opzet glasvezelmodem- bbox 3v+

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste

Ik heb in de gang reeds internetkabel, waarvan een naar boven gaat en een op gelijkvloers naar de tv.

dus in de muur zijn connectoren , klaar voor gebruik, zodat ik dan makkelijk de decoder of (smart Tv) kan verbinden met de glasvezelmodem/ bbox 3v+.

Ik wil dus klant worden bij proximus, maar ben niet zeker van het volgende:

ik wil de bbox 3v+ centraal plaatsen en niet in de gang samen met de glasvezelmodem.

maar kan ik de ingebouwde internetkabel voor tv gebruiken en deze rechtsreeks op de glasvezelmodem aansluiten en zo internet toegang hebben?

want de bbox3v+ zal dan ergen boven moeten staan, (trappen , dan bureau dan enkele trapjes dan slaapkamers).dus bbox3v+ komt op bureau te staan, er is geen plafond tussen bureau en gelijkvloers dus perfecte wifi signaal, nu heb ik gewoon een tp link wifi router op bureau staan, en de telenet modem in de gang en ja, de smart tv is verbonden met de telenet modem .

Als dat niet gaat met de glasvezelmodem, dat dus enkel toegang tot internet via de bbox3v+ gaat, dan kan ik die ingebouwde kabels niet meer gebruiken.

kan ik dan de bbox3v+toch in de gang plaatsen, en dan die zo instellen dat die geen wifi of router opties aan heeft staan, dus gewoon als en modem functoneert (met internet toegang) , zodat mijn tp link (of een nieuwere wifi router kopen met mimo of hoe noemt dat want de tp link kan dat niet meer allemaal aan , te veel apparaten ) verbonden kan worden aan de hand van de connector op bureau? dus in de gang: glasvezelmodem, daaraan de bbox3v+ verbonden ook in de gang, dan de ingebouwde kabels verbinden met de bbox 3 v+ , en zorgen dat op de tv plaats en bureau plaats internet toegankelijk is maar dan zonder wifi functionaliteit op de bbbox3 v+ . en dan op bureau tplink of nieuwe router wifi aansluiten op de 2 connector op bureau.


En als ik klantendienst goed begrepen heb, heb ze vandaag gebeld, kan de technieker alleen de bbox3 (v+) instellen, dus ik heb geen toegang als admin? hmm. maar kan hij dat dan zo instellen dat die bbox3v+ als modem met internet (ethernetpoorten moeten werken) functioneert en geen wifi enzo.

tenzij iemand me overtuigt dat ik geen zorgen moet maken en dat ik geen problemen ga hebben met portforwarding , als er twee wifi routers zijn?

Mooiste resultaat zou zijn: dat alle apparaten op één thuisnetwerk( ip adres zelfde 192.168.1.000) , te zien zijn, of ze nu verbonden zijn met de bbox3v+ (in de gang) of met de router op bureau. .

Kan technieker dat allemaal instellen ? volgens klantendienst is dat inbegrepen in de prijs (59,00 eur) die nu omwile van promotie 0,00 eur bedraagt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

hara_mo schreef:kan ik dan de bbox3v+toch in de gang plaatsen, en dan die zo instellen dat die geen wifi of router opties aan heeft staan, dus gewoon als en modem functoneert (met internet toegang) , zodat mijn tp link (of een nieuwere wifi router kopen met mimo of hoe noemt dat want de tp link kan dat niet meer allemaal aan , te veel apparaten ) verbonden kan worden aan de hand van de connector op bureau? dus in de gang: glasvezelmodem, daaraan de bbox3v+ verbonden ook in de gang, dan de ingebouwde kabels verbinden met de bbox 3 v+ , en zorgen dat op de tv plaats en bureau plaats internet toegankelijk is maar dan zonder wifi functionaliteit op de bbbox3 v+ . en dan op bureau tplink of nieuwe router wifi aansluiten op de 2 connector op bureau.
Je slaat hier enkele dingen door mekaar.

