet om dit probleem op te lossen. Niet in mijn geval dus, zie hierboven. Bovendien ondersteunt de Mobile Coverage Extender ook enkel maar 3G en dus geen 4G. (ook niet onbelangrijk) Telenet en Orange zouden wel al proeven doen, waarbij Telenet al het verste zou staan.

Dit is toch echt Godgeklaagd! Een mens wil dan legaal bezig zijn, de technische oplossingen zijn er gewoon, maar dan gaan een provider protectionistisch doen omdat ze er zoveel mogelijk geld willen uit duwen! Zouden er echt klanten geweest zijn die om die reden zou geswitched zijn naar hen? Ik denk toch niet dat dat er massaal veel zullen zijn...

Ik post dit gewoon even om mijn frustratie te uiten, en ook om de online info over dit fenomeen wat te updaten, want het meeste dat ik hierover heb teruggevonden is al enkele jaren oud. Helaas is de situatie niet veel verbeterd. Ik denk dat ik eens een mailtje ga sturen naar minister De Croo, je weet nooit dat het wat helpt. Uiteindelijk is dit een rechtstreeks gevolg van de maatregelen van de regering waarbij mensen werden aangemoedigd om hun woningen goed te isoleren (wat ik zelf ook een goede zaak vind!), maar dan moeten ze ook oplossingen hebben voor de nadelen ervan. Op zich is het simpel: verplicht alle providers om Femtocellen in hun asssortiment op te nemen die ook werken op het netwerk van een concurrent, zowel voor de GSM's die erop connecteren (want nu werkt een Proximus Femtocel bv niet als er iemand in je huis komt met een Orange GSM) als de internet provider account waarmee het werkt. Of nog véél makkelijker : verplicht ze Wifi calling te implementeren! Dan is het direct op gelost en kost het de klant niets!

Dit moest er even uit... :)

Mocht iemand nog een andere optie hebben die ik over het hoofd heb gezien, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat zo'n extender enkel 3G ondersteunt maakt toch niet veel uit? Bij jou thuis heb je toch wifi voor internet zou ik denken en om te bellen is 3G zwaar overkill.

Heb je aan proximus al eens de vraag gesteld om toch zo'n extender te kunnen huren?
Gewoon zeggen dat je internet niet verandert wegens werkgever en dat je proximus gsm overzet als ze niet toehappen. En anders hetzelfde verhaal bij telenet proberen. :angel:

Wie weet dat het lukt.

Niet geschoten is altijd mis.

Enne, misschien ook eens lawaai maken op twitter en facebook met de bevoegde providers en ministers als beiden het been stijf houden.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

White label femtocells zijn inderdaad verboden in België, wat ook maakt dat de NMBS dit niet in haar treinen kan installeren.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Dit heeft niets te maken met protectionisme maar met de techniek erachter.
Een femtocell moet mee opgenomen worden in het radionetwerk met de masten buiten.
Hiervoor moet men de juist locatie weten zodanig het cellid van de femto gematched wordt met deze vd masten buiten

Verder is er nog een wettelijke verplichting mbt noodnrs en locatiebepaling waardoor de provider een juiste locatie dient door te geven

VOLTE en VOwifi zullen er op termijn wel bij alle providers komen, echter dient men hiervoor natuurlijk hun hele huidige netwerk te upgraden...
Telenet is momenteel bezig met het volledige radionetwerk te vervangen; https://press.telenet.be/telenet-versne ... el-netwerk
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Orange heeft ook een femtocell overigens, kan je gratis aanvragen via de helpdesk (tip : neem die mannen van facebook, niet de 5000) en werkt om op het even welk internet. Getest op zowel een telenet, proximus, billi als orangelijn : werkt prima! Zelfs met een VPN naar het buitenland blijft deze werken. Top dus :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Bedankt voor jullie reacties!
@Cadsite : ik heb het inderdaad al gevraagd aan Proximus en Telenet ook, maar ving bot. Wellicht ook door de reden die Cybersurfr aanhaalt.

