Proximus Mobile Coverage Extender ( MCE )

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor Tomsworld » 05 Nov 2017, 12:05

Hoi,

Ik ben even een MCE gaan halen om te kijken of het probleem hier tot in de kelder opgelost wordt qua gsm signaal, nu de challenge is hem aan de praat krijgen achter een router, dit werkt niet maar waarom is me niet duidelijk.

Waarachter ben ik al gekomen.

Het apparaat start op en doet

- dhcp
- ntp
- dns
---> lookup van pfrmssn.proximus.be

Daar kom 2 ip's uit

pfrmssn.proximus.be. 3556 IN A 81.245.1.132
pfrmssn.proximus.be. 3556 IN A 81.245.1.5

Naar een van beiden probeert het apparaat te connecteren op poort 443

En ook probeert het apparaat een IPSec tunnel op te bouwen naar : 195.13.0.178

Ik heb al geprobeerd deze ips door te routeren naar de BBOX3 zodat het eventueel via vlan 20 zou kunnen lopen maar dat lost niets op. Misschien een van de volgende stappen is te weten komen of er toch nog een of andere dhcp optie gevraagd wordt.

Want op zich moet het kunnen ik gok dat er iets is met vlan 20, want dezelfde setup bestaat in onze buurlanden en daar is dat niet gebonden aan internet van 1 provider.

Als er nog mensen zijn die ervaringen hebben met de MCE of de MCE pro wees welkom en drop jullie ervaringen in dit topic.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2067 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 580 keer

Re: Proximus Mobile Coverage Extender ( MCE )

Berichtdoor philippe_d » 05 Nov 2017, 13:04

En waarom wil je die extended aan je router hangen?
Je kan die toch gewoon aan je Bbox3 aansluiten?

Er bestaat hier al een topic over. Voor wat ik er van onthouden heb:
  1. de MCE moet aan een bbox hangen voor de initiële setup.
  2. de MCE kan alleen gebruikt worden op een PX internet lijn
  3. eens die ingesteld is, kan je die daarna waarschijnlijk achter je routers gebruiken.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom je die niet direct op je bbox wilt aansluiten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor sbghannibal » 05 Nov 2017, 13:22

configuratie van en mce en mce pro lopen over vlan 10 en 20, als je me je nummer via pm bezorgt kan ik nakijken of systeem hem ziet

SpecialK
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 41 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor SpecialK » 05 Nov 2017, 13:46

Bv om niet met VLAN's in je lokale netwerk te moeten werken. Misschien moet je de topics over de Digicorder achter een router eens lezen, in feite is dat dezelfde problematiek.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomsworld » 05 Nov 2017, 13:52

philippe_d schreef:En waarom wil je die extended aan je router hangen?
Je kan die toch gewoon aan je Bbox3 aansluiten?

Er bestaat hier al een topic over. Voor wat ik er van onthouden heb:
  1. de MCE moet aan een bbox hangen voor de initiële setup.
  2. de MCE kan alleen gebruikt worden op een PX internet lijn
  3. eens die ingesteld is, kan je die daarna waarschijnlijk achter je routers gebruiken.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom je die niet direct op je bbox wilt aansluiten?

Omdat ik die 2e pppoe sessie hier gebruik om routers te configgen, van setups te valideren etc :-)

En gewoon omdat het kan ik wil even kijken wat dat ding doet, ik heb al gekeken in de documentatie bij Cisco op zich is de werking vrij basic, in het buitenland werkt die op gelijk welke internet verbinding dus waarom kan dart niet in België. Er zijn dan maar 2 opties, ofwel verloopt het deels via vlan 20 en 30 ofwel anders.

Maar puur theoretisch, moet een setup werken waar je de mce een 1:1 nat geeft dat hij een ip heeft zoals je TV boxen en deze bypassed van de nat voor pppoe, het enige probleem is te weten komen welke routes je moet zetten, daar je op de BBOX3 de routing table niet kan opvragen.

Soit 5 euro voor een maand is een leuk projectje nadien gaat hij terug als hij het probleem hier niet 100 % oplost, vind het op zich wat belachelijk dat die bakjes betalend zijn.

