Netflix op Proximus decoder via eigen PPPoE

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb momenteel een Fritzbox die dienstdoet als router en zijn eigen PPPoE verbinding opzet. De Fritzbox is niet whitelisted, dus ik gebruik de BBox3 als modem. Voor Netflix gebruiken we de Proximusdecoder waardoor zowel de Fritzbox als de bbox hun PPPoE verbinding opzetten. Allemaal niet zo erg, Proximus moet maar niet met die onnozele whitelisting werken, maar ik wil daar graag eens wat mee prutsen, gewoon omdat het kan :-D . Zou het niet mogelijk zijn met een managed switch die connectie heeft met de bbox én de fritzbox, de "tv connectie" van de bbox te gebruiken gecombineerd met de internetconnectie van de fritzbox? Het hangt er waarschijnlijk van af over welke VLANs dat gaat en wat er gebeurt wat betreft DHCP. Iemand die mij kan vertellen wat via welke VLANs verloopt? (TV en internet, eventueel andere zaken) Iemand die al zo'n setup werkende heeft gekregen?
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

VLAN10 Internet (Wan PPPoe) + FON
VLAN20 VoIP (+softw. update +modem management (TR-069)
VLAN30 IPTV
 
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Krijgt de decoder internet door als tagged VLAN10? Of gebruikt de bbox intern die VLAN 10 maar gebruikt hij die voor de untagged pakketten?

Config zou dan kunnen zijn, als ik het goed heb:
poort naar fritzbox: access poort untagged wordt VLAN 10 op de switch
poort naar bbox: trunk poort VLAN 1 untagged + VLAN30 tagged
poort naar decoder: trunk poort VLAN 1 untagged + VLAN 10 tagged + VLAN 30 tagged

't Is maar een gok.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jackho schreef:VLAN10 Internet (Wan PPPoe) + FON
VLAN20 VoIP (+softw. update +modem management (TR-069)
VLAN30 IPTV 
Dit zijn de VLANs die Proximus gebruikt op de VDSL verbiniding
Welke VLAN's jij gebruikt op je intern netwerk (managed switch) heeft hiermee niets te maken, je kan die willekeurig kiezen...

Die externe VLAN's komen ook niet verder dan de B-box:
  • over VLAN10 krijgt de B-box een publiek IPv4/IPv6 adres (via PPPoE), verkeer wordt gerouted naar de lokale netwerk apparaten.
  • over VLAN20 krijgt de B-box een privaat IPv4 adres van de management server (via IPoE).
  • over VLAN30 krijgt de B-box één privaat IPv4 adres van de IPTV server, het verkeer wordt gerouted naar de decoders (192.168.1.64 e.v.). Dit laatste in tegenstelling tot de "bridge" mode, waar iedere decoder een privaat IP adres krijgt van de IPTV server (bridged naar VLAN30).
Het is mij niet duidelijk op welke basis de B-box het verkeer van de decoders kan splitsen tussen internet (Netflix) en IPTV.
De b-box is als het ware een dual-WAN router, die de trafiek, op basis van bepaalde regels (?), kan splitsen tussen de 2 VLAN's.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De Bbox3 gebruikt DHCP option 60 om de Proximus-decoder van een "speciale configuratie" te voorzien.

In Nederland doet KPN ongeveer hetzelfde:
http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthre ... post_19048
http://netwerkje.com/routed-iptv

Wat bij KPN als VLAN 6 wordt aangegeven moet je voor Proximus naar VLAN 10 wijzigen. Wat bij KPN als VLAN 4 wordt aangegeven moet je bij Proximus naar VLAN 30 wijzigen.

Het verkeer op een standaard BBox3-Proximus v5 configuratie eens bestuderen via Wireshark kan nuttig zijn om dezelfde configuratie te kunnen implementeren op een Fritz!Box.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Eigenlijk konden we op de bbox2 dat beter onderzoeken daar hebben we toegang tot de routing tabel.
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Met dhcp kan je op VLAN 30 een ip krijgen met option 60 en, in mijn geval, volgende waarde:

Code: Selecteer alles

IPTV.F8084F.HGW_SagemCom,Fast5336v,8c.310A,LKXXXXXXXXXXXXX
(LK* is de serienummer van de bbox3)

Dan moet je een IGMP proxy opzetten met upstream subnet 195.138.0.0/16
Routes die via DHCP binnekomen moeten ook actief zijn.

Vervolgens kreeg ik beeld, maar bij het herstarten van de decoder lukt het niet meer, dat ligt er volgens mij aan dat de decoder speciale DNS settings nodig heeft, namelijk die gekregen van de DHCP op vlan30.

-> 195.238.16.48, 195.238.16.148, 195.238.16.147, 195.238.16.47

Als iemand weet hoe je dat gemakkelijk kan configureren op een mikrotik (aparte dhcp config voor een bepaald device), suggesties welkom.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”