@Cybersurfr : het simpelste zou inderdaad voWIFI zijn. Veruit. Kan zijn dat ze daarvoor een upgrade zullen moeten doen, maar dat zal dan toch maar een software upgrade zijn, dus wellicht niet ZO veel moeite. Als de anderen het aanbieden zullen ze toch uiteindelijk moeten volgen. Dan kunnen ze het zowel nu al doen. 't Is triest om te zien dat Proximus tegenwoordig links en rechts voorbij wordt gestoken door de concurrenten als het op innovatie aankomt.

@Krisken : Nice! Dus het kan toch blijkbaar! En dat is gratis bij Orange zeg je??? Maar het werkt wellicht ook enkel maar met Orange GSMs ? Aan de andere kant: Telenet is bij mij geen optie, maar Orange zou misschien wel kunnen lukken... mmmmm....
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Voor VOLTE en VOwifi verandert de hele architectuur
Zal inderdaad wel kunnen kunnen op bestaande apparatuur maar dan weinig kosten efficient zijn?

Heeft dus wel wat meer voeten in de aarde dan een soft upgrade (anders had Prx dit al wel uitgerold)

Heeft ook te maken met remmende voorsprong, je doet een investering voor X jaar en na X maanden is er natuurlijk weer nieuwe tech;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_d ... voorsprong
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

krisken schreef: Getest op zowel een telenet, proximus, billi als orangelijn : werkt prima! Zelfs met een VPN naar het buitenland blijft deze werken. Top dus :)
Hoe zit dat nu precies?
-Gratis aan te vragen, voor wie? particulier of business only?
-DIY of installatie door technieker van orange?
-Gewoon via hun FB aan te vragen?

Want op hun website vind ik vrij weinig info, of ik kijk eroverheen natuurlijk :p
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ze willen alleen dat je orange klant bent, das alles. Ik aangevraagd als particulier, en kreeg het pakketje gewoon per post. In stopcontact steken, koppelen aan een vrije netwerkpoort, uurtje wachten, en klaar! Er zit een beknopte handleiding bij maar deze is vrij duidelijk.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

cybersurfr schreef:Voor VOLTE en VOwifi verandert de hele architectuur
Zal inderdaad wel kunnen kunnen op bestaande apparatuur maar dan weinig kosten efficient zijn?
Dat doet er op zich weinig toe. Je moet gewoon mee met de rest en dat vereist nu eenmaal investeringen. VOLTE hebben ze nu toch al een tijdje dacht ik, dus 't is weer tijd voor iets nieuws. :)
cybersurfr schreef: Heeft dus wel wat meer voeten in de aarde dan een soft upgrade (anders had Prx dit al wel uitgerold)
Daar ben ik niet zo zeker van. 't Zou mij niets verwonderen als ze eerst meer hun Femtocel zouden willen doorduwen, want dat breng nu eenmaal meer op. 't Blijft een bedrijf hé.
cybersurfr schreef: Heeft ook te maken met remmende voorsprong, je doet een investering voor X jaar en na X maanden is er natuurlijk weer nieuwe tech;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_d ... voorsprong
Dat ken ik. Zij wellicht ook wel. Een reden te meer om niet achter te blijven. Telenet staat zeker voor dezelfde uitdagingen, maar zij slagen er blijkbaar wel in. (in dit geval toch, misschien dat er ook wel omgekeerde voorbeelden zijn, maar ik kan er zo direct niet opkomen)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Krisken

Onderzoeken ze of je het echt nodig hebt?
Maw, kijken ze naar je toestellen en analyseren ze of je signaalwaarden effectief te slecht zijn?

Ik ga er van uit dat je zelf als Orange klant er gebruik van kan maken, maar ook bezoekers die Orange hebben ?
Anderen met een Proximus of andere provider zullen er geen gebruik van kunnen maken. Juist ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Totnogtoe lijkt dit mijn beste optie te zijn. Ik ga eens kijken om mijn Proximus abonnement (en dat van de vrouw) over te zetten naar Orange en dan zo'n Femtocel bij hen aanvragen.