Je kan inderdaad de bbox3v+ zo instellen dat hij géén WiFi uitzendt, maar dan gebruik je die nog altijd als router (en niet als modem). Dan heb je op je bureau geen nieuwe wifi router nodig, maar een nieuwe wifi access point (je hebt geen 2 routers nodig, je wilt toch alles in één netwerk?)
hara_mo schreef:ik wil de bbox 3v+ centraal plaatsen en niet in de gang samen met de glasvezelmodem.
maar kan ik de ingebouwde internetkabel voor tv gebruiken en deze rechtsreeks op de glasvezelmodem aansluiten en zo internet toegang hebben?
Je kan de glasvezelmodem en de bbox 3v+ op verschillende plaatsen zetten, zolang je een netwerk kabel hebt tussen de glasvezelmodem en de WAN aansluiting van de bbox 3v+
Je kan de TV decoder niet rechtstreeks aansluiten op de glasvezelmodem, gezien de bbox 3v+ ervoor zorgt dat de decoder op de juiste VLAN voor IPTV (VLAN30) terechtkomt.
hara_mo schreef:En als ik klantendienst goed begrepen heb, heb ze vandaag gebeld, kan de technieker alleen de bbox3 (v+) instellen, dus ik heb geen toegang als admin? hmm. maar kan hij dat dan zo instellen dat die bbox3v+ als modem met internet (ethernetpoorten moeten werken) functioneert en geen wifi enzo.
Dat kan je zelf. Om WiFi uit te schakelen heb je geen admin toegang nodig, als user kan je dat (natuurlijk) zelf.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

[mod=fullquote uit vorige topic verwijderd
Kunnen we dat aub afleren om altijd die onzinnige fullquotes te gebruiken?]
philippe_d schreef:
hara_mo schreef:kan ik dan de bbox3v+toch in de gang plaatsen, en dan die zo instellen dat die geen wifi of router opties aan heeft staan, dus gewoon als en modem functoneert (met internet toegang) , zodat mijn tp link (of een nieuwere wifi router kopen met mimo of hoe noemt dat want de tp link kan dat niet meer allemaal aan , te veel apparaten ) verbonden kan worden aan de hand van de connector op bureau? dus in de gang: glasvezelmodem, daaraan de bbox3v+ verbonden ook in de gang, dan de ingebouwde kabels verbinden met de bbox 3 v+ , en zorgen dat op de tv plaats en bureau plaats internet toegankelijk is maar dan zonder wifi functionaliteit op de bbbox3 v+ . en dan op bureau tplink of nieuwe router wifi aansluiten op de 2 connector op bureau.
Je slaat hier enkele dingen door mekaar.

Je kan inderdaad de bbox3v+ zo instellen dat hij géén WiFi uitzendt, maar dan gebruik je die nog altijd als router (en niet als modem). Dan heb je op je bureau geen nieuwe wifi router nodig, maar een nieuwe wifi access point (je hebt geen 2 routers nodig, je wilt toch alles in één netwerk?)
hara_mo schreef:ik wil de bbox 3v+ centraal plaatsen en niet in de gang samen met de glasvezelmodem.
maar kan ik de ingebouwde internetkabel voor tv gebruiken en deze rechtsreeks op de glasvezelmodem aansluiten en zo internet toegang hebben?
Je kan de glasvezelmodem en de bbox 3v+ op verschillende plaatsen zetten, zolang je een netwerk kabel hebt tussen de glasvezelmodem en de WAN aansluiting van de bbox 3v+
Je kan de TV decoder niet rechtstreeks aansluiten op de glasvezelmodem, gezien de bbox 3v+ ervoor zorgt dat de decoder op de juiste VLAN voor IPTV (VLAN30) terechtkomt.
hara_mo schreef:En als ik klantendienst goed begrepen heb, heb ze vandaag gebeld, kan de technieker alleen de bbox3 (v+) instellen, dus ik heb geen toegang als admin? hmm. maar kan hij dat dan zo instellen dat die bbox3v+ als modem met internet (ethernetpoorten moeten werken) functioneert en geen wifi enzo.
Dat kan je zelf. Om WiFi uit te schakelen heb je geen admin toegang nodig, als user kan je dat (natuurlijk) zelf.
[/mod]

Ok, betreft accesspoint : halveert die de snelheden ? Heeft die ook ethernet poorten ?

