Overstap Fritzbox

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
joskedejos
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb het zo meteen niet terug gevonden, maar is het mogelijk de Proximus Wifi Bridge te gebruiken in combinatie met de FritzBox 7490?
Ik overweeg om de bbox-3 buiten te gooien en op fritzbox over te stappen maar wil even zeker zijn van mijn denkwijze.
Situatie
Huis A:
- BBOX 3
- Synology NAS
- Proximus TV
- Telefonie via SPA 112
- Telefonie via Gigaset IP Phone

Huis B:
- BBOX 3
- Synology NAS

Doel: Site 2 Site VPN vanop de lokale machines in beide huizen. Ik had dit werkend gekregen via de Synology maar telkens één van de machines reboote, ging de static route naar disabled. Ook het toevoegen van het IP van de synology als gateway gaf de nodige problemen, tenzij ik deze de PPPoe zelf liet opbouwen.

Vandaar mijn idee om de BBOX 3 te vervangen in huis A door een FritzBox 7490, Telefonie rechtstrreeks in de Fritzbox te regelen (via RJ-11 en Gigaset aanmelden via DECT), Wifi Bridge voor Proximus TV. In huis B komt een Fritzbox 4040 te staan. Deze zal zelf een PPPoe Opzetten, maar de BBox blijft hier nog even hangen.
Tussen beide locaties komt dan een site to site vpn.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is:
- Hebben beide netwerken hun eigen IP range?
- is deze setup überhaupt mogelijk?
- Zien jullie verbeterpunten/caveats/... ?

Bedankt!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

joskedejos schreef: In huis B komt een Fritzbox 4040 te staan.
Is de 4040 al whitelisted? Zo niet dan van je op een lage snelheid (repair profiel) Tenzij je hem achter de BBox zet natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 609
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

4040 zal nooit whitelisted worden, heeft geen xDSL-modem aan boord. Kan uiteraard wél achter een bbox een ppp-sessie starten om een public ip te krijgen. (bbox als modem gebruiken)
joskedejos
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

serialchiller schreef:4040 zal nooit whitelisted worden, heeft geen xDSL-modem aan boord. Kan uiteraard wél achter een bbox een ppp-sessie starten om een public ip te krijgen. (bbox als modem gebruiken)
Dit is inderdaad de bedoeling.
De BBOX Zou blijven hangen en dienst doen als modem en switch.
Lijkt me dat de snelheid hier dan niet zou mogen onder lijden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Huis A
  • B-box3 vervangen door FritzBox (7490) moet perfect lukken.
  • Telefonie regelen via de FritzBox natuurlijk ook geen probleem, dat is de essentie van een FritzBox :wink: .
  • Proximus TV bridge werkend krijgen via de FritzBox kan ik je niet verzekeren, dat is te proberen (waarschijnlijk moet je de Proximus bridge omzetten van AP naar station (of omgekeerd)?
Huis B
  • FritzBox 4040 router achter bestaande B-box3 perfect mogelijk, FritzBox maalt eigen PPPoE, en krijgt dus externe IPv4 adres/IPv6 range
  • B-box3 kan je dan niet meer gebruiken als switch (gezien ander netwerk), wel als "modem-only".
FritzBox LAN-LAN VPN
  • Het intern netwerk van FritzBox 4040 (huis B) moet je wijzigen, dat mag niet hetzelfde zijn als dat van van de 7490 (huis A), vb:
    • FritzBox A = 192.168.178.1 (standaard).
    • FritzBox B = 192.168.176.1 (te wijzigen).
  • Beide FritzBoxen moeten een (verschillend) dyndns domain hebben, of een myfritz aanmelding (kan met dezelfde account).
  • In beide Fritzen maak je een LAN-LAN verbinding aan:
    • In Fritzbox A moet je als "remote netwerk" 192.168.176.0 ingeven.
    • in Fritzbox B moet je als "remote netwerk" 192.168.780.0 ingeven.
    • In beide FritzBoxen de optie aantikken dat de VPN permanent moet aan blijven (hiermee worden keep-alive packets verstuurd).
    • Eens de verbinding opgebouwd is, kan je clients in het andere huis bereiken op hun lokaal IP adres (192.168.178.xxx of 192.168.176.xxx)
    • De synolgies kunnen met mekaar verbinding maken via de bestaande VPN (vb nachtelijke backups).
    • Je kan de FritzBox in huis B laten registeren op de telefonie van huis A, zodat je ook in huis B telefonie hebt.
In beide locaties kan je de "Gast WiFi" activeren. Gasten hebben een aparte IP range, en geen toegang tot het lokale netwerk, en dus ook niet tot de VPN.
Dus vele mogelijkheden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nog een beetje extra info...
Wat betreft de wifi-bridge zou die moeten werken zolang de wifi bridge als AP uiteraard in het wifi-netwerk van de fritzbox opereert. Hier heb ik weliswaar geen ervaring mee en kan iemand anders meer en betere informatiie verstrekken?