Thx Krisken!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ygeffens schreef:Onderzoeken ze of je het echt nodig hebt?
Waarom zou je dat anders aanvragen??
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Neen, ze onderzoeken niks. Ik heb het aangevraagd via facebook, en 2u later kreeg ik bericht dat het verzonden was. Nuja, desnoods zeg je dat het is voor je buitenverblijf in de Ardennen waar je geen ontvangst hebt. Dit is overigens toegestaan : het moet niet persé thuis staan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
houttbe
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2009, 13:39

Orange had al in 2016 aangegeven dat ze WiFi Calling in heel hun Europees netwerk zouden uitrollen - dus ook in België - maar daar hebben we nog niet veel van gezien. Zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=79&t=51321.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

cadsite schreef:
ygeffens schreef:Onderzoeken ze of je het echt nodig hebt?
Waarom zou je dat anders aanvragen??
Omdat ik volgende wil vermijden: ja meneer, volgens ons is er toch geen probleem, dus u komt niet in aanmerking.
Vandaar de vraag.

Bij ons is het gewoon "op het randje". In veel gevallen gaat het goed, mits je er aan denkt "daar" te gaan staan (waar het dus werkt).
Maar dat doe je dus niet altijd.

Maar waar de gsm 's nachts ligt op te laden is goede ontvangst. Maar daar sta/zit ik (bijna) nooit om te bellen.
Als ze dan zouden kijken naar de aanwezigheid, en procentueel zouden kijken hoeveel van de tijd ik goede ontvangst heb, dan zou dat een vertekend beeld geven.

Blijft nog de vraag/bedenking die ik eerder schreef: het werkt niet voor gebruikers van andere providers (?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Met die mce is het zelfs zo dat enkel uw gsm of gsm's die op uw adres staan enkel werken op die mce . Dus als je bezoek krijgt die kunnen hun gsm daar niet op verbinden
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

barttech : Klopt helemaal niet, alle gsm's werken op die femtocell. Dus alle proximusklanten (en dus ook scarlet) werken bij die proximus femtocell, en alle orangeklanten werken op die femtocell van Orange.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Met een beperking van max. 4 gebruikers (althans bij Proximus).
Je gebuur kan het dus ook gebruiken, bij manier van spreken, en je kan die niet bannen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Met een maximum van 4 simultane oproepen. Dus niet persé gebruikers. Maar wat je zegt klopt : je kan hem niet bannen. Echter is het vermogen zodanig klein dat ik niet eens weet of ik wel bij de buren hiermee ontvangst zou hebben. Iets om te proberen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:Met een beperking van max. 4 gebruikers (althans bij Proximus).
Je gebuur kan het dus ook gebruiken, bij manier van spreken, en je kan die niet bannen ...
Ik dacht 4 calls (actieve gebruikers ) maar 16 aangemelde gebruikers, er is een verschil, het blijft spijtig dat het verplicht is via prx internet en niet gratis.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:het blijft spijtig dat het verplicht is via prx internet en niet gratis.
Men heeft het een tijdje als geste gegeven bij mobiele klanten waar het bereik buiten het huis ook niet goed was. Dus niet door de eigenschappen van de woonst.
Internet van pxs was ook hier nodig enkel voor de extender was er een geste

Kan me niet exact meer herinneren of dit maar voor een periode was of blijvend voor deze klant en zeker niet of men dit nog steeds doet.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Tomsworld schreef: het blijft spijtig dat het verplicht is via prx internet en niet gratis.
Dit dus, anders had ik het al lang in huis gehaald.
Proximus (en andere providers ook met hun toestellen) zou net moeten blij zijn dat er mensen zijn die gratis hun mobiel netwerk willen uitbreiden, en hiervoor gratis spanning en plaats willen voor voorzien, me dunkt...
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Vanuit het standpunt van een eindgebruiker/klant volg ik u volledig echter het omgekeerde is ook deels waar.
Als de provider zijn bereik buiten de woonst uitstekend is, maar door de isolatie, gebruike materialen, of wat reden dan ook. Em dus ook omgekeerd het signaal niet of nauwelijks buiten gaat. Die dingen zenden niet echt krachtig uit btw...
Is dit dan de verantwoordelijkheid, fout van die provider?
Wat zit er dan in voor hun? Want erg met winnen doen ze dan niet buiten extra kosten maken voor een mobiel abo dat zich in dat huis bevindt en mogelijks dan ook maar x aantal uur?
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Update : ik heb het ondertussen eens nagegaan bij mijn werkgever en ik kan ook een Orange abonnement aangaan ipv Proximus. Ondertussen heb ik ook al contact gehad met de klantendienst van Orange en zij hebben me verzekerd dat ik, als ik klant ben, probleemloos zo'n Femtocell zal kunnen krijgen.
Ik heb dit ook nog eens medegedeeld op het forum van Proximus, zelfs in een privé bericht aan hun support, maar meer dan een dossiernummer heb ik niet gekregen. Respons is ook nogal traag, ik denk niet dat ze er wakker van liggen. Nu, dat zal jammer zijn voor hen vrees ik. Met deze policy schieten ze zichzelf toch echt wel in de voet...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

