Proximus Mobile Coverage Extender ( MCE )

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Hoi,

Ik ben even een MCE gaan halen om te kijken of het probleem hier tot in de kelder opgelost wordt qua gsm signaal, nu de challenge is hem aan de praat krijgen achter een router, dit werkt niet maar waarom is me niet duidelijk.

Waarachter ben ik al gekomen.

Het apparaat start op en doet

- dhcp
- ntp
- dns
---> lookup van pfrmssn.proximus.be

Daar kom 2 ip's uit

pfrmssn.proximus.be. 3556 IN A 81.245.1.132
pfrmssn.proximus.be. 3556 IN A 81.245.1.5

Naar een van beiden probeert het apparaat te connecteren op poort 443

En ook probeert het apparaat een IPSec tunnel op te bouwen naar : 195.13.0.178

Ik heb al geprobeerd deze ips door te routeren naar de BBOX3 zodat het eventueel via vlan 20 zou kunnen lopen maar dat lost niets op. Misschien een van de volgende stappen is te weten komen of er toch nog een of andere dhcp optie gevraagd wordt.

Want op zich moet het kunnen ik gok dat er iets is met vlan 20, want dezelfde setup bestaat in onze buurlanden en daar is dat niet gebonden aan internet van 1 provider.

Als er nog mensen zijn die ervaringen hebben met de MCE of de MCE pro wees welkom en drop jullie ervaringen in dit topic.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

En waarom wil je die extended aan je router hangen?
Je kan die toch gewoon aan je Bbox3 aansluiten?

Er bestaat hier al een topic over. Voor wat ik er van onthouden heb:
  1. de MCE moet aan een bbox hangen voor de initiële setup.
  2. de MCE kan alleen gebruikt worden op een PX internet lijn
  3. eens die ingesteld is, kan je die daarna waarschijnlijk achter je routers gebruiken.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom je die niet direct op je bbox wilt aansluiten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

configuratie van en mce en mce pro lopen over vlan 10 en 20, als je me je nummer via pm bezorgt kan ik nakijken of systeem hem ziet
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bv om niet met VLAN's in je lokale netwerk te moeten werken. Misschien moet je de topics over de Digicorder achter een router eens lezen, in feite is dat dezelfde problematiek.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:En waarom wil je die extended aan je router hangen?
Je kan die toch gewoon aan je Bbox3 aansluiten?

Er bestaat hier al een topic over. Voor wat ik er van onthouden heb:
  1. de MCE moet aan een bbox hangen voor de initiële setup.
  2. de MCE kan alleen gebruikt worden op een PX internet lijn
  3. eens die ingesteld is, kan je die daarna waarschijnlijk achter je routers gebruiken.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom je die niet direct op je bbox wilt aansluiten?
Omdat ik die 2e pppoe sessie hier gebruik om routers te configgen, van setups te valideren etc :-)

En gewoon omdat het kan ik wil even kijken wat dat ding doet, ik heb al gekeken in de documentatie bij Cisco op zich is de werking vrij basic, in het buitenland werkt die op gelijk welke internet verbinding dus waarom kan dart niet in België. Er zijn dan maar 2 opties, ofwel verloopt het deels via vlan 20 en 30 ofwel anders.

Maar puur theoretisch, moet een setup werken waar je de mce een 1:1 nat geeft dat hij een ip heeft zoals je TV boxen en deze bypassed van de nat voor pppoe, het enige probleem is te weten komen welke routes je moet zetten, daar je op de BBOX3 de routing table niet kan opvragen.

Soit 5 euro voor een maand is een leuk projectje nadien gaat hij terug als hij het probleem hier niet 100 % oplost, vind het op zich wat belachelijk dat die bakjes betalend zijn.