Misschien ben je hier iets mee? : https://en.avm.de/service/fritzbox/frit ... -networks/ Je moet inderdaad in verschillende lokale ip-ranges werken.
Als je een variabel extern ip-adres hebt, kan je de functie van Myfritz! voor de VPN gebruiken, of uiteraard één of ander DynDNS account dat je eventueel zou hebben.
joskedejos
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Thx philippe voor het duidelijke antwoord.
philippe_d schreef:Huis B
  • B-box3 kan je dan niet meer gebruiken als switch (gezien ander netwerk), wel als "modem-only".
Voor Huis B:
Dit betekent dus dat de andere RJ-45 poorten op de BBox-3 nutteloos zijn?
Op de plaats waar nu de BBox hangt en ook de RJ11 binnenkomt, komen eveneens 4 netwerkkabels toe (Alarm, IP Camera, TV-Hoek, Bureau).
De kabel in de bureau (die momenteel in een switch steekt) zou ik dan in de WAN poort van de Fritzbox steken.
Begrijp ik juist dat als ik de 3 andere kabels in de andere poorten van de bbox zou steken, deze niet op het netwerk van de fritzbox kunnen verbinden?
Nu ik het typ klinkt dit logisch, maar misschien heeft Fritzbox hier wel een truukje voor? :-)
petrol242 schreef: Je moet inderdaad in verschillende lokale ip-ranges werken.
Dat is een pluspunt.
petrol242 schreef: of uiteraard één of ander DynDNS account dat je eventueel zou hebben.
Momenteel gebruik ik DuckDNS via de synology's hiervoor.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad in huis B alles door de frizbox laten afhandelen (behalve het modem). En gebruik zeker firmwares hoger dan 06.20 in verband met de VPN.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

joskedejos schreef:Voor Huis B:
Dit betekent dus dat de andere RJ-45 poorten op de BBox-3 nutteloos zijn?
Nu ik het typ klinkt dit logisch, maar misschien heeft Fritzbox hier wel een truukje voor? :-)
Het enige truukje die ik mij kan inbeelden, om bovengenoemd probleem op te lossen, zou kunnen zijn dat je de FritzBox B instelt als "IP Client", en niet als router.
Maar dan zal het wel iets ingewikkelder zijn voor de LAN-LAN VPN op te zetten (openen IPSCEC poorten op B-box in huis B), maar ik vrees ervoor of dit goed zal werken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 609
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat betreft de netwerk-topologie, kan je eens een schema tekenen? Dat helpt meestal om je te helpen je bekabeling in orde te brengen.
Basisidee:
VDSL --> bbox3 --> fritz!Box --> LAN
Het eenvoudigst lijkt me dan om je Fritz naast de bbox-te hangen en al de ethernetkabels van de bbox naar de fritz te herpatchen + kabeltje toevoegen tussen bbox en wan van de fritz uiteraard...

Wat vpn betreft, je kan je Duck ook instellen in je fritz!box --> doe je zo. Even op frtizbox klikken op deze pagina wel...
Een handleiding voor site to site vpn van fritz zelve vind je hier. Is geschreven voor een 7390, maar het principe zou hetzelfde moeten zijn.

Wat je wil bereiken met de Proximus wifi bridge heb ik nog niet goed begrepen...
joskedejos
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

-> == bedraad
~ == Wifi

As is:
Huis A

Code: Selecteer alles

VDSL -> BBOX 3 -> SPA112
               -> Gigaset IP Phone
               -> Synology
               -> Printer
                             
               ~  WiFi Bridge -> Proximus Decoder
Huis B

Code: Selecteer alles

VDSL -> BBOX 3 -> Samsung Home Theatre
               -> Alarm
               -> IP Camera
               -> SWITCH (in bureau) -> Synology
                                     -> Cisco IP Phone
                                     -> PC
                                     -> PC
To Be:
Huis A

Code: Selecteer alles

VDSL -> Fritz 7940  -> Synology
                    -> Printer
                             
                    ~  WiFi Bridge -> Proximus Decoder ??
Huis B
Ik dacht eerst gewoon de switch te vervangen door de 4040, maar als ik het goed heb moet het dus zo worden:

Code: Selecteer alles

VDSL -> BBOX 3 -> Fritz 4040  -> Samsung Home Theatre (hier komt eventueel ook een switch om de tv ook bedraad aan te sluiten)
                              -> Alarm
                              -> IP Camera
                              -> SWITCH (in bureau) -> Synology
                                                    -> Cisco IP Phone
                                                    -> PC
                                                    -> PC
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 609
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dank voor het schema.

Het lijkt me dat je er voor 99% uit bent. Als je in huis B nu al voldoende wifi-dekking hebt kan de fritz gerust op dezelfde plek als de bbox staan.
Ook in huis B:
hier komt eventueel ook een switch om de tv ook bedraad aan te sluiten
TV decoder? of gewoon bedraad voor smart/mediacenter functies?

De wifi-bridge op de fritz in huis A... Dat zal ervan afhangen hoe flink die met de 7490 zal willen meespelen he...
joskedejos
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bedraad de TV aansluiten voor smart functies. Dit is momenteel via wifi.

Nog niet meteen een decoder normaal, maar dit zou bedraad geen probleem mogen zijn met Dynamic Bridge in de fritzbox blijkbaar.

Bedankt voor alle raad allen!
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hier WiFi bridges in gebruik met een Fritz!Box. Dynamic bridge werkte bij mij niet (Scarlet) ik doe het nu met 2 WiFi bridges. Zie ook dit topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 9&p=693643
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”