Betreft dan de bbox 3v+ : als deze als enige als router functioneert , kan ik dan ook als user , poort forward instellen, en zal de communicatie tussen de bbox en de accespoint vlot verlopen ?

En als ik de WiFi toch aan laat staan op de bbox ( om signaal te hebben in de gang en buien voor het huis ), kan ik alles ( alle apparaten via WiFi verbonden op accespoint en WiFi bbox en alle via ethernet poorten verbonden apparaten ) in 1 netwerk zien ?

Of niet aangeraden om 2 Wi-Fi’s signalen te hebben ?

Omdat ik ook wil dat de smart tv via een kabel verbonden wordt met het internet, kan ik een switch zetten bij de muur aansluiting bij de tv , en dan decoder en smart tv op de switch aansluiten ?
Ervanuitgaande dat de bbox in de gang zit en dus verbonden is met de aansluiting bij de tv.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

hara_mo schreef:Ok, betreft accesspoint : halveert die de snelheden ? Heeft die ook ethernet poorten ?
Een access point, aangesloten via een ethernet kabel, halveert geen snelheden.
Een access point heeft geen ethernetpoorten, daarvoor dient een switch.
Je kan wel een router als switch/accesspoint instellen, maar dan gebruik je deze niet als router!
hara_mo schreef:Betreft dan de bbox 3v+ : als deze als enige als router functioneert , kan ik dan ook als user , poort forward instellen, en zal de communicatie tussen de bbox en de accespoint vlot verlopen ?
Je kan als user port forwarding instellen, maar heb je dat nodig?
Voor vlotte communicatie tussen de bbox en het accespoint heb je geen portforwarding van doen ...
hara_mo schreef:En als ik de WiFi toch aan laat staan op de bbox ( om signaal te hebben in de gang en buien voor het huis ), kan ik alles ( alle apparaten via WiFi verbonden op accespoint en WiFi bbox en alle via ethernet poorten verbonden apparaten ) in 1 netwerk zien ?
Ja natuurlijk, en als je het goed doet, gaan je WLAN toestellen automatisch roamen tussen beide WiFi's.
hara_mo schreef:Omdat ik ook wil dat de smart tv via een kabel verbonden wordt met het internet, kan ik een switch zetten bij de muur aansluiting bij de tv , en dan decoder en smart tv op de switch aansluiten ?
Ja dat kan (alleen als je de b-box3 als router gebruikt) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

( heb nu eerst alle quotes geselecteerd en verwijderd , ik gebruik nu de app Tapatalk op mijn smartphone ).

Portforwarding : camera via WiFi ( accespoint ) En in toekomst eventueel voor een server , zodat toegang tot server via remote desktop (rdp ) kan gebeuren ... .


Dus als ik goed begrepen heb , als ik de bbox als router gebruik , kan ik alles instellen op de router en de accespoint zal gewoon het signaal doorgeven naar de juiste apparaat .

Goed idee van de switch op accespoint . Dus de accespoint heeft maar 1 poort? dan eerst switch erop dan de kabel van bbox 3 naar de switch ( lees : aansluiting ik de muur ) . Vervolgens een kabel van de switch naar de accespoint. Dan zullen de andere poorten van de switch automatisch internet toegang verschaffen ?

En omdat de bbox als router speelt , zullen alle apparaten op 1 netwerk zitten, dus de accespoint maakt geen eigen netwerk .

Dat is dan de ideale oplossing .

Dan komt dat overeen met mijn huidige opstelling maar dan extra WiFi ik de gang als extraatje. Enorm bedankt .
Kan ik voor usersbase een bedragje storten ?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bijkomende vraag over een accespoint , heeft deze dezelfde eigendchappen als een router die WiFi uitzend , hiermee bedoel ik dat ik de accespoint kan instellen , dat die ook bestaan met dual band , Mimo , ... . Want bedoeling is dat de accespoint simultaan verbindingen moet aankunnen .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”