@sbghannibal zal je vanavond ff pmen maar in my proximus zie ik hem staan

Ik mis trouwens ook de optie waar je nummers kan whitelisten en blacklisted ? Hier in het gebouw zitten veel mensen met prx er zijn maar 4 kanalen op zo'n home mce dus ik wil wel dat ik daar gebruik kan van maken en een paar van mijn vaste bezoekers, niet mijn buren.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net

sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor sbghannibal » 05 Nov 2017, 14:09

Er is geen white of blacklist mogenlijk atm zo ver is de documentation ken loopt hey vooral over vlan20

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2067 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 580 keer

Berichtdoor philippe_d » 05 Nov 2017, 14:35

Tomsworld schreef:Omdat ik die 2e pppoe sessie hier gebruik om routers te configgen, van setups te valideren etc :-)
En gewoon omdat het kan ik wil even kijken wat dat ding doet.

Ik begrijp je technische nieuwsgierigheid ....
Er is dus geen technische reden om deze op je router te willen aansluiten?
Gezien je bbox3 ook een PPPoE sessie heeft, kan je de MCE dus perfect rechtstreeks op je bbox3 aansluiten?

Tomsworld schreef:Hier in het gebouw zitten veel mensen met prx er zijn maar 4 kanalen op zo'n home mce dus ik wil wel dat ik daar gebruik kan van maken en een paar van mijn vaste bezoekers, niet mijn buren.

Jouw buren zal alvast tevreden zijn dat ze plots een betere Proximus dekking hebben :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomsworld » 05 Nov 2017, 18:03

philippe_d schreef:
Tomsworld schreef:Omdat ik die 2e pppoe sessie hier gebruik om routers te configgen, van setups te valideren etc :-)
En gewoon omdat het kan ik wil even kijken wat dat ding doet.

Ik begrijp je technische nieuwsgierigheid ....
Er is dus geen technische reden om deze op je router te willen aansluiten?
Gezien je bbox3 ook een PPPoE sessie heeft, kan je de MCE dus perfect rechtstreeks op je bbox3 aansluiten?

Tomsworld schreef:Hier in het gebouw zitten veel mensen met prx er zijn maar 4 kanalen op zo'n home mce dus ik wil wel dat ik daar gebruik kan van maken en een paar van mijn vaste bezoekers, niet mijn buren.

Jouw buren zal alvast tevreden zijn dat ze plots een betere Proximus dekking hebben :-D

@philippe_d ik gebruik die 2e sessies op firewalls / routers die ik configureer om een direct public ip te hebben, mijn bbox3 heeft nooit direct een ppp sessie. En tevens ben ik van plan om binnenkort mijn bbox3 te vervangen door een fritzbox om de lijnwaarden zonder tools te kunnen uitlezen.

Maar idd provisioning kan ik met pppoe laten doen @ bbox3 ik ben gewoon daarna benieuwd straks is een mirroring setup maken.

Waar ik eigenlijk al jaren op wacht is een optie om de default route op je bbox3 te kunnen aanpassen, of om überhaupt routes kunnen in te geven, dan zou je ook perfect het goede van de 2 werelden kunnen hebben.

Soit ik zie wel want ik kwam daarnet ergens waar er ook eentje stond en daar ook geen super succes, we zien wel. Tevens ken ik een paar mensen die eigenlijk zo'n mce willen en best 5 euro willen betalen maar waar proximus internet geen optie is, veel te veel tv's etc, ze hebben dus alles bij telenet maar geen gsm ontvangst ( van geen enkele van de 3 operatoren btw , zeer modern super geïsoleerd gebouw ).

==== EDIT ====

Hij is nu provisionned: PROXIMUS. netwerk is zichtbaar maar idd zoals verwacht, manueel erop zetten is het ok calls vallen niet weg, maar als je gewoon in huis binnenkomt etc blijft hij op het macro netwerk zitten ipv op de femto cell. Dus voor mijn aan de raam redelijke dekking en andere delen amper lijkt het geen oplossing. We zullen het nu een maandje aankijken en dan beslissen.

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”