@sbghannibal zal je vanavond ff pmen maar in my proximus zie ik hem staan

Ik mis trouwens ook de optie waar je nummers kan whitelisten en blacklisted ? Hier in het gebouw zitten veel mensen met prx er zijn maar 4 kanalen op zo'n home mce dus ik wil wel dat ik daar gebruik kan van maken en een paar van mijn vaste bezoekers, niet mijn buren.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Er is geen white of blacklist mogenlijk atm zo ver is de documentation ken loopt hey vooral over vlan20
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tomsworld schreef:Omdat ik die 2e pppoe sessie hier gebruik om routers te configgen, van setups te valideren etc :-)
En gewoon omdat het kan ik wil even kijken wat dat ding doet.
Ik begrijp je technische nieuwsgierigheid ....
Er is dus geen technische reden om deze op je router te willen aansluiten?
Gezien je bbox3 ook een PPPoE sessie heeft, kan je de MCE dus perfect rechtstreeks op je bbox3 aansluiten?
Tomsworld schreef:Hier in het gebouw zitten veel mensen met prx er zijn maar 4 kanalen op zo'n home mce dus ik wil wel dat ik daar gebruik kan van maken en een paar van mijn vaste bezoekers, niet mijn buren.
Jouw buren zal alvast tevreden zijn dat ze plots een betere Proximus dekking hebben :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:
Tomsworld schreef:Omdat ik die 2e pppoe sessie hier gebruik om routers te configgen, van setups te valideren etc :-)
En gewoon omdat het kan ik wil even kijken wat dat ding doet.
Ik begrijp je technische nieuwsgierigheid ....
Er is dus geen technische reden om deze op je router te willen aansluiten?
Gezien je bbox3 ook een PPPoE sessie heeft, kan je de MCE dus perfect rechtstreeks op je bbox3 aansluiten?
Tomsworld schreef:Hier in het gebouw zitten veel mensen met prx er zijn maar 4 kanalen op zo'n home mce dus ik wil wel dat ik daar gebruik kan van maken en een paar van mijn vaste bezoekers, niet mijn buren.
Jouw buren zal alvast tevreden zijn dat ze plots een betere Proximus dekking hebben :-D
@philippe_d ik gebruik die 2e sessies op firewalls / routers die ik configureer om een direct public ip te hebben, mijn bbox3 heeft nooit direct een ppp sessie. En tevens ben ik van plan om binnenkort mijn bbox3 te vervangen door een fritzbox om de lijnwaarden zonder tools te kunnen uitlezen.

Maar idd provisioning kan ik met pppoe laten doen @ bbox3 ik ben gewoon daarna benieuwd straks is een mirroring setup maken.

Waar ik eigenlijk al jaren op wacht is een optie om de default route op je bbox3 te kunnen aanpassen, of om überhaupt routes kunnen in te geven, dan zou je ook perfect het goede van de 2 werelden kunnen hebben.

Soit ik zie wel want ik kwam daarnet ergens waar er ook eentje stond en daar ook geen super succes, we zien wel. Tevens ken ik een paar mensen die eigenlijk zo'n mce willen en best 5 euro willen betalen maar waar proximus internet geen optie is, veel te veel tv's etc, ze hebben dus alles bij telenet maar geen gsm ontvangst ( van geen enkele van de 3 operatoren btw , zeer modern super geïsoleerd gebouw ).



==== EDIT ====

Hij is nu provisionned: PROXIMUS. netwerk is zichtbaar maar idd zoals verwacht, manueel erop zetten is het ok calls vallen niet weg, maar als je gewoon in huis binnenkomt etc blijft hij op het macro netwerk zitten ipv op de femto cell. Dus voor mijn aan de raam redelijke dekking en andere delen amper lijkt het geen oplossing. We zullen het nu een maandje aankijken en dan beslissen.
mthal
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2018, 12:58

Hallo Tomsworld,
Ik verontschuldig me voor mijn slechte Nederlands, eigenlijk ben ik Duits sprekend. (Google Translate helpt me)

We gebruiken een Proximus Mobile Coverage Extender.
Om ons netwerk beter te beheren, zijn we onlangs overgestapt naar de USG PRO 4-gateway van Unifi (Ubiquiti)

De router (BBox3) bevindt zich nu in de 'Bridge-modus', PPP is uitgeschakeld, het netwerk werkt prima. Alleen de MCE knippert snel groen.

De MCE hangt alleen op LAN-poort 2.
We hebben het volgende geconfigureerd: (zie screenshot)

DNS naar Proximus: 195.238.2.21 en 195.238.2.22


Ook op Lan 2 werkt internettoegang met deze configuratie.
Als ik het goed begrepen had, kon uw MCE zichzelf voorzien. Zijn er andere configuraties ontbreekt?

Ik hoop dat je me kunt helpen - bij voorbaat dank
Michael
Bijlagen
unifi_settings_mce_network.png
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik heb het niet werkende gekregen, ondanks extra routes etc. Er gaat een deel verkeer via het Voice vlan 20 denk ik. Enige manier dat het werkt is MCE direct op de bbox en die pppoe sessie ook aanlaten.
dimitri26
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 maa 2019, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

Beste mensen,

Ik heb zo een mobile coverage extender (3g) van proximus deze werkte perfect op de b-box 3 daarna de fritzbox 7530 gaan gebruiken ook hier achter werkte de extender perfect. nu heb ik een stoompanne gehad van enkele uren en krijg ik hem niet meer aan de praat. het lampje brand soms rood en soms groen .maar zorgt niet meer voor een betere ontvangst op onze gsm's . iemand een idee of de extender stuk kan zijn of moet deze terug eerst worden gekoppeld aan een b-box? heb mijn b-box aan mijn ouders geschonken