denkleine schreef:Als de provider zijn bereik buiten de woonst uitstekend is, maar door de isolatie, gebruike materialen, of wat reden dan ook. Em dus ook omgekeerd het signaal niet of nauwelijks buiten gaat. Die dingen zenden niet echt krachtig uit btw...
Is dit dan de verantwoordelijkheid, fout van die provider?
De overheid die zo'n isolatienormen oplegt? :angel:
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Inderdaad 1 van de meest voorkomende reden waarom het probleem er is.
Zou dan kunnen gaan stellen dat de staat dit maar moet financieren.
Maarja waar gaat dat geld dan weer vandaan komen :roll:

Mijn excuses voor de woordekeuze, maar eigenlijk worden beide partijen beetje gepoept door vadertjestaat...
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

blaatpraat schreef:
denkleine schreef:Als de provider zijn bereik buiten de woonst uitstekend is, maar door de isolatie, gebruike materialen, of wat reden dan ook. Em dus ook omgekeerd het signaal niet of nauwelijks buiten gaat. Die dingen zenden niet echt krachtig uit btw...
Is dit dan de verantwoordelijkheid, fout van die provider?
De overheid die zo'n isolatienormen oplegt? :angel:
je zegt het al lachend, maar je hebt wel een goed punt. Het is inderdaad door het beleid van de overheid, die zo'n isolatienormen oplegt, dat we in deze situatie zijn verzeild. Begrijp me niet verkeerd, ik juich die isolatienormen ook toe, maar de overheid had "the extra mile" moeten gaan en er rekening mee houden dat deze problematiek dan ook almaar meer de kop zou opsteken. EN daarbij hadden ze ook de providers moeten verplichten gratis in een oplossing te voorzien. De simpelste oplossing daarvoor is veruit Voice over WiFi. Daarvoor moet niets extra worden geïnstalleerd en moet de provider dit enkel gaan ondersteunen op zijn netwerk.

Maarja...
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

OK, update. Ik ben dus naar Orange gegaan. En inderdaad, hun WiFi calling is echt super. Eindelijk binnen een goeie ontvangst, overal. Er zijn nog wel een paar kleine probleempjes, waarvan de belangrijkste zonder twijfel is dat bij het bellen met WiFi, wanneer je je huis verlaat en het de telefoon dus moet overschakelen op 4G, verlies je je connectie. Vervelend, maar er valt mee te leven.

Aan de andere kant heb ik ondervonden dat het netwerk van Proximus, toch in de regio waar ik woon, blijkbaar ongeëvenaard is qua dekking. Dat ondervind ik nu vaak dat als ik in de auto bel, dat ik mijn connectie soms verlies. Terwijl dat vroeger met Px nooit gebeurde.

Het is dus een bittere keuze: ofwel bij Orange blijven en binnen goeie ontvangst hebben maar buiten niet, ofwel terug naar Proximus en dan is 't omgekeerd. :| Ferme keuze...

De ideale oplossing zou nog steeds zijn dat Proximus ofwel een Femtocel zou gaan ter beschikking stellen die ook werkt op een ander internet netwerk dan het hunne, ofwel dat ze ook WiFi calling zouden gaan ondersteunen. En daar wil ik best wat euro's per maand voor bijbetalen. Helaas lijken beide vragen (voorloppig?) nog steeds utopisch.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik zou bijna beginnen met een experiment aan te gaan : aanvragen via iemand die proximus heeft, een vpn leggen naar hem etc etc etc. Maar dat is natuurlijk al serieus vergezocht

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat de overheid al ns begint met de lockout te verbieden.
Wat ben je nu met een repeater als niet iedereen bij dezelfde provider zit?
Gaan we dan voor elke provider een andere steken?
Tijd om de neutrale repeaters te legaliseren als het via de providers niet lukt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”