Vriendelijk groeten

Dimitri
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Extender heeft router vlan 20 nodig om een of andere reden voor de provisionning. Dus werkt alleen achter bbox3
dimitri26
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 maa 2019, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

Bedank voor je reactie maar heeft echt gewerkt achter de fritzbox hoor
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Toen je van bbox naar fritzbox overgeschakeld bent, heb je de MCE toen van de spanning gehaald, of enkel de UTP kabel verstoken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

dimitri26 schreef:Bedank voor je reactie maar heeft echt gewerkt achter de fritzbox hoor
Wij geloven je wel dat het gewerkt heeft achter de fritzbox ...
Wat Tomsworld schrijft is dat je de B-box / VLAN20 (éénmalig) nodig hebt voor de provisioning.
Je zal dus waarschijnlijk terug de b-box ertussen moeten zetten om die in werking te krijgen?

Misschien is er wel een oplossing te verzinnen, met een aangepaste configuratie, waarbij één LAN poort van de FritzBox (vb LAN4) een bridge maakt naar VLAN20?
Ik heb echter geen MCE om hiermee eens te testen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:
dimitri26 schreef:Bedank voor je reactie maar heeft echt gewerkt achter de fritzbox hoor
Wij geloven je wel dat het gewerkt heeft achter de fritzbox ...
Wat Tomsworld schrijft is dat je de B-box / VLAN20 (éénmalig) nodig hebt voor de provisioning.
Je zal dus waarschijnlijk terug de b-box ertussen moeten zetten om die in werking te krijgen?

Misschien is er wel een oplossing te verzinnen, met een aangepaste configuratie, waarbij één LAN poort van de FritzBox (vb LAN4) een bridge maakt naar VLAN20?
Ik heb echter geen MCE om hiermee eens te testen ...
Ik vermoed ook zoiets philippe, hij provisionned en dan loopt de ipsec tunnel enkel vanaf proximus ip adressen.
dimitri26
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 maa 2019, 22:41
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

IK wil alvast iedereen bedanken voor de informatie!!!
Ik ga proberen een b-box te regelen zodat ik hem terug kan aansluiten
migube
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2006, 18:14

Hallo hallo

een MCE in huis gehaald en ledje bleef maar in provisioning staan, bij de buren geprobeerd en het werkte.
Verschillen met de buren, BBox is geen DHCP server (maar synology), ik gebruik pi-hole DNS, en zit in 10.X ranges.
Nu DHCP op de BBOX eevn aangezet, en het werkte ook, dus dhcp gedisabled, en het werkte ... voor een uurtje of zo, dan was het weer zover (Rood lampje)

zijn er bepaalde DHCP opties of DNS settings die moeten meegegeven worden via de Synology DHCP?
(heb niet gesniffered om te kijken...)

ah ja, ook raar was dat als de MCE een IP kreeg van BBOX3, ping OK, terwijl van synology, ping naar het IP werkte niet

EDIT: raar nu een IP van de Synology DHCP ontvangen, en ping lukt ook, en lampje op groen ...
Zou er een mix van oude & nieuwe config gebruikt zijn ... ?

cheers
migube
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Hm, ik merk al enige tijd iets gelijkaardig op bij mijn Proximus decoders. Hier is mijn PiHole zowel DNS als DHCP server, en om de zoveel tijd starten met decoders niet door met de melding 'geen netwerkverbinding'. Even B-box DHCP aanzetten en decoder herstarten -> alles gaat terug goed. Daarna terug DHCP naar de PiHole en decoders blijven gewoon werken (ook nadat hun DHCP lease verlopen is). Na langdurig zonder stroom gezeten te hebben (of zelfs niet, gebeurt soms ook random) moet ik dan toch terug bovenstaande DHCP-dans terug uitvoeren.

Ik gebruik wel de gewone 192.168.1.0/24 range, maar dan met DNS naar het IP van de PiHole uiteraard.
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

LAN mag niet in de reeks van 10.0.0.x staan.
Probleem = de femtocell setup gebruikt de IP-adressen 10.0.0.1 & 10.0.0.2 voor de communicatie met de Femtocell-Gateway in het Proximus Core netwerk.
Oplossing = default IP-range van de BBOX in een andere dan de 10.0.0.x IP range zetten.
migube
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2006, 18:14

ik zit in 10.10.10.x dus dat zou het moeten doen (werkt nu nog steeds sinds gisteren , strange...)
tx
